Vraag

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56
We zitten midden in een verbouwing en hebben op de begane grond alle vier de radiatoren verwijderd en hier komt +/- 36m2 vloerverwarming. Op de 1e VD en zolder zijn in totaal nog vier radiatoren, waarvan 1 handdoekradiator.
  • CV ketel is een Vaillant HR SolidePlus VHR 30-34/3-5 met een VPAR-5 Vaillant pomp.
  • Leiding van CV naar VVW is 32mm alupex
  • Stijgleidingen 25mm alupex
  • Aansluiting naar radiatoren mix van 20mm (2) en 16mm (2) alupex.
  • Plan voor de VVW is twee kunststof pomploze verdelers met 6 groepen van max 60m 16mm.
De CV kan ingesteld worden om de aanvoertemp op 40 graden te beperken, dus dat zou goed moeten gaan. Toch twee vragen waar ik het antwoord niet goed op kan vinden:

1) is deze pomp krachtig genoeg om het water in de 360m vvw slang rond te pompen? de loodgieter denkt van niet namelijk, ik twijfel en kom hier tegen dat de juiste leiding diameters belangrijker zijn dan de pomp.

2) ik zal uiteraard de boel opnieuw waterzijdig moeten inregelen. maar hoe doe je dat met de combi van radiatoren en vvw? met vvw wil je een zo hoog mogelijke flow, bij radiatoren wil je een zo hoog mogelijke delta-t. of moet ik gewoon beter zoeken in het CV waterzijdig inregelen topic?

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dit zou prima in te regelen moeten zijn. Maar radiatoren willen niet een zo hoog mogelijke dT, je wilt compromissen en balans. Zie het inregeltopic ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
De gemiddelde CV heeft een pomp die 6m opvoerhoogte kan en rustig 2000l/u kan (bij opvoer 0)

Waarschijnlijk hetzelfde als de losse pomp die meneer je wil verkopen

Ik draai al jaren mijn pomploze vloer op de CV pomp

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 24-07-2026 19:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56
Dank allebei, klinkt logisch; ik ga 't gewoon proberen met een pomploze verdeler. Het kwam al over als een vrij traditionele aanpak: je hebt een CV ketel en dan moet je dus een verdeler met pomp hebben want anders wordt je vloer niet warm. Fijn om wat ervaringen te horen dat het wel kan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
En ik doe het ook nog eens net een hoog weerstand systeem… 20mm pex aanvoer en 4x lange 14mm groepen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.