Ubuntu in plaats van Arial op Windows

Pagina: 1
Acties:

• Goemies
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:38
Zoals in het .plan: Tweakers vernieuwt UI-artikel aangegeven is, zijn de broodteksten aangepast. Ik zie op mijn Windows-laptop echter alleen maar het Ubuntu font in plaats van Arial. (beide zijn geinstalleerd op de laptop)

"We zijn daarom afgestapt van Roboto Flex en hebben gekozen voor platformafhankelijke broodteksten: Arial op Windows, Roboto op Android, SF Pro op Apple-platformen en Ubuntu op Ubuntu."

Nu kan ik het met de custom-css weer gewoon krijgen en is mijn "probleem" opgelost, maar even een report omdat ik vermoed dat dat toch niet helemaal de bedoeling is dat dat zo werkt.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je het Ubuntu font zelf aan windows toegevoegd?
Welke addons / webextensions heb je actief?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Goemies
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:38
Ja, heb Ubuntu zelf toegevoegd aan Windows omdat dat het standaard font is dat mijn werkgever gebruikt. Verder heb ik in mijn werk als online marketeer/webdesigner wel meerdere fonts geïnstalleerd staan.

Ik heb in het grote feedback topic onderstaande reactie gevonden, wat wel verklaard waarom mijn standaard font naar Ubuntu springt. Omdat dat het eerst gedetecteerde font is. Bij Skamba werd dat dus Roboto Condensed.
Skamba schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:13:
Volgens mij gaat het mis omdat de font-stack nu als OS-detectie wordt gebruikt, maar dat is het niet.

--font-family-body: -apple-system, "Ubuntu", "Roboto", "Arial", "Liberation Sans", sans-serif;

De browser pakt gewoon het eerste lokaal geïnstalleerde font. Bij mij leverde dat bv Roboto Condensed op, omdat dat de enige Roboto op mijn systeem was. Heb dat nu maar gefixt met een custom css, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Beter lijkt me: platform grof detecteren en dat als class/data-attribuut op html zetten, bv data-platform="windows", en dan per platform de font-family kiezen.
Qua addons/extensies niet heel veel bijzonders dat de oorzaak zou zijn.

-Ahrefs SEO toolbar
-Advanced GSC Visualiser
-Tampermonkey (geen scripts voor tweakers.net)
-Adblock (uitgeschakeld op tweakers.net)
-Waybackmachine
-RedditEnhancementSuite

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, het is eigenlijk niet de bedoeling om het Ubuntu font op Windows te installeren :p Ubuntu font staat voorop omdat de browser onder Linux anders een systeemafhankelijk font (zoals Nimbus Sans) selecteert en dan ziet Tweakers er slecht uit voor Linux gebruikers. Dit hebben we dus bewust zo opgezet.

March of the Eagles

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:15

crisp

Devver

Pixelated

En technisch kunnen/willen we Arial niet vóór Ubuntu zetten, omdat Linux-systemen deze niet skippen, maar substitueren door een Open-Sans variant...

Intentionally left blank