Vraag

• deboshond
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 25-07 16:56
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel aan het oriënteren op een warmtepomp, en de opties van Dewarmte.nl hebben mijn interesse. Momenteel verwarm ik mijn woning (bouwjaar 2003) met een CV-ketel en radiatoren. Alle leidingen zitten weggewerkt in de vloeren, en de CV hangt op zolder.

Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op mijn adviesgesprek met Dewarmte, zou ik graag jullie ervaringen en inzichten willen horen. Ik heb namelijk een paar concrete vragen:
  1. Aansluiting van leidingen:
    Hoe wordt de aansluiting van de leidingen voor de warmtepomp meestal gerealiseerd? Wordt er een vloer opengebroken, of gaan installateurs doorgaans via de zolder? Ik zou het mooist vinden als er geen leidingen langs de muren hoeven te lopen, maar ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.
  2. Warmtepompboiler:
    De PompT-boiler van Dewarmte lijkt me niet de meest scherp geprijsde optie, en deze wordt verwarmd via de CV-leidingen. De boiler komt op de plek van de huidige CV te staan.
    Mijn vraag: Zijn er mensen met ervaring met een eigen warmtepompboiler die zijn warmte uit de lucht haalt? Hoe bevalt dat, en wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van de PompT?
Alvast bedankt voor jullie reacties en ervaringen! Ik kijk ernaar uit om van jullie te horen.

Groet,
Bas

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-07 23:38
Waarom heb je specifiek voor Dewarmte gekozen?
Wat bieden hun anders of uniek tov andere aanbieders?
Doorgaans wordt de CV ketel verwijderd.
In plaats hiervan komt doorgaans een boiler te staan voor SWW.
Bij een monoblock, komt de warmtepomp buiten te staan en vanaf daar lopen de leidingen naar waar de CV ketel vroeger was.
Hoe DeWarmte dat specifiek doet, weet ik niet.
Een en ander hangt natuurlijk ook af van je huis en de huidige setup.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• deboshond
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 25-07 16:56
Hoi GarBaGe, met een monoblock (in elk geval die van de warmte), kan je gelijk aansluiten op de CV leidingen, er is geen binnenunit en warmtepomp en boiler zijn vrij te plaatsen van elkaar.
Het voordeel is dus dat de pomp overal geplaatst kan en er geen lange leidingen nodig zijn richting zolder. Efficienter, eenvoudiger en mooier, maar dan moet er wel toegang zijn tot de leidingen op een andere plaats. Vandaar mijn vragen.
En inderdaad gaat de CV eruit; ik wil gelijk voor all electric.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:00
1) Je kan leidingen in een nep-regenpijp laten verstoppen, of op een andere manier naar keuze laten wegwerken.

2) Kan je niet gewoon een warm tapwaterval laten installeren op de oude plek van de CV ketel, en deze vanaf de warmtepomp voeden met een strategisch geplaatste driewegklep?

Als de installateur (of jijzelf) vragen heeft over je afgiftevermogen en aandringt op een hybrid kan je je radiatoren inventariseren op https://www.gasweg.nl en laten uitrekenen of een all-electric warmtepomp geschikt is.

gasweg.nl