Eigen gebouwde koelkast voor boot slaat vaak aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een koelbox gebouwd (als bank in een boot) met de Isotherm GE80 (12v Danfoss compressor, vlakke verdamper).

Mijn box is ongeveer 70 liter en de verdamper zou geschikt zijn voor 80 liter (mits goed geïsoleerd).
  • Binnenkant: 1mm HIPS (high impact polystyreen)
  • Isolatie: 40mm PIR + wanden 9mm hardhoutmultiplex + vloer 6mm EVA schuim
  • Deksel frame: hardhout + aluminium
  • Deksel: Siemens KI38SA50 vriesvak deur
Nu slaat de compressor na ongveer 3 minuten steeds aan voor 2 minuten.
Er is geen ijsvorming op de verdamper.

Weet iemand of dit patroon normaal is voor een Isotherm/Webasto koelunit?

Plaatjes voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjtzr5CjlWDl5zIAH45GPAybUv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R6SsY8TSXOqb8KJ3a6Pnca8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-3Ml8VUdTQQ088_kSDOP49H-f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaDSCjwDMDrpxJ0FOqIYM4Tc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoLh4ViQo4XaYxWaIZTF6-9gTk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSSdCUpGu0q1EA1MLF75kCTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4IIhpUevo1BZ1xz451YOsPle7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nQGAhJ0j36g9Q5zS3Issa7U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door DJMaze op 21-07-2026 21:29 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 21:33

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Oke dus dit is een kant en klaar voorgevuld systeem dat je met snelkoppelingen aan elkaar klikt en dan zou het moeten werken?

https://kokwatersport.nl/product/isotherm-koelsysteem-ge80-platte-verdamper/62171

Ik ben geen koeltechnicus, maar twee dingen.

De condenser is erg klein, (een kwart van een kleine koelkast) dat zegt vaak iets over koelvermogen.

Kan deze condenser zijn warmte kwijt of zit er een deksel overheen tijdens operatie?

Wat ook belangrijk is voor de cycli van koelen, is dat er massa in de koelkast zit, dus een aantal kilo van een of ander dat koud kan worden. Anders warmt het heel snel op.

[ Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 21-07-2026 21:32 ]

• DJMaze
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:30:
Wat ook belangrijk is voor de cycli van koelen, is dat er massa in de koelkast zit, dus een aantal kilo van een of ander dat koud kan worden. Anders warmt het heel snel op.
Goede opmerking! Dat was ik totaal vergeten. Ik ga hem even goed afvullen.

Dat de verdamper klein is leek mij geen probleem (had wel twijfels t.o.v. een O of gebogen variant). Groter past ook niet ivm interne hoogte.

Compressor kan zijn warmte kwijt en is niet oververhit

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 21-07-2026 21:51 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:27
Waar meet de thermostaat? Heeft die wel een acceptabele hysterese?
Wellicht vervangen door iets als een STC1000 digitale thermostaat (betaalbaar via AliExpress).

Wordt de verdamper wel flink koud als de compressor draait?

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2026 21:49 ]

• DJMaze
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:47:
Waar meet de thermostaat? Heeft die wel een acceptabele hysterese?
Wellicht vervangen door iets als een STC1000 digitale thermostaat (betaalbaar via AliExpress).

Wordt de verdamper wel flink koud als de compressor draait?
De thermosstaat zit aan de verdamper vast.
De verdamper wordt ijskoud (wat kleine ijsdruppels er op)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:27
En als je koude blijft vragen, dus met deksel open? Dan zou je verwachten dat hij constant blijft draaien.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
2 minuten aan, 3 minuten uit klinkt mij als hele korte cycle.

Zit de thermostaat wel weg van de verdamper? Want de thermostaat moet de binnenlucht meten en juist niet de verdamper.

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:02
Wat verwacht je precies van dit systeem? Moet het op temperatuur houden of serieus terugkoelen? Welke temperatuur? En bij welke omgevingstemperatuur?

@AtomicShockwave geeft in de eerste reactie al veel goede tips. De condensor lijkt me overigens niet absurd klein voor de verdamper. Het vermogen zal idd niet enorm zijn.

Je koelruimte lijkt me best goed gemaakt, dat zie ik niet direct als probleem.

Check even waar de thermostaat meet en waar dat zou moeten. Regelt hij alleen op de thermostaat?

Wat meer specs zouden helpen, 80 liter kunnen koelen zegt erg weinig.

Bedenk ook dat dit gewoon een heel klein en niet erg efficiënt koelsysteempje is. Dat is in dit geval ook helemaal niet erg zolang je koud bier hebt. De compressor kan wel wat hebben, geen zorgen over maken.

Ik ben koeltechnisch goed onderlegd maar kan aan de hand van de beschikbare informatie denk ik niet alles beantwoorden. Vragen mag altijd.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je een zaklamp in de unit legt, kun je controleren of je toch geen opening ergens hebt.

Tweakers Discord

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:39
Een koelkast heeft altijd rubbers zodat hij luchtdicht is. Koelkast met verteerde rubbers blijft de hele dag draaien en en vriezer met verteerde rubbers vormt enorme hoeveelheden ijs.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:20
Het zal veel uitmaken hoe koud je de koeler hebt ingesteld. Wil je de drankjes een paar graden boven nul of bijv. op 10 graden. Gaan de drankjes er gekoeld in of moet de koelkast ook nog alles eerst van 20 graden afkoelen? Staat de zon op het metalen deksel?
Misschien een klein ventilatortje en een roostertje bij de compressor voor betere warmte afvoer.

Sowieso staat de koelkast nu in de zomer in een boot veel warmer dan in een goed geïsoleerd huis dus zal de koeling vaker aanslaan dan thuis het geval is.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Nu niet echt te zien, maar geen luchtlekkage aan de kant van het scharnier? Het is niet te zien of daar de klep ook goed sluit of wellicht er een kiertje zit.

De handleiding voor deze serie (Isotherm compact classic) kan je hier raadplegen.
https://www.georgekniest....-compact-serie-nl-pdf.pdf
Een beknoptere versie is deze https://media1.svb-media....nual_multi_2006-06-15.pdf

Waar staat de thermostaat op ingesteld?

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 22-07-2026 09:20 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:34
Ik zie dat je de bovenkant van de koelkast van metaal hebt gemaakt.

Hier verlies je veel kou doorheen.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:21

Steffy

Ayreonaut

Ik heb precies hetzelfde gemaakt, 2 jaar geleden. Dezelfde compressor, of de koelbox vaak aanslaat weet ik niet. Ik heb dit in de bank van een sloep ingebouwd met pir platen als isolatie. De rand is van rubber en het deksel is met dezelfde pir geïsoleerd, die moet je daar echt indrukken zodat het echt lucht dicht is. Het juiste rubberprofiel was even zoekem en best wel prijzig voor een stukje van 2 meter maar de moeite waard.

Meestal staat na een halve dag het ijs in de box. Uiteraard op de hoogste stand. Ik ben er zelf meer dan tevreden mee. Er is bij warm weer altijd koud drinken aan boord. Er zit ook een enorme service accu achter die over was, ik geloof iets van 190ah als ik me niet vergis.

Ik werk trouwens zonder extra fan, alleen de meegeleverde zit aangesloten. Wel zodanig dat ik een goede luchtstroom heb en er zitten ruim voldoende ventilatie openingen in de compressor ruimte.

Voor wie denkt dat dit geen serieuze oplossing is zit er flink naast. Mits goed uitgevoerd kun je er bij een compressor met dubbel de capaciteit van de inhoud van de koelkast zelfs een vriezer van maken. Isotherm levert echt uitstekende apparatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Steffy op 22-07-2026 10:08 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Koel project zeg (letterlijk, haha).

Als je compressor vaak aan en afslaat, zit de temperatuursensor misschien niet op een handige plaats, en/of hij is op een te smalle bandbreedte afgesteld qua aan/afslaan. Dat maakt veel uit en is nog niet zo triviaal om goed te ontwerpen. Hier is een leuke video waarin Technology Connections een relatief simpele koelkast, die qua techniek eigenlijk veel lijkt op wat je hier hebt (maar nog met een vriesvak extra), analyseert op precies dit hysterese-gedrag:
Conclusie: experimenteer met de plaatsing van de temperatuursensor.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 22-07-2026 10:13 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
avanhel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:32:
Ik zie dat je de bovenkant van de koelkast van metaal hebt gemaakt.

Hier verlies je veel kou doorheen.
Dit ^^^ die metalen strips trekken de warmte van buiten naar binnen

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1