• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-07 22:54

matthijst

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18

Arunia

XTEINK E-readers

E-readers in ultra compact formaat, op open-source hardware.

Een ESP gebaseerde e-reader met micro-sd kaart en open-source software.

(Meer details volgen)
Apparaten
X4
  • 4.3" E Ink Scherm
  • 77g
  • 219 PPI
  • 650mAh batterij
Een XTEINK X4 met CrossPoint. Het dashboard toont de opties
X4 Pro
Zelfde als de X4, maar met:
  • Touchscreen
  • Achtergrond verlichting
  • 1100mAh batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZBWOftIM93TpQH6x4maY-vuPJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvYhfuObW9kF9N6rchS1cFd1.webp?f=fotoalbum_large
X3
Zelfde als X4, met een paar verschillen:
  • 3.7" E Ink scherm
  • 58g
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4wo8Nk-1HNg5oljjuxsDU1kj88=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/nFzH9obMqBJasvBnQlQBZxAG.webp?f=user_large
Vergelijking
ProductenX4 ProX4X3
Scherm4.3"4.3"3.7"
BedieningTouch +
knoppen
KnoppenKnoppen
Opslag16GB
uitbreid. 256GB
16GB
uitbreid. 256GB
16GB
uitbreid. 256GB
OverdrachtUSB/AppApp/scan codeapp/scan code
Accu1100mAh650mAh650mAh
Gewicht72g77g58g
Magnetische
achterplaat
JaJaJa
VerlichtingJaNeeNee
OpladenMagnetische Pogo-pin*USB-CMagnetische Pogo-pin*
Ondersteunde
formaten
TXT, EPUB, MOBI, PDF, JPG, PNGTXT, EPUB, MOBI, PDF, JPG, PNGTXT, EPUB, MOBI, PDF, JPG, PNG
*: Magnetische kabel inbegrepen, USB-C adapter beschikbaar via de shop.
Software
Stock
De Stock software werkt, maar heeft limitaties. De apparaten gekocht via 3e partijen zijn vaak gelockt en kunnen niet direct aangepast worden, maar alleen met een SD-kaart.
Crosspoint
Crosspoint is de meest populaire aangepaste firmware voor de XTEINK apparaten. Het bied meer mogelijkheden om boeken op de SD-kaart te krijgen
Overige forks
Forks van Crosspoint hebben vaak nog een paar andere extras.
Verdere resources
Readme Club

[ Voor 52% gewijzigd door Firesphere op 23-07-2026 11:35 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Mijn eerste ervaringen heb ik op m'n website.

Ik ben er erg blij mee, en omdat het zo klein en draagbaar is, lees ik een hoop meer. Ik heb CrossPoint er op gezet, en de lettergroote is in te stellen. Hoewel de default voor mij prima is.

Ik heb'm elke dag bij me, en pak'm vaker dan m'n telefoon, vooral op korte bus trips ideaal.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Laden: via Pogo Pin. Helaas geen usb C

Meer dan ik dacht...

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
streamnl schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:14:
Laden: via Pogo Pin. Helaas geen usb C
Huh?

Misschien een oudere versie? De huidige series X4 is zeker wel USB-C

*edit

Verrek, de X3/X4Pro is inderdaad een magnetische pogo-pin

[ Voor 13% gewijzigd door Firesphere op 23-07-2026 11:35 ]

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-07 22:54
Dat is wel een beetje suf inderdaad die pogo, maar aan de andere kant: denk dat je een week of 3 met een acculading doet? Heb de X3 nu een weekje in huis, vind het binnen lastig lezen (afhankelijk van hoe zonnig het buiten is/hoe het licht binnenvalt). Heb de X4 Pro ook besteld, eens kijken hoe die bevalt. Vind de X3 wel mooi compact, pas zo in de broekzak. Leuk voor onderweg (buiten wachten bij een winkel bijvoorbeeld, als de vrouw aan het shoppen is).

Ik heb ook Crosspoint erop gezet. Jammer dat jet niet echt font groottes in punten kunt kiezen. Zou wel iets tussen L en XL willen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door matthijst op 23-07-2026 12:34 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
matthijst schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:32:
Dat is wel een beetje suf inderdaad die pogo, maar aan de andere kant: denk dat je een week of 3 met een acculading doet? Heb de X3 nu een weekje in huis, vind het binnen lastig lezen (afhankelijk van hoe zonnig het buiten is/hoe het licht binnenvalt). Heb de X4 Pro ook besteld, eens kijken hoe die bevalt. Vind de X3 wel mooi compact, pas zo in de broekzak. Leuk voor onderweg (buiten wachten bij een winkel bijvoorbeeld, als de vrouw aan het shoppen is).

Ik heb ook Crosspoint erop gezet. Jammer dat jet niet echt font groottes in punten kunt kiezen. Zou wel iets tussen L en XL willen hebben.
Is CrossInk dan misschien iets voor jou? Ik geloof dat die meer lettergroottes heeft

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:49

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb de x4 op mijn verjaardagslijstje staan, maar als ik hem dan niet krijg koop ik hem zelf denk ik. Ik vind het een schattig ding en ik lees tegenwoordig weer als (n)ooit tevoren. Met zo'n minireader alleen maar meer gok ik.

Ben wel benieuwd of de x4pro in de praktijk beter uitpakt. Vooralsnog zijn de pogo pins wel een showstopper voor me, want verloopstekkers ga ik geheid kwijtraken. Ik heb niet voor niks 3 extra oplaadkabels voor mijn fitbit gekocht (waarvan 1 ook alweer pleite is)

... en gaat over tot de orde van de dag

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
matthijst schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:32:
Dat is wel een beetje suf inderdaad die pogo, maar aan de andere kant: denk dat je een week of 3 met een acculading doet?
Ik wil geen nieuw apparaat meer kopen, die geen USB C heeft. Momenteel neem ik nog maar 2 soorten kabels mee op vakantie, één voor mijn iPhone en de rest is USB C. En als ik ooit mijn iPhone ga vervangen, dan heeft alles USB C. Ideaal.

Meer dan ik dacht...

• Arunia
Ik snap ook zelf niet waarom ze voor die pogo pins zijn gegaan terwijl de X4 gewoon USB-c heeft.
Heb hem zelf niet besteld nog. Heb mijn Kindle 3 welke ik met regelmaat gebruik. Die van mijn vrouw ligt er ook nog en eigenlijk zou ik naar een kleuren versie over willen stappen.
Aan de ene kant denk ik dat ik het wel mee neem om ergens te lezen, maar vaak hou ik met die situaties wel rekening en anders is het jammer. Lezen is veelal voor mij ook een rustigere aangelegenheid. Vind het moeilijk. Het is niet dat het ding zo duur is, maar meer, vind ik het het wel waard. Ook al is mijn huidige e-reader oud, hij werkt wel gewoon prima.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 15:35

fub

Heeft die X4 Pro een ordentelijke browser aan boord? Ik zat er aan te denken dat dat misschien best een cool dashboard/controlepaneel voor Home Assistant zou kunnen zijn...

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:49

P_Tingen

omdat het KAN

Arunia schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:28:
Ik snap ook zelf niet waarom ze voor die pogo pins zijn gegaan terwijl de X4 gewoon USB-c heeft.
Heb hem zelf niet besteld nog. Heb mijn Kindle 3 welke ik met regelmaat gebruik. Die van mijn vrouw ligt er ook nog en eigenlijk zou ik naar een kleuren versie over willen stappen.
Aan de ene kant denk ik dat ik het wel mee neem om ergens te lezen, maar vaak hou ik met die situaties wel rekening en anders is het jammer. Lezen is veelal voor mij ook een rustigere aangelegenheid. Vind het moeilijk. Het is niet dat het ding zo duur is, maar meer, vind ik het het wel waard. Ook al is mijn huidige e-reader oud, hij werkt wel gewoon prima.
Ik heb de Libra Color en als er één ding overgewaardeerd aan is dan is het wel dat kleurenscherm. Tenzij je echt plaatjes in je boek hebt, heb je er echt nul komma nul aan. Hooguit dat je in je lijstje met boeken kleurenplaatjes ziet van de covers. En dan nog alleen als je niet de lijst-view hanteert. In theorie laat de reader het cover van het huidige boek zien als je niet aan het lezen bent, maar ik heb er een kobo cover bij, die de reader automatisch aan laat gaan als je het cover open doet, dus daar heb ik ook al niks aan. Enige voordeel tov mijn oude kobo is het iets grotere scherm en de fysieke knoppen

... en gaat over tot de orde van de dag

• Arunia
P_Tingen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb de Libra Color en als er één ding overgewaardeerd aan is dan is het wel dat kleurenscherm. Tenzij je echt plaatjes in je boek hebt, heb je er echt nul komma nul aan. Hooguit dat je in je lijstje met boeken kleurenplaatjes ziet van de covers. En dan nog alleen als je niet de lijst-view hanteert. In theorie laat de reader het cover van het huidige boek zien als je niet aan het lezen bent, maar ik heb er een kobo cover bij, die de reader automatisch aan laat gaan als je het cover open doet, dus daar heb ik ook al niks aan. Enige voordeel tov mijn oude kobo is het iets grotere scherm en de fysieke knoppen
Gaat me meer om comics, maar weet inderdaad dat het met al die dingen behelpen is.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
fub schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:58:
Heeft die X4 Pro een ordentelijke browser aan boord? Ik zat er aan te denken dat dat misschien best een cool dashboard/controlepaneel voor Home Assistant zou kunnen zijn...
Nee, maar het is een ESP32 met e-ink display, dus je kan er in theorie van maken wat je wilt.

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:44
Ondanks de pogo aansluiting heb ik afgelopen dinsdag direct bij de release de X4 Pro besteld. Gisteren de verzendbevestiging ontvangen met een PostNL track en trace. Naar verwachting komt hij volgende week zaterdag binnen. Ik kan niet wachten! :)

Gelijk Crosspoint installeren zodra ik hem heb. Ik draai BookOrbit op mijn server thuis dus ik kan mooi alles syncen via KOReader Sync. Heel benieuwd hoe dat gaat werken.

[ Voor 4% gewijzigd door delta1 op 26-07-2026 05:30 ]

Pagina: 1