Upgrade game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jarrie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 15:24
Mijn zoon wil graag zijn pc upgraden aangezien het niet meer voldoet.

Hij speelt Rocket league, Fc 26 en GTA 5 en een beetje COD.

Het gaat niet om de hoogste settings maar dat alles goed loopt en hopelijk ook in de toekomst GTA 6 kan draaien. Ik vraag mij af of er nog onderdelen geupgrade kunnen worden of dat het doorsparen wordt voor een nieuwe pc.

Ik zoek een?
Zoals hierboven geschreven weet ik niet precies welk onderdeel, maar ga sowieso er van uit dat de videokaart vervangen moet worden.

Wat is je budget?
Budget is er, en nu is de eerste vraag wat kan ik nog gebruiken of tot hoe ver kan ik upgraden

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

[ Voor 23% gewijzigd door jarrie op 23-07-2026 12:14 ]

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:01
Het moederbord ondersteunt maximaal 11th gen Intel. Technisch gezien past hier dus een i7-11700(K) of i9-11900(K) op alleen denk ik niet dat dat een goed idee is met een budget moederbord. Asrock geeft zelf ook aan dat je performance gelimiteerd zal worden omdat de stroomvoorziening niet voldoet goor die chips. Zelfde geld ook al voor de huidige processor, die kan nu ook niet op volledige snelheid draaien op dit moederbord.

Op welke resolutie word er gegamed? En wat zit er nog meer in de pc? Ik ga er natuurlijk van uit dat er ook een behuizing, voeding, opslag, koeler etc is ;)

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Op zich is een 11600K nog steeds een behoorlijk capabele CPU voor gaming.

Ik zou inderdaad beginnen met de GPU. Die keuze hangt dus af van je budget (en voeding).

• jarrie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 15:24
@Miyazono Bedankt voor je reactie!Hij speelt nu op resolutie 1920x1080

Zijn huidige processor is ook 11th gen, waarom kan die niet max draaien?

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-07 12:10
Gewoon de 11600K houden. Een paar extra threads maakt in spellen weinig tot niets uit, vooral als je GPU niet zo snel is.

Dus alleen de grafische kaart vervangen op dit moment. Ik weet niet of die Zalman voeding krachtig genoeg is voor een RTX 5070, dus misschien een RTX 5060 Ti? Is meer dan 2x zo snel als de 2060S. Jammer alleen dat de 16GB variant nu zo achterlijk duur is t.o.v de 8GB variant. (€ 550,- vs € 350,-). Maar op 1080p is 8GB nog geen totale ramp voor de meeste spellen.

Voor welke spellen voldoet de 2060Super niet meer? Want Rocket League en GTA 5 zouden nog prima te spelen moeten zijn op die kaart.

Over GTA 6 valt nu natuurlijk nog niks te zeggen, maar ga er maar vanuit dat dat spel een hele nieuwe PC nodig zal hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door VSA100_victim op 23-07-2026 12:36 ]

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

• Miyazono
Voeding zou ik iig vervangen aangezien die 20 jaar oud is en je die niet in een modern systeem wilt gebruiken. Bijvoorbeeld uitvoering: XPG PYLON II 550W is een goede budget optie. Of uitvoering: Sharkoon Rebel P20 750W, Zwart welke meer mid-range is. Of uitvoering: ASRock Steel Legend SL-650G is een goed geprijsde high-end voeding.

Op 1080p is de processor belangrijker dan de videokaart, maar de 2060S is ook niet echt bepaald enorm snel meer. Ik zou kijken naar het gebruik van de processor en videokaart in de games die er gespeeld worden zodat je weet waar de bottleneck ligt. Als bijvoorbeeld de videokaart op 100% draait en de processor op 50% in alle games dan wil je je videokaart upgraden, en vice versa.

Het moederbord is een budget moederbord welke geen fatsoenlijke stroomvoorziening heeft om de i5-11600K, i7-11700K, en i9-11900K goed te kunnen draaien.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:36
High-end zou ik hem niet noemen, eerder mid-to-low-end op dit moment. Slechts 2x 6+2 PCIe en geen 12VHPWR mogelijkheid. Voor 90 euro mag, en kan je meer verwachten anno 2026. De uitvoering: NZXT C750 Gold Core en de P20 Rebel is doorgaans goedkoper, en imho. beter. Maar inderdaad, de huidige Zalman voeding het liefst direct in de recycle kliko wippen.

Een GPU upgrade zou het beste zijn, maar de rest van het systeem limiteert de opties wel een beetje. Een RX 9060 XT 16GB zou uitstekend kunnen, maar bij meer zou je al snel wat upgrades moeten doen. GTA 6 draaien is "glazen bol", aangezien dit spel nog langenaan niet uitkomt voor de PC. Als we moeten uitgaan van de PS5 Pro als minimum voor redelijke grafische settings, zal er meer moeten worden geupgrade.

Overigens kan een aftermarket koeler voor de 11600K ook geen kwaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Apart op 23-07-2026 13:06 ]

https://ko-fi.com/apart

• Miyazono
@Apart goeie, was in de veronderstelling dat die een 12vhpwr had maar dat is alleen bij de 750W> varianten. Het is nog steeds een hartstikke goede voeding mocht je niet veel wattage nodig hebben. Maar voor deze prijs is eentje met een 12vhpwr connector interessanter ja :)
Pagina: 1