Imax zalen in Nederland, verschillen/overeenkomsten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• PSVSupp1913
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-08 12:29
Nu Nolan's film The Odyssey uit is, wil ik deze natuurlijk in de allerbeste kwaliteit zien.
Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de diverse IMAX zalen in Nederland?
En daarnaast hebben we nog 2 zalen, Eye Amsterdam en Kino Rotterdam, waar 70mm zou draaien.

Wie kan mij haarfijn uitleggen wat het verschil is tussen IMAX en non-IMAX?
En of de perfecte beeldverhouding een groter doek overtreft, bijvoorbeeld.

• PSVSupp1913
Volgens Wikipedia, zijn dit alle IMAX zalen in Nederland. Maar ja, een doek van b.v. 21x11m, wat zegt dat precies over de kwaliteit?
  • Omniversum in Den Haag (OMNIMAX)
  • Pathé Arena in Amsterdam (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 20 × 10 m)
  • Pathé Arnhem in Arnhem (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 21 × 12 m)
  • Pathé Eindhoven (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 17 × 9 m)
  • Pathé Schouwburgplein in Rotterdam (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 18 × 9m)
  • Pathé Spuimarkt in Den Haag (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 21 × 11 m)
  • Pathé Tilburg (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 20 × 11 m)
  • Pathé Utrecht Leidsche Rijn (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 20 × 11 m)
  • Kinepolis Enschede (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 17 × 9 m)
  • Kinepolis Almere (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem 16 x 9 m)
  • Kinepolis Breda (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem 17 x 9 m)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is geen 70mm in Nederland, volgens mij zijn er maar 3 in Europa, Kinepolis in Brussel is het dichtste bij.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• PSVSupp1913
Geen IMAX 70 mm, dat klopt. Wel gewoon 70 mm, in Eye Amsterdam en Kino Rotterdam.
En ja, in Europa zijn er maar 3 IMAX 70mm theaters. Maar mijn vraag ging daar allemaal niet over.

Mijn vraag is: Wat zijn de verschillen in technieken en tussen de theaters? En wat lever je in, als je niet vol-verhouding kijkt? En wat is het verschil in IMAX t.o.v. regulier, als IMAX 35mm is en Eye/Kino in 70mm projecteren.

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-08 10:52
PSVSupp1913 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:00:
Geen IMAX 70 mm, dat klopt. Wel gewoon 70 mm, in Eye Amsterdam en Kino Rotterdam.
En ja, in Europa zijn er maar 3 IMAX 70mm theaters. Maar mijn vraag ging daar allemaal niet over.

Mijn vraag is: Wat zijn de verschillen in technieken en tussen de theaters? En wat lever je in, als je niet vol-verhouding kijkt? En wat is het verschil in IMAX t.o.v. regulier, als IMAX 35mm is en Eye/Kino in 70mm projecteren.
Dit kun je toch prima googlen?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:32

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij is er niet echt veel verschil tussen de locaties die je noemt. Ze gebruiken allemaal 4K-laserprojectie. Schermgrootte verschilt wel, maar dan kan je gewoon wat dichterbij of verder weg zitten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-08 14:24
Gezien je username kun je ook nog Dolby Cinema in Vue Eindhoven meenemen in je overweging.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@PSVSupp1913 NVPI (https://fdnreports.filmdistributeurs.nl/pdf/prolongatie) publiceert elke week een lijst welke prints en DI's in welke zaal draaien. Hier kun je dus makkelijk kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msbiPAtYVyDHhtFCYHw7qnQ1Fbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AKUZQCpfD0gXbSr8Y3uR06ue.png?f=user_large

HD4Life @ Full-HD

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Op de website van The Odyssey zie je het verschil in soorten:
https://www.odysseymovie.com/explore-formats/
Het volgende blog legt het ook goed uit:
https://movieweb.com/the-odyssey-viewing-formats-compared/

Om het even heel simpel te houden, aangezien je de termen door elkaar haalt: IMAX in Nederland is digitaal. Er is geen enkele IMAX-zaal in Nederland die de 15/70mm analoge filmrol afspeelt. Alle Nederlandse IMAX-zalen gebruiken digitale laserprojectie. Je krijgt een enorm doek, maar het beeld is bijgesneden naar een verhouding van 1.90:1. Je mist de boven- en onderkant van het volledige IMAX-frame (1.43:1) dat Nolan origineel gebruikt.

Onderling verschillen de Nederlandse IMAX zalen feitelijk alleen in doekgrootte en generatie laserprojector, maar je kijkt overal naar exact hetzelfde digitale bestand. Eye en KINO zijn 70mm, maar géén IMAXEye in Amsterdam en KINO in Rotterdam draaien. The Odyssey op reguliere 5-perf 70mm celluloid film. Dit is puur analoog en geeft je de authentieke filmkorrel en diepe kleuren, maar het is absoluut geen IMAX. De beeldverhouding is hier 2.20:1 (breedbeeld) en de doeken zijn in deze zalen kleiner dan in een Pathé IMAX-zaal.

Je vraag of de "perfecte beeldverhouding een groter doek overtreft" heeft in Nederland geen enkele zin, want je kunt hier simpelweg niet beide krijgen. Je kiest óf voor het enorme formaat van digitaal IMAX (met een afgesneden beeld), óf voor de analoge charme van reguliere 70mm in Eye of KINO (op een kleiner doek zonder de vierkante IMAX-verhouding). Wil je de film daadwerkelijk in de allerbeste kwaliteit zien, zoals Nolan hem bedoeld heeft, dus IMAX 70mm-film, op een gigantisch doek mét de volle 1.43:1 verhouding? Dan moet je naar Kinepolis in Brussel. Verder heb je binnen de EU Praag en Montpelier de enige andere opties.

Edit: nog een achtergrondartikel van het AD:
https://www.ad.nl/show/th...-kunnen-ervaren~a70562af/

[ Voor 84% gewijzigd door Kecin op 23-07-2026 12:04 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-08 23:43
Den Haag Omniversum is wel echt anders, dat is geen gewone bioscoop maar echt een koepel, waar het scherm dus helemaal om je heen gevouwen zit, je zit als het ware in een grote bol.

Ze draaien er af en toe wel bioscoopfilms, maar voornamelijk natuur(wetenschappelijke) films; docu's over regenwouden, oceanen, vulkanen enz. Waar Imax volgens mij oorspronkelijk ook voor bedacht is.

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-08 07:48
Iemand ervaring met hoe de dubbele ondertiteling in Brussel overkomt, is dit erg afleidend?

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-08 09:17
*knip*
Deze discussie is off-topic.

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 30-07-2026 11:34 ]

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-08 09:17
Vorkie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:40:
Er is geen 70mm in Nederland, volgens mij zijn er maar 3 in Europa, Kinepolis in Brussel is het dichtste bij.
Edit voor hierboven,

Kinepolis is inderdaad goed. Geen idee van die in Brussel maar die in Antwerpen is zeer goed. Wel duur drinken en snoep / popcorn. Mag eigenlijk niet maar kan je beter van uw eigen meepakken. Voor de ingang is er normaal een restaurant die hebben goeie pizza (pizza zeevruchten is goed daar).

Vroeger stonden er wel van het leger om het daar te bewaken (na aanslag op Zaventem), wat nu waarschijnlijk al lang over is maar die vragen dan om in je tas te kijken maar maak je geen zorgen ze vinden het niet erg als je zelf snoep meebrengt.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
iivvvii schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:58:
Iemand ervaring met hoe de dubbele ondertiteling in Brussel overkomt, is dit erg afleidend?
Hadden we in de bioscoop in Maasmechelen vaker. Je raakt eraan gewend maar leuk is anders. Neemt onder de streep gewoon beeldruimte in beslag.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:53

Kheos

FP ProMod
zfxwm5z1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 01:33:
Doe jezelf een plezier en ga wat anders dan deze propaganda kijken. Blijf artikels hier over zien in het nieuws maar niemand in realiteit die er naar gaat zien. Ze hebben ongetwijfeld een advertentie campagne lopen.
Nu al meer dan 652 miljoen omzet wereldwijd. Geen idee wat de gemiddelde prijs van een bioscoop ticket is tegenwoordig... Maar reken gerust zelf om

• Mechanic17
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-08 20:05
iivvvii schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:58:
Voor de 70mm versie die nu draait is het amper op te merken. Voor digitale IMAX projectie in Brussel is het veel meer zichtbaar, maar voor 70mm is er een secundaire digitale projector die de ondertiteling projecteert. De ondertiteling is daardoor ook deels doorzichtig en veel kleiner (het is leesbaar, maar het is absoluut niet afleidend).

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:08
Hoe is het geluid bij deze film in Kino Rotterdam, ook zo achterlijk hard of meer een normaal niveau?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50

NoTimeRemains

I know

Zijn er eigk ook bioscopen in Nederland die Engelse ondertiteling gebruiken? Thuis kijk ik ook altijd met een Engelse SRT ;) omdat ik de vertalingen naar NL zo irritant vind.

This is the Way.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-08 16:11
NoTimeRemains schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:46:
Zijn er eigk ook bioscopen in Nederland die Engelse ondertiteling gebruiken? Thuis kijk ik ook altijd met een Engelse SRT ;) omdat ik de vertalingen naar NL zo irritant vind.
Bij mijn weten niet, omdat hier niet gedubd wordt. Dus als de gesproken taal Engels is, wordt de ondertiteling in het Engels overbodig.

*knip* .

Kun je dan beter een film in 70mm kijken of normale IMAX als hij op 70mm is opgenomen. Hoeveel mis je werkelijk als je het in 4k ipv 18k kijkt (Normale IMAX)

[ Voor 41% gewijzigd door tweakduke op 30-07-2026 11:37 . Reden: Oorspronkelijke post verwijderd ]

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:59
Ik kwam online deze vergelijking van de verschillende beeldverhoudingen tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-9bNOfzGHoqYdoKaeHK12NweDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibVfCdj2CuXQ1dodpLmH3kDT.png?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Bezemwagen langsgeweest voor een off-topic discussie die bovendien uit de hand liep. We gaan vriendelijk met elkaar om op Tweakers.

Tweakers Discord

• Mechanic17
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-08 20:05
Millert schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:11:
Ik kwam online deze vergelijking van de verschillende beeldverhoudingen tegen.

[Afbeelding]
Het is een klein beetje een verwarrende graphic, want de beeldverhoudingen zelf kloppen niet (en zijn ook geen stills uit de film zelf).

Deze is accurater:Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/193Qf2P.jpeg

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:36
timmert26 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Bij mijn weten niet, omdat hier niet gedubd wordt. Dus als de gesproken taal Engels is, wordt de ondertiteling in het Engels overbodig.

[mbr]*knip*[/] .

Kun je dan beter een film in 70mm kijken of normale IMAX als hij op 70mm is opgenomen. Hoeveel mis je werkelijk als je het in 4k ipv 18k kijkt (Normale IMAX)
Je mist VEEL als je hem in 4k kijkt ipv IMAX 70mm 15/70. Ik heb hem anderhalve week geleden in Brussel gezien en het beeld was fenomenaal. Ik was benieuwd hoe het 1,43:1 formaat zou werken met een speelfilm, want ik hou wel van 2,35 films, maar dat werkte uitstekend. Heeft natuurlijk alles te maken met hoe dicht je op het scherm zit. (Opm. Een Imax zaal is veel steiler dan een gewone bioscoop zodat iedereen redelijk dichtbij het scherm zit.)

De hoeveelheid detail is ongekend, en in close-up's c.q. intieme scènes is de hoeveelheid detail overweldigend. Dat laatste woord is overigens op de hele film van toepassing, hoe Nolan dit verhaal vertelt. Vandaar ook dat hij het volume zo hoog zet bij diverse scènes. Ik vond het (volume) passend, het versterkte de manier waarop hij zijn verhaal wilde vertellen:overweldigend.

Ik zou het woord episch zelfs wel willen gebruiken voor deze film gepresenteerd in 70mm IMAX.

Overigens is de bioscoop zelf in Brussel een grote teleurstelling, oud en geen airco in de zaal. Denk dat het binnen 30 graden was, misschien zelfs wel meer. Maar al dat ongemak wordt meer dan goed gemaakt door de film, en ben je ook weer snel vergeten.

Het was voor mij een onvergetelijke ervaring als filmliefhebber die zijn films ook graag in een bioscoop ziet.

Het geluid, als je daar niet tegen kan, kan het een showstopper zijn, en kom je niet toe aan het genieten van de film. Als dat geen rol speelt, dan wordt het een geweldige ervaring.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:50
PSVSupp1913 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:32:
Volgens Wikipedia, zijn dit alle IMAX zalen in Nederland. Maar ja, een doek van b.v. 21x11m, wat zegt dat precies over de kwaliteit?
  • Omniversum in Den Haag (OMNIMAX)
  • Pathé Arena in Amsterdam (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 20 × 10 m)
  • Pathé Arnhem in Arnhem (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 21 × 12 m)
  • Pathé Eindhoven (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 17 × 9 m)
  • Pathé Schouwburgplein in Rotterdam (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 18 × 9m)
  • Pathé Spuimarkt in Den Haag (IMAX-3D-laserprojectie, next-generation sound, 21 × 11 m)
  • Pathé Tilburg (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 20 × 11 m)
  • Pathé Utrecht Leidsche Rijn (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 20 × 11 m)
  • Kinepolis Enschede (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem, 17 × 9 m)
  • Kinepolis Almere (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem 16 x 9 m)
  • Kinepolis Breda (IMAX-3D-laserprojectie, IMAX Immersive Audio Systeem 17 x 9 m)
Misschien nog als toevoeging, de zalen Arnhem en Den Haag Spuimarkt hebben de grootste schermen en een dual laser voor hogere lichtopbrengst. (bron Gemini)

Amsterdam Arena en Rotterdam Schouwburgplein ook maar deze hebben kleinere schermen.

Ik ga dit weekend naar Arnhem :)

[Edit]Den Haag

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:58
Falcon Heavy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Misschien nog als toevoeging, de zalen Arnhem en Rotterdam Spuimarkt hebben de grootste schermen en een dual laser voor hogere lichtopbrengst. (bron Gemini)
Ik vermoed dat je Den Haag Spuimarkt bedoeld.

• PSVSupp1913
Dank o.a. @Davidshadow13 ,@Kecin ,@zfxwm5z1 ,@Mechanic17 ,@Skynett en @Falcon Heavy voor jullie toevoegingen en opmerkingen!!

Ik ben gisteravond naar Pathé Arena geweest. En ik vond het een geweldige ervaring. Wat een detail, ongelooflijk. Het sublieme camerawerk van Hoyte komt nog meer tot zijn recht. Het spelen met scherpte/onscherpte, de scherptediepte, het meenemen van de focus naar onderwerpen of gezichten. Echt genoten vanaf seconde 1 tot de laatste seconde van de 172 minuten. (De kenner weet inmiddels waarom dit geen 173 minuten is.)

Ik heb niet alle Nolan films gezien in de bios, Memento b.v. niet. Maar van de laatste films heb ik er niet 1 gemist, o.a. Dunkirk en Oppenheimer. Maar deze in reguliere bioszalen gezien. De volgende ga ik zeker weer in Imax kijken.

M.b.t. geluid, nergens was het te hard. Alleen in de scene met de reuzen-eenoog was het geluid wat hard. Maar dat past er volledig bij. Muziek was overigens ook weer prima.

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 13:22
Falcon Heavy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Misschien nog als toevoeging, de zalen Arnhem en Den Haag Spuimarkt hebben de grootste schermen en een dual laser voor hogere lichtopbrengst. (bron Gemini)

Amsterdam Arena en Rotterdam Schouwburgplein ook maar deze hebben kleinere schermen.

Ik ga dit weekend naar Arnhem :)

[Edit]Den Haag
De IMAX zaal in Arnhem was ten tijde van de bouw en ik denk nog steeds de enige IMAX zaal in Nederland die niet een omgebouwde bestaande zaal is, maar vanaf de initiële bouw als IMAX zaal is ontworpen.

• Marsli
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 16:21
Skynett schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Je mist VEEL als je hem in 4k kijkt ipv IMAX 70mm 15/70. Ik heb hem anderhalve week geleden in Brussel gezien en het beeld was fenomenaal. Ik was benieuwd hoe het 1,43:1 formaat zou werken met een speelfilm, want ik hou wel van 2,35 films, maar dat werkte uitstekend. Heeft natuurlijk alles te maken met hoe dicht je op het scherm zit. (Opm. Een Imax zaal is veel steiler dan een gewone bioscoop zodat iedereen redelijk dichtbij het scherm zit.)

De hoeveelheid detail is ongekend, en in close-up's c.q. intieme scènes is de hoeveelheid detail overweldigend. Dat laatste woord is overigens op de hele film van toepassing, hoe Nolan dit verhaal vertelt. Vandaar ook dat hij het volume zo hoog zet bij diverse scènes. Ik vond het (volume) passend, het versterkte de manier waarop hij zijn verhaal wilde vertellen:overweldigend.

Ik zou het woord episch zelfs wel willen gebruiken voor deze film gepresenteerd in 70mm IMAX.

Overigens is de bioscoop zelf in Brussel een grote teleurstelling, oud en geen airco in de zaal. Denk dat het binnen 30 graden was, misschien zelfs wel meer. Maar al dat ongemak wordt meer dan goed gemaakt door de film, en ben je ook weer snel vergeten.

Het was voor mij een onvergetelijke ervaring als filmliefhebber die zijn films ook graag in een bioscoop ziet.

Het geluid, als je daar niet tegen kan, kan het een showstopper zijn, en kom je niet toe aan het genieten van de film. Als dat geen rol speelt, dan wordt het een geweldige ervaring.
Je hebt geluk.

Ik zag alleen voorstellingen beschikbaar sochtends doordeweeks en dan plekjes aan de zijkant, alles is uitverkocht. Misschien wachten tot september :-)

• PSVSupp1913
Ik heb 3 weken terug al gereserveerd. En toen zat het al behoorlijk vol.
Gezien de populariteit van de film, verwacht ik dat deze nog wel een poos te zien zal zijn in de bios.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:36
Marsli schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Je hebt geluk.

Ik zag alleen voorstellingen beschikbaar sochtends doordeweeks en dan plekjes aan de zijkant, alles is uitverkocht. Misschien wachten tot september :-)
Het enige wat ik kan zeggen is op tijd boeken, en dat is ook gebeurd. We zaten ook precies in het midden van rij 10 (van de 12).

Boek wat in het najaar, dan is het ook niet meer zo warm buiten, denk dat het dan ook wel wat koeler in de zaal zal zijn. Je kan parkeren voor de deur voor €3,- via de kassa, dus dat is allemaal goed te doen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-08 18:24

MM99

That is the way I am!

Kecin schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:10:
Op de website van The Odyssey zie je het verschil in soorten:
https://www.odysseymovie.com/explore-formats/
Het volgende blog legt het ook goed uit:
https://movieweb.com/the-odyssey-viewing-formats-compared/

... moet je naar Kinepolis in Brussel. Verder heb je binnen de EU Praag en Montpelier de enige andere opties...
In Londen heb je ook twee zalen. Het is geen EU, maar je bent er sneller dan in Praag :)

Ik wil je wel alvast uit de illusie helpen als je denkt dat je wel in Londen eenvoudiger kaartjes vind. Van nu tot 10 september zijn alle dagen, alle tijdstippen, alle stoelen... uitverkocht

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:32

g0tanks

Moderator CSA
Het FD heeft ook een artikel gewijd IMAX en The Odyssey: https://fd.nl/tech-en-inn...oscoopzalen-weer-vollopen

Met deze handige graphic:
Afbeeldingslocatie: https://images.fd.nl/853749-855018.png?cs=tinysrgb&w=680&dpr=2

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-08 14:11

Flitskikker

Forumkikker

PSVSupp1913 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:07:
(De kenner weet inmiddels waarom dit geen 173 minuten is.)
Namelijk?
Die graphic klopt niet helemaal. Hij staat anamorf op 35mm.

De graphic in deze post geeft het beter weer:
Mechanic17 in "Imax zalen in Nederland, verschillen/overeenkomsten?"

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-08 14:19
Vandaag de grote dag: IMAX in brussel. geweldige film. maar:
  • donkere scènes hebben een witte gloed. Geef mij maar oled, liever minder pixels dan matige donkere scènes waar deze film er veel van heeft
  • geluid: vooral héél veel bass. onweer hoor je neit als onweer maar als veel gerammel. en niet het goede soort gerammel dat je er onweer van zou maken
  • 3d geluid ook ver te zoeken..mijn redelijke atmos setup thuis van ca 3k budget doet het fenomenaal veel beter (zelfs als er upmixing bij moet komen kijken zoals bij Nolan films)
  • wat een verschrikkelijke locatie en gebouw zeg, smerige wc's
goed, ik heb het beleefd. de 70mm hype..voor mij niet voor herhaling vatbaar. Ja, de consument is ook wel verwend met oled tv's en zeker als je in staat bent om een degelijke dolby atmos setup te plaatsen, is de bioscoop alleen nog leuk als exclusief uitje, mits je de stinkende knabbelende overlastgevende medemens kan dulden. De beste beeld en geluidskwaliteit haal je thuis. Dune 3 kijk ik straks voor het eerst lekker thuis! Die donkere demo voor de film kwam echt niet uit de verf in imax.

ik snap best de charme van analoog. maar projectie is heden ten dage gewoon ontzettend inferieur aan oled beeldtechniek. En qua audio: de meeste mensen denken waarschijnlijk dat kwaliteit = volume van de bas. maar nee

[ Voor 9% gewijzigd door Croqy op 14-08-2026 23:52 ]

• Shol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-08 13:45
Ik heb de film ook gezien op 70mm IMAX in Brussel. Beeld was goed, maar zoals hier boven ook genoemd: het was veel te warm, waardoor ik er niet echt goed van de film kon genieten. (En ja, bioscoop zelf was ook niet top, maar daar heb je tijdens de film niet zo veel last van).

Ook vond ik net zoals Croqy het geluid matig, is er iemand die hem nog ergens anders heeft gezien, en was het geluid elders misschien beter? Of is dat hoe de film gemixed is?

Volgende keer wordt het voor mij weer een digitale IMAX dichter bij huis.

• NullVoid
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met de voorste 3 rijen in een normale digitale IMax zaal? Ik wil nog steeds the Odyssey gaan kijken maar die film lijkt behoorlijk populair te zijn. Zelfs op een zondagochtend zit die bijna helemaal vol als ik de Pathe booking site moet geloven.

Err zijn nog plekken op de voorste rijen maar weet niet of ik dat moet doen. Wel ervaring met rij 5 en vanaf daar vond ik het prima. Rij 2 of 1 wordt misschien iets te heftig.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• J_C_W
  • Niet online
NullVoid schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:31:
Heeft iemand ervaring met de voorste 3 rijen in een normale digitale IMax zaal? Ik wil nog steeds the Odyssey gaan kijken maar die film lijkt behoorlijk populair te zijn. Zelfs op een zondagochtend zit die bijna helemaal vol als ik de Pathe booking site moet geloven.

Err zijn nog plekken op de voorste rijen maar weet niet of ik dat moet doen. Wel ervaring met rij 5 en vanaf daar vond ik het prima. Rij 2 of 1 wordt misschien iets te heftig.
Ik heb hem zelf vanaf rij 8 gezien in Pathe Utrecht LR en toen had ik al spijt dat ik niet de achterste rij had gekozen. De eerste rijen lijken me echt niet te doen, dan zie je de bovenkant nauwelijks.
Pagina: 1