• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:35

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:05

matthijst

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Arunia

XTEINK E-readers

E-readers in ultra compact formaat, op open-source hardware.

Een ESP gebaseerde e-reader met micro-sd kaart en open-source software.

(Meer details volgen)
Apparaten
X4
  • 4.3" E Ink Scherm
  • 77g
  • 219 PPI
  • 650mAh batterij
Een XTEINK X4 met CrossPoint. Het dashboard toont de opties
X4 Pro
Zelfde als de X4, maar met:
  • Touchscreen
  • Achtergrond verlichting
  • 1100mAh batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZBWOftIM93TpQH6x4maY-vuPJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvYhfuObW9kF9N6rchS1cFd1.webp?f=fotoalbum_large
X3
Zelfde als X4, met een paar verschillen:
  • 3.7" E Ink scherm
  • 58g
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4wo8Nk-1HNg5oljjuxsDU1kj88=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/nFzH9obMqBJasvBnQlQBZxAG.webp?f=user_large
Vergelijking
ProductenX4 ProX4X3
Scherm4.3"4.3"3.7"
BedieningTouch +
knoppen
KnoppenKnoppen
Opslag16GB
uitbreid. 256GB
16GB
uitbreid. 256GB
16GB
uitbreid. 256GB
OverdrachtUSB/AppApp/scan codeapp/scan code
Accu1100mAh650mAh650mAh
Gewicht72g77g58g
Magnetische
achterplaat
JaJaJa
VerlichtingJaNeeNee
OpladenMagnetische Pogo-pin*USB-CMagnetische Pogo-pin*
Ondersteunde
formaten
TXT, EPUB, MOBI, PDF, JPG, PNGTXT, EPUB, MOBI, PDF, JPG, PNGTXT, EPUB, MOBI, PDF, JPG, PNG
*: Geen kabel inbegrepen, wordt met USB-C adapter geleverd.
Software
Stock
De Stock software werkt, maar heeft limitaties. De apparaten gekocht via 3e partijen zijn vaak gelockt en kunnen niet direct aangepast worden, maar alleen met een SD-kaart.
Crosspoint
Crosspoint is de meest populaire aangepaste firmware voor de XTEINK apparaten. Het bied meer mogelijkheden om boeken op de SD-kaart te krijgen
Overige forks
Forks van Crosspoint hebben vaak nog een paar andere extras.
Verdere resources
Readme Club

[ Voor 52% gewijzigd door matthijst op 14-08-2026 08:18 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Mijn eerste ervaringen heb ik op m'n website.

Ik ben er erg blij mee, en omdat het zo klein en draagbaar is, lees ik een hoop meer. Ik heb CrossPoint er op gezet, en de lettergroote is in te stellen. Hoewel de default voor mij prima is.

Ik heb'm elke dag bij me, en pak'm vaker dan m'n telefoon, vooral op korte bus trips ideaal.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Laden: via Pogo Pin. Helaas geen usb C

Meer dan ik dacht...

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
streamnl schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:14:
Laden: via Pogo Pin. Helaas geen usb C
Huh?

Misschien een oudere versie? De huidige series X4 is zeker wel USB-C

*edit

Verrek, de X3/X4Pro is inderdaad een magnetische pogo-pin

[ Voor 13% gewijzigd door Firesphere op 23-07-2026 11:35 ]

• matthijst
Dat is wel een beetje suf inderdaad die pogo, maar aan de andere kant: denk dat je een week of 3 met een acculading doet? Heb de X3 nu een weekje in huis, vind het binnen lastig lezen (afhankelijk van hoe zonnig het buiten is/hoe het licht binnenvalt). Heb de X4 Pro ook besteld, eens kijken hoe die bevalt. Vind de X3 wel mooi compact, pas zo in de broekzak. Leuk voor onderweg (buiten wachten bij een winkel bijvoorbeeld, als de vrouw aan het shoppen is).

Ik heb ook Crosspoint erop gezet. Jammer dat jet niet echt font groottes in punten kunt kiezen. Zou wel iets tussen L en XL willen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door matthijst op 23-07-2026 12:34 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
matthijst schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:32:
Dat is wel een beetje suf inderdaad die pogo, maar aan de andere kant: denk dat je een week of 3 met een acculading doet? Heb de X3 nu een weekje in huis, vind het binnen lastig lezen (afhankelijk van hoe zonnig het buiten is/hoe het licht binnenvalt). Heb de X4 Pro ook besteld, eens kijken hoe die bevalt. Vind de X3 wel mooi compact, pas zo in de broekzak. Leuk voor onderweg (buiten wachten bij een winkel bijvoorbeeld, als de vrouw aan het shoppen is).

Ik heb ook Crosspoint erop gezet. Jammer dat jet niet echt font groottes in punten kunt kiezen. Zou wel iets tussen L en XL willen hebben.
Is CrossInk dan misschien iets voor jou? Ik geloof dat die meer lettergroottes heeft

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:49

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb de x4 op mijn verjaardagslijstje staan, maar als ik hem dan niet krijg koop ik hem zelf denk ik. Ik vind het een schattig ding en ik lees tegenwoordig weer als (n)ooit tevoren. Met zo'n minireader alleen maar meer gok ik.

Ben wel benieuwd of de x4pro in de praktijk beter uitpakt. Vooralsnog zijn de pogo pins wel een showstopper voor me, want verloopstekkers ga ik geheid kwijtraken. Ik heb niet voor niks 3 extra oplaadkabels voor mijn fitbit gekocht (waarvan 1 ook alweer pleite is)

... en gaat over tot de orde van de dag

• streamnl
  • Niet online
matthijst schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:32:
Dat is wel een beetje suf inderdaad die pogo, maar aan de andere kant: denk dat je een week of 3 met een acculading doet?
Ik wil geen nieuw apparaat meer kopen, die geen USB C heeft. Momenteel neem ik nog maar 2 soorten kabels mee op vakantie, één voor mijn iPhone en de rest is USB C. En als ik ooit mijn iPhone ga vervangen, dan heeft alles USB C. Ideaal.

Meer dan ik dacht...

• Arunia
  • Nu online
Ik snap ook zelf niet waarom ze voor die pogo pins zijn gegaan terwijl de X4 gewoon USB-c heeft.
Heb hem zelf niet besteld nog. Heb mijn Kindle 3 welke ik met regelmaat gebruik. Die van mijn vrouw ligt er ook nog en eigenlijk zou ik naar een kleuren versie over willen stappen.
Aan de ene kant denk ik dat ik het wel mee neem om ergens te lezen, maar vaak hou ik met die situaties wel rekening en anders is het jammer. Lezen is veelal voor mij ook een rustigere aangelegenheid. Vind het moeilijk. Het is niet dat het ding zo duur is, maar meer, vind ik het het wel waard. Ook al is mijn huidige e-reader oud, hij werkt wel gewoon prima.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08 16:44

fub

Heeft die X4 Pro een ordentelijke browser aan boord? Ik zat er aan te denken dat dat misschien best een cool dashboard/controlepaneel voor Home Assistant zou kunnen zijn...

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Arunia schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:28:
Ik snap ook zelf niet waarom ze voor die pogo pins zijn gegaan terwijl de X4 gewoon USB-c heeft.
Heb hem zelf niet besteld nog. Heb mijn Kindle 3 welke ik met regelmaat gebruik. Die van mijn vrouw ligt er ook nog en eigenlijk zou ik naar een kleuren versie over willen stappen.
Aan de ene kant denk ik dat ik het wel mee neem om ergens te lezen, maar vaak hou ik met die situaties wel rekening en anders is het jammer. Lezen is veelal voor mij ook een rustigere aangelegenheid. Vind het moeilijk. Het is niet dat het ding zo duur is, maar meer, vind ik het het wel waard. Ook al is mijn huidige e-reader oud, hij werkt wel gewoon prima.
Ik heb de Libra Color en als er één ding overgewaardeerd aan is dan is het wel dat kleurenscherm. Tenzij je echt plaatjes in je boek hebt, heb je er echt nul komma nul aan. Hooguit dat je in je lijstje met boeken kleurenplaatjes ziet van de covers. En dan nog alleen als je niet de lijst-view hanteert. In theorie laat de reader het cover van het huidige boek zien als je niet aan het lezen bent, maar ik heb er een kobo cover bij, die de reader automatisch aan laat gaan als je het cover open doet, dus daar heb ik ook al niks aan. Enige voordeel tov mijn oude kobo is het iets grotere scherm en de fysieke knoppen

• Arunia
  • Nu online
P_Tingen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb de Libra Color en als er één ding overgewaardeerd aan is dan is het wel dat kleurenscherm. Tenzij je echt plaatjes in je boek hebt, heb je er echt nul komma nul aan. Hooguit dat je in je lijstje met boeken kleurenplaatjes ziet van de covers. En dan nog alleen als je niet de lijst-view hanteert. In theorie laat de reader het cover van het huidige boek zien als je niet aan het lezen bent, maar ik heb er een kobo cover bij, die de reader automatisch aan laat gaan als je het cover open doet, dus daar heb ik ook al niks aan. Enige voordeel tov mijn oude kobo is het iets grotere scherm en de fysieke knoppen
Gaat me meer om comics, maar weet inderdaad dat het met al die dingen behelpen is.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
fub schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:58:
Heeft die X4 Pro een ordentelijke browser aan boord? Ik zat er aan te denken dat dat misschien best een cool dashboard/controlepaneel voor Home Assistant zou kunnen zijn...
Nee, maar het is een ESP32 met e-ink display, dus je kan er in theorie van maken wat je wilt.

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-08 17:43
Ondanks de pogo aansluiting heb ik afgelopen dinsdag direct bij de release de X4 Pro besteld. Gisteren de verzendbevestiging ontvangen met een PostNL track en trace. Naar verwachting komt hij volgende week zaterdag binnen. Ik kan niet wachten! :)

Gelijk Crosspoint installeren zodra ik hem heb. Ik draai BookOrbit op mijn server thuis dus ik kan mooi alles syncen via KOReader Sync. Heel benieuwd hoe dat gaat werken.

[ Voor 4% gewijzigd door delta1 op 26-07-2026 05:30 ]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
net een X4 besteld voor vijf tientjes (52.66) om wat mee te spelen (en dan is de stap omhoog richting de x4 pro "met een lampje erbij" voor 89 wel (te) hoog voor de "zomaar").

Ik zag dit plaatje op het grote interwebs langskomen -volgens mij heb ik recent onder een steen geleefd want dit is al wat maanden een ding?-, en dat was te grappig om niet te proberen (ik sta voorgesorteerd op "dit werkt... gevolgd door 'now what'"). ben benieuwd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TfOaXpnng4CNdXymsUVsRbrFDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LOhvoxKfwfsrG8F8nsJawzfV.webp?f=fotoalbum_large

• matthijst
delta1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 05:28:
Ondanks de pogo aansluiting heb ik afgelopen dinsdag direct bij de release de X4 Pro besteld. Gisteren de verzendbevestiging ontvangen met een PostNL track en trace. Naar verwachting komt hij volgende week zaterdag binnen. Ik kan niet wachten! :)

Gelijk Crosspoint installeren zodra ik hem heb. Ik draai BookOrbit op mijn server thuis dus ik kan mooi alles syncen via KOReader Sync. Heel benieuwd hoe dat gaat werken.
Werkt dat syncen nou wel of niet?
Ik heb er een tijdje mee lopen klooien (Calibre Web op NAS draaien), maar kreeg het syncen van boeken niet voor elkaar op de X3. Enige dat Koreader Sync voor me deed was Syncen waar ik gebleven was in een boek.

Ik Sync wel mn Kobo er probleemloos mee: dat ie alle boeken binnenhaalt. Had verwacht dat je die dan in sync kon houden met de X3/X4.

Download via ops werkt wel. Op zich allemaal niet heel spannend, eens in de zoveel tijd ff wat boeken erop gooien.

[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 26-07-2026 21:30 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

dyrc schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:24:
net een X4 besteld voor vijf tientjes (52.66) om wat mee te spelen (en dan is de stap omhoog richting de x4 pro "met een lampje erbij" voor 89 wel (te) hoog voor de "zomaar").

Ik zag dit plaatje op het grote interwebs langskomen -volgens mij heb ik recent onder een steen geleefd want dit is al wat maanden een ding?-, en dat was te grappig om niet te proberen (ik sta voorgesorteerd op "dit werkt... gevolgd door 'now what'"). ben benieuwd

[Afbeelding]
Waar heb je hem besteld? Mooie prijs!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
P_Tingen schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:17:
[...]

Waar heb je hem besteld? Mooie prijs!
"gewoon" bij xteink zelf. er loopt momenteel een 15% kortingsactie, item toevoegen aan de winkelmand en de prijs wordt meteen aangepast https://www.xteink.com/products/xteink-x4
edit:
afwachtende levering en mn eerste gebruikservaring prop ik deze er nog tussen, maar laten we niet te ver afdwalen van t doel (ervaringen delen :) )

[ Voor 18% gewijzigd door dyrc op 27-07-2026 07:26 ]

• streamnl
  • Niet online
Ik moet dit topic eigenlijk niet meer volgen maar ik blijf benieuwd naar jullie ervaringen en wat de community er mee gaat doen.

@delta1
Werkt het syncen ook als je een boek via Bol koopt en je hebt kobo gekoppeld met Bol?
Want dit is wel weer een leuk hobbyproject om op de server te gooien.

Meer dan ik dacht...

• matthijst
You cannot wirelessly sync or download the actual book files automatically between the Xteink X3 and Kobo. Only the reading progress (your exact page or chapter) can be synchronized over Wi-Fi.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Zijn er mensen die de X4 Pro hebben weten te bemachtigen?

Ondertussen heeft Xteink weer een special met dit keer 15% korting. Ik moet mezelf tegenhouden om een X3 te kopen naast m'n X4. M'n vrouw heeft de laatste dagen mijn X4 geleend omdat ze veel tijd in de trein en bus en ziekenhuis moest besteden waar ze weinig te doen had.

Ik mistte mijn X4 wel een beetje.

• matthijst
Ja m'n pro is onderweg. Denk morgen of maandag in huis.

• matthijst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOAll7EMoH0xFNtFz1WOEjSf_zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ipd4cso2hba6VT76PqlPV6I3.jpg?f=fotoalbum_large

X3 vs x4 pro.

Pro is vlotter en back light is toch wel fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 01-08-2026 17:55 ]

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-08 17:52
Tijd geleden al op zoek geweest naar een kleine no-nonsense e-reader maar kon toen niks vinden. Ben voor een Kobo gegaan.
Maar dit is eigenlijk precies waar ik naar op zoek was! Heb vorige week de X4 besteld dus die verwacht ik komende week wel te krijgen. Dat de Pro backlight heeft is een... pro maar geen USB-C is dan weer een minpunt. En het klinkt misschien raar maar ik hoef voor een e-reader geen touchscreen, liever niet zelfs. Voor mij lijkt de X4 perfect, we gaan het zien.

• matthijst
Touchscreen kan je gewoon uitzetten. Het is wel handig bij invoeren opsd url en wifi wachtwoord. Verder gebruik ik 't niet.

Backlight aanzetten op een x3 of x4 is lastiger 😀

Gok dat ik de Pro 't meest zal gebruiken. Formaat van de X3 is wel heel leuk, maar ja: in schemer en donker niet te lezen.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:11
In mijn zoektocht naar de Xteink x4 mogelijkheden en alternatieven vond ik de Seeed reTerminal Sticky: https://www.seeedstudio.com/reTerminal-Sticky-p-6861.html

Een mix tussen de Xteink X4 en de X4pro. De sticky heeft wel touch, maar geen backlight en een iets kleiner scherm. Je kunt er Crosspoint (link) op installeren en dus ook als een e-reader gebruiken. Je kunt er nog veel meer mee, dus echt een tweakers object ;-) Wordt verkocht voor 43 euro (EU magazijn via duitsland) maar is momenteel niet op voorraad. Alle preorders zijn uitverkocht. Nog wel te krijgen via China, maar dan stijgt de prijs snel boven de 60 euro exclusief import heffingen. Ik wacht wel even op voorraad in de eu.

Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.seeedstudio.com/media/catalog/product/cache/bb49d3ec4ee05b6f018e93f896b8a25d/1/0/100056818-gallery_img_2_1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 03-08-2026 18:19 ]

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:39
Ik begreep dat de XTEINK te tweaken is? Klopt dit?

Naast het gebruik van e-reader, kan het ook nog meer waarde hebben? Bijv. als to-do lijstje of aantekeningen die bijna realtime via de smartphone gesyncd kunnen worden?

IK kan het na twee zoekpogingen niet echt duidelijk vinden.

• matthijst
Bijna real time syncen zou wellicht via een app kunnen. Er zijn twee actieve reddit communities waar regelmatig mensen posten over nw firmwares waar ze aan werken:
Xteink

xteinkereader

• delta1
Mijn X4 pro was vorige week aangekomen, maar door vakantie kon ik er gisteren en vandaag pas mee spelen.

Ik heb gelijk de crosspoint beta erop gezet, maar daar heb ik op dit moment een beetje spijt van. De letters zien er pixelachtig/blokkerig uit, ongeacht welk lettertype ik heb geselecteerd. Zelfs met een lettertype dat ik heb geoptimaliseerd voor de X4 pro. Foto 1, screenshot 1, screenshot 2, screenshot 3.

Ik denk dat dit komt omdat de developer van Crosspoint anti-aliassing uit heeft gezet. In ieder geval tot hij ergens volgende week zelf een X4 pro bemachtigt heeft met de nieuwe display drivers en werking kan garanderen voor alle gebruikers.

Of het echt door de AA komt weet ik niet zeker, want ik heb de stock firmware niet voldoende geprobeerd. Als ik de foto van jou @matthijst bekijk lijkt het niet veel beter te zijn. 221 PPI is hoog genoeg voor een uitstekende font rendering.

Het terug flashen van de officiële stock firmware is nu helaas niet mogelijk voor mij vanwege die nieuwe display driver. Het scherm reageert dan niet, maar terug flashen naar crosspoint is wel weer mogelijk.

Afijn, vond het wel leuk om hier even mee te spelen, en met een week hoop ik alsnog fatsoenlijk te kunnen lezen via Crosspoint :)
Aan de positieve kant: OPDS en KOReader Sync via mijn eigen Book Orbit instance werken goed!

Via OPDS kan ik vanaf de e-reader mijn boeken op BookOrbit downloaden. Dit was binnen enkele minuten geregeld en werkt echt fijn.

KOReader Sync was iets lastiger. BookOrbit geeft de base URL terug als in te stellen endpoint op de e-reader. Dus voor mij https://books.mijnserver.nl. Maar in Crosspoint moet er nog iets achter: https://books.mijnserver.nl/api/v1/koreader. Tevens moet Document Matching op binary gezet worden i.p.v. op filename. Dan wordt het met een md5 hash vergeleken en heb je (voor zover ik kan zien) altijd wel succes.

Ik ben nog niet heel bekend met BookOrbit (eindeloos veel opties om in te duiken) en KOReader (sync), maar ik ben wel hyped dat dit goed werkt. Syncen gaat volgens mij alleen handmatig door in een boek van onderen de swipen, en dan Sync Progress aan te klikken.

Een echte aanrader voor iedereen die dit leuk lijkt. :*)

Nog een andere tip voor diegene die dit ook wil doen: start de web UI op via de file transfer knop op het hoofdscherm, en configureer deze settings via de settings tab op een ander apparaat.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Pasteis schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:41:
Ik begreep dat de XTEINK te tweaken is? Klopt dit?

Naast het gebruik van e-reader, kan het ook nog meer waarde hebben? Bijv. als to-do lijstje of aantekeningen die bijna realtime via de smartphone gesyncd kunnen worden?

IK kan het na twee zoekpogingen niet echt duidelijk vinden.
Het zijn op z'n simpelst gezegd een ESP32 met e-ink scherm en batterij. En het is open source. Er is daardoor best veel mee te doen, behalve de standaard e-book reader functionaliteit.

Een voorbeeld is SUMI, wat games en een weerbericht heeft, of TRMNL, wat een dashboard maakt van de reader.

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-08 17:56
Sinds een paar dagen een X3 in huis. Erg leuk apparaat, vooral bedoeld om meer te lezen in verloren momenten waar ik anders op mn telefoon zou zitten naar onzin te kijken.

Heb gelijk Crossink er op gezet, werkt allemaal perfect.

-

• superbassie
Voor diegene die een X bij XTEINK zelf besteld en ontvangen hebben: met welke koeriersdienst werd hij bezorgd?
Via die Shop app kreeg ik vanmorgen een bericht dat hij vandaag bezorgd zou worden maar heb verder via e-mail geen bevestiging gekregen.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

superbassie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:41:
Voor diegene die een X bij XTEINK zelf besteld en ontvangen hebben: met welke koeriersdienst werd hij bezorgd?
Via die Shop app kreeg ik vanmorgen een bericht dat hij vandaag bezorgd zou worden maar heb verder via e-mail geen bevestiging gekregen.
Bij mij was het een onopvallend autootje volgens mij. Toen ik de deur open deed reed ie net weg, duurde blijkbaar te lang.

Overigens had Rabobank wel mijn creditcard geblokkeerd, en de betaling tegengehouden. XTEink wordt gedetecteerd als een partij die je gegevens aan anderen doorgeven zeiden ze toen ik ze belde voor extra informatie.

🇪🇺 pro Europa!

• matthijst
Eerste keer postnl. Tweede onbekend.

Via 17track zie je onderin als je more info klikt soms de last mile carrier.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
De "Shop" app is een waardeloos geval, 4px was de tracking die soort-van z'n werk deed. Geen idee wat de bezorgdienst voor de last-mile was, een of andere pakket dienst waar ik nog niet eerder van had gehoord.

• Centurion
Bij mij was het PostNL.

-

• MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:01
Bij mij is ie in de PostNL app verschenen, ook al wordt ie pas over een aantal dagen in Nederland verwacht.

• delta1
Anti-aliasing is inmiddels geactiveerd voor de X4 Pro met de laatste Crosspoint beta firmware :D Ook is het mogelijk om terug te flashen naar stock firmware.

Het werkt alleen tijdens het lezen en in light-mode. Het is in ieder geval al een grote verbetering, al hoop ik dat de kwaliteit verder omhoog gaat en dat menu's, word lookup, en dictionary resultaten ook AA krijgen in de toekomst. De dev heeft in ieder geval aangegeven te gaan kijken naar AA in dark mode.

• superbassie
De X4 is binnen! Hij lag blijkbaar sinds gistermiddag in de brievenbus (niet eerder kunnen kijken want ik had avonddienst). Kreeg vanmorgen een mail van PDN Express dat 'ie daar lag.
Heeft even geduurd, 26 juli besteld, maar ben er blij mee!

Firmware flashen lukte alleen niet via USB (apparaat wordt niet herkend) dus maar via de SD-kaart methode van Crosspoint gedaan.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
superbassie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:38:
De X4 is binnen! Hij lag blijkbaar sinds gistermiddag in de brievenbus (niet eerder kunnen kijken want ik had avonddienst). Kreeg vanmorgen een mail van PDN Express dat 'ie daar lag.
Heeft even geduurd, 26 juli besteld, maar ben er blij mee!

Firmware flashen lukte alleen niet via USB (apparaat wordt niet herkend) dus maar via de SD-kaart methode van Crosspoint gedaan.
Heb je waarschijnlijk een "locked" versie gekocht? Via AliExpress zijn vaak gelockt

• superbassie
Firesphere schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:42:
[...]

Heb je waarschijnlijk een "locked" versie gekocht? Via AliExpress zijn vaak gelockt
Ja dat heb ik gelezen maar deze komt van de officiële shop. Dus toch nog even geprobeerd, nu op m'n MacBook (flashen naar CrossInk) en dat werkte prima. :)

Tijdens mijn avonddienst toch aardig wat kunnen lezen omdat je hem er zo makkelijk bij pakt. Al met al ben ik zeer tevreden met de X4!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:59
Ik heb gisteren als niet echt lezer (in 2019 ontdekte ik dat ik ADHD heb en toen als een lijpo 10 boeken uitgelezen) een x4 besteld.
Kijken of ik met deze gangbare methode toch weer meer ga lezen. Inmiddels de wereld van Ebooks aan het ontdekken. Heb alvast Calibre geinstalleerd en de Crosspoint site klaarstaan voor als hij binnenkomt

• delta1
bakkie1985 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:54:
Ik heb gisteren als niet echt lezer (in 2019 ontdekte ik dat ik ADHD heb en toen als een lijpo 10 boeken uitgelezen) een x4 besteld.
Kijken of ik met deze gangbare methode toch weer meer ga lezen. Inmiddels de wereld van Ebooks aan het ontdekken. Heb alvast Calibre geinstalleerd en de Crosspoint site klaarstaan voor als hij binnenkomt
Heb je ervaring met focus mode? Ik ben benieuwd of dit mensen met ADHD echt helpt. Misschien iets om te proberen zodra je je X4 binnen hebt?

• rvdlaar
  • Laatst online: 11-08 21:47
waar kan je nou het beste de xteink x4 pro bestellen, vooral als je niet verrast wil worden met een locked versie?

• matthijst
Bij xteink zelf zijn ze altijd unlocked. Locked versie is ook wel te flashen, maar alleen vanaf SD card meen ik.

• rvdlaar
  • Laatst online: 11-08 21:47
matthijst schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:22:
Bij xteink zelf zijn ze altijd unlocked. Locked versie is ook wel te flashen, maar alleen vanaf SD card meen ik.
Hm...out of stock. Hopelijk duurt het restocken niet te lang

• MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:01
rvdlaar schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 00:17:
[...]

Hm...out of stock. Hopelijk duurt het restocken niet te lang
Ik zit er zelf ook op te wachten. Er stond een tijdje 4 augustus op de site, toen 6, en een paar dagen geleden hebben ze de verwachte datum helemaal weggehaald. Zal nog wel even duren ben ik bang.

• bakkie1985
  • Laatst online: 11:59
delta1 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:55:
[...]

Heb je ervaring met focus mode? Ik ben benieuwd of dit mensen met ADHD echt helpt. Misschien iets om te proberen zodra je je X4 binnen hebt?
Is zeker het proberen waard, ik kende dit niet.
Probleem bij mij is vooral te weinig geduld. Als een boek mij echt grijpt lees ik hem met 2 dagen uit... alles of niks!

• Centurion
MrKite schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:02:
[...]

Ik zit er zelf ook op te wachten. Er stond een tijdje 4 augustus op de site, toen 6, en een paar dagen geleden hebben ze de verwachte datum helemaal weggehaald. Zal nog wel even duren ben ik bang.
Ik zag op Reddit dat hij kort te koop is geweest op 6 augustus. Denk dat de interesse flink is.

Ik hou het voorlopig bij mn X3, perfecte formaat voor mij.

-

• Centurion
Inmiddels is de X4 Pro weer te bestellen zie ik.

-

• superbassie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f-w9pO5cgshUml0b7ozxTgEtsg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vE5hDcbiQuwWr4Co1Gevjhqj.png?f=user_large

Ik was dus nog net op tijd voor de X4! Wel benieuwd wat de nieuwe X4 gaat worden.

• matthijst
Uhm de X4 Pro? Of verwacht je dat ze nog teruggaan naar een versie zonder backlight?

Weekje met de 4 Pro aan het klooien nu, X3 eigenlijk niet meer aangeraakt. Syncen is wat omslachtig en zie het nut van die ene centimeter kleiner ook niet echt meer in. Wellicht als er ooit een X3 Pro komt :D

[ Voor 55% gewijzigd door matthijst op 13-08-2026 12:52 ]

• superbassie
matthijst schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:49:
Uhm de X4 Pro? Of verwacht je dat ze nog teruggaan naar een versie zonder backlight?
Zie het liefst een nieuwe X4 met backlight en USB-C, zonder touchscreen. Beetje tussen de X4 en de Pro in.

Wel jammer dat de cover voor de X4 uitverkocht is (en er waarschijnlijk ook niet meer komt).
Die van de Pro is net te groot geloof ik?

• matthijst
De pro is kleiner dan de 4 toch? Iets korter:
  1. Xteink X4: 114 × 69 × 5.9 mm (Weight: 74g to 77g)
  2. Xteink X4 Pro: 111 × 69 × 5.95 mm (Weight: 72g)

[ Voor 62% gewijzigd door matthijst op 13-08-2026 13:41 ]

• superbassie
matthijst schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:40:
De pro is kleiner dan de 4 toch? Iets korter:
  1. Xteink X4: 114 × 69 × 5.9 mm (Weight: 74g to 77g)
  2. Xteink X4 Pro: 111 × 69 × 5.95 mm (Weight: 72g)
Oh ja inderdaad! De X4 is dus helaas te lang.

• Tomas_
Ik probeerde de pro te bestellen, maar mijn creditcard werd geblokkeerd door rabo. Hoog risico op lekken van creditcard gegevens volgens de medewerker.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomas_ op 13-08-2026 16:41 ]

• BrammG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-08 11:30
Inmiddels staat op de site dat de X4 Pro zonder kabel wordt geleverd maar wel met magnetische laadadapter (usb c toch?). Volgens mij was dit eerder anders, het staat ook anders bij de start van dit topic.

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Tomas_ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:40:
Ik probeerde de pro te bestellen, maar mijn creditcard werd geblokkeerd door rabo. Hoog risico op lekken van creditcard gegevens volgens de medewerker.
Had ik ook, uiteindelijk wel de X4 ontvangen overigens

🇪🇺 pro Europa!

• matthijst
BrammG schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:32:
Inmiddels staat op de site dat de X4 Pro zonder kabel wordt geleverd maar wel met magnetische laadadapter (usb c toch?). Volgens mij was dit eerder anders, het staat ook anders bij de start van dit topic.
Klopt, zit inderdaad geen kabel meer bij, alleen die adapter. Ik heb het aangepast in t overzicht..
Een oplaadkabel is eventueel vrij goedkoop op o.a. Amazon te halen. Vind dat zelf fijner dan met zo'n adapter klooien.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:24
matthijst schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:21:
[...]

Klopt, zit inderdaad geen kabel meer bij, alleen die adapter. Ik heb het aangepast in t overzicht..
Een oplaadkabel is eventueel vrij goedkoop op o.a. Amazon te halen. Vind dat zelf fijner dan met zo'n adapter klooien.
Ze verkopen zelf ook nog de kabel: https://www.xteink.com/nl...o-pin-oplaadkabel-voor-x3

Is alleen geen USB-C

• Tomas_
Rhapsody schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:37:
[...]

Had ik ook, uiteindelijk wel de X4 ontvangen overigens
Wel betaald via een andere betaal methode?

Ik heb nu eerst maar de reTerminal sticky besteld. Kost 43 euro, heeft touch en een snellere cpu met meer verwerkingsgeheugen en een microfoon. Er kan crosspoint op geflashed worden. en usb-c _/-\o_ (5 dollar korting met code welcome5)

[ Voor 7% gewijzigd door Tomas_ op 14-08-2026 10:28 ]

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Tomas_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Wel betaald via een andere betaal methode?

Ik heb nu eerst maar de reTerminal sticky besteld. Kost 43 euro, heeft touch en een snellere cpu met meer verwerkingsgeheugen en een microfoon. Er kan crosspoint op geflashed worden. en usb-c _/-\o_ (5 dollar korting met code welcome5)
Nee, die betaling is tegengehouden begreep ik, maar de creditcard betaling an sich was wel goedgekeurd in eerste instantie. Mogelijk dat ik nog een berichtje van XTEINK krijg.

🇪🇺 pro Europa!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pfff, de verleiding is groot, zeker nu de X4 Pro weer beschikbaar is. Het ziet er interessant uit, maar is het meer dan een speeltje?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:02:
Pfff, de verleiding is groot, zeker nu de X4 Pro weer beschikbaar is. Het ziet er interessant uit, maar is het meer dan een speeltje?
Ik merk dat met het altijd bij me hebben van zo'n kleine reader, dat ik veel vaker een paar paginas lees in plaats van m'n telefoon te pakken, tijdens lunch, een rondje lopen, in de bus, etc.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Firesphere schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:19:
Ik merk dat met het altijd bij me hebben van zo'n kleine reader, dat ik veel vaker een paar paginas lees in plaats van m'n telefoon te pakken, tijdens lunch, een rondje lopen, in de bus, etc.
Misschien dat ik mezelf toch een verjaardagskadootje ga kopen van de financiele bijdrage van moeders :+

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 14-08-2026 12:44 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tomas_
Firesphere schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

Gezien jou usecase heb jij dus geen backlight nodig? Er vanuitgaande dat wanneer je dat wel nodig zou hebben je een andere reader hebt met backlight?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Zijn er hier ook mensen die de x3 vergeleken hebben met de x4? Ik wilde eigenlijk voor de x4 vanwege de usb-c aansluiting maar nu het er op lijkt dat ze daar wat van afstappen, wordt de x3 ook weer aantrekkelijker, want nog weer iets kleiner

• matthijst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOAll7EMoH0xFNtFz1WOEjSf_zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ipd4cso2hba6VT76PqlPV6I3.jpg?f=fotoalbum_large dit is de x3 met de x4 pro. De normale x4 is 3mm langer/hoger dan de pro.

X3 is wel mooi compact. Je moet je vooral afvragen wanneer je wil lezen. Als je daar licht bij nodig hebt is de Pro naar mijn mening handiger want geen extern licht nodig.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Nee, niet perse licht nodig. Deze is bedoeld voor random lees momentjes. Daar gebruik ik nu mijn telefoon voor, maar afleiding is daar altijd dichtbij

Pagina: 1