Vraag

• Germ
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-07 12:58
Graag wil ik een extra stroompunt in mijn schuur plaatsen voor een koelkast. Een timmerman heeft onlangs een buitenzitje gemaakt en stroom vanuit de schuur ernaar toe getrokken. Nu open ik de lasdoos om te kijken hoe het er bijhangt. Zie ik de aardedraad aan een kaal stuk draad hangen... Ben een handige klusser, maar electra is niet mijn beste kant. Dit kan/hoort toch niet? Maar vooral, is dit niet gevaarlijk?

(Wat er nu aanhangt: lamp vh buitenzittje, wandcontactdoos met lichtschakelaar en schuurlamp)

Mvg Germ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQfQ7lpMVCxzyyt7B4t9uASUEng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skCYeoatTaDcu9Yv2EmfE8Gi.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Germ op 24-07-2026 10:34)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
De aarde (aardlitze) MOET een aarde (krimp)kous om hebben of met geel/groen tape omwikkeld zijn. Dit is gewoon prutswerk en onacceptabel. Dit doet helemaal niks.

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jawel. Dat zal van een grondkabel zijn waar de aarde om de andere kabels heen is gevlochten. Dat zorgt er dan voor dat als je met een schep door de kabel steekt de aardlek er meteen uitspringt.

Die loshangende aarde moet echter wel in de wago geklemd, dat is fout nu. Hij had een grotere moeten gebruiken met meer dan 3 klemmen.

Zit er ook trekontlasting aan zodat je de kabels niet van buitenaf uit de doos kan trekken?

Wel slordig achtergelaten, ik zou hem terug laten komen.

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-07-2026 10:14 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:59
In zou wel de aarde draad die uit de kabel met zwarte mantel komt ook even bij de andere aardekabels in de wagoklem doen. Daar lijkt nu geen ruimte meer voor te zijn dus even een nieuw wagoklemmetje met voldoende ruimte.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Acties:
  • Beste antwoord

• tlpeter
  • Nu online
De aarde (aardlitze) MOET een aarde (krimp)kous om hebben of met geel/groen tape omwikkeld zijn. Dit is gewoon prutswerk en onacceptabel. Dit doet helemaal niks.

• Germ
Helder. Helaas is prutswerk een woord wat ik vaker heb gebruikt bij betreffende timmerman. Hartelijk dank! Gezien de andere geïmproviseerde verbindingen over en weer denk ik maar een electricien te vragen. _/-\o_

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07 13:16
Dat er geen krimkous of tape om heen zit maakt vrij weinig uit. Dat die niet in die Wago zit wel. :X 8)7

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• tlpeter
  • Nu online
FSSF schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:15:
Dat er geen krimkous of tape om heen zit maakt vrij weinig uit. Dat die niet in die Wago zit wel. :X 8)7
Voor de werking niet maar moet officieel wel en het is een kleine moeite.

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:28

yay

Germ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:39:
Helder. Helaas is prutswerk een woord wat ik vaker heb gebruikt bij betreffende timmerman. Hartelijk dank! Gezien de andere geïmproviseerde verbindingen over en weer denk ik maar een electricien te vragen. _/-\o_
Electricien? Kwestie van grotere wago + krimpkous, toch?

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-07 16:02

Qon

Even antwoord op je laatste vraag, is dit gevaarlijk?

Als je niet allemaal "what if" scenario's erbij verzint, is dit prima veilig om zelf even te fixen. Er loopt geen stroom over die kabel ofzo.

Ik zou het gewoon in een kabelhuls aanklemmen en een 4 polige wago halen, klaar.

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:37
Nee, niet gevaarlijk.

4 polige wago erin, aarde kabels erin en hetzelfde type wago en klaar.

[ Voor 63% gewijzigd door Riesss op 24-07-2026 19:07 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Riesss schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:06:
Nee, niet gevaarlijk.

4 polige wago erin, aarde kabels erin en hetzelfde type wago en klaar.
5-polige (want 221 bestaat niet vierpolig v.z.i.w.).

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Qon schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:23:
Even antwoord op je laatste vraag, is dit gevaarlijk?

Als je niet allemaal "what if" scenario's erbij verzint, is dit prima veilig om zelf even te fixen. Er loopt geen stroom over die kabel ofzo.
Nouja, er zal wel stroom over lopen al is het een hele lage stroom. Het is wel mogelijk om van een losgekoppelde aarde een aardige tik te krijgen al zal er hier weinig apparatuur achter zitten. Ik zou (naast het fixen) even de stroom in de schuur eraf halen en kijken of alle Wago's goed zitten en met de juiste lengte aangestript zijn gezien dit weinig vertrouwen opwekt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Germ
Dank, allemaal!
Zo gezegd ben ik met electra niet de beste, dus ben er wellicht iets te voorzichtig mee. Omdat er nogal wat verbindingen samenkomen leek het me lastig. Nog eens bezien kan ik me wat centjes besparen door er stap voor stap doorheen te gaan. Nogmaals dank en wmb mag dit topic gesloten worden. :*)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Germ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:58:
Dank, allemaal!
Zo gezegd ben ik met electra niet de beste, dus ben er wellicht iets te voorzichtig mee. Omdat er nogal wat verbindingen samenkomen leek het me lastig. Nog eens bezien kan ik me wat centjes besparen door er stap voor stap doorheen te gaan. Nogmaals dank en wmb mag dit topic gesloten worden. :*)
Gewoon zelf doen. Pak een wago (waarom bezuinigen op iets van een dubbeltje) met klemmetjes waar litze (niet-massieve draad) in mag en zet die op de verschillende draden. Klaar is kees :)

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 19:20
Als je het veilig wilt doen, groep uitzetten in de groepenkast en als je niet weet welke groep het is kan je zelfs de hoofdschakelaar omzetten (haal even gevoelige apparatuur uit de stekkerdoos) zodat er zeker weten nergens stroom loopt. Nieuwe wago, eventueel kabelhuls, en dan ben je voor minder dan 10 euro en max 30 minuten werk helemaal klaar.

Elke normale elektricien zal je groep ook afschakelen, want ook al loopt er in principe geen stroom over je aarde, het kan wel gebeuren en niemand gaat onveilig aan het werk.

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03:20
Je MOET het veilig doen, dus idd even groep uit.

foto is wat onduidelijk, maar de extra aansluiting lijkt te zijn omwikkkelt aan de litze (blank koperdraad) van de hoofdkabel. Prutswerk idd.

Oplossing is simpel.

Nieuwe wagoklemmen kopen met voldoende ruimte (plus 2 tov huidige, want je wilde een stopcontact erbij). Oude klem open klikken, draden een voor een inclusief de litze weer in de nieuwe wago en dichtklikken. Oja de groengele van de extra aansluiting even op maat knippen, is nu waarschijnlijk te ver ontmanteld.

De litze (de blank koperendraad dus) ruim omwikkelen met groengeel tape (te koop in elke bouwmarkt), voor veiligheid en duidelijkheid. (dus niet gedeelte dat in de wago zelf zit).

Het meeste werk is het nieuwe stopcontact aansluiten. Dit is het moeilijkste deel. Die wago vervangen kan een kind van 6 nog wel (met supervisie) 😜. Daar hoef je echt geen electrien voor in te huren.

Stroom er weer op als je klaar bent. En plaats even foto voor ons.
Pagina: 1