geluidsprobleem (brobbelend) met Daikin airco in zoon zijn k

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• relieves
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07 19:45
Mijn vraag
We hebben volgend aircosysteem sinds vorig jaar september: Daikin 5MXM90A9 + Stylish 5,0 + Comfora 2,0 FTXP20N9 + Comfora 2,0 FTXP20N9 + Comfora 3,5 FTXP35N9. De comfora 2,0 in de kamer van jongste zoon maakt een brobbelend geluid sedert eind mei: als hij nog maar aanstaat en dit iedere 15 sec. maar het geluid is er ook nog nadat het toestel meer dat 4 uur uit is (dus ook 's nachts). Installateur zegt dat het normaal is omdat het toestel zijn condenswater wegpompt??? Het is het enige toestel die dit doet en deed het niet in het begin. Klopt het wat de installateur zegt, dat er niets aan te doen is. Afvoer van deze airco is gewoon recht naar buiten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:04
Bij uitzetten kan het nog even naborrelen maar daarna hoor je niks meer te horen. Zeker als je afvoer niet ergens omhoog loopt is er geen extra pompje nodig.

Heb zelf 1 unit waar de afvoer wel een stukje omhoog moet en daar zit een extra pompje wat je periodiek hoort brommen (hang af van de hoeveelheid condens). Daar doet me je verhaal wel aan denken. Deze gaat echter ook netjes uit als de airco uit gaat en dan hoor je niks meer.

Als je de airco van de stroom haalt (dus de groep uitzetten in de meterkast of werkschakelaar bij de buitenunit unit) is het dan wel stil? Dan weet je in ieder geval of het aan de airco zelf ligt.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

relieves schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:45:
Afvoer van deze airco is gewoon recht naar buiten.
Oftewel, je hebt geen condenspompje op deze airco? Dan lult de installateur uit zijn nek.

Het eerlijke verhaal: ik ben geen airco installateur maar heb er wel enkele tientallen geplaatst. Multi split installaties doen aan iets wat ze bleeding noemen. Een multi installatie heeft een buitenunit die veelal meer vermogen minimaal levert dan een binnenuit vraagt. Het resterende vermogen wordt dan gedumpt bij units die geen vraag hebben. De fan draait verder niet, maar je zult merken dat de condensor in de unit wel koud of warm wordt (afhankelijk van de modus).

Het geluid wat je waarschijnlijk hoort is het koken van het koudemiddel. Om voor mij onduidelijke redenen is dat bij de ene binnenuit veel duidelijker te horen dan bij de ander. Soms zelfs tot (naar mijn mening) ronduit luide proporties. Ik heb verder geen idee wat er aan te doen is, sorry.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:49
Glashelder zijn verhaal lijkt vrij aannemelijk.

Staan de andere aircos wel aan als dit probleem optreedt?

Experimenteer eens met meerder binnenunits inschakelen en luister of het geluid veranderd.

Klinkt mij als een ventiel wat niet helemaal afsluit. Waardoor er een klein beetje koelmiddel naar toegaat. Zeker omdat het voorheen niet optrad.