timmert26 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:00:
[...]
Bij mijn weten niet, omdat hier niet gedubd wordt. Dus als de gesproken taal Engels is, wordt de ondertiteling in het Engels overbodig.
[mbr]*knip*[/] .
Kun je dan beter een film in 70mm kijken of normale IMAX als hij op 70mm is opgenomen. Hoeveel mis je werkelijk als je het in 4k ipv 18k kijkt (Normale IMAX)
Je mist VEEL als je hem in 4k kijkt ipv IMAX 70mm 15/70. Ik heb hem anderhalve week geleden in Brussel gezien en het beeld was fenomenaal. Ik was benieuwd hoe het 1,43:1 formaat zou werken met een speelfilm, want ik hou wel van 2,35 films, maar dat werkte uitstekend. Heeft natuurlijk alles te maken met hoe dicht je op het scherm zit. (Opm. Een Imax zaal is veel steiler dan een gewone bioscoop zodat iedereen redelijk dichtbij het scherm zit.)
De hoeveelheid detail is ongekend, en in close-up's c.q. intieme scènes is de hoeveelheid detail overweldigend. Dat laatste woord is overigens op de hele film van toepassing, hoe Nolan dit verhaal vertelt. Vandaar ook dat hij het volume zo hoog zet bij diverse scènes. Ik vond het (volume) passend, het versterkte de manier waarop hij zijn verhaal wilde vertellen:overweldigend.
Ik zou het woord episch zelfs wel willen gebruiken voor deze film gepresenteerd in 70mm IMAX.
Overigens is de bioscoop zelf in Brussel een grote teleurstelling, oud en geen airco in de zaal. Denk dat het binnen 30 graden was, misschien zelfs wel meer. Maar al dat ongemak wordt meer dan goed gemaakt door de film, en ben je ook weer snel vergeten.
Het was voor mij een onvergetelijke ervaring als filmliefhebber die zijn films ook graag in een bioscoop ziet.
Het geluid, als je daar niet tegen kan, kan het een showstopper zijn, en kom je niet toe aan het genieten van de film. Als dat geen rol speelt, dan wordt het een geweldige ervaring.
Hier moet alle shit staan die ik heb.