Opbouw warm plat dak op bestaande spouwmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:22
Hallo toppers,

Ik heb al enorm veel gehad aan jullie hulp en expertise de afgelopen jaren. Nu is het tijd voor mijn grootste project so far, maar ik zit er inmiddels zo diep in dat ik me afvraag of ik geen blinde vlekken heb gekregen. Daarom de vraag of jullie eens mee willen lezen op mijn plan.

Ik ben bezig met de voorbereiding van een nieuw warm plat dak en wil graag controleren of mijn geplande opbouw en detaillering logisch zijn. Vooral de aansluiting bij de bestaande spouwmuur en dakrand vind ik belangrijk. Ik ga namelijk een bestaande muur ophogen (er zit nu een lang schuin dak, met een inpandige vide - deze trek ik recht om ook binnen een stuk nieuwe verdiepingsvloer te creeeren).

Het gaat mij vooral om de vraag: klopt deze opbouw, en zie ik nog iets belangrijks over het hoofd?

Dit is een beetje het idee (niet mijn afbeeldingen, maar puur om het wat visueler te maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzNKskXfL9pdcTIbHooEua8Xwuw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/szNu5tZ12AgLOHHqlco0Idab.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwXSbY21ttacEILJi_3hbobJVug=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/96ICs1BMfN3RG8faLCqLwEVA.jpg?f=user_large

Bestaande situatie

De bestaande gevel bestaat uit:

* gemetseld binnenspouwblad
* spouw van circa 60 mm (volledig gevuld met Icynene)
* gemetseld buitenspouwblad

De muren worden voor de nieuwe situatie verder opgemetseld.

Mijn geplande uitvoering

1. Bestaande muren verder (laten) opmetselen

Ik metsel zowel het binnen- als buitenspouwblad verder omhoog.

Het buitenspouwblad komt in mijn plan uiteindelijk ongeveer 20 cm hoger uit dan het binnenspouwblad. Het buitenspouwblad vormt daarmee de opstand van het platte dak.

Hier zit ook meteen mijn twijfel. Want: is het niet beter om ook de binnenmuur hoger op te trekken? Ik ben bang dat een hogere buitenmuur misschien niet sterk genoeg gaat zijn, omdat er (naast de spouwankers) geen goede manier is om deze aan de isolatielaag te verbinden.

2. Nieuwe spouw volledig vullen met PIR

De nieuwe spouw blijft ongeveer 60 mm breed en wordt volledig gevuld met PIR.

De PIR in de spouw sluit onderaan aan op de bestaande Icynene-isolatie. Kleine aansluitnaden wil ik met purschuim dichtzetten.

Aan de bovenzijde laat ik de PIR in de spouw iets hoger doorlopen. De bovenkant daarvan komt ongeveer gelijk te liggen met de bovenkant van de PIR-isolatie op het dak. Zo wil ik een zo veel mogelijk doorlopende isolatielaag maken. Er is dus geen luchtspouw aanwezig. Buitenmuur is geimpregneerd.

3. Draagbalken plaatsen

De nieuwe houten draagbalken (voor het platte dak) worden via een draagbalk met chemisch anker bovenin de nieuwe binnenmuur met balkdragers vastgezet.

De bovenkant van de balken komt precies gelijk met de bovenzijde van het nieuw opgemetselde binnenspouwblad.

Op de balken komen spieën om het dakbeschot op afschot te leggen. Het afschot loopt richting de buitenmuur, waar de hemelwaterafvoer komt.

4. Dakbeschot van underlayment

Op de balken en spieën komt één laag:

* 18 mm underlayment.

Het underlayment loopt tot aan het begin van de spouw en draagt dus niet door tot op het buitenspouwblad.

5. Spouw aan de bovenzijde afdekken

Boven de spouw wil ik een DPC-folie/waterkering aanbrengen.

Ik twijfel nog over de precieze detaillering hiervan:

* moet deze folie alleen de spouw afdekken;
* moet deze aan één of beide zijden worden ingemetseld;
* en hoe sluit deze het beste aan op de dakbedekking en de Alutrix?

6. Dampdichte laag op het underlayment

Het volledige underlayment wordt voorzien van:

* ALUTRIX 600;
* volledig zelfklevend;
* aangebracht op de bijbehorende primer.

De Alutrix wil ik bij de buitenmuur omhoog laten lopen, tegen de binnenzijde van de dakopstand, tot boven de uiteindelijke PIR-isolatielaag.

Het idee is dat de damp- en luchtdichte laag de warme dakconstructie volledig afsluit. Alutrix is wel enorm duur, maar lijkt me wel echt fijn spul.

7. PIR-isolatie op het dak

Op de Alutrix komt 140 mm PIR. De PIR wordt bevestigd met speciale kunststof tules (drukverdeelplaten) en schroeven.

De schroeven worden zo gekozen dat ze volledig door het underlayment gaan en ongeveer 25 mm aan de onderzijde uitsteken. De bevestiging grijpt dus door de volledige dikte van het underlayment.

8. Multiplex voor de daktrim

Tegen de binnenzijde en op de bovenzijde van het opgemetselde buitenspouwblad wil ik 30 mm multiplex bevestigen.

Dit multiplex vormt de ondergrond voor de daktrim en voor de verticale aansluiting van de dakbedekking. De bovenste multiplexstrook ligt licht aflopend richting het dak, zodat eventueel water niet naar de buitenzijde loopt. 30mm zodat de schroeven van de daktrim wat vlees hebben om in te grijpen.

9. Mastiekklos

Boven op de PIR en tegen het verticale multiplex komt een mastiekklos van ongeveer 70 × 70 mm. Deze moet de scherpe hoek bij de dakopstand verzachten, zodat de bitumenbaan niet haaks hoeft te worden omgezet. Ik twijfel nog of een houten mastiekklos hier de beste keuze is, of dat een PIR-mastiekhoek geschikter is. Die valt te plakken ipv te schroeven, namelijk. Eventueel zelf snijden uit een plaat?

10. Bitumineuze dakbedekking

Op de PIR komt eerst een geschikte bitumineuze onderlaag.

Mijn voorgenomen opbouw is:

* onderlaag verlijmen op de PIR;
* bitumineuze toplaag daarop branden;
* dakbedekking omhoog zetten over de mastiekklos en tegen het verticale multiplex;
* daktrim als laatste monteren.

Ik brand dus niet rechtstreeks op de PIR. Dit laat ik overigens doen door een dakdekker, ga niet zelf dakleer branden.

Vooral over de volgende punten hoor ik graag jullie mening:

- Is de aansluiting tussen de PIR in de spouw en de PIR op het dak zo logisch?

- Kan het buitenspouwblad op deze manier als dakopstand worden gebruikt? Of is het toch verstandiger om de binnenmuur en de buitenmuur beide hoger op te trekken?

- Waar moet de DPC-folie precies lopen en hoe sluit die aan op de Alutrix?

- 30 mm multiplex, overkill?

- Zie ik nog risico’s op het gebied van vocht, koudebruggen, windbelasting of de dakrand?

De hoofddraagconstructie en balkmaten zijn al door een constructeur gecontroleerd. Mijn vraag gaat dus vooral over de dakopbouw, isolatie, folies en dakranddetaillering.

Veel vragen dus, hoop dat jullie er iets van snappen en alvast bedankt voor de moeite van het meedenken!

Alle reacties

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:22
Na wat gesprekken gister zit ik toch te twijfelen of het niet beter is de binnenmuur ook hoger op te trekken, vooral omdat het constructief veel sterker is. Ik kan online weinig vinden over de voor- en nadelen van beide methodes. Wat denken jullie?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
acehighhugo schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:22:
Na wat gesprekken gister zit ik toch te twijfelen of het niet beter is de binnenmuur ook hoger op te trekken, vooral omdat het constructief veel sterker is. Ik kan online weinig vinden over de voor- en nadelen van beide methodes. Wat denken jullie?
Ben je bang dat het omwaait? :+

Je 2de plaatje is het beste, met een schuine balk tegen de gevel om een scherpe knik te voorkomen. En een keurige lijst om je EPDM mee af te werken.

De balk met chemisch anker en daarna balkdragers is allemaal dubbelop & veels te lomp.
De simpelste oplossing is ook de sterkste: opleggen op de binnenmuur. Eventueel tussen de balken nog iets verder trekken, maar eerlijk gezegd zou ik dat niet doen, gewoon de balken vrij laten, kan het ook gewoon drogen en blijft als te inspecteren. Die buitenmuur blijft echt prima staan, zelfs als hij vrijstaat voor een stuk.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
TheGhostInc schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Ben je bang dat het omwaait? :+

Je 2de plaatje is het beste, met een schuine balk tegen de gevel om een scherpe knik te voorkomen. En een keurige lijst om je EPDM mee af te werken.

De balk met chemisch anker en daarna balkdragers is allemaal dubbelop & veels te lomp.
De simpelste oplossing is ook de sterkste: opleggen op de binnenmuur. Eventueel tussen de balken nog iets verder trekken, maar eerlijk gezegd zou ik dat niet doen, gewoon de balken vrij laten, kan het ook gewoon drogen en blijft als te inspecteren. Die buitenmuur blijft echt prima staan, zelfs als hij vrijstaat voor een stuk.
er staat nergens epdm in zijn verhaal

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:10:
[...]

er staat nergens epdm in zijn verhaal
Eerste plaatje, misschien wil hij iets anders.
Maar Bitumen vind scherpe hoeken ook niet fijn. Dus een mastiek hoek is een mooie toevoeging.