• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi!

Over 4 weekjes vertrekken we voor 2 weken naar de Italiaanse Dolomieten en het Gardameer. We houden wel van wat actieve dingen dus we gaan veel hiken, fietsen huren, huren een boot op het Gardameer en dachten dat het leuk zou zijn om (vooral voor Insta) eens wat toffe beelden te schieten met een actioncam, maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer. Zeker niet voor "beginners". Het lijkt me tof om meerdere mounts te hebben bijvoorbeeld voor op de fiets of om vanaf borst-positie een kabelbaan afdaling te filmen!

Wat ik zelf heb gevonden zijn de volgende opties:
uitvoering: Insta360 X5 Essentials Bundle Zwart

uitvoering: Insta360 GO 3S, met Action Pod, 64GB opslag Zwart

uitvoering: DJI Osmo Action 5 Pro Standard Combo Zwart

Allemaal nogal andere soorten camera's, maar we twijfelen heel erg waar we goed aan doen. Dus ik ben vooral op zoek naar tips en advies van mensen met action cam's :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-07 10:13
Toevallig ook al een tijdje aan het rondneuzen en ze hebben nu op de site van insta360 zelf wel goede aanbiedingen, in ieder geval voor de X4 Air waar ik dan zelf naar kijk. De Starter Bundle is daar nu 319. Via de chat werd me met een code nog een lensvervang-kit er bij aangeboden en ook nog een gratis tasje ofzo. Prima.

Ik ga zelf voor deze omdat hij toch wat kleiner en lichter is, ik wil hem ook gaan gebruiken evt op mijn racefiets voor wat mooie beelden of het kunnen maken van foto's zonder elke keer die telefoon te moeten pakken. En inderdaad voor wat leuke beelden in een klimpark of wat dan ook.

Was nog even uitzoeken welk SD kaartje ik zou nemen maar heb na wat reviews gekozen voor de Sandisk Extreme 256GB. Wat wel jammer is met die prijzen is dat ik een half jaartje terug voor 512GB hetzelfde had betaald :) Achja!

[ Voor 15% gewijzigd door orange.x op 24-07-2026 12:36 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:10
Persoonlijk zou ik voor de dji osmo action gaan of evt. de gopro hero 13 black.
De gopro is iets duurder maar heeft meer mogelijkheden met extra lenzen.
Beide camera's zijn te koop met een bundel van een range van mounts.
De 360 camera's kunnen fantastische filmpjes maken maar het monteren van diverse shots tot 1 film is ingewikkelder, zeker voor een beginner.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat beide camera's een haarscherp en trillingvrij beeld maken.

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-07 23:17
Heb zelf de Osmo action 5, is echt een fantastische camera. Heb deze na een aantal oudere gopros gehad, dus niet echt goed vergelijkbaar, maar ontzettend goed in lowlight. Hele makkelijke bedienbare camera. Had nog een hoop chestmounts, suctioncup, etc liggen. Zou er een paar van die magnetische mounts bijkopen, dan kun je snel wisselen.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:46
Was toevallig recentelijk in dezelfde zoektocht voor onze vakantie in de Zwitserse Alpen/Italiaanse Alpen/Iseo meer van volgende week en 1e action camera.

Uiteindelijk uitgekomen bij de Osmo Action 5. Adventure bundel besteld met :
- SANDISK Extreme microSDXC UHS-I Geheugenkaart 256 GB
- SMALLRIG Action 5 Pro Action 4 Action 3-kooi voor DJI (Stukje bescherming en hiermee kan je de accu's tenminste makkelijk wisselen)
- En zit nog na te denken over een borstband voor video's op de fiets etc. Op amazon zijn er diverse voor redelijke bedragen.

GoPro sowieso links laten liggen want gaan binnenkort failliet. Insta360 is wel leuk maar ik vind het vooral irritant dat accessoires niet backwards compatible zijn. Ik kan batterijen van een action 5 ook gewoon in een action 3 gebruiken etc. Mocht ik die hebben. Voor de rest zijn de verschillen niet zo groot, DJI scoort gewoon erg goed.

• DennusB
  • Niet online
rolandos582 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:42:
Was toevallig recentelijk in dezelfde zoektocht voor onze vakantie in de Zwitserse Alpen/Italiaanse Alpen/Iseo meer van volgende week en 1e action camera.

Uiteindelijk uitgekomen bij de Osmo Action 5. Adventure bundel besteld met :
- SANDISK Extreme microSDXC UHS-I Geheugenkaart 256 GB
- SMALLRIG Action 5 Pro Action 4 Action 3-kooi voor DJI (Stukje bescherming en hiermee kan je de accu's tenminste makkelijk wisselen)
- En zit nog na te denken over een borstband voor video's op de fiets etc. Op amazon zijn er diverse voor redelijke bedragen.

GoPro sowieso links laten liggen want gaan binnenkort failliet. Insta360 is wel leuk maar ik vind het vooral irritant dat accessoires niet backwards compatible zijn. Ik kan batterijen van een action 5 ook gewoon in een action 3 gebruiken etc. Mocht ik die hebben. Voor de rest zijn de verschillen niet zo groot, DJI scoort gewoon erg goed.
Thanks, en tof dat je het ook op vakantie gaat gebruiken. Insta360 klinkt wel tof, maar heeft veel meer nabewerking nodig natuurlijk. En ik lees overal dat die DJI's veel beter zijn in slecht licht. Dus ik neig ook daar naar. Nu nog kijken of ik ergens een leuke aanbieding kan scoren of zo.

• rolandos582
DennusB schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Thanks, en tof dat je het ook op vakantie gaat gebruiken. Insta360 klinkt wel tof, maar heeft veel meer nabewerking nodig natuurlijk. En ik lees overal dat die DJI's veel beter zijn in slecht licht. Dus ik neig ook daar naar. Nu nog kijken of ik ergens een leuke aanbieding kan scoren of zo.
Nabewerking heb ik weinig ervaring mee en eerlijk gezegd ook weinig zin in. Wat in elkaar flansen lukt me vast nog wel maar voor vakantiebeelden heb ik weinig zin om heel veel dingen te doen en inderdaad schijnt dat de DJI beter functioneert met slecht/weinig licht. Uiteindelijk zijn beide natuurlijk geen slechte koop.

Joyboy/Amazon hebben regelmatig wel aanbiedingen, op marktplaats ook regelmatig wel mensen die hem na 1x gebruik verkopen en anders via de grotere kanalen. De 6 is eigenlijk de meerprijs niet waard, alleen in het donker filmen is die eigenlijk beter. Zou wel de adventure bundel nemen, heb je gelijk een aantal extra batterijen etc. Heb je daar geen omkeer meer naar!

• DennusB
  • Niet online
rolandos582 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Nabewerking heb ik weinig ervaring mee en eerlijk gezegd ook weinig zin in. Wat in elkaar flansen lukt me vast nog wel maar voor vakantiebeelden heb ik weinig zin om heel veel dingen te doen en inderdaad schijnt dat de DJI beter functioneert met slecht/weinig licht. Uiteindelijk zijn beide natuurlijk geen slechte koop.

Joyboy/Amazon hebben regelmatig wel aanbiedingen, op marktplaats ook regelmatig wel mensen die hem na 1x gebruik verkopen en anders via de grotere kanalen. De 6 is eigenlijk de meerprijs niet waard, alleen in het donker filmen is die eigenlijk beter. Zou wel de adventure bundel nemen, heb je gelijk een aantal extra batterijen etc. Heb je daar geen omkeer meer naar!
Bij die 6 is juist de 1:1 sensor heel handig toch? Hoef je niet meer te wisselen tussen horizontaal en verticaal filmen maar kan je dat op je telefoon gewoon croppen!

• rolandos582
DennusB schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Bij die 6 is juist de 1:1 sensor heel handig toch? Hoef je niet meer te wisselen tussen horizontaal en verticaal filmen maar kan je dat op je telefoon gewoon croppen!
Dat kan ook ja maar de vraag is of je dat gebruikt. In mijn persoonlijke use case zie ik dat eigenlijk nooit gebeuren. Ik monteer hem op mijn borstband of op een stick en dan is het eigenlijk altijd horizontaal.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@DennusB Misschien je budget even toelichten?

Want je haalt voor €50 al 'iets' dat prima is voor jouw toepassingen. En natuurlijk mag je honderden euro's stukslaan op zoiets, maar als je geen idee hebt wat je nodig hebt, wat je wilt en of je hem ooit nog gebruikt....

Het leuke van zo"n goedkoop modelletje is dat ze vaak heel compleet worden geleverd. Dan hoef je niet nog eens euro's uit te geven aan allerlei accessoires.
Ga je een 'once in a lifetime' ding doen, dat ook prijzig is of een activiteit die minder ruimte laat voor problemen (duiken/skydiven/..) dan is het een iets ander verhaal.

Maar een beetje fietsen, als dan je mount een keer los trilt, ach... dan stop je even. En dan heb je ook al een stuk gefilmd. Ga je 2 uur fietsen filmen? En daarna terugkijken, bewerken en laten zien aan anderen? Of wil je 2 minuten film als impressie?

• DennusB
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:08:
@DennusB Misschien je budget even toelichten?

Want je haalt voor €50 al 'iets' dat prima is voor jouw toepassingen. En natuurlijk mag je honderden euro's stukslaan op zoiets, maar als je geen idee hebt wat je nodig hebt, wat je wilt en of je hem ooit nog gebruikt....

Het leuke van zo"n goedkoop modelletje is dat ze vaak heel compleet worden geleverd. Dan hoef je niet nog eens euro's uit te geven aan allerlei accessoires.
Ga je een 'once in a lifetime' ding doen, dat ook prijzig is of een activiteit die minder ruimte laat voor problemen (duiken/skydiven/..) dan is het een iets ander verhaal.

Maar een beetje fietsen, als dan je mount een keer los trilt, ach... dan stop je even. En dan heb je ook al een stuk gefilmd. Ga je 2 uur fietsen filmen? En daarna terugkijken, bewerken en laten zien aan anderen? Of wil je 2 minuten film als impressie?
Budget heeft geen harde cap, ik wil vooral dat ik er lang mee kan doen. Ik ben in het weekend ook nog wel eens DJ en bedacht me gisteren dat ik hem ook mooi kan gebruiken voor content op m'n socials als ik een setje sta te draaien. Ik zal er geen uren-lange video's van gaan maken maar zal het vooral gebruiken voor wat beelden op socials!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:10
DennusB schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Budget heeft geen harde cap, ik wil vooral dat ik er lang mee kan doen. Ik ben in het weekend ook nog wel eens DJ en bedacht me gisteren dat ik hem ook mooi kan gebruiken voor content op m'n socials als ik een setje sta te draaien. Ik zal er geen uren-lange video's van gaan maken maar zal het vooral gebruiken voor wat beelden op socials!
Voor beelden op socials kun je beter de camera van je smartphone gebruiken. De filmpjes van de Actioncams hebben een dusdanige hoge resolutie en daarmee gb's dat uploaden niet gemakkelijk is. Je kunt wel downgraden maar daarmee schiet je het doel voorbij.
Wat je wel kan doen is linkjes van de filmpjes zetten naar jouw persoonlijke cloud.
Pagina: 1