Ervaringen met civiele vs. kantonrechter

Pagina: 1
Acties:

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:58
Hi! Ik hoop dat jullie mee willen denken.

Vanwege verborgen gebreken loopt er al een tijd een casus bij onze rechtsbijstandsverzekeraar. Omdat de tegenpartij op geen enkele manier wil communiceren, niet open staat voor een minnelijke schikking en de rbv de zaak kansrijk acht, voelen we ons genoodzaakt de procederen.

De rbv heeft ons de keuze gegeven om de zaak of bij de kantonrechter, of bij de civiele rechter onder te brengen. Het te vorderen bedrag is 24K voor herstelwerkzaamheden en 2.000 euro voor de kosten van een onafhankelijk expertonderzoek. Omdat de kosten in principe boven de 25.000 euro uit komen, zou dit voor zover we begrepen hebben sowieso naar een civiele rechtbank moeten, waarbij een advocaat verplicht is. We hebben vanuit onze polis de mogelijkheid om een externe advocaat in te schakelen, waarbij een plafond geldt van 15.000 euro. Daar gaan wel de kosten van het expertonderzoek van af, waardoor er een budget van 13.000 euro beschikbaar is. Indien we een advocaat van de rbv zelf gebruiken, geldt geen budgetlimiet.

De jurist die ons tot nu toe heeft geholpen en waar we in principe erg tevreden over zijn, geeft nu het volgende aan:

"Als we de kosten van de deskundige en de buitengerechtelijke kosten buiten de procedure laten, lijkt het mogelijk om de zaak alsnog bij de kantonrechter aan te brengen. In dat geval kan ik de procedure zelf namens jullie voeren. Een procedure bij de kantonrechter is bovendien doorgaans sneller dan een procedure bij de civiele rechter waarbij een advocaat verplicht is. "

Nu zijn we aan het twijfelen wat wijsheid is. Punten ter overweging:

- de jurist heeft tot nu toe puik werk geleverd, zijn communicatie naar ons en de tegenpartij toe is zeer in orde.

- hij is echter geen advocaat. De tegenpartij heeft inmiddels wel een advocaat in de arm genomen

- rbv is logischerwijs uit op kostenbesparing dus het is in hun voordeel om het via de kantonrechter te laten verlopen

- een niet eeuwenlang durende zaak zou fijn zijn, omdat we genoeg andere dingen hebben lopen (burn-out, familie-omstandigheden, etc)

- tegelijkertijd willen we onze winkans maximaliseren.

- geen idee wat het verschil in behandelwijze is tussen civiel en kanton

- geen idee of de advocaat van rbv toereikend zal zijn

- geen idee of 13K enigszins toereikend is qua advocaatkosten in geval van externe advocaten, hoeveel extra kosten we aan moeten denken

Heeft iemand wel eens met dit bijltje gehakt?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:36
Hi @Pussolini , wat vervelend dat jullie, naast de problemen en ellende waar jullie al mee te maken hadden (ik ken je andere topic), nu ook in dit traject beland zijn.

Ik zou zelf voor een advocaat gaan en voor de civiele procedure. Ja, het zal langer duren maar dan weet je wel dat je er alles aan gedaan hebt wat je kunt doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik wil jullie heel veel sterkte en succes wensen. Een nieuw dieptepunt in deze hele saga….maar ook deze gaan jullie te boven komen! Het ene voetje voor het andere voetje….

Sterkte!

[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 24-07-2026 15:50 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Pussolini
Dank voor je reactie!

• Panzer_V
Hi @Pussolini ,

ik zie dat na mijn reactie er niemand meer heeft gereageerd/ gedurfd te reageren.

Ben je nog wat opgeschoten op dit vlak? Hebben jullie een weloverwogen keuze kunnen maken wat te doen?

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Panzer_V schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:40:
Hi @Pussolini ,

ik zie dat na mijn reactie er niemand meer heeft gereageerd/ gedurfd te reageren.

Ben je nog wat opgeschoten op dit vlak? Hebben jullie een weloverwogen keuze kunnen maken wat te doen?
Niet durft? Als je claimt dat een rechter het wetboek niet volgt dan haken er gewoon enorm veel mensen af, dat soort onzin is de tijd niet waard.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21
toolkist schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:54:
[...]

Niet durft? Als je claimt dat een rechter het wetboek niet volgt dan haken er gewoon enorm veel mensen af, dat soort onzin is de tijd niet waard.
Helaas volgt een rechter het wetboek zeker niet altijd! Heb het zelf meermaals meegemaakt dat een juridisch gezien spijkerharde zaak door een onjuiste interpretatie van de rechter strandde.

het allerbelangrijkste is dat er iemand is die tijdens het hele traject en zeker gedurende de discussies in de rechtszaal de juiste juridische termen blijft benadrukken. Vaak gaat het in een discussie toch over op emotie en dan wordt een term iets anders verwoord en dan wordt met die “iets andere” term verder gediscussieerd. Dat kan dodelijk zijn en op die details kan de hele case nat gaan.

Advies zou dan ook zijn om wel voor een advocaat te gaan. Heb zelf een zaak via de kantonrechter laten lopen met een “jurist” van de rechtsbijstandsverzekering, maar na de rechtszitting had ik daar toch spijt van, die beste man was vooraf een prima vent, maar kwam in de rechtszaal stevig tekort.

• Pussolini
Panzer_V schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:40:
Hi @Pussolini ,

Hi! Dank voor je bericht. Wij hebben besloten naar de civiele rechter te willen met een advocaat van de rbv, om twee redenen. Ten eerste achten we onze kansen groter met een advocaat ipv jurist, ten tweede hebben we in de communicatie naar de tegenpartij tot nu toe de kosten van het deskundigenonderzoek mee genomen in de vordering en vinden we het raar staan om die nu te laten vervallen, zodat het bij de kantonrechter kan voorkomen.

Alleen hebben we zojuist bericht van de jurist gehad, waarin het volgende staat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik vind het heel stom dat ze de keuze voor ons maken en ben het er helemaal niet mee aan. Dit lijkt vrij duidelijk een kostenbesparing van de rbv te zijn, terwijl we gewoon recht hebben op een advocaat. Als ze er makkelijk van af willen komen, mag de rbv de vordering betalen aan ons en praten we er niet meer over, maar anders zou ik toch graag hetgeen waar we ze voor betalen willen hebben. Moet even nadenken hoe we dit moeten aanvliegen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Pussolini je moet je bericht even bewerken in broncode modus zodat je MO tags werken. Of de juiste opmaak vinden in de dropdown (dacht ik)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Panzer_V
Oei, dat is een zure domper. Ik ben het eens met jouw interpretatie van de beweegredenen. Je zou ze hiermee kunnen confronteren. Misschien dat ze wel overgaan tot schikking en inderdaad met een afkoop voorstel komen.

Nogmaals veel succes! Jullie doorzettingsvermogen is een inspiratiebron voor anderen 👍🏻🙏🏻

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Den_S85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:08:
[...]
Advies zou dan ook zijn om wel voor een advocaat te gaan. Heb zelf een zaak via de kantonrechter laten lopen met een “jurist” van de rechtsbijstandsverzekering, maar na de rechtszitting had ik daar toch spijt van, die beste man was vooraf een prima vent, maar kwam in de rechtszaal stevig tekort.
De ene advocaat is de andere niet. Advocaat is niet perse een kwaliteitstitel, afhankelijk van de omstandigheden kan een jurist de vloer aanvegen met een advocaat en anders om.

Maar betekend een gang naar de kantonrechter ook dat er geen vrije advocaatkeuze meer is?

• Pussolini
PolarBear schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Maar betekend een gang naar de kantonrechter ook dat er geen vrije advocaatkeuze meer is?
Ik moet de voorwaarden er even op naslaan, maar daar lijkt het wel op inderdaad.
Pagina: 1