Pu foam tussen pir platen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bazuin99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-08 14:53
Mijn vraag
Ik ben plafond aan het isoleren. Ik heb pirplaten tussen de balken gemaakt en dacht nu met pu foam aan de ga

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvSPwvvmXWTABa4qu4_gveki6EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfBs5zEq2dREeotFexDghAdK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIjbvQe52uq4MpCVs5MeQDQewAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbAzaPl8uClBrmi41C1LUAQF.jpg?f=fotoalbum_large

ng te moeten. Het wordt alleen echt een bende. Moet er echt bij iedere naad pu foam? Ook waar de platen elkaar gewoon volledig raken? Het zit soms zit soms zo strak tegen de balk dat ik het op de pir plaat schiet ipv in een naad.

Beste antwoord (via bazuin99 op 25-07-2026 22:56)

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:45
sygys schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:44:
[...]

Zeker wel nodig. De kleinste opening of kier kan zorgen voor condensvorming waardoor je schimmel kan krijgen. Deze platen dienen altijd te worden gepurd. Echter kun je dan beter zoals reeds benoemd de voegen wat groter houden. Je kunt ook put op de kopsekant van een plaat spuiten en daarna de volgende er tegenaan zetten.
Ik snap dat het afpurren nog meer foolproof is voordat je het tapet maar als je het fatsoenlijk aftapet zou het een luchtdichte laag moeten zijn. Daarmee heb je gewoon een goede dampdichte laag waar geen vocht doorheen komt.
ErwinJ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:30:
[...]

In het geval zoals het nu is gedaan komt er sowieso 100% condensvorming (maar ik neem aan dat er nog afwerking komt met PE folie), dit heef verder niets met de naden te maken. Sterker nog de naden zouden in dit geval kunnen zorgen dat er nog vocht weg kan. (ligt er wel nog aan wat er aan de buitenzijden zit)

Wil je van binnenuit isoleren moet je wel weten wat je doet, tussen de balken isoleren kan niet zomaar (bouwfysisch dan).
Hier snap ik even niks van, wat gaat de afwerking met PE folie je nog brengen in dit geval? En waarom zouden de naden niet van belang zijn, dat is juist wel belangrijk. PIR platen met alu zoals dit zijn damp dicht, dan wil je echt geen naden hebben waardoor je luchtlekken in die laag krijgt. Dan krijg je juist vochtproblemen omdat er lucht en daarmee vocht in kan komen.

PS. een dump van copilot is ook niet echt behulpzaam wat mij betreft, ik zou dan eerder verwijzen naar alle goede discussies hier in het isoleren 101 topic, daar komt de casus dak isoleren heel vaak voorbij.

Alle reacties

• Gerundium
Had je niet een lijntje pur moeten spuiten bij het plaatsen van de platen? Nu krijg je in die smalle naden natuurlijk geen pur meer gespoten, denk ook niet nodig dan. Gewoon direct verder gaan met alle naden netjes afplakken.

• Makrolon
  • Laatst online: 10:35
Normaal lijm je de platen aan elkaar met pu lijm, dit doe je tijdens het plaatsen.

Ik zou er nu gewoon alu tape op plakken als de naden strak zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zit het ruim gebruik dan schuim; als je hier schuim wil gebruiken moet je zorgen voor een voldoende brede naad. Als het strak er in zit heeft afpurren geen zin en kun je idd beter direct aftappen.

• bazuin99
Dank allen. Ik ga met de tape aan de slag

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-08 18:58
Overigens is een put pistool met laag schuimend lijm pur hier de betere optie dan de schuld is met isolatie schuim.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• junkbuster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 10:10

junkbuster

Try 2 Hack Me...

Ik heb exact hetzelfde gedaan, alle naden met iets ruimte volgepurd met flexibele pur. Had soms moeilijke hoeken, verticaal. Maar met een tweede plastic slangetje op de eerste gewurmd kon ik zelfs redelijk omhoog purren met een bus, wat ook met een pistool mij erg lastig lijkt.

Na het stollen even glad afgesneden met een afbreekmes en met alu tape afgewerkt. Dan is in ieder geval de vochtkant geheel afgeschermd (pur is niet geheel vochtdicht meen ik).

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 07:31
Je had beter tand en groef platen kunnen gebruiken (dit is nu te laat voor je maar misschien voor diegene die dit leest en dit wil doen)

Verder altijd flexibel pur gebruiken. De Gouden standaard hier is illbruck FM330.

De naden helemaal vol proberen te krijgen. Er zijn speciale gun verleng stukjes tuitjes en slangetjes. Gebruik geen wegwerp gun (plastic tuut die je op de fles draait) gebruik een metalen

Daarna afsnijden en aftapen. Aftappen niet doen met die goedkoopste alu tape uit de bouwmarkt die laat te snel los

[ Voor 9% gewijzigd door traders op 23-07-2026 08:05 ]

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 11:44
Gerundium schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:22:
Had je niet een lijntje pur moeten spuiten bij het plaatsen van de platen? Nu krijg je in die smalle naden natuurlijk geen pur meer gespoten, denk ook niet nodig dan. Gewoon direct verder gaan met alle naden netjes afplakken.
Zeker wel nodig. De kleinste opening of kier kan zorgen voor condensvorming waardoor je schimmel kan krijgen. Deze platen dienen altijd te worden gepurd. Echter kun je dan beter zoals reeds benoemd de voegen wat groter houden. Je kunt ook put op de kopsekant van een plaat spuiten en daarna de volgende er tegenaan zetten.

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v115, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08 16:38
[...]

In het geval zoals het nu is gedaan komt er sowieso 100% condensvorming (maar ik neem aan dat er nog afwerking komt met PE folie), dit heef verder niets met de naden te maken. Sterker nog de naden zouden in dit geval kunnen zorgen dat er nog vocht weg kan. (ligt er wel nog aan wat er aan de buitenzijden zit)

Wil je van binnenuit isoleren moet je wel weten wat je doet, tussen de balken isoleren kan niet zomaar (bouwfysisch dan).

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-08 15:58
[...]

Kan je ook aangeven hoe het wel moet? Of linken naar een handleiding? Daarmee help je toekomstige klussers om het beter te doen :)

• ErwinJ
lexvanas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:04:
[...]

Kan je ook aangeven hoe het wel moet? Of linken naar een handleiding? Daarmee help je toekomstige klussers om het beter te doen :)
Zeker en om het mijzelf even makkelijk te maken even een simpele ordinaire copy paste van Copilot.

Een dak van binnenuit isoleren kan prima, maar de opbouw moet correct zijn om vochtproblemen te voorkomen.
Schuin dak (zolderdak) van binnen isoleren
Van buiten naar binnen:
  1. Dakbedekking (pannen, leien, etc.)
  2. Dakbeschot of onderdak
  3. Ventilatieruimte (indien aanwezig)
  4. Isolatie tussen de kepers/sporen
  5. Eventueel extra isolatielaag onder de kepers
  6. Dampremmende of dampdichte folie (afhankelijk van constructie)
  7. Afwerking (gipsplaat, hout, etc.)
Geschikte isolatiematerialen
  • Glaswol
    • Goede isolatiewaarde
    • Eenvoudig tussen balken te plaatsen
    • Relatief voordelig
  • Steenwol
    • Goede geluidsisolatie
    • Brandwerend
  • PIR-platen
    • Hoge isolatiewaarde bij geringe dikte
    • Ideaal als ruimte beperkt is
  • Houtvezelisolatie
    • Duurzamer
    • Goede vochtregulering en zomerse warmtewering
Belangrijke aandachtspunten
✅ Werk naden en aansluitingen luchtdicht af. (Alleen als alle stappen zijn gevolgd)

✅ Plaats de dampremmende folie aan de warme zijde van de isolatie.

✅ Controleer of er geen lekkages of vochtproblemen aanwezig zijn voordat je begint.

✅ Zorg voor voldoende ventilatie van de woning.
Richtwaarde isolatiedikte
  • Glaswol/steenwol: 14 tot 20 cm
  • PIR-platen: 10 tot 14 cm
Een dampremmende folie werkt alleen goed als ze volledig luchtdicht wordt geplaatst. Kleine kieren kunnen al leiden tot vochttransport in de dakconstructie.
Plaatsing van de dampremmer
  1. Breng de isolatie aan tussen de kepers/sporen.
  2. Rol de dampremmende folie uit aan de warme zijde van de isolatie, dus richting de verwarmde ruimte.
  3. Laat de banen minimaal 10 cm overlappen.
  4. Plak alle naden af met geschikte luchtdichte tape.
  5. Sluit de folie rondom aan op muren, vloer, nok en dakramen met luchtdichte kit of speciale aansluitband.
  6. Vermijd perforaties. Waar schroeven nodig zijn, plaats je idealiter eerst een regelwerk (latten) over de folie.
  7. Monteer vervolgens de afwerking (gipsplaten, houten bekleding, etc.) op het regelwerk.
Veelgemaakte fouten
❌ Folie niet afplakken bij naden.

❌ Openingen rond leidingen en kabels niet afdichten.

❌ Dampremmer achter de isolatie plaatsen.

❌ Niet aansluiten op aangrenzende constructiedelen.
Praktisch voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Binnenruimte
     │
Gipsplaat
     │
Regelwerk
     │
Dampremmende folie  ← luchtdicht afgeplakt
     │
Isolatie
     │
Dakbeschot
     │
Dakpannen
Buitenzijde

[ Voor 27% gewijzigd door ErwinJ op 23-07-2026 09:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Gerundium
[...]

Ik snap dat het afpurren nog meer foolproof is voordat je het tapet maar als je het fatsoenlijk aftapet zou het een luchtdichte laag moeten zijn. Daarmee heb je gewoon een goede dampdichte laag waar geen vocht doorheen komt.
[...]

Hier snap ik even niks van, wat gaat de afwerking met PE folie je nog brengen in dit geval? En waarom zouden de naden niet van belang zijn, dat is juist wel belangrijk. PIR platen met alu zoals dit zijn damp dicht, dan wil je echt geen naden hebben waardoor je luchtlekken in die laag krijgt. Dan krijg je juist vochtproblemen omdat er lucht en daarmee vocht in kan komen.

PS. een dump van copilot is ook niet echt behulpzaam wat mij betreft, ik zou dan eerder verwijzen naar alle goede discussies hier in het isoleren 101 topic, daar komt de casus dak isoleren heel vaak voorbij.

• ErwinJ
Gerundium schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:57:
[...]

[...]

De PE (damoremmende) folie is van heel groot belang als je van binnenuit isoleert. Wat betreft de naden deze moeten inderdaad luchtdicht zijn maar als er geen folie word geplaats zou ik 2 keer nadenken want dit zou een ventilatie kunnen zijn die je nodig hebt in dit geval.

Wat betreft de copilot, deze is gebaseerd en gekoppeld aan ons bedrijf (groothandel in daken).
100% correct nee helaas nog niet maar zeker hulpzaam om de basis te verkrijgen, bij isoleren van het dak is het belangrijk om de hele constructie mee te nemen in de opbouw wil je geen vocht problemen krijgen op den duur.
Het topic over isoleren is wel inderdaad een goede plek om een discussie te voeren daar zitten ook mensen met verstand van isoleren.

Mijn reactie hier is puur ( omdat ik tijd over heb om te reageren ;) ) en dat bij dit soort isoleren vaak zaken misgaan. (kom ze wekelijks tegen)

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 12:57

DaanTriple7

verdaanzaming

ErwinJ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Zeker en om het mijzelf even makkelijk te maken even een simpele ordinaire copy paste van Copilot.

Een dak van binnenuit isoleren kan prima, maar de opbouw moet correct zijn om vochtproblemen te voorkomen.
Schuin dak (zolderdak) van binnen isoleren
Van buiten naar binnen:
  1. Dakbedekking (pannen, leien, etc.)
  2. Dakbeschot of onderdak
  3. Ventilatieruimte (indien aanwezig)
  4. Isolatie tussen de kepers/sporen
  5. Eventueel extra isolatielaag onder de kepers
  6. Dampremmende of dampdichte folie (afhankelijk van constructie)
  7. Afwerking (gipsplaat, hout, etc.)
Geschikte isolatiematerialen
  • Glaswol
    • Goede isolatiewaarde
    • Eenvoudig tussen balken te plaatsen
    • Relatief voordelig
  • Steenwol
    • Goede geluidsisolatie
    • Brandwerend
  • PIR-platen
    • Hoge isolatiewaarde bij geringe dikte
    • Ideaal als ruimte beperkt is
  • Houtvezelisolatie
    • Duurzamer
    • Goede vochtregulering en zomerse warmtewering
Belangrijke aandachtspunten
✅ Werk naden en aansluitingen luchtdicht af. (Alleen als alle stappen zijn gevolgd)

✅ Plaats de dampremmende folie aan de warme zijde van de isolatie.

✅ Controleer of er geen lekkages of vochtproblemen aanwezig zijn voordat je begint.

✅ Zorg voor voldoende ventilatie van de woning.
Richtwaarde isolatiedikte
  • Glaswol/steenwol: 14 tot 20 cm
  • PIR-platen: 10 tot 14 cm
Een dampremmende folie werkt alleen goed als ze volledig luchtdicht wordt geplaatst. Kleine kieren kunnen al leiden tot vochttransport in de dakconstructie.
Plaatsing van de dampremmer
  1. Breng de isolatie aan tussen de kepers/sporen.
  2. Rol de dampremmende folie uit aan de warme zijde van de isolatie, dus richting de verwarmde ruimte.
  3. Laat de banen minimaal 10 cm overlappen.
  4. Plak alle naden af met geschikte luchtdichte tape.
  5. Sluit de folie rondom aan op muren, vloer, nok en dakramen met luchtdichte kit of speciale aansluitband.
  6. Vermijd perforaties. Waar schroeven nodig zijn, plaats je idealiter eerst een regelwerk (latten) over de folie.
  7. Monteer vervolgens de afwerking (gipsplaten, houten bekleding, etc.) op het regelwerk.
Veelgemaakte fouten
❌ Folie niet afplakken bij naden.

❌ Openingen rond leidingen en kabels niet afdichten.

❌ Dampremmer achter de isolatie plaatsen.

❌ Niet aansluiten op aangrenzende constructiedelen.
Praktisch voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Binnenruimte
     │
Gipsplaat
     │
Regelwerk
     │
Dampremmende folie  ← luchtdicht afgeplakt
     │
Isolatie
     │
Dakbeschot
     │
Dakpannen
Buitenzijde
Belangrijke kanttekening die alles kan veranderen:

Als je dakbeschot dampdicht is (isobouwplaten bijv) dan moet je bij het isoleren aan de binnenzijde klimaatfolie gebruiken ipv dampdichte folie.

PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 28-08 09:33
[...]

Ben het hier niet mee eens, kom vaak genoeg oude glaswol isolatie tegen op daken of wanden die niet goed aansluit of niet eens getaped is en zelfs dan is er geen enkel spoor van vocht te zien.

De verhalen rondom vocht worden vaak overdreven. Gewoon de pir platen strak tegen elkaar plaatsen, eventuele ruimtes vol purren en vervolgens alle naden netjes afplakken met aluminium tape. Dan heb je het er netjes op zitten en vocht kan er niet meer in. Een pir plaat is immers ook niet meer dan een purschuim plaat met een aluminium cassatie laag erover. Als je op safe wil gaan als je bijvoorbeeld in een keuken of slaapkamer isoleert dan kun je er nog een vochtwerende folie voor zetten. Maar vaak is dit overkill aangezien pir al een vochtwerende aluminium laag heeft. Als je gaat isoleren met iets dat geen vochtwerende laag heeft zoals Rockwool o.i.d. dan is een vochtwerende folie wel essentieel.

Dit is in ieder geval hoe ik het altijd bij klanten doe als ik een dak of wand isoleer. Nog nooit issues met vocht gehad.

Qua folie is het ook simpel, je wilt niet dat er vocht in de isolatie constructie kan trekken. Dus dampwerend altijd aan de binnenzijde van de woning, aan de uiterste binnenste zijde. En dampopen altijd aan de buitenzijde van de woning zodat er altijd nog vocht kan ontsnappen maar de buiten constructie wel beschermd is tegen water van buitenaf.

Behalve als de constructie zelf dampwerend is en er sowieso geen vocht naar buiten kan dan heb je aan de binnenzijde dampopen folie nodig zodat de vocht altijd nog richting de binnenzijde eruit kan. Althans dat is de regel al heb ik daar mijn twijfels over. Want als vocht eruit kan dan kan het er alsnog altijd weer in. Dus ik betwijfel of die folie dan veel uitmaakt want die folie is eigenlijk bedoeld om iets buiten te beschermen tegen water. Als het goed is heb je binnen niet te maken met water ;)

[ Voor 26% gewijzigd door epicrates86 op 23-07-2026 16:02 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is ook wel een beetje theorie vs praktijk, want je hebt ook overgangen naar de muren, en dan kun je niet verder dan je folie/aluminium tape tegen de muur plakken. En dan zou het vocht nog weer via die muur richting je isolatie of achterliggende dakbeschot kunnen. Is dat een probleem? Op papier waarschijnlijk wel, in de praktijk waarschijnlijk niet.

(Hier ook 12cm pir tussen de balken, naden afgetaped, en kieren opgevuld met het pur pistool)

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 23-07-2026 22:05 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:54
[...]

als alles netjes afgeplakt wordt kun je prima zonder pur. luchtdicht tape is een wondermiddel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bazuin99
Allen bedankt voor de hulp. Heb pur gedaan waar kon, daarna alutape, vandaag de panlatten. Twijfel nu alleen nog of ik daar tegen aan nu ook nog folie niet. Overigens is het een oude boederij. Dakbeschot is asbesthoudende etherniet. Heb daarom nu 3cm luchtruimte tussen die platen en de isolatie gehouden. Aabest wordt uiteraard ooit in de toekomst verwijderd.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:54
als je netjes hebt afgeplakt dan is folie volledig zinloos. helemaal als er een geventileerde luchtlaag zit en erboven asbest, dat is complet ongevoelig voor vocht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1