Imax zalen in Nederland, verschillen/overeenkomsten?

Pagina: 1
Acties:

• PSVSupp1913
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-07 19:14
Nu Nolan's film The Odyssey uit is, wil ik deze natuurlijk in de allerbeste kwaliteit zien.
Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de diverse IMAX zalen in Nederland?
En daarnaast hebben we nog 2 zalen, Eye Amsterdam en Kino Rotterdam, waar 70mm zou draaien.

Wie kan mij haarfijn uitleggen wat het verschil is tussen IMAX en non-IMAX?
En of de perfecte beeldverhouding een groter doek overtreft, bijvoorbeeld.

• PSVSupp1913
Volgens Wikipedia, zijn dit alle IMAX zalen in Nederland. Maar ja, een doek van b.v. 21x11m, wat zegt dat precies over de kwaliteit?
  • Omniversum in Den Haag (OMNIMAX)
  • Pathé Arena in Amsterdam (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 20 × 10 m)
  • Pathé Arnhem in Arnhem (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 21 × 12 m)
  • Pathé Eindhoven (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 17 × 9 m)
  • Pathé Schouwburgplein in Rotterdam (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 18 × 9m)
  • Pathé Spuimarkt in Den Haag (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 21 × 11 m)
  • Pathé Tilburg (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 20 × 11 m)
  • Pathé Utrecht Leidsche Rijn (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 20 × 11 m)
  • Kinepolis Enschede (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 17 × 9 m)
  • Kinepolis Almere (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem 16 x 9 m)
  • Kinepolis Breda (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem 17 x 9 m)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is geen 70mm in Nederland, volgens mij zijn er maar 3 in Europa, Kinepolis in Brussel is het dichtste bij.

• PSVSupp1913
Geen IMAX 70 mm, dat klopt. Wel gewoon 70 mm, in Eye Amsterdam en Kino Rotterdam.
En ja, in Europa zijn er maar 3 IMAX 70mm theaters. Maar mijn vraag ging daar allemaal niet over.

Mijn vraag is: Wat zijn de verschillen in technieken en tussen de theaters? En wat lever je in, als je niet vol-verhouding kijkt? En wat is het verschil in IMAX t.o.v. regulier, als IMAX 35mm is en Eye/Kino in 70mm projecteren.

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-07 14:57
PSVSupp1913 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:00:
Geen IMAX 70 mm, dat klopt. Wel gewoon 70 mm, in Eye Amsterdam en Kino Rotterdam.
En ja, in Europa zijn er maar 3 IMAX 70mm theaters. Maar mijn vraag ging daar allemaal niet over.

Mijn vraag is: Wat zijn de verschillen in technieken en tussen de theaters? En wat lever je in, als je niet vol-verhouding kijkt? En wat is het verschil in IMAX t.o.v. regulier, als IMAX 35mm is en Eye/Kino in 70mm projecteren.
Dit kun je toch prima googlen?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:22

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij is er niet echt veel verschil tussen de locaties die je noemt. Ze gebruiken allemaal 4K-laserprojectie. Schermgrootte verschilt wel, maar dan kan je gewoon wat dichterbij of verder weg zitten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-07 09:24
Gezien je username kun je ook nog Dolby Cinema in Vue Eindhoven meenemen in je overweging.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:53
@PSVSupp1913 NVPI (https://fdnreports.filmdistributeurs.nl/pdf/prolongatie) publiceert elke week een lijst welke prints en DI's in welke zaal draaien. Hier kun je dus makkelijk kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msbiPAtYVyDHhtFCYHw7qnQ1Fbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AKUZQCpfD0gXbSr8Y3uR06ue.png?f=user_large

HD4Life @ Full-HD

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Op de website van The Odyssey zie je het verschil in soorten:
https://www.odysseymovie.com/explore-formats/
Het volgende blog legt het ook goed uit:
https://movieweb.com/the-odyssey-viewing-formats-compared/

Om het even heel simpel te houden, aangezien je de termen door elkaar haalt: IMAX in Nederland is digitaal. Er is geen enkele IMAX-zaal in Nederland die de 15/70mm analoge filmrol afspeelt. Alle Nederlandse IMAX-zalen gebruiken digitale laserprojectie. Je krijgt een enorm doek, maar het beeld is bijgesneden naar een verhouding van 1.90:1. Je mist de boven- en onderkant van het volledige IMAX-frame (1.43:1) dat Nolan origineel gebruikt.

Onderling verschillen de Nederlandse IMAX zalen feitelijk alleen in doekgrootte en generatie laserprojector, maar je kijkt overal naar exact hetzelfde digitale bestand. Eye en KINO zijn 70mm, maar géén IMAXEye in Amsterdam en KINO in Rotterdam draaien. The Odyssey op reguliere 5-perf 70mm celluloid film. Dit is puur analoog en geeft je de authentieke filmkorrel en diepe kleuren, maar het is absoluut geen IMAX. De beeldverhouding is hier 2.20:1 (breedbeeld) en de doeken zijn in deze zalen kleiner dan in een Pathé IMAX-zaal.

Je vraag of de "perfecte beeldverhouding een groter doek overtreft" heeft in Nederland geen enkele zin, want je kunt hier simpelweg niet beide krijgen. Je kiest óf voor het enorme formaat van digitaal IMAX (met een afgesneden beeld), óf voor de analoge charme van reguliere 70mm in Eye of KINO (op een kleiner doek zonder de vierkante IMAX-verhouding). Wil je de film daadwerkelijk in de allerbeste kwaliteit zien, zoals Nolan hem bedoeld heeft, dus IMAX 70mm-film, op een gigantisch doek mét de volle 1.43:1 verhouding? Dan moet je naar Kinepolis in Brussel. Verder heb je binnen de EU Praag en Montpelier de enige andere opties.

Edit: nog een achtergrondartikel van het AD:
https://www.ad.nl/show/th...-kunnen-ervaren~a70562af/

[ Voor 84% gewijzigd door Kecin op 23-07-2026 12:04 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06
Den Haag Omniversum is wel echt anders, dat is geen gewone bioscoop maar echt een koepel, waar het scherm dus helemaal om je heen gevouwen zit, je zit als het ware in een grote bol.

Ze draaien er af en toe wel bioscoopfilms, maar voornamelijk natuur(wetenschappelijke) films; docu's over regenwouden, oceanen, vulkanen enz. Waar Imax volgens mij oorspronkelijk ook voor bedacht is.

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
Iemand ervaring met hoe de dubbele ondertiteling in Brussel overkomt, is dit erg afleidend?

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Doe jezelf een plezier en ga wat anders dan deze propaganda kijken. Blijf artikels hier over zien in het nieuws maar niemand in realiteit die er naar gaat zien. Ze hebben ongetwijfeld een advertentie campagne lopen.

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Vorkie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:40:
Er is geen 70mm in Nederland, volgens mij zijn er maar 3 in Europa, Kinepolis in Brussel is het dichtste bij.
Edit voor hierboven,

Kinepolis is inderdaad goed. Geen idee van die in Brussel maar die in Antwerpen is zeer goed. Wel duur drinken en snoep / popcorn. Mag eigenlijk niet maar kan je beter van uw eigen meepakken. Voor de ingang is er normaal een restaurant die hebben goeie pizza (pizza zeevruchten is goed daar).

Vroeger stonden er wel van het leger om het daar te bewaken (na aanslag op Zaventem), wat nu waarschijnlijk al lang over is maar die vragen dan om in je tas te kijken maar maak je geen zorgen ze vinden het niet erg als je zelf snoep meebrengt.
Pagina: 1