Hulp bij vloer isoleren van aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
De aannemer heeft me laten zitten en wil mijn vloer niet meer doen. “Gooi er maar isolatie op en laminaat was het devies. Iets anders kon niet door wanden en ondergrond volgens de man. (En dit was de enige aannemer die het in eerste instantie überhaupt wilde aannemen) Tegels eruit en andere vloer zou niet kunnen ivm verzakking en fundering?? Woningbouw was het met de man eens…

Nu heb ik wat klus kennis en nog laminaat liggen van 10mm dik, maar ik vrees dat dit niet goed komt als ik dat advies opvolg.

Wat kan ik het beste doen? Want er is ook nog eens amper ruimte tussen de tegels en onderkant van de deur.

(Het is gebouwd als berging, maar het moet een washok worden.)

De ene deur is de “buitendeur” van de woning, de andere is de echte buitendeur. Aannemer heeft het hok geïsoleerd, maar de vloer dus niet. Om de vloer te isoleren moest ik isolatie platen plaatsen en daarover de laminaat, dan zou het hok vorstvrij genoeg zijn om washok van te maken.

ja, het is een huurwoning, wasmachine staat nu op de vliering, ik zit deels in een rolstoel. Wmo wil maar 1 traplift plaatsen. Dus met pijn en moeite voor elkaar gekregen dat wasmachine naar de berging mag, mits ik het op eigen kosten zou isoleren. Offerte van aannemer is door bouwkundige van de woningbouw goed gekeurd en aan passing om de vloer zo te laten ook. Was afdoende volgens woningbouw om isolatie en vochtwerende folie onder laminaat te doen om het afdoende te isoleren.

En nu weet ik het niet meer… Want woningbouw gaat akkoord met aanpassing, zij zijn eigenaar van de woning….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT5EVejnVXElxGtwUH3mVz-ljY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25PEFDnpriEQYtBHdwH9ANhe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Pokémom op 22-07-2026 09:20 ]

Alle reacties

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:02
Wat is het probleem met de huidige vloer? Lelijk? Je kunt het ook goed schoonmaken en verven. Of de tegels eruit halen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:06
wat wil je bereiken dan, of wat was je vraag aan de aannemer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:43
Schoonmaken en in betonlook verven.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:18

bonzz.netninja

Niente baffi

Pokémom schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 05:28:
De aannemer heeft me laten zitten en wil mijn vloer niet meer doen. “Gooi er maar isolatie op en laminaat was het devies. Iets anders kon niet door wanden en ondergrond volgens de man. (En dit was de enige aannemer die het in eerste instantie überhaupt wilde aannemen) Woningbouw was het met de man eens…

Nu heb ik wat klus kennis en nog laminaat liggen van 10mm dik, maar ik vrees dat dit niet goed komt als ik dat advies opvolg.

Wat kan ik het beste doen? Want er is ook nog eens amper ruimte tussen de tegels en onderkant van de deur.

(Het is gebouwd als berging, maar het moet een washok worden.)

[Afbeelding]
de glazen bol is wazig vandaag :) Vertel eens wat je wilt, wat er niet kan en waar we naar kijken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
als het gewoon buitentegels zijn en de berging is er op gebouwd... tja, tegels er uit, halve meter uit graven, isolatie, beton, vloer, maar eigenlijk moet je dan ook nog iets aan onder de wanden doen...
Maar het is inderdaad een beetje koffiedik kijken wat het is en wat je wilt.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Het simpelste is: de tegels verven met garage vloerverf of betonverf.
Iets minder simpel: eerst een goede plastic folie over de tegels voor optrekkend vocht tegen te gaan, dan een dikke ondervloer (voor laminaat) en daar de laminaat overheen.
Nog minder simpel maar wel (veel) beter: is de tegels eruit en een nieuw vloertje van beton met krimpnet storten en dan weer als hierboven opbouwen.
Nog beter: vloertje tegels eruit, 15 a 20 cm zand eruit, folie, isolatie, krimpnet, beton, dun ondervloertje en als laatste laminaat.
Persoonlijk zou ik voor een berging liever vloertegels over een betonnen ondergrond leggen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kun je die kennis niet vragen?

Hoi!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:59
Umm hier kom ik even met een aantal aannames/ opsommingen zoals ik deze TS lees: let op dit is niet op de man maar hier zitten heel wat vreemde dingen in (waarvan de vloer het meest simpele is)

Op de foto maak ik uit:
- 2 buitendeuren (dus je zit buiten de originele warme schil)
- Er liggen nu buitentegels, ligt hier onder isolatie?
- De wanden: Ik zie OSB platen met daarop Rechtstreeks gips. Is hier achter isolatie aanwezig? zo ja waarom is alles dan niet netjes ingebouwd?
--> Het lijkt erop dat je in een niet verwarmde/geisoleerde ruimte een washok wil maken, dit is vraag voor ellende naar schimmel. Nu lijkt de temp leuk icm de luchtvochtigheid, in de winter not so much..
Als ik ook zie dat de wanden rechstreeks op de grond staan en gekit zijn verwacht ik ook dat deze door optrekkend vocht niet het lange leven zullen hebben.
"De aannemer heeft me laten zitten en wil mijn vloer niet meer doen. “Gooi er maar isolatie op en laminaat was het devies. Iets anders kon niet door wanden en ondergrond volgens de man. (En dit was de enige aannemer die het in eerste instantie überhaupt wilde aannemen) Woningbouw was het met de man eens… "
Ik hoor Woningbouw --> dus huurwoning? Maar je doet dit uit eigen beweging of vanuit hen? als het vanuit de woningbouw is laat ze dit eerst maar oplossen
Wat heb je afgesproken met de aannemer? want laten 'zitten' als hij heeft gedaan wat er is afgesproken en jij zegt nu: maar er moet wel een vloer in.. dan kijk je terug naar de papieren wie er gelijk heeft.

qua vloer is het simpel: tegels eruit, nieuwe vloer erin.

TLDR: er zal veel info bij moeten want anders ontspoort dit topic binnen 2dagen denk ik van 'aannemer is een beunhaas' en 'bel je advocaat' alvast maar.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Pokémom
  • Nu online
Vragen hopelijk nu beantwoord in begin topic?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:54
Pokémom schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:18:
Vragen hopelijk nu beantwoord in begin topic?
Ik moet erg mijn best doen om je probleem / doel er uit te halen, en waarom de aannemer het niet wil doen / wat volgens hem het probleem is.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je probleem is dus dat je de vloer nu niet kunt isoleren en laminaat leggen?

Persoonlijk zou ik het gewoon zo laten. Wasmachine erin en gaan. Eventueel een vorstbeveiliging erin. Dan voorzie ik nul problemen.

Zelf de wasmachine in een volledig ongeïsoleerde vrijstaande schuur staan. Alleen als het dagen onder nul is heb ik vorstbeveiliging aan.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:04
Ik zou een houten plank of kunststof plaat neerleggen onder de wasmachine, ik verwacht namelijk dat er vocht vanuit de grond gaat optrekken. Daar heb ik in mijn schuurtje ook last van. Vervolgens zou ik het gewoon zo laten, mits je op deze manier uit de voeten kunt met je rolstoel. Controleer ook even of de berging voldoende ventilatieroosters heeft, om vochtophoping te voorkomen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als dit een losse aanbouw zonder fundering is die op de (buiten)tegels staat dan snap ik de aannemer wel. Zodra je de tegels weghaalt en gaat graven verzakt de boel.

Jouw kant (eindeloze vochtproblemen) snap ik ook wel. Maar hier laminaat op kan niet, want dan kom je niet uit met je deur (dat moeten ze van de woningbouw toch ook zien?).

Wellicht kan je er een badkamerventilator inhangen?

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 22-07-2026 10:12 ]

Wise enough to play the fool

• hfolkers
  • Nu online
Twee belangrijke vragen inderdaad:
1 staat de aanbouw op de tegels?
2 wat ligt er onder de tegels.

Bij 1 is Ja, succes, gaat verzakken, vocht komt er tussendoor, weinig mogelijk heden om iets aan de vloer aan te passen...
Bij 1 is Nee, hoe dan wel, en dan verder met vraag 2

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
De muren zijn al geïsoleerd en er zitten degelijke deuren met dubbel glas in het hok. Wasmachine en droger geven beide ook warmte af.
Normaal zit er ook een "vorstrand" onder de fundering zodat de vorst niet onder de vloer kan komen.
Het moet behoorlijk hard vriezen wil dit hok niet vorstvrij blijven.
Om de vloer glad en rolstoel vriendelijk te maken en vorstvrij, volstaat dikke folie op huidige betontegels (tegen optrekkend vocht), ondervloer (zodat laminaat niet gaat kraken en recht blijft liggen) en daaroverheen het laminaat.
Wil je 100% vorstbeveiliging, hang er dan een klein infrarood paneeltje in dat gebruikt weinig stroom en houdt de vorst gegarandeerd buiten de deur.

• handigeharry2.0
  • Registratie: Juli 2026
  • Nu online
Tja ik heb bij mij thuis een gietvloer erover heen gemaakt. Dat kan alleen als de ondergrond goed droog is. Heb met een kom schijf de tegels geschuurd. Grondig gereinigd. Daarna met een dikke epoxyhars een schrapvloer gemaakt.

Dat is meteen de primer laag. Daarna met epoxymortel holle plinten langs de muur gemaakt. Daarna de coating vloer erop. Is na 6 jaar nog steeds mooi

Ik kon al het materiaal op het werk scoren. Tis prijzig het materiaal. En een dag of twee werk. Maar tja dat is tegels eruit halen en een nieuwe vloer opbouwen evenwels. De wmo kan dat deels vergoeden.

• Pokémom
  • Nu online
vogelmans schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:17:
De muren zijn al geïsoleerd en er zitten degelijke deuren met dubbel glas in het hok. Wasmachine en droger geven beide ook warmte af.
Normaal zit er ook een "vorstrand" onder de fundering zodat de vorst niet onder de vloer kan komen.
Het moet behoorlijk hard vriezen wil dit hok niet vorstvrij blijven.
Om de vloer glad en rolstoel vriendelijk te maken en vorstvrij, volstaat dikke folie op huidige betontegels (tegen optrekkend vocht), ondervloer (zodat laminaat niet gaat kraken en recht blijft liggen) en daaroverheen het laminaat.
Wil je 100% vorstbeveiliging, hang er dan een klein infrarood paneeltje in dat gebruikt weinig stroom en houdt de vorst gegarandeerd buiten de deur.
Dit is precies wat woningbouw en aannemer ook zeggen. Maar een tegelvloer is toch helemaal niet egaal genoeg voor laminaat? Dat gaat dan toch vroeger of later breken?

• hfolkers
  • Nu online
daarom, wat ligt er onder de tegels...

• Pokémom
  • Nu online
handigeharry2.0 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:18:
Ik kon al het materiaal op het werk scoren. Tis prijzig het materiaal. En een dag of twee werk. Maar tja dat is tegels eruit halen en een nieuwe vloer opbouwen evenwels. De wmo kan dat deels vergoeden.
Wmo weigert dit te vergoeden….

• Pokémom
  • Nu online
hfolkers schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:28:
daarom, wat ligt er onder de tegels...
Zand
Pagina: 1