Usecase voor gaminglaptop ter vervanging van desktop game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 22:42
Wat ga je met je laptop doen?
Laptop zou als desktop vervanger komen voor circa 47 weken per jaar en een week of 5 mee op vakantie. Mijn huidige desktop is een 9800X3D met 5090 GPU combined. Ik zoek deze performance niet in een evt. vervangende laptop en zou voor de laptop wel willen downgraden naar bv. een 5070Ti, waarbij ik nog wel een krachtige CPU zou willen hebben die in de buurt komt van 9800X3D performance. Deze exercitie heeft voor mij als doel om te kijken of het zinvol is om 1 van deze 2 scenarios te kiezen;

- vervangen desktop PC door gaming laptop die mee kan op vakantie óf in plaats daarvan
- naast desktop PC een lichtere gaming laptop aanschaffen voor reizen en vakanties

Wat is je budget?
Mocht de desktop vervangen worden is het budget aanzienlijk en zou evt. rond de 2500-3000 euro mogen zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, alleen een week of 5 per jaar op vakantie(s).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt, maar ik denk dat ik Acer bv zou overslaan.

De clou van mijn vraag is eigenlijk; is het mogelijk om een desktop gaming PC te vervangen door een gaming laptop waarbij je de meeste nadelen van een laptop teniet kan doen. Hierbij denk ik aan; meer hitte in laptop en slechtere cpu/gpu performance/throttling. Minder fysieke aansluitingen en uitbreidingsmogelijkheden e.d.

Ik ben erg benieuwd of iemand hier dit al eens heeft overwogen en zo ja wat er is gekozen.

Beste antwoord (via Lord_Dain op 23-07-2026 20:56)

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:01
Elke use-case is denk ik anders, iedereen heeft zijn eigen eisen en wensen dus lastig te zeggen of een laptop voor jou gaat voldoen.

Ik zou, als je de ruimte hebt en geen probleem met een desktop-setup hebt, eerder naar een handheld gaming device kijken als het echt alleen voor die paar weken vakantie is.
Hoef je iig ook geen laptop mee te sleuren, en bijvoorbeeld de MSI Claw AI EX reviews zien er toch (als we het verder niet over de prijs hebben) erg goed uit.

Mijn use-case heb ik wel mijn desktop (7800x3d, 4080) vervangen voor een laptop.
Ik ben naar een Legion 9i gegaan, zwaarste wat ik destijds kon vinden.
Heb ook naar 16" devices gekeken, maar de tussenstap die ik had gezet (Zephyrus G16) heeft me wel geleerd dat dat soort devices allemaal een tikkie warmer worden (ZG16 is natuurlijk wel maar ultrabook die toevallig ook kan gamen als dat het een echte gaming laptop is, iig de 2024 modellen).

Mijn advies zou zijn, als ik jou use-case omgooi naar mijn situatie;
- Desktop behouden
- Handheld er naast

Of:
- Desktop verkopen
- Dikke gaming laptop ernaast

Jammer genoeg zit je volgens mij in jou prijsklasse wel op een beperkt aanbod.
Je gaat volgens mij max op de 5070-TI landen (en dan nog mobile, 115W of 125W - ik weet het niet) terwijl je huidige desktop toch een stukkie sterker is.
De 5090 die in mijn laptop zit voldoet voor mij, als in - ik kan alles openen en zonder teveel te rommelen met settings gewoon goede graphics én prima framerates krijgen.
Is de 5090 in mijn laptop vergelijkbaar met jou desktop 5090? Nee, verre van - volgens mij zit je een beetje op het niveau van een desktop 5070TI / slechte 5080.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Lightfeet078
Elke use-case is denk ik anders, iedereen heeft zijn eigen eisen en wensen dus lastig te zeggen of een laptop voor jou gaat voldoen.

Ik zou, als je de ruimte hebt en geen probleem met een desktop-setup hebt, eerder naar een handheld gaming device kijken als het echt alleen voor die paar weken vakantie is.
Hoef je iig ook geen laptop mee te sleuren, en bijvoorbeeld de MSI Claw AI EX reviews zien er toch (als we het verder niet over de prijs hebben) erg goed uit.

Mijn use-case heb ik wel mijn desktop (7800x3d, 4080) vervangen voor een laptop.
Ik ben naar een Legion 9i gegaan, zwaarste wat ik destijds kon vinden.
Heb ook naar 16" devices gekeken, maar de tussenstap die ik had gezet (Zephyrus G16) heeft me wel geleerd dat dat soort devices allemaal een tikkie warmer worden (ZG16 is natuurlijk wel maar ultrabook die toevallig ook kan gamen als dat het een echte gaming laptop is, iig de 2024 modellen).

Mijn advies zou zijn, als ik jou use-case omgooi naar mijn situatie;
- Desktop behouden
- Handheld er naast

Of:
- Desktop verkopen
- Dikke gaming laptop ernaast

Jammer genoeg zit je volgens mij in jou prijsklasse wel op een beperkt aanbod.
Je gaat volgens mij max op de 5070-TI landen (en dan nog mobile, 115W of 125W - ik weet het niet) terwijl je huidige desktop toch een stukkie sterker is.
De 5090 die in mijn laptop zit voldoet voor mij, als in - ik kan alles openen en zonder teveel te rommelen met settings gewoon goede graphics én prima framerates krijgen.
Is de 5090 in mijn laptop vergelijkbaar met jou desktop 5090? Nee, verre van - volgens mij zit je een beetje op het niveau van een desktop 5070TI / slechte 5080.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 22:42
Hoi @Lightfeet078 dank voor je feedback. Wat jij aangeeft is inderdaad ook wat ik als antwoord uit AI krijg bij mijn vraagstelling, waarbij als 3e optie wordt aangegeven om een handheld te nemen of gebruik te maken van steam remote play. Dat laatst zie ik niet zitten want dan staat er een PC thuis aan en die wil ik op vakantie gewoon uit hebben staan..

Het alternatief om de hele PC te vervangen is inderdaad gezien de nadelen gewoon niet je van het.. nou hoef ik niet de performance van een 5090 in principe zou een 5070ti/5080 al prima zijn, maar zelfs dan is het natuurlijk een heethoofd wat je op je buro hebt staan. Het levert weer wel een hoop ruimte onder of op je buro op als je geen tower meer hebt.. maar ik denk dat ik voorlopig maar mijn desktop houdt en mogeljik als er een goede aanbieding is met black friday voor een handheld ga kijken of een budget gaming laptop.. dat zou wellicht naast de desktop een optie zijn. Wel iets duurder maar als ik mijn 5090 zou downgraden naar een 5080 komt er ook wat vrij qua budget.
edit:
Geez, die legion is wel een monster van een laptop zeg..

[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 23-07-2026 20:58 ]

• Lightfeet078
Geez, die legion is wel een monster van een laptop zeg..
Yep, maar is alsnog niet allemaal perfect en heeft ook gewoon compromises moeten maken. Denk dat je dat bij alle laptops wel hebt en blijft houden.

Betreft de inhoudelijke keuze, denk dat dat inderdaad het meest verstandige is wat je kan doen.
Eventueel je 5090 wegdoen voor een leuk bedrag en iets lagers terug zetten zou je zonder teveel extra kosten een handheld moeten kunnen aanschaffen.

Die MSI Claw AI+ is prima, kan je voor 600-700 vinden op Marktplaats als je beetje geluk hebt.
Denk dat je die Rog Ally moet skippen (eigenlijk allemaal met Z1E, toch al paar jaar oud die hardware) en misschien dat een XRAX (dat Xbox ding van Asus) ook wel voldoet voor je.
De Lenovo Go (alleen ervaring met Gen-1) is top, maar wel wat zwaar om zo in je hand te houden.

Even YT in de gaten houden, komen veel reviews aan van de nieuwe handhelds (denk allemaal met die nieuwe Arc G3 gpu - dus kostbare devices).