Standalone backup oplossing bij (geplande) stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:41
Ik ben op zoek naar een oplossing die mij kan helpen bij (geplande) stroomuitval.
De situatie is bijv dat een netbeheerder werkzaamheden aankondigt waarbij een straat en/of wijk voor meerdere uren het zonder stroom moet doen.

Maar wat doe je dan met bijv de koelkast / vriezer / koel-vriescombo / enz?
Dan zou het handig zijn als je deze direct kan aansluiting op een noodstroom oplossing. De oplossing mag zeker uit meerdere apparaten bestaan

Wat ik niet zoek:
- Een systeem dat aansloten moet zijn op de P1-poort (teruglevering is geen eis)
- Een generator die op diesel/olie/benzine/ethanol draait. Het moet de hele tijd binnen kunnen staan zonder verdere overlast.
- Een systeem dat constant aangesloten is

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

zoiets?
https://www.ankersolix.co...n2?variant=45502563680313
https://offgridpowerstati...p-l-power-station-2304wh/

Maar ook die zal je af en toe moeten bijladen.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 23-07-2026 21:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:43
Voor een paar uur "downtime" ga je toch niet veel moeite doen? Gezien de downtime aangekondigd is kan je er gewoon omheen werken; Gewoon je spullen uit je koelkast ofwel opeten, of bij vrienden/familie onderbrengen (en dan alsnog samen opeten, maak van de nood een deugd). Spullen in de vriezer blijven wel een aantal uur goed zolang je de deur dicht houdt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05
D_Jeff schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:25:
Dicht houden.

Zo'n backup systeem is vele malen duurder dan die paar producten in je koelkast die mogelijk bederven.

Spel en typfouten voorbehouden

• D_Jeff
Die van Anker ziet er zeker handig uit.

Het af en toe bijladen is totaal geen probleem

• D_Jeff
FredvZ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Dicht houden.

Zo'n backup systeem is vele malen duurder dan die paar producten in je koelkast die mogelijk bederven.
Accu's zijn momenteel duur, #check
Maar een stukje gemak mag soms geld kosten en daarom de vraag

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:00

franssie

Save the albatross

Ik heb daar inderdaad een powerstation voor. Twee zelfs, ook geniaal op vakantie namelijk.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05
D_Jeff schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:03:
Maar een stukje gemak mag soms geld kosten en daarom de vraag
https://www.ah.nl/kies-een-moment/adres-check
Hoef je alleen nog maar de voordeur open te doen.

Stuk minder werk dan:
- accu/powerstation zoeken
- concluderen dat de accu/powerstation nog bijgeladen moet worden
- accu/powerstatoin opladen
- accu/powerstation aansluiten op de koelkast/vriezer
- accu/powerstation weer van koelkast/vriezer afhalen
- accu/powerstation weer op bergen (en vergeten op te laden zodat-ie bij volgende gebruik weer geladen moet worden)

Spel en typfouten voorbehouden

• Ronald
  • Laatst online: 23:03
FredvZ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Dicht houden.

Een paar uur merken je producten niet eens als je de deur maar dicht houdt.

Vriezer duurde 48 uur voor hij boven 0 kwam.. Ja getest.. Storm Desmond in Lancaster, VK die even het debiet van de Rijn door een lokaal riviertje probeerde te duwen... Ging Niet Goed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:32
je geeft veel te weinig info. budget? hoeveel stroom.en hoe lang? ik vind het geld uitgeven puur om t uitgeven maar ok:
https://solarpowersupply....iver-3-plus-power-station

of voor 10x zoveel geld https://solarpowersupply....delta-pro-3-power-station

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 23-07-2026 22:23 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[..]

[...]
Zoals eerder gemeld: dicht houden. De binnenkant van een koelkast is niet meteen 20 graden als deze een paar uur uit staat en voor de vriezer heb je vaak meer dan 12 uur nodig voordat de inhoud hiervan gaat ontdooien. Bij nieuwe vriezers vind je ook een autonomie rating die aangeeft hoeveel uur deze zonder stroom kan. Deze is afhankelijk van de vulling maar altijd meer dan een dagje werkzaamheden aan het net.

Hier speciaal noodstroom voor gaan regelen is imho je reinste onzin ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:54

Eix

Even los van de discussie over nut en noodzaak het advies om eerst te kijken naar het vermogen van de apparatuur die je wil aansluiten. Waarbij het gaat om de piek bij inschakelen die het powerstation moet kunnen opvangen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:28
Zekerheid? 20kVA aggregaat... Power genoeg en kan het (afhankelijk van de tank) best lang vol houden bij niet idioot hoge belasting.

Moderne vriezer en koelkast kan je beter in investeren, als je ze beide beetje goed gevuld hebt en het is allemaal goed koel/ingevroren houden ze het in normale omstandigheden 24 tot 48u vol.
Moet je niet ieder kwartier willen kijken of je biefstuk nog goed bevroren is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De situatie is bijv dat een netbeheerder werkzaamheden aankondigt waarbij een straat en/of wijk voor meerdere uren het zonder stroom moet doen.

Bedenk ook dat je buren het zelfde "probleem" hebben.
Gewoon die koelkast niet te vaak open doen, en verder heb je geen probleem.

Ik denk dat internet e.d. tegenwoordig ook belangrijk is, maar werkt dat nog wel als de wijkkasten ook geen stroom meer krijgen?

Of zoek je gewoon een thuisaccu om minder van het stroomnet afhankelijk te zijn?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• D_Jeff
franssie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:07:
Ik heb daar inderdaad een powerstation voor. Twee zelfs, ook geniaal op vakantie namelijk.
Klinkt interessant. Heb je een linkje naar die powerstation (of het model dat de boel opgevolgd heeft ) ?

• D_Jeff
De AEG koel/vries combi is recentelijk vervangen door een Miele KNF4395.
AEG heeft in het verleden aan een (geleende) APC BR1600 gehangen en dat ging voor 3,5 uur goed. Maar die APC is een UPS waarvan maar 1 functie van wil gebruiken, dus lijkt mij een beetje overkill

Daarom ben ik wat er nog meer op de markt is. Pluspunten voor als het meegenomen kan worden in een auto (handig voor tussen de naaldbomen in Zweden/Finland bijv)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:32
er zijn links en voorbeelden geplaatst, kijk daar eens naar. Beetje lui topic zo. Google-knop stuk?

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2026 18:08 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:25:
Zekerheid? 20kVA aggregaat... Power genoeg en kan het (afhankelijk van de tank) best lang vol houden bij niet idioot hoge belasting.

Moderne vriezer en koelkast kan je beter in investeren, als je ze beide beetje goed gevuld hebt en het is allemaal goed koel/ingevroren houden ze het in normale omstandigheden 24 tot 48u vol.
Moet je niet ieder kwartier willen kijken of je biefstuk nog goed bevroren is.
Dat is wel optimistisch voor een koelkast. Dat gezegd hebbende bij geplande stroomuitval: Stop wat extra flessen in je koelkast, en zet hem op de koudste stand voor het onderhoud als je je echt zorgen maakt. Vriezer is sowieso geen probleem.

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Een paar uur merken je producten niet eens als je de deur maar dicht houdt.

Vriezer duurde 48 uur voor hij boven 0 kwam.. Ja getest.. Storm Desmond in Lancaster, VK die even het debiet van de Rijn door een lokaal riviertje probeerde te duwen... Ging Niet Goed.
Producten bederven stuk sneller als je er zelf voor hebt betaald.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:28
Sissors schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Dat is wel optimistisch voor een koelkast. Dat gezegd hebbende bij geplande stroomuitval: Stop wat extra flessen in je koelkast, en zet hem op de koudste stand voor het onderhoud als je je echt zorgen maakt. Vriezer is sowieso geen probleem.
Voor alleen koelkast wel, wil je je complete woning draaiende houden zonder nadenken is het ideaal..

Extra flessen in koelkast is een idee, en als het gepland werk is evt paar flessen water in de vriezer om bij in de koelkast te leggen sochtends.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:00

franssie

Save the albatross

D_Jeff schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:51:
[...]

Klinkt interessant. Heb je een linkje naar die powerstation (of het model dat de boel opgevolgd heeft ) ?
Ik heb een anker en een bluetti - doen beide een beetje hetzelfde. Doen beide ook rond de 1200 Wh wat voldoende is om wat dingen draaiende te houden bij stroomuitval (CV/koelkast) en in het ergste geval een Airco om te verwarmen. Dingen zijn soms redelijk betaalbaar als je hun nieuwsbrieven volgt en zo nu en dan eens kijkt op iBood etc waar zze overtollige voorraad dumpen.
Ik ga morgen de omvormer uit de camper verwijderen omdat dit gewoon beter werkt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ronald
  • Laatst online: 23:03
LadyVodka schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Producten bederven stuk sneller als je er zelf voor hebt betaald.
Ik woonde daar… dus had er zelf voor betaald…

Heerlijk ontnuchterend om daadwerkelijk iets mee te maken… wordt je best kalm van.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
D_Jeff schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:04:
Pluspunten voor als het meegenomen kan worden in een auto (handig voor tussen de naaldbomen in Zweden/Finland bijv)
Zou eens kijken naar een Ecoflow Delta. 2 of 3. Ik gebruik er eentje voor mijn werk en bevalt wel.

Je kan hem opladen met een zonnepaneeltje of sigarettenaansteker. Maar erg vaak is dat niet nodig als je hem niet gebruikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09
Ik zelf heb een ecoflow ultra x, heeft 4 pv ingangen waar ong 60volt op kan, er zijn 600wp panelen die zich dan inhouden op 4x500watt. Kan laden met 1200 watt van het net een zuinige koelkast kan het hele jaar door in praktijk zonder netstroom draaiend houden. Heeft 3840wh, 4kwh. Kost 1200 euro bespaart is een omvormer en backup in 1. Bij draait de droger er ook op. scheelt mij dik 1000kwh terugleverkosten van het laden vanuit de pv gekoppelde omvormers en nog eens dik 1500-1750kwh van de panelen die er direct op staan
Pagina: 1