Eigen gebouwde koelkast voor boot slaat vaak aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een koelbox gebouwd (als bank in een boot) met de Isotherm GE80 (12v Danfoss compressor, vlakke verdamper).

Mijn box is ongeveer 70 liter en de verdamper zou geschikt zijn voor 80 liter (mits goed geïsoleerd).
  • Binnenkant: 1mm HIPS (high impact polystyreen)
  • Isolatie: 40mm PIR + wanden 9mm hardhoutmultiplex + vloer 6mm EVA schuim
  • Deksel frame: hardhout + aluminium
  • Deksel: Siemens KI38SA50 vriesvak deur
Nu slaat de compressor na ongveer 3 minuten steeds aan voor 2 minuten.
Er is geen ijsvorming op de verdamper.

Weet iemand of dit patroon normaal is voor een Isotherm/Webasto koelunit?

Plaatjes voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjtzr5CjlWDl5zIAH45GPAybUv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R6SsY8TSXOqb8KJ3a6Pnca8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-3Ml8VUdTQQ088_kSDOP49H-f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaDSCjwDMDrpxJ0FOqIYM4Tc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoLh4ViQo4XaYxWaIZTF6-9gTk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSSdCUpGu0q1EA1MLF75kCTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4IIhpUevo1BZ1xz451YOsPle7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nQGAhJ0j36g9Q5zS3Issa7U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door DJMaze op 21-07-2026 21:29 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 13:35

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Oke dus dit is een kant en klaar voorgevuld systeem dat je met snelkoppelingen aan elkaar klikt en dan zou het moeten werken?

https://kokwatersport.nl/product/isotherm-koelsysteem-ge80-platte-verdamper/62171

Ik ben geen koeltechnicus, maar twee dingen.

De condenser is erg klein, (een kwart van een kleine koelkast) dat zegt vaak iets over koelvermogen.

Kan deze condenser zijn warmte kwijt of zit er een deksel overheen tijdens operatie?

Wat ook belangrijk is voor de cycli van koelen, is dat er massa in de koelkast zit, dus een aantal kilo van een of ander dat koud kan worden. Anders warmt het heel snel op.

[ Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 21-07-2026 21:32 ]

• DJMaze
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:30:
Wat ook belangrijk is voor de cycli van koelen, is dat er massa in de koelkast zit, dus een aantal kilo van een of ander dat koud kan worden. Anders warmt het heel snel op.
Goede opmerking! Dat was ik totaal vergeten. Ik ga hem even goed afvullen.

Dat de verdamper klein is leek mij geen probleem (had wel twijfels t.o.v. een O of gebogen variant). Groter past ook niet ivm interne hoogte.

Compressor kan zijn warmte kwijt en is niet oververhit

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 21-07-2026 21:51 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Waar meet de thermostaat? Heeft die wel een acceptabele hysterese?
Wellicht vervangen door iets als een STC1000 digitale thermostaat (betaalbaar via AliExpress).

Wordt de verdamper wel flink koud als de compressor draait?

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2026 21:49 ]

• DJMaze
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:47:
Waar meet de thermostaat? Heeft die wel een acceptabele hysterese?
Wellicht vervangen door iets als een STC1000 digitale thermostaat (betaalbaar via AliExpress).

Wordt de verdamper wel flink koud als de compressor draait?
De thermosstaat zit aan de verdamper vast.
De verdamper wordt ijskoud (wat kleine ijsdruppels er op)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
En als je koude blijft vragen, dus met deksel open? Dan zou je verwachten dat hij constant blijft draaien.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
2 minuten aan, 3 minuten uit klinkt mij als hele korte cycle.

Zit de thermostaat wel weg van de verdamper? Want de thermostaat moet de binnenlucht meten en juist niet de verdamper.

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-08 19:06
Wat verwacht je precies van dit systeem? Moet het op temperatuur houden of serieus terugkoelen? Welke temperatuur? En bij welke omgevingstemperatuur?

@AtomicShockwave geeft in de eerste reactie al veel goede tips. De condensor lijkt me overigens niet absurd klein voor de verdamper. Het vermogen zal idd niet enorm zijn.

Je koelruimte lijkt me best goed gemaakt, dat zie ik niet direct als probleem.

Check even waar de thermostaat meet en waar dat zou moeten. Regelt hij alleen op de thermostaat?

Wat meer specs zouden helpen, 80 liter kunnen koelen zegt erg weinig.

Bedenk ook dat dit gewoon een heel klein en niet erg efficiënt koelsysteempje is. Dat is in dit geval ook helemaal niet erg zolang je koud bier hebt. De compressor kan wel wat hebben, geen zorgen over maken.

Ik ben koeltechnisch goed onderlegd maar kan aan de hand van de beschikbare informatie denk ik niet alles beantwoorden. Vragen mag altijd.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je een zaklamp in de unit legt, kun je controleren of je toch geen opening ergens hebt.

Tweakers Discord

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:18
Een koelkast heeft altijd rubbers zodat hij luchtdicht is. Koelkast met verteerde rubbers blijft de hele dag draaien en en vriezer met verteerde rubbers vormt enorme hoeveelheden ijs.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:11
Het zal veel uitmaken hoe koud je de koeler hebt ingesteld. Wil je de drankjes een paar graden boven nul of bijv. op 10 graden. Gaan de drankjes er gekoeld in of moet de koelkast ook nog alles eerst van 20 graden afkoelen? Staat de zon op het metalen deksel?
Misschien een klein ventilatortje en een roostertje bij de compressor voor betere warmte afvoer.

Sowieso staat de koelkast nu in de zomer in een boot veel warmer dan in een goed geïsoleerd huis dus zal de koeling vaker aanslaan dan thuis het geval is.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:27

Qwerty-273

Meukposter

Nu niet echt te zien, maar geen luchtlekkage aan de kant van het scharnier? Het is niet te zien of daar de klep ook goed sluit of wellicht er een kiertje zit.

De handleiding voor deze serie (Isotherm compact classic) kan je hier raadplegen.
https://www.georgekniest....-compact-serie-nl-pdf.pdf
Een beknoptere versie is deze https://media1.svb-media....nual_multi_2006-06-15.pdf

Waar staat de thermostaat op ingesteld?

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 22-07-2026 09:20 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 13:32
Ik zie dat je de bovenkant van de koelkast van metaal hebt gemaakt.

Hier verlies je veel kou doorheen.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 15:31

Steffy

Ayreonaut

Ik heb precies hetzelfde gemaakt, 2 jaar geleden. Dezelfde compressor, of de koelbox vaak aanslaat weet ik niet. Ik heb dit in de bank van een sloep ingebouwd met pir platen als isolatie. De rand is van rubber en het deksel is met dezelfde pir geïsoleerd, die moet je daar echt indrukken zodat het echt lucht dicht is. Het juiste rubberprofiel was even zoekem en best wel prijzig voor een stukje van 2 meter maar de moeite waard.

Meestal staat na een halve dag het ijs in de box. Uiteraard op de hoogste stand. Ik ben er zelf meer dan tevreden mee. Er is bij warm weer altijd koud drinken aan boord. Er zit ook een enorme service accu achter die over was, ik geloof iets van 190ah als ik me niet vergis.

Ik werk trouwens zonder extra fan, alleen de meegeleverde zit aangesloten. Wel zodanig dat ik een goede luchtstroom heb en er zitten ruim voldoende ventilatie openingen in de compressor ruimte.

Voor wie denkt dat dit geen serieuze oplossing is zit er flink naast. Mits goed uitgevoerd kun je er bij een compressor met dubbel de capaciteit van de inhoud van de koelkast zelfs een vriezer van maken. Isotherm levert echt uitstekende apparatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Steffy op 22-07-2026 10:08 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Koel project zeg (letterlijk, haha).

Als je compressor vaak aan en afslaat, zit de temperatuursensor misschien niet op een handige plaats, en/of hij is op een te smalle bandbreedte afgesteld qua aan/afslaan. Dat maakt veel uit en is nog niet zo triviaal om goed te ontwerpen. Hier is een leuke video waarin Technology Connections een relatief simpele koelkast, die qua techniek eigenlijk veel lijkt op wat je hier hebt (maar nog met een vriesvak extra), analyseert op precies dit hysterese-gedrag:
Conclusie: experimenteer met de plaatsing van de temperatuursensor.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 22-07-2026 10:13 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
avanhel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:32:
Ik zie dat je de bovenkant van de koelkast van metaal hebt gemaakt.

Hier verlies je veel kou doorheen.
Dit ^^^ die metalen strips trekken de warmte van buiten naar binnen

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-08 20:13

Xer0X

Gotha know??

DJMaze schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:50:
[...]

De thermosstaat zit aan de verdamper vast.
De verdamper wordt ijskoud (wat kleine ijsdruppels er op)
Dit 99% zeker de kern van je probleem. Maar zonder te weten welke thermostaat, of beter gezegd wat het bereik en de differentie van de thermostaat is blijft het gokken.

Je wil eigenlijk de temperatuur van de lucht in je koelkast meten. Niet de temperatuur van het koudemiddel.
Als je hem in het begin van de verdamper hebt zitten meet je de "verdampingstemperstuur", als je hem aan het eind hebt zitten komt je als dichter in buurt van je lucht temperatuur mits er een ventilator over je verdamper blaast.

Het mooiste is denk ik een elektronische thermostaat waarvan je de voeler in ergens binnen aan de zijkant monteerd van je koelkast. Kan je ook nog zelf je differentie instellen. Mocht je weten wat de range en differentie van je huidige thermostaat is, dan kan ik je wel vertellen wat de beste plek is.

Bron: ~20 jaar ervaring in de koeltechniek. Van groot tot klein. (Niet om op te scheppen, maar zodat je zelf kan beoordelen hoeveel gewicht je aan mijn menig geeft)

Kleine edit: Ik zou er wel wat aan doen. Compressoren gaan meestal niet stuk door veel draaien maar door vaak starten.

[ Voor 5% gewijzigd door Xer0X op 22-07-2026 11:32 ]

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Dubbele post

[ Voor 98% gewijzigd door Xer0X op 22-07-2026 11:34 ]

• DJMaze
  • Niet online
@Xer0X, @ThinkPad, @Septillion, @TrekVogel & @Qwerty-273 jullie reacties over de thermostaat zijn het waarschijnlijk.

De standaard Isotherm thermostaat is een mechanische en moet (volgens de handleiding) op de verdamper gemonteerd worden.
Aangezien de verdamper bevriest (2 minuten) en ontdooit (3 minuten) lijkt mij dat het probleem.

Omdat het ding ook harde "klik" geluiden maakt en de meegeleverde fan op de condensator erg luid is, ben ik gaan shoppen.

De fan (Costech D12A04LWSZ.. 0.24A, 122 m³/h, 2.34 mmH₂O, 1800 RPM, 35 db) ga ik vervangen voor een Arctic P12 Pro met een PWM fan controller er tussen.
Dit zal dan onder de limiet van 0.5A blijven (specificatie gevonden in de handleiding bij de LED aansluiting voor fouten uitlezen).
Anders heb ik nog een Arctic F12 (90 m³/h, 1 mm/H₂O) en een Noctua S12A (107,5m³/h, 1,19 mm/H₂O) liggen, maar die hebben een te lage statische druk en luchtverplaatsing, en zou ik in andere oplossingen moeten denken.

De thermostaat ga ik vervangen voor de W3230

Hiermee zou dan de compressor alleen aanslaan als echt nodig en ik dan ook veel stiller zou kunnen slapen (want 's nachts blijft die dicht).

Ik ga het volgende week uitproberen.

Bedankt zover 🙏

@Juup en @avanhel het is een vriezer deur van een Siemens inbouw koel-vriescombinatie.
Hierdoor heb ik een goede isolatie (ongeveer 6cm dik) en is (eventueel) een nieuw deurrubber makkelijk te krijgen en te plaatsen.
Want het BSH deurrubber is niet gelijmd maar in een gleuf geklemd.

Locatie thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKUlPDtEDOjxYkpp381d5pnqNLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mn4wYNslluarndB8xgx6hXYI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 22-07-2026 13:38 ]

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Als je niet extra geld uit wil geven voor ventilator en pwm controller.

(De pwm controller lijkt me sowieso wat overdreven).

Zet de noctua ipv de huidige ventilator en de Artic op de lange kant van de condensor. Dan gaat je condensatie druk omlaag = goed. Word de compressor extra gekoeld = goed.

Zorg erook voor dat de warme lucht ergens weg kan. Dus een rooster boven de compressor. Zeg maar tussen je deksel en romp van je boot. (Foto 3)

Of nog beter een rooster daar en nog een extra rooster in het witte schuine schot tussen de koelkast en de romp. (Foto 4)

Verder mooi gemaakte box. Slim om een deur van een vriezer op deze manier te gebruiken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zie inderdaad dat ze willen dat je de thermostaat aan de verdamper doet. Lijkt mij daarmee erg slecht te regelen...

En als je nog kan zou ik inderdaad de hoekprofielen vervangen door kunststof. Denk niet dat het echt het probleem is maar het is nu wel een aardige koudebrug.

• franssie
  • Laatst online: 23:06

franssie

Save the albatross

Is die niet te verplaatsen naar naast de verdamper? Dat zou ik eerst eens proberen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Septillion schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:50:

En als je nog kan zou ik inderdaad de hoekprofielen vervangen door kunststof. Denk niet dat het echt het probleem is maar het is nu wel een aardige koudebrug.
Hier heeft Septillion wel een punt. Als er straks veel condens ontstaat onder je deksel of aan de buitenkant rond de rand van je deksel (en dat vind je vervelend) dan zou ik die idd van kunststof maken. Enige nadeel is dan (er vanuitgaande dat er een magneet in je deurrubber zit) is dat je rubber mogelijk niet overal meer perfect sluit.

• DJMaze
  • Niet online
Xer0X schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:45:
Als je niet extra geld uit wil geven voor ventilator en pwm controller.

(De pwm controller lijkt me sowieso wat overdreven).

Zet de noctua ipv de huidige ventilator en de Artic op de lange kant van de condensor. Dan gaat je condensatie druk omlaag = goed. Word de compressor extra gekoeld = goed.

Zorg erook voor dat de warme lucht ergens weg kan. Dus een rooster boven de compressor. Zeg maar tussen je deksel en romp van je boot. (Foto 3)

Of nog beter een rooster daar en nog een extra rooster in het witte schuine schot tussen de koelkast en de romp. (Foto 4)
Ik heb de compressor hoger geplaatst met daaronder een dichte plank.
Hierdoor kan ik 2 lucht roosters maken (onder voor koude lucht aanvoer en boven voor warme afvoer).
Of de koude aanvoer vanuit de achterwand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY8viHGkfeUOHW2e0FF8JhJcW7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m57Qw9CqVdDsc1p1NCdLKNtb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRE1dTjjzvtAthxN5Jp8JBbzqZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evkDWUFMlSsV52roES447iVL.jpg?f=fotoalbum_large
Xer0X schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:45:
Verder mooi gemaakte box. Slim om een deur van een vriezer op deze manier te gebruiken.
Dank je _/-\o_
Septillion schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:50:
Goede. Ik kan ze later ook makkelijk vervangen (zitten vast met Soudal PU lijmschuim).
En ik heb nog een flink stuk HIPS over.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 22-07-2026 14:12 ]

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

DJMaze schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:58:
[...]

Ik heb de compressor hoger geplaatst met daaronder een dichte plank.
Hierdoor kan ik 2 lucht roosters maken (onder voor koude lucht aanvoer en boven voor warme afvoer).
Of de koude aanvoer vanuit de achterwand.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dank je _/-\o_
Dat is ook een prima manier. Je hebt er in elk geval overnagedacht. (y)

• simplesimon112
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-08 10:35
Zonder alle antwoorden gelezen te hebben, wel van belang is dat er in je koellade spullen zitten ofwel geen lege lade. Het is bij mijn camper compressor kk ook wanneer hij leeg is hij vaker aanslaat.

Ofwel mik hem eens vol, liefst wel voorgekoeld met blikkies bier oid.

• DJMaze
  • Niet online
simplesimon112 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:53:
Zonder alle antwoorden gelezen te hebben, wel van belang is dat er in je koellade spullen zitten ofwel geen lege lade.
je had beter wel even kunnen lezen. Is genoemd en we zijn er ook wel deels achter dat het probleem de locatie van de thermostaat is (zelfs een youtube video van het probleem).

• DJMaze
  • Niet online
Ik ben even in de weer geweest (volgende week de nieuwe thermostaat pas).

Qua ventilator is de Arctic P12 Pro een slechte keuze. Op volle snelheid is het geluid alsof er een drone overvliegt.
En via PWM blijken alle voordelen weg.

Een Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 werkt nog het beste qua flow en statische druk. Maar klinkt wat luider dan de Costech.
Via Spectroid is een meting -70dB en voor de Costech is die -60dB. Echter is de frequentie van de Costech lager in Hz waardoor die minder opvalt.
Voor nu heb ik de Noctua in de condensor en een Arctic F12 als intake.

In een dichte box hangt die nu rond de 33 graden (zie warmtebeeld foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFHxdAoTPu7EqDT4T7DrLakoPZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btS8R6dSJ8o6tQJe5aQuaniq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1iGUpfvZakze0AnRUUx98SAyNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6NlNrR1nS3RR8tAUSK6KAlR.jpg?f=fotoalbum_large

De box is nu half gevuld maar blijkt ook echt moeite te hebben.
Warmtebeeld geeft 12 graden aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0riTPNriYFZnqJyFJtAedBdGpYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKXlqJVHKy0PN6IYdGLmz5Xl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkuJhujFe0EOvNWKMQ9DsR9YBos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPwo92v2efzvR302NWgHS0YR.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de buitenkant zie ik geen noemenswaardige lekkages. Dus naast de thermostaat denk ik dat de box ook te groot is voor deze verdamper (51x52x26:1000 = 69L).

Volgende week maar kijken wat de werkelijke temperatuur is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Om werkelijke temperatuur te meten, zet er dan een glas water in met daarin een temperatuur-sensor of thermometer.

De temperatuur van de lucht meten is extreem onnauwkeurig/lastig/weinig zeggend.

• franssie
  • Laatst online: 23:06

franssie

Save the albatross

Ben je al iets verder?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
box kleiner maken is eenvoudig, gewoon pir plaat erin zetten tegen 1 van de wanden. dat is makkelijk testen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf weinig verstand verder van koelkasten maar het basiswerking begrijp ik verder wel.. Als ik dan zo kijk naar een gewone koelkast zit de thermostaat eigenlijk bijna altijd vlak bij de deur. Altijd dus een stuk weg van de verdamper wat mij ook ergens wel logisch lijkt.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-08 23:00
Met 2 minuten aan/3 minuten uit volgen de schakelingen zich veel te snel op. De compressor staat dan 40% van de tijd aan.
Ik weet niet hoeveel beter dat intussen is, maar zolang de compressor telkens te snel uitgeschakeld wordt omdat de thermostaat te dicht bij de verdamper geplaatst is, zal de koelkast niet optimaal presteren.

Bij een luchttemperatuur van 35 graden zoals vandaag (Limburg) in combinatie met ongeveer de maximale inhoudsmaat die voor dit type compressor geadviseerd wordt mag de compressor gerust 75% van de tijd draaien om de inhoud goed gekoeld te houden.
Voorkomen dat de thermostaat te vroeg afslaat is dus belangrijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• DJMaze
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:30:
Om werkelijke temperatuur te meten, zet er dan een glas water in met daarin een temperatuur-sensor of thermometer.

De temperatuur van de lucht meten is extreem onnauwkeurig/lastig/weinig zeggend.
Ik heb dit gedaan met twee sensoren.
Die in het water gaf 7 graden aan.
Die bij de klep gaf 12 graden aan.

Ik heb vandaag de digitale aangesloten, en de sensor recht tegenover de koeling aan het uiteinde gelegd als test (netjes invoeren via de pir en sealen komt later).
De mechanische zet nog de compressor aan/uit, maar zo kan ik even monitorenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGsoTc6ED5QYeZS1rnPAubLXPd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0x4U3bPybjztyuxYAfw4e52.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1