Start verbouwing: Losse bakstenen - voegen laten los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VSG
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:49
Beste Allen,

Ik hoop dat ik wat advies kan inwinnen hier, ik heb een woning gekocht uit 1900 en de begane grond volledig gestript tot de muren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbKjgsF_CNx47-W8BHXhDLJ2wbs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiwLn2robr72nrJQggGgEl9h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozEBKFs_U9XoCN9Drtb2d4VyOmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0fXTc37iRbhtdW7MSBQeZc0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHgrr5ZUpFfY1KapURHIznNg6pg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5lPyWlIbITDxhYAaIhzb0GA.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu heb ik hier een daar losse bakstenen in de muur, gaten en oude gefreesde leidingen. Zouden jullie dit behandelen met mortel geschikt voor woningen uit 1900?
Ik heb alles gesloopt omdat er totaal geen isolatie was en het zeer gehorig is. Het plan is vanaf de muur het als volgt weer op te bouwen:

Spouw 2cm
Metal stud constructie 10cm
10cm Rockwool
2 lagen Knauff Diamondboard 2 AK

Ik hoor graag alle tips en adviezen :), alvast dank!

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou er even een metselaar bij halen voor een goed advies.
Mortel moet aangepast worden aan de soort steen waarmee het in contact komt.
Bij een sterk zuigende (oude) steen moet de mortel vochtiger zijn dan bij modernere stenen.
Hoe vochtig is een kwestie van ervaring. (Die ik niet heb).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:14
Yaksa schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:04:
Ik zou er even een metselaar bij halen voor een goed advies.
Mortel moet aangepast worden aan de soort steen waarmee het in contact komt.
Bij een sterk zuigende (oude) steen moet de mortel vochtiger zijn dan bij modernere stenen.
Hoe vochtig is een kwestie van ervaring. (Die ik niet heb).
Inderdaad, oude stenen zijn poreuzer dan die nu worden gebruikt.
Voor oude stenen gebruik je kalkmortel of een mengcementsoort waar kalk in is verwerkt.
Steenwol (Rockwool) is een goede geluidsisolator.
I.p.v. 2 lagen Diamondboard zou ik 1 laag OSB plaat doen en daartegen 1 laag Diamondboard dan kun straks makkelijk een schilderijtje o.i.d. ophangen.

• wir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:48

wir

1 laag OSB en daarna 1 laag Diamondboard is inderdaad the way to go

• VSG
Uitsluitend op de plekken waar er daadwerkelijk wat wordt opgehangen ga ik OSB erachter zetten, kwa geluidisolatie is 2 x DIamondboard beter dan 1xOSB en 1xdiamondboard?

Ik las inderdaad ook dat kalkmortel geschikt moet zijn, ik hoef hier toch geen metselaar erbij te halen? Kan ik hiermee ook de gaten opvullen?

• seal1974
  • Laatst online: 12:43
Hier ook alles kaal gestript en daarna: Spouw gevolgd doo pir isolatie en daarna ytong binnenmuren. Zijn hierdoor van energielabel F naar B gegaan. Nadeel is dat je 15cm per zijde naar binnen komt.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

wir schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:13:
1 laag OSB en daarna 1 laag Diamondboard is inderdaad the way to go
Nee, dat is niet the way to go. Het kan, maar kan ook fout gaan. In z'n algemeenheid adviseren experts het niet: https://www.noa.nl/nl/nie...aten-achter-een-gipswand/

Gyproc raadt het ook af: https://discover.gyproc.b...rwerpen-aan-te-bevestigen

[ Voor 17% gewijzigd door eamelink op 24-07-2026 12:27 ]

• GillisB
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:11
Hetzelfde meegemaakt met een huis uit 1932. Ik heb de muren gaaf gemaakt, bijgemetseld waar nodig (inderdaad vochtigere cement) of plaaster bij de kleine stukjes. Daarna 8cm of 3cm PIR met daar bovenop een laag gyproc (12mm) gekleefd. (8cm indien geen buitenisolatie, 3cm indien buitenisolatie) Uiteraard de badkamer speciaal bewerkt voor vocht. De laag isolatie is uitermate geschikt om alle nieuwe elektrische leidingen in te leggen (of zelfs de waterleidingen/chauffage). Want uiteraard was deze afgekeurd bij aankoop. Minieme hoeveelheid kappen en breken nodig.
De muren waar we niet konden/wilden isoleren (gang), hebben we gaaf gemaakt met plaaster en daarna nog een vliesbehang op gezet voor het schilderen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:09
VSG schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:16:
Uitsluitend op de plekken waar er daadwerkelijk wat wordt opgehangen ga ik OSB erachter zetten, kwa geluidisolatie is 2 x DIamondboard beter dan 1xOSB en 1xdiamondboard?

Ik las inderdaad ook dat kalkmortel geschikt moet zijn, ik hoef hier toch geen metselaar erbij te halen? Kan ik hiermee ook de gaten opvullen?
die mortelkwestie is alleen van belang aan de buitenzijde waar weersinvloeden als vocht en bevriezing plaatsvinden die met kalkmortel van invloed zijn op hoe de gevel zich gedraagt. Van binnen kan dat gewoon met cement. Maar bij de betere bouwhandel is kapspecie gewoon premie in zakken verkrijgbaar dus als dat er ligt gaat het altijd goed. het is wel zachter, das als je er nog iets tegenaan wil bevestigen moet je dat doen op plekken waar die mortel niet dragend hoeft te zijn voor iets.

Voorzetwanden vooral loskoppelen van de muur, alleen op plafond en vloer steunen en dan het liefst met iets dempends ertussen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• VSG
Ah ok, het gaat om de binnenmuren, dus gewoon metselmortel (kapspecie?) is goed? De voorzetwanden gaan volledig los van de muren, op de grond en plafond op de u profielen akoetisch band.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:57
Ik zou aan de binnenkant ook kalkmortel gebruiken zodat je een soort mortel voor de hele muur hebt. Alle mortel heeft dan ongeveer dezelfde elasticiteit en dat geeft m.i. de kleinste kans op problemen. Tweede punt is dat oude bakstenen aangetast kunnen worden door cementmortel.

Ga je dit soort muren voegen dan moet je helemaal wegblijven van cementmortel.

• Ttinus
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:39
Hoi,

ervaringsdeskundige hier. Het bouwjaar van mijn huidige bouwput is vergelijkbaar en ik ben ook muurtjes aan het repareren. Mijn recept is als volgt:
  • weghalen wat weg moet
  • schoon / stofvrij maken
  • muur goed bevochtigen
  • bakstenen die ik ga plaatsen even in een emmer water laten zwemmen (tot ze niet meer bubbelen)
  • dan stenen laten drogen totdat de buitenkant niet kletsnat meer is (kwartiertje met deze temperatuur)
  • Metselen (met kalkhoudende mortel. Goedkoopste optie voor voorgemixt is in NL is "metselmortel met kalk" van de HB.
Sleuven dichtzetten kan ook met die metselmortel maar dat plakt alleen als je het er echt tegenaan smijt. Ik vind Sakrete multimortel dan makkelijker werken. Eventueel kan je voordien hechtbrug maken.

Succes!

Tinus

• dropjoker
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:55
En die metalstudwanden ga je daar ook folie toepassen. Zowel warme zijde alswel koude zijde?

Je kan dan gewoon is plaat gebruiken.

• VSG
En hoe zouden jullie dit doen, de stenen kan ik er zo uittrekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHbERuhgNinadGxbrvcgyg0W9Xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1ZrQMCvaO20NF3eagibYXIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N83ZTF1bihFZm6ElLCX2-7cjJbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWHS9BLXoz96H58fka3rTeFC.jpg?f=fotoalbum_large

Die is bij de meeste deur en raamkozijnen het geval, opvullen met nieuwe stenen en dan met metselmortel met kalk vastzetten?

• VSG
dropjoker schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:55:
En die metalstudwanden ga je daar ook folie toepassen. Zowel warme zijde alswel koude zijde?

Je kan dan gewoon is plaat gebruiken.
Op de warme kant, dus isolatie in de studs en dan daarover dampremmende folie
Pagina: 1