Keuze inbouwvaatwasser - wat is nou goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25
We hebben een Pelgrim vaatwasser van bijna 9 jaar oud. Er is eenmaal een reparatie geweest, maar technisch werkt het nog. De kwaliteit van het wassen gaat echter hard achteruit, terwijl alles dat we kunnen schoonmaken ook schoon is. De rekjes zijn ook fors doorgeroest, en deze vervangen gaat al 250+ euro kosten, dus dat valt helaas af wat mij betreft. We hebben een waterontharder op de leidingen, dus geen anti-kalk middelen nodig in de vaatwasser zelf.

Wat ik graag zou hebben:

- Rekjes zonder metaal erin, dat is blijkbaar een garantie om te gaan roesten na een x jaar (bestaat dit?)

- Bestekrekje bovenin

- Idealiter fysieke knopjes ipv irritante touch display

Van wat ik heb gemeten passen zo'n beetje alle vaatwassers wel. Het lijkt alsof we nu een kleiner model hebben, met een soort afwerkrandje aan de bovenzijde. Mogelijk omdat we destijds wat gezeur hadden met de vloer die qua hoogte anders is geworden.

Dan ga je zoeken, en los van de tig modellen met kleine wijzigingen, kom ik overal wel problemen tegen. Bosch, Miele, Atag...

Ik dacht best een savvy shopper te zijn, maar ik voel me verslagen door de vaatwasser. Iemand de gouden tip?

Alle reacties

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:15
Ik zou een Siemens vaatwasser die met app te bedienen is kopen, kan je ook zo instellen dat ie het goedkoopste moment pakt qua dynamisch tarief. Gewoon bij een witgoed outlet via Marktplaats voor relatief weinig.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bosch of Siemens met RVS kuip (de goedkope Bosch met kunststof kuip wil je niet). Miele is overpriced, Atag/Pelgrim/Etna is dezelfde rotzooi als je nu hebt.

• Zebby
_JGC_ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:18:
Bosch of Siemens met RVS kuip (de goedkope Bosch met kunststof kuip wil je niet). Miele is overpriced, Atag/Pelgrim/Etna is dezelfde rotzooi als je nu hebt.
Het probleem is niet zo zeer de kuip, het zijn de rekjes waar je al je vaat inzet. Na 8 jaar gebruik is die laag plastic die ze om het metaal doen gewoon op, en gaat het dus roesten. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij, om staal in een omgeving van water en stoom te plaatsen (al dan niet beschermd), maar blijkbaar is dat normaal... Bij navraag bij Miele zeggen ze dat ze 'het leven van de vaatwasser meegaan', wat dus niet veel vertrouwen wekt.

• _JGC_
  • Nu online
Mijn 20 jaar oude Bosch vaatwasser had ook metalen rekjes met coating. De Siemens die 'm na 20 jaar verving heeft ook metalen rekjes. Ik heb dat ding nu een jaar of 8, nog altijd geen roest.

En ja, die rekjes worden mishandeld, er wordt nog wel eens met wat geweld iets ingeduwd waardoor de stokjes krom trekken.

• Waah
  • Laatst online: 25-07 10:04
Kun je niet gewoon de rekjes vervangen? Lijkt me een goedkopere optie als de vaatwasser nog goed werkt.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

_JGC_ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:50:
Mijn 20 jaar oude Bosch vaatwasser had ook metalen rekjes met coating. De Siemens die 'm na 20 jaar verving heeft ook metalen rekjes. Ik heb dat ding nu een jaar of 8, nog altijd geen roest.

En ja, die rekjes worden mishandeld, er wordt nog wel eens met wat geweld iets ingeduwd waardoor de stokjes krom trekken.
Nu 11 jaar een Bosch, en inderdaad nul roest op de rekjes hoor. En ze gaan ook nog wel een paar jaar mee. Pelgrim is nou niet bepaald een topmerk, en dat merk je dus aan dit soort dingen. Gewoon een premium-merk kopen, en door.

• Zebby
Waah schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:52:
Kun je niet gewoon de rekjes vervangen? Lijkt me een goedkopere optie als de vaatwasser nog goed werkt.
Nou ja, hij werkt dus niet echt goed, en 250 euro investeren in een apparaat van 8+ jaar oud voelt ook niet echt prettig aan. En het is te ver uitgeroest om te herstellen.,

• Zebby
Icephase schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:55:
[...]

Nu 11 jaar een Bosch, en inderdaad nul roest op de rekjes hoor. En ze gaan ook nog wel een paar jaar mee. Pelgrim is nou niet bepaald een topmerk, en dat merk je dus aan dit soort dingen. Gewoon een premium-merk kopen, en door.
Is er dan een ander soort coating die de A merken gebruiken, waar ik naar kan zoeken? Ook Siemens/Miele/Bosch gaan van 600-700 tot 1600-2000. En het verschil is me niet altijd duidelijk, los van geneuzel met apps.

• _JGC_
  • Nu online
Die coating is bij de A-merken vooral veel dikker. Maar zelfs al sloop je de coating, dan nog rot het staal er niet direct onder weg.

Siemens/Bosch is in de basis gewoon goed, zolang je niet voor de kunststof kuip gaat. Je kunt het zo duur maken als je wilt, Zeoliet, wifi besturing, allerlei vage programma's, bestekla, etc... ik ben 8 jaar geleden gewoon voor de goedkoopste passende Siemens machine gegaan, dat werd een basis IQ300 model met RVS kuip en verder geen poespas.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Siemens/ Bosch worimet name snel duur als je ze met zeoliet wilt, dan komt de vaat er vrijwel droog uit.
Hier in de buurt zit shop: Lunenburg zelf erg goede ervaringen mee. Doen heel veel witgoed, repareren ook zelf en de sales daar weet echt waar ze het over hebben. Bel ze eens zou ik zeggen. Prijzen zijn concurrerend maar kennis tig keer beter dan een MM, bol of Coolblue. Dat krijg je als je al 40+ jaar witgoed verkoopt en repareert :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Praktisch alle (goede) merken geven wel aan dat je water niet té zacht mag zijn. Bij een Duitse Hardheid onder de twee verandert de zuurgraad van het water dermate dat je juist schade (en roest) kan krijgen.

(Onze warmtepomp mocht ook niet worden aangesloten op een "kalkloze" waterbron)

• Zebby
pagani schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:24:
Praktisch alle (goede) merken geven wel aan dat je water niet té zacht mag zijn. Bij een Duitse Hardheid onder de twee verandert de zuurgraad van het water dermate dat je juist schade (en roest) kan krijgen.

(Onze warmtepomp mocht ook niet worden aangesloten op een "kalkloze" waterbron)
Dat is jammer, want die ontharder ga ik niet steeds uitzetten om de vaatwasser te laten draaien :D En hij heeft het alsnog bijna 9 jaar volgehouden, wat helaas respectabel is deze dagen. Tijd voor een vakje waar wat zuurs in kan, net als zout.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

Cheezus

Luiaard

Ik zou gewoon weer een vergelijkbaar exemplaar nemen als wat je had. Een Siemens/Miele geven geen garantie dat ze significant langer meegaan en verder zie ik er weinig voordelen in.

Zelf dacht ik een kapotte goedkope ikea vaatwasser te upgraden met een fancy Siemens maar ik ben niet overtuigd van de meerwaarde:
- Vaat wordt niet schoner (goedkope deed het gewoon prima)
- Bediening met 1000 functies en touch knopjes werkt gewoon ruk. Fysieke knoppen zijn veel makkelijker
- Smart functionaliteit gebruik ik niet (heeft voor mij ook 0 meerwaarde)
- Zeoliet droogsysteem geeft geen of nauwelijks verschil
- Projectie display is grappig en heel soms handig maar kan prima zonder leven
- Het enige echte pluspunt dat de >2x zo dure vaatwasser heeft is dat deze beduidend stiller werkt

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier de SBV6YCX00E/60.

Is een XXL Bosch vaatwasser met bestek la bovenin en Zeoliet drogen plus de gebruikelijke app Home Connect waar je slim mee kan plannen.

Ben zeker niet ontevreden over de machine.

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:29
Ga sowieso voor een XXL vaatwasser als je een besteklade wilt. Daarnaast even opletten of je keukenblad tegen een vaatwasser kan die automatisch opent na het drogen.

Verder vind ik de verlichting in onze vaatwasser wel handig als ik 's avonds nog de laatste kopjes in de vaatwasser zet.

• Zebby
Vorkie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:09:
Hier de SBV6YCX00E/60.

Is een XXL Bosch vaatwasser met bestek la bovenin en Zeoliet drogen plus de gebruikelijke app Home Connect waar je slim mee kan plannen.

Ben zeker niet ontevreden over de machine.
Onze vaatwasser heeft nu ook een "delay" qua aanzetten, maar gebruiken we eigenlijk nooit. Smart functies zijn voor mij niet interessant, meer dat hij doet wat hij moet doen, voor een lange tijd.
Mr. Eddo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:34:
Ga sowieso voor een XXL vaatwasser als je een besteklade wilt. Daarnaast even opletten of je keukenblad tegen een vaatwasser kan die automatisch opent na het drogen.

Verder vind ik de verlichting in onze vaatwasser wel handig als ik 's avonds nog de laatste kopjes in de vaatwasser zet.
Ja ik weet niet waarom we zo'n kleine hebben, de nishoogte is best fors, dus waarschijnlijk de grootste die past. We hebben een blad van graniet, dus dat moet wel goed komen. Bosch, Miele en Siemens lijken toch primair de voorkeur te genieten, maar ik krijg echt scheve ogen van het vergelijken met die codenamen.

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:20
uitkijken met siemens, ik heb een type waarvan het onderste wagentje snel ontspoord. moet je dan iedere keer ff optillen en goed zetten. lastig als ie net vol is met views vaat

• Zebby
mvrtwkrs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:04:
uitkijken met siemens, ik heb een type waarvan het onderste wagentje snel ontspoord. moet je dan iedere keer ff optillen en goed zetten. lastig als ie net vol is met views vaat
De pest lijkt de zijn dat je bijna niet een merk kun aan- of afschrijven, omdat ze zo veel modellen hebben die allemaal weer net anders zijn.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er is 1 merk dat je nooit moet kopen: Pelgrim
Zoek maar eens een eerlijke (advies)verkoopprijs op internet.
Zegt genoeg over het product en de marges 🙈

[ Voor 15% gewijzigd door DJMaze op 23-07-2026 20:53 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Zebby
De tldr lijkt een beetje te zijn dat mijn onderbuikgevoel klopt en er geen touw aan vast te knopen is :+
Pagina: 1