Scheur in metselwerk, bouwkundige stelt niet constructief?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.250 views

Vraag

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:35
[topic mag weg]

[ Voor 169% gewijzigd door SmartHomer1993 op 24-07-2026 12:28 ]

Beste antwoord (via SmartHomer1993 op 23-07-2026 15:38)

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:29
De scheur zit op het zwakste punt in je gevel. In de loop der tijd is het gebruikte cement losgekomen van de stenen en dat zie je nu als een scheur. Het enige wat op dit stuk muur rust, is een beetje van je dak. Dit wordt nog steeds prima ondersteund. Scheur of geen scheur. Het ziet er minder mooi uit, maar het kan geen kwaad. De openingen voor je deuren en ramen zijn groter dan de scheur. Gezien hier geen stenen zitten, kan het ook niks dragen. De plek met losgekomen cement is kleiner en heeft nog steeds stenen die op elkaar liggen en dus iets dragen wat erboven zit.
Als gedachten experiment zou je kunnen bedenken wat er zou gebeuren als je alle stenen rondom de scheur weg zou halen. 2 vragen zijn dan relevant:
1) Valt de hele muur om?
2) Zakt je dak naar beneden?

Op dit moment lijken beide issues niet aan de hand te zijn, dus geen zorgen maken.

Lost In Music

Alle reacties

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:16
*knip* dat mag wat minder direct

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 23-07-2026 22:03 . Reden: onvriendelijk reageren ]

• SmartHomer1993
Zeker wel, daarom hebben we ook een keuring laten doen. Alleen was ik omdat het me bezighield benieuwd naar of er mensen zijn die hier iets zinnigs over konden zeggen nog. Sorry als dat verkeerd overkwam

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 23-07-2026 22:03 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een scheur van 20 jaar die al die tijd ongewijzigd is.
Een bouwkundige die er naar heeft gekeken.

Ik zou zeggen geniet van je huis, ergste wat er kan gebeuren is dat het instort maar de kans lijkt mij miniem.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
SmartHomer1993 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:58:
[...]

Sorry als dat verkeerd overkwam
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, maar drie ervaringsdeskundigen hebben een oordeel gegeven, dan lijkt het mij duidelijk en moet jij voor jouw gemoedsrust stoppen met zoeken naar een probleem.

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-07 16:30

Thermomet3r

het is warm of koud

Als je echt wil weten of het schadelijk is vraag het dan aan een constructeur ipv een bouwkundige. Verder lijkt het me als het al meer dan 20 jaar goed gaat, zonder dat de scheur zich verder verspreid of groter wordt, dan lijkt het me dat het de volgende 20 jaar ook niet voor problemen gaat zorgen. Er zijn ook kasteelmuren uit 1500 met scheuren er in die ook al meer dan 500 jaar staan.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dat kan gebeuren he, dat huis staat er al zowat 100 jaar. Laat het herstellen met KALKmortel, geen cement. Dan zie je er niets meer van en blijven je stenen heel. Kalmortel is wittig, net zoals wat er nu ook al in je voeg zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SmartHomer1993
Thermomet3r schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:16:
Als je echt wil weten of het schadelijk is vraag het dan aan een constructeur ipv een bouwkundige. Verder lijkt het me als het al meer dan 20 jaar goed gaat, zonder dat de scheur zich verder verspreid of groter wordt, dan lijkt het me dat het de volgende 20 jaar ook niet voor problemen gaat zorgen. Er zijn ook kasteelmuren uit 1500 met scheuren er in die ook al meer dan 500 jaar staan.
Thanks voor je antwoord. Mijn onzekerheid zat er meer in dat het niet een funderingsprobleem is

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@SmartHomer1993

wat je voor je gemoedsrust nog kunt doen is een scheurmeter plaatsen.

ik heb zelf geen ervaring met die dingen dus doe zelf even onderzoek maar ik weet van het bestaan van die dingen :)

https://scheurmeter.shop/

voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: https://www.woningherstel.nl/wp-content/uploads/2025/01/IMG_4611-scaled-e1738223328230-685x525.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://shop.perfectkeur.nl/wp-content/uploads/2021/06/scheurmeter-new.png

Afbeeldingslocatie: https://www.reprogeo.be/autoimg/272831/1024x768/ffffff/elektronische-scheurmeter-set.jpg

Let wel: in het huis van een maatje van me zit een forse scheur, in de winter kijk je zo naar buiten in de garage en in de zomer is die scheur compleet dicht. Betreft daar krimp en uitzet van kleigrond dus trek niet zomaar conclusies maar zoals vaker: meten is weten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-07 21:38
SmartHomer1993 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Thanks voor je antwoord. Mijn onzekerheid zat er meer in dat het niet een funderingsprobleem is
Het gebouw / woning staat al 100 jaar op die plek. Dus als er iets met de fundering is dan was dat eerder naar voren gekomen. Als jij de boel gaat verbouwen dan kan je ook weer tegen problemen aanlopen of juist in de toekomst problemen veroorzaken. Het is geen nieuwbouwwoning die net staat. Met een huis met zo'n lange geschiedenis kan je niet altijd de exacte geschiedenis en/of staat van de woning achtergehalen.

Je kan altijd bij de gemeente het bouwdossier en/of perceeldossier opvragen. Dan krijg je meer informatie over je woning als die er is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:29
De scheur zit op het zwakste punt in je gevel. In de loop der tijd is het gebruikte cement losgekomen van de stenen en dat zie je nu als een scheur. Het enige wat op dit stuk muur rust, is een beetje van je dak. Dit wordt nog steeds prima ondersteund. Scheur of geen scheur. Het ziet er minder mooi uit, maar het kan geen kwaad. De openingen voor je deuren en ramen zijn groter dan de scheur. Gezien hier geen stenen zitten, kan het ook niks dragen. De plek met losgekomen cement is kleiner en heeft nog steeds stenen die op elkaar liggen en dus iets dragen wat erboven zit.
Als gedachten experiment zou je kunnen bedenken wat er zou gebeuren als je alle stenen rondom de scheur weg zou halen. 2 vragen zijn dan relevant:
1) Valt de hele muur om?
2) Zakt je dak naar beneden?

Op dit moment lijken beide issues niet aan de hand te zijn, dus geen zorgen maken.

Lost In Music

• seal1974
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 12:43
Zou me geen zorgen maken. Maar wil je wat zekerheid, even opnieuw voegen en 1 of 2 muurankers er in. En wil je helemaal zekerheid een latij plaatsen boven de voordeur. Dat lijkt namelijk de zwakke plek. De verticale stenen boven de voordeur wordt op het oog alleen gedragen door de deurpost. Een latij zorgt dat die krachten worden verhuist naar de muur en niet het deurkozijn.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:42

Barrycade

Through the...

Denk dat je in dit huis wel wat meer tegen gaat komen (asbest, hout rot). Als dit al 13 jaar zo zit is dat waarschijnlijk het minste waar je je zorgen over hoeft te maken.

• SmartHomer1993
Barrycade schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:26:
Denk dat je in dit huis wel wat meer tegen gaat komen (asbest, hout rot). Als dit al 13 jaar zo zit is dat waarschijnlijk het minste waar je je zorgen over hoeft te maken.
Dat denk ik zelf eigenlijk niet, want de woning is in 2020 geheel gerenoveerd en uitgebouwd. Elektra, indeling, stucwerk, dakkapellen, CV ketel, vloerverwarming, alles is nieuw. Enige aandachtspunt is nieuw daklood op de schoorsteen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:36
SmartHomer1993 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:58:
[...]

Zeker wel, daarom hebben we ook een keuring laten doen. Alleen was ik omdat het me bezighield benieuwd naar of er mensen zijn die hier iets zinnigs over konden zeggen nog. Sorry als dat verkeerd overkwam
Dat 'iets zinnigs zeggen' is toch gebeurd door de verschillende experts?
Je hebt het goed aangepakt en zegt zelf al dat er eigenlijk geen red flags zijn.

Dus voegen herstellen voor het esthetische en verder niet druk maken

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• haya
  • Registratie: Februari 2025
Opnieuw laten voegen en wokkels laten plaatsen.

• haya
Dat zijn roestvrijstalen wikkelingen die in de uitgeslepen voeg worden verlijmd. Daarmee creëer je een soort latei.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-07 21:38
SmartHomer1993 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:29:
[...]
Dat denk ik zelf eigenlijk niet, want de woning is in 2020 geheel gerenoveerd en uitgebouwd.
Nou... dan kan je nog wel eens wat tegenkomen. Nieuwe aanbouw en een 100 jaar oud gebouw zit altijd verschil in fundering. Daarmee is het oude deel altijd meer gezet dan het nieuwe deel. Is de overgang slecht gedetailleerd dan krijg je juist daar problemen (bijvoorbeeld scheurtjes). Tenzij je de boel op palen hebt staan. Dan spelen er andere zaken mee.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25
Zo te zien zijn die stenen veel nieuwer. Waarschijnlijk dus vervangen en slecht/ minder duurzaam gevoegd dan de rest van de gevel. Als je het te droog voegt knalt het er weer uit.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• herman 1965
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06:24
seal1974 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:15:
Zou me geen zorgen maken. Maar wil je wat zekerheid, even opnieuw voegen en 1 of 2 muurankers er in. En wil je helemaal zekerheid een latij plaatsen boven de voordeur. Dat lijkt namelijk de zwakke plek. De verticale stenen boven de voordeur wordt op het oog alleen gedragen door de deurpost. Een latij zorgt dat die krachten worden verhuist naar de muur en niet het deurkozijn.
De verticale stenen zijn een rollaag, dat is een dragende constructie, een latei is hier niet nodig

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:52

m-vw

Dus?

haya schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:59:
Opnieuw laten voegen en wokkels laten plaatsen.
Dit hebben wij bij ons vorige huis ook laten doen en dat werk uitstekend. Kleine 20jr later was de scheur niet teruggekomen.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:11
Thermomet3r schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:16:
Er zijn ook kasteelmuren uit 1500 met scheuren er in die ook al meer dan 500 jaar staan.
En ook een heleboel die ingestort zijn maar die zie je niet meer ;).

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:01
Is dit toevallig de zuidgevel? Het kan in dat geval ook nog thermisch zijn. Het is het zwakste punt in de gevel. Ik zou de voegen uithalen, rvs wokkels plaatsen en weer voegen.

• haya
Houd er ook rekening mee dat als er vocht tussen komt en het stevig gaat vriezen het de zaak geen goed doet. Voegen uithakken voegen en impregneren .knapt het huis ook erg van op.

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
OP leegmaken is zo irritant en community onwaardig.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
:(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.