Lekstroom CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-07 10:11
We hebben een tijdje geleden de groepen kast laten vervangen. De oude was denk ik meer dan 30 jaar oud.

Na het vervangen van de groepen kast klapt de aardlekschakelaar van de groep waar de CV ketel op aangesloten zit er direct uit als ik de strekker er in steek.

Als ik de ketel (Vaillant Eco Tec Classic VHR ) uitzet met de aan/uit knop en de stekker er dan insteek klapt de aardlek er ook meteen uit.

Volgens de electrician komt dat door legstroom in CV ketel die door de oude automaat niet gedetecteerd werd.

Toen onze CV onderoudsclub gebeld en die waren sceptisch. En twijfelde aan de elektrische installatie. Maar als ik de CV ketel via een ongeaard stopcontact aansluit, blijft alles gewoon draaien. Volgens de CV monteur kan dat niet, want moderne ketels draaien niet zonder aard... Maar goed, hij draait toch echt via een niet geaard stopcontact.

Gemini leert me dat het waarschijnlijk de EMC/ Netfilter is. De CV monteur komt, met tegenzin lijkt het, volgende week langs om eens te kijken.

Iemand hier een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niet wat er aan de hand kan zijn, maar mag hopen dat je hem nu niet gebruikt zonder aarde?

Je wilt niet onder stroom komen te staan onder de douche of als je de verwarming vast pakt...

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:29
Er gaan 1 ding mis, en dat is dat een CV monteur iets gaat vinden van een elektrische installatie.
Het zou goed kunnen dat een nieuwe alamat wat gevoeliger is dan de oude.

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het aan de netfilter is. Ze zouden ook kunnen meten wat de lekstroom dan zou kunnen zijn.

@Vorkie De kans dat je "onder stroom" komt te staan is nihiel. De elektrische installatie is gescheiden van de buizen waar het water door loopt. Ik weet niet hoe oude de CV installatie is, maar waarschijnlijk zijn deze buizen van kunststof. Daarnaast is er niets gewijzigd, of in ieder geval niet door de TS aangegeven, dat naast de verdeler de rest van de installatie is gewijzigd, dus dan zouden ze eerder gemerkt hebben als ze onder de douche stonden

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51
Om uit te sluiten dat het aan de elektrische installatie ligt, zou je een ander apparaat met randaarde op het stopcontact van de CV-ketel kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld een waterkoker. Als dat werkt, dan ligt het in ieder geval niet aan het stopcontact of de meterkast.

Als je het aandurft, kan je de CV-ketel open maken en eens kijken hoe de 230 V is aangesloten. Misschien is per ongeluk de randaarde op een verkeerde klem gezet.

• eitje84
Mr.Qips schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:29:
Om uit te sluiten dat het aan de elektrische installatie ligt, zou je een ander apparaat met randaarde op het stopcontact van de CV-ketel kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld een waterkoker. Als dat werkt, dan ligt het in ieder geval niet aan het stopcontact of de meterkast.

Als je het aandurft, kan je de CV-ketel open maken en eens kijken hoe de 230 V is aangesloten. Misschien is per ongeluk de randaarde op een verkeerde klem gezet.
Dat had ik inderdaad al gedaan. Alleen bij de cv klapt ie er uit.

Ketel openschroeven gaan we niet aan beginnen zelf :)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 22:30
eitje84 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:58:
Volgens de electrician komt dat door legstroom in CV ketel die door de oude automaat niet gedetecteerd werd.

Toen onze CV onderoudsclub gebeld en die waren sceptisch. En twijfelde aan de elektrische installatie. Maar als ik de CV ketel via een ongeaard stopcontact aansluit, blijft alles gewoon draaien. Volgens de CV monteur kan dat niet, want moderne ketels draaien niet zonder aard... Maar goed, hij draait toch echt via een niet geaard stopcontact.
[...]
Iemand hier een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Het heeft er sterk de schijn van dat je cv-ketel stroom lekt op de aarde.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 22:30
Vorkie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:15:
Je wilt niet onder stroom komen te staan onder de douche of als je de verwarming vast pakt...
De aarding van de cv-ketel is niet de aarding van eventuele koperen leidingen in huis.

Spel en typfouten voorbehouden

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En als je de ketel uit zet met de schakelaar... En de stekker 180 graden draait? Wat gebeurt er dan?

404 Signature not found

• eitje84
SMSfreakie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:06:
En als je de ketel uit zet met de schakelaar... En de stekker 180 graden draait? Wat gebeurt er dan?
Geen idee of ik in de zeik genomen wordt :$ :$ , maar het maakte geen verschil helaas :'(

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nee was een serieuze vraag..

Immers de mogelijkheid is dat de aan/uit schakelaar op de ketel slechts 1 ader onderbreekt.. En als je net de Fase niet schakelt.. (immers de stekker kan er op 2 manieren in) maar de nul zou je nog steeds potentieel delen in de ketel onder spanning hebben..

Aarde <> nul zou in theorie spanningsloos zijn..

404 Signature not found

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zo veel kan er nu ook weer niet mis zijn met de installatie. Enige dat je nog zou kunnen testen, druk een ander apparaat in het stopcontact waar je anders de CV in drukt. Tript het dan ook, heb je waarschijnlijk een fout in de installatie. Tript het dan niet, dan vrees ik toch gewoon voor je ketel.

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:00
Een eventuele lekstroom kan je natuurlijk ook gewoon meten.
Ik zou eerst eens met een multimeter spanning meten tussen de aarding van de ketel (blank stukje staal van de behuizing bijvoorbeeld) en de randaarde van een geaard stopcontact. Als je daar > 0V AC meet dan weet je eigenlijk genoeg. Eventueel kan je dan nog proberen de stroom die gaat lopen te meten (wel met een dikke weerstand ertussen!) dan kan je met de bekende formules met V en R de I uitrekenen. Als dat boven de 30mA uitkomt heb je het lek boven.

• hans electric
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 29-07 12:56
Je zou de ketel evt kunnen doormeggeren dat is een meter die de weerstand meet tussen aarde en fase of nuldraad ik denk dat er een beschadigde draad ergens tegen het metaal aan komt
Pagina: 1