WC kraan soepeler maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:06
Ik heb recent mijn WC verbouwd. Daarbij ook deze kraan geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kgl0EqsT6yE_V-R93hxw-LQ3vt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PyWTFWWRxMc8yn2OsQVpD6g.jpg?f=fotoalbum_large
Je moet aan het einde van de uitloop draaien om hem open en dicht te doen. Maar dat loopt best stroef, zeker omdat er maar een dun ribbeltje zit om grip op te hebben. Ik wil dat graag wat soepeler maken, maar ik zie niet hoe (of) dat kan.
Heb het zeefje er even uitgehaald in de hoop dat daar een schroef oid zat, maar helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpiqiFoiqZIRnxqTuqMDY_4PHJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxwTOTERokHXKjC916XdheNX.jpg?f=fotoalbum_large
(Blik recht in de uitloop, waar het zeefje zat).

Iemand een goede tip hoe ik de kraan wat 'losser' kan maken?

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
Wat is het merk en type? Dan kun je een gebruiksaanwijzing zoeken.

• Reptile209
blissard schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:26:
Wat is het merk en type? Dan kun je een gebruiksaanwijzing zoeken.
Goede vraag, maar die weet ik helaas niet meer en volgens mij staat er ook geen merk of logo op... Hij kwam uit de hoek met sterk afgeprijsde artikelen van de bouwmarkt, dus ook nog een goede kans dat ze hetzelfde model niet eens meer verkopen.

Even in de bouwmarkt kijken/vragen is ook nog een optie!

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 22-07-2026 07:23 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:41
Mijn ervaring met dit soort kraantjes (zeker als je geen waterontharder hebt) is dat het alleen maar erger en erger wordt en je na een (half)jaar het hele kraantje niet meer kunt gebruiken...
Mijn tip, installeer een andere kraan... (ja weet ik, daar zit je niet op te wachten als het net nieuw is)

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-08 00:01
WD40?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:52

Fanta

FordPerformance™️

Probleem met dit soort kraantjes is dat ze vaak te weinig gebruik worden, waardoor het binnenwerk door verkalking steeds stroever gaat lopen. Je zou kunnen proberen het binnenwerk er uit te halen en even in azijn te leggen om de kalk op te lossen. Als hij daarna weer soepel loopt, zou ik proberen hem daarna wat vaker te gebruiken, dat helpt nog wel eens.

Aanvullend: Dit is de Atlantic Scott van Karwei / Gamma. In de handleiding staat helaas niet hoe je het binnenwerkje er uit krijgt.

Link naar product: https://www.karwei.nl/ass...einkraan-chroom/p/B120261
Link naar handleiding: https://static.karwei.nl/dam/312985/147

[ Voor 29% gewijzigd door Fanta op 22-07-2026 09:29 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• Reptile209
Fanta schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:24:
Probleem met dit soort kraantjes is dat ze vaak te weinig gebruik worden, waardoor het binnenwerk door verkalking steeds stroever gaat lopen. Je zou kunnen proberen het binnenwerk er uit te halen en even in azijn te leggen om de kalk op te lossen. Als hij daarna weer soepel loopt, zou ik proberen hem daarna wat vaker te gebruiken, dat helpt nog wel eens.

Aanvullend: Dit is de Atlantic Scott van Karwei / Gamma. In de handleiding staat helaas niet hoe je het binnenwerkje er uit krijgt.

Link naar product: https://www.karwei.nl/ass...einkraan-chroom/p/B120261
Link naar handleiding: https://static.karwei.nl/dam/312985/147
Hij zit er net een maand in ofzo, dus ik denk niet dat kalk al een issue kan zijn ;). Ik had gehoopt dat het juist de nieuwigheid was en dat het vanzelf soepeler zou worden, maar tot nu toe niet dus.
Die kan ik proberen, kijken of dat tussen het vaste en bewegende deel te krijgen is. Maar als de stroefheid in het binnenwerk zit, zal dat niet werken. Wel een makkelijke om te proberen iig.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Reptile209 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:01:
[...]

Hij zit er net een maand in ofzo, dus ik denk niet dat kalk al een issue kan zijn ;). Ik had gehoopt dat het juist de nieuwigheid was en dat het vanzelf soepeler zou worden, maar tot nu toe niet dus.

[...]

Die kan ik proberen, kijken of dat tussen het vaste en bewegende deel te krijgen is. Maar als de stroefheid in het binnenwerk zit, zal dat niet werken. Wel een makkelijke om te proberen iig.
Je kan even kijken wat er gebeurt als je hem een tijdje achter elkaar open en dicht draait, als het nieuwigheid is merk je dat gauw genoeg. En anders gewoon terug naar de bouwmarkt, ik denk dat ze daar niet moeilijk zullen doen over een omruiling.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het probleem is dat je bijna geen momentum hebt; kracht maal arm; maar de arm is 2mm hooguit. Als je met tape of iets anders mooi ... lijm er een lolystokje aan; dan zul je zien dat het eenvoudig draait.

Ik vrees dat het een mode dingetje is.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Blasterxp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:24:
Het probleem is dat je bijna geen momentum hebt; kracht maal arm; maar de arm is 2mm hooguit. Als je met tape of iets anders mooi ... lijm er een lolystokje aan; dan zul je zien dat het eenvoudig draait.

Ik vrees dat het een mode dingetje is.
Nee hoor, er zijn heel veel van dit soort kraantjes waarbij de perlator zich prima laat bedienen. Het probleem van stroeve binnenwerkjes is meer een kwaliteit dingetje, en bouwmarkten staan nu niet bekend om de topkwaliteit.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vreselijk dit soort kraantjes. Altijd vieze vlekken en vingerafdrukken er op, omdat je hem met vieze handen open moet draaien, en met schone handen weer dicht...
En ook gewoon gewoon een onpraktisch ding.

Ik zou een deftige kraan met hefboompje nemen, en dat hoeft nog steeds niet veel te kosten.
En dit ding weer op Marktplaats zetten.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Ronald38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:40
In sprayen met glassex, ging bij onze Quooker-hendel na een paar jaren ook wat stroever. 2 x sprayen en nog nooit geen last gehad.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ronald38 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:43:
In sprayen met glassex, ging bij onze Quooker-hendel na een paar jaren ook wat stroever. 2 x sprayen en nog nooit geen last gehad.
Zou kunnen werken, Glassex bevat dacht ik een soort schiliconenspray zodat alles mooi glimt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
WD40 is (inmiddels) een merknaam waar onder tientallen verschillende producten worden verkocht. De bekendste is de siliconenspray van WD40, echter, siliconen zijn geen smeermiddel, er komt enkel een laagje siliconen op te zitten wat waterafstotend werkt. En dat laagje verdampt na een tijdje, zit je weer met hetzelfde probleem. Plus dat siliconen een ramp zijn voor binnenschilderwerk, je krijgt het bijna niet meer weg.
Ik denk dat @Reptile209 beter iets van naaimachine olie kunt gebruiken, dat houdt wat langer.

[ Voor 10% gewijzigd door Yaksa op 22-07-2026 18:30 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Een maand oud, terug naar de bouwmarkt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ramrodwillem schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:30:
Quote van TS: 'Hij kwam uit de hoek met sterk afgeprijsde artikelen van de bouwmarkt, een goede kans dat ze hetzelfde model niet eens meer verkopen'.
Misschien dat TS het geld terug krijgt, maar met sterk afgeprijsde artikelen is dat soms wat lastig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ja, ik heb dit type kraan vervangen voor een ''normaal'' type.
Mijn moeder had niet meer de handkracht om deze kraan te gebruiken.

Heb er even aan gedacht om er een staafje aan te maken, zodat er meer hefboom gemaakt kan worden. Maar uiteindelijk verstandig geworden en vervangen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Reptile209
ramrodwillem schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:30:
Nog iets ingewikkelder: een maandje geleden geplaatst, maar ik had hem al zeker een jaar (netjes in doos) thuis liggen want leuke kraan voor een leuke prijs. Project WC ging niet zo snel :+. Dus ik kan hooguit nog naar de bouwmarkt voor advies in het algemeen voor dergelijke kranen, maar deze gaan ze niet terugnemen. Wel een goede les om dat bij een volgende kraagln (mocht ik hem toch vervangen) gelijk even te checken :).

• tcw82
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:29:
Vreselijk dit soort kraantjes. Altijd vieze vlekken en vingerafdrukken er op, omdat je hem met vieze handen open moet draaien, en met schone handen weer dicht...
En ook gewoon gewoon een onpraktisch ding.

Ik zou een deftige kraan met hefboompje nemen, en dat hoeft nog steeds niet veel te kosten.
En dit ding weer op Marktplaats zetten.
Geinig, hoe doe je dat met een meer conventionele kraan dan? Doe je hem dan open je voeten?
Het open doen is met de vuile handen, dan komt het wassen en dan weer sluiten met de gewassen handen. Met voetbediening of speciale ziekenhuiskranen zou dat principe van vuil open schoon dicht om zeep geholpen kunnen worden.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 14:51
tcw82 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:36:
[...]

Geinig, hoe doe je dat met een meer conventionele kraan dan? Doe je hem dan open je voeten?
Het open doen is met de vuile handen, dan komt het wassen en dan weer sluiten met de gewassen handen. Met voetbediening of speciale ziekenhuiskranen zou dat principe van vuil open schoon dicht om zeep geholpen kunnen worden.
Met een conventionelere kraan kun je vaak met je pols of onderarm nog wel de hendel omhoog doen. Heb je niet gelijk een ziekenhuiskraan voor nodig.

• tcw82
  • Nu online
Pat911 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:51:
[...]

Met een conventionelere kraan kun je vaak met je pols of onderarm nog wel de hendel omhoog doen. Heb je niet gelijk een ziekenhuiskraan voor nodig.
Omhoog is open ?
Dan wordt je onderarm of pols ook vies. :o

Edit: ter verduidelijking, ik ga ervan uit dat iemand met enorme dikke klodders diaree net voor je de kraan bediend heeft met zijn strontvingers.

[ Voor 19% gewijzigd door tcw82 op 23-07-2026 14:20 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 14:51
tcw82 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Omhoog is open ?
Dan wordt je onderarm of pols ook vies. :o

Edit: ter verduidelijking, ik ga ervan uit dat iemand met enorme dikke klodders diaree net voor je de kraan bediend heeft met zijn strontvingers.
Ik bedoel dat iemand met strontvingers zijn onderarm gebruikt ipv z'n vieze vingers.
Als de hendel al vies is, is het sowieso een afgelopen zaak.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Dus als je dan je handen gewassen hebt laat je het water gewoon lopen? Of je nu de eigenaar of gast bent lijkt me dat je de boel netjes achterlaat. Anders ben je voor de laatste keer gast en heb je als eigenaar later meer werk om de boel schoon te maken.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou op z'n minst even kunnen proberen met wat naaimachine olie of andere (kruip)olie. Als je bij het bewegend binnenwerk komt dan merk je snel of er bijv. een rubber zit die nu stroef loopt en dan ineens weer goed werkt.
De kans dat dat een permanente oplossing is is klein, maar als dat óók niet werkt dan zal het gewoon een kwaliteitsprobleem zijn. Als er echt metaal op metaal te stroef loopt doe je daar niet zo gek veel aan tenzij je de hele kraan uit elkaar haalt en overal netjes bij kunt komen.

• Reptile209
Kleine update: ben even een praatje gaan maken bij de bouwmarkt waar ik hem gekocht heb, maar daar hebben ze geen oplossing. Waarschijnlijk zou ik het binnenwerk moeten vervangen, maar dan is het een open vraag hoe dat moet. Mogelijk zit het "handvat" er alleen maar klemmend opgeschoven, want ik kan verder geen borgboutje oid vinden. Nog geen zin gehad om te kijken of dat er met passend geweld vanaf te krijgen is.
En geprobeerd om de boel wat te smeren, maar dat lijkt geen effect te hebben.

Voor nu laat ik het maar even wat het is. Als het me echt gaat irriteren koop ik wel een andere kraan :+.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:36
Reptile209 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:16:

Voor nu laat ik het maar even wat het is. Als het me echt gaat irriteren koop ik wel een andere kraan :+.
Dan zou ik zaterdag maar vast een nieuwe kraan gaan halen en monteren. Van uitstel komt afstel. En dan ga je per ongeluk toch jaren lang deze ergernis ervaren. (je vindt het nu al irritant...)

• jack zomer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF1mQqaEp1a0CUGa7to1_iDFo1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8oqxwIqxTKCTC6mE46Jt7Rl0.webp?f=fotoalbum_large

zo iets er omheen bevestigen. werkt de kraan een stuk beter...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Reptile209
nachtnet schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:44:
[...]

Dan zou ik zaterdag maar vast een nieuwe kraan gaan halen en monteren. Van uitstel komt afstel. En dan ga je per ongeluk toch jaren lang deze ergernis ervaren. (je vindt het nu al irritant...)
Net als bij kamperen waardeer je het comfort meer na een tijdje afzien. Dus nee, ik wacht nog wel even af :+.
jack zomer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:49:
[Afbeelding]

zo iets er omheen bevestigen. werkt de kraan een stuk beter...
Het hoeft er niet uit te zien als kamperen hè :)

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:49
Is dat een zeskant moer in het 2e plaatje?

Als dat zou is, is deze waarschijnlijk te strak aangedraaid. Het probleem bij dit soort ontwerpen is dat de voorspanning voor de afdichting ook de voorspanning van het draaimechanisme is. Het zou kunnen dat wanneer het mechanisme iets losser komt, de boel gaat lekken.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ik weet niet of dit kraantje op dezelfde manier in elkaar zit als een model van Grohe wat er een beetje op lijkt, maar dan zou je nog kunnen proberen of je hier wat mee kan:

Handleiding Grohe Universal toiletkraan

Het gaat je probleem waarschijnlijk niet oplossen. Ik zou hem gewoon vervangen, voor een paar tientjes heb je er een nieuwe op staan.

• tweakersjoost
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-08 15:41
Mijn schoonouders hebben ooit een redelijk vergelijkbaar uitziende kraan gehad, die ging ook een beetje stroef. Daar heb ik ooit met de 3D-printer een ring voor geprint met een uitstekend "stokje". Daarmee een stuk beter te bedienen. Mocht je eventueel interesse hebben, DM even, kan eventueel kijken of ik voor jou iets soortgelijks kan printen.

• Reptile209
tweakersjoost schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:27:
Mijn schoonouders hebben ooit een redelijk vergelijkbaar uitziende kraan gehad, die ging ook een beetje stroef. Daar heb ik ooit met de 3D-printer een ring voor geprint met een uitstekend "stokje". Daarmee een stuk beter te bedienen. Mocht je eventueel interesse hebben, DM even, kan eventueel kijken of ik voor jou iets soortgelijks kan printen.
Creatief idee en dank voor het aanbod, maar daar wordt het denk ik niet mooier van. Dus als ik er wat aan ga doen, zal het waarschijnlijk een andere kraan zijn (met een meer conventionele hendel of knop).

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hansa heeft dit model kranen met een grotere greep, die werken wel.
Pagina: 1