Dutch ID fiets - naaf defect net na garantie periode

Pagina: 1
Acties:

• brambest
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
Beste forumleden,

In juli 2021 heb ik een Dutch ID Phantom 65 TR Auto aangeschaft met 5 jaar garantie (€4615,-).
De fiets begon klachten te vertonen, waarna ik naar de dealer ben gegaan.
De dealer heeft mij verteld dat de garantie net 3 dagen was verlopen en heeft mij een offerte gestuurd van €680,00. Dit is om het achterwiel van de fiets te vervangen. Dit bedrag is opgebouwd uit €706,00 - €106,00 = €600 voor het achterwiel en €80,00 arbeidsloon. De €106,00 is coulance.

Ik heb de dealer een mail verstuurd voor nadere toelichting, o.a. welk merk en type naaf is gemonteerd, welk onderdeel defect is en of zij mij kunnen informeren over een eventuele coulanceregelening vanuit Dutch ID. Reactie van de dealer was om telefonisch contact op te nemen.

Dit heb ik gedaan, waarna ik een bevestiging heb verstuurd naar de dealer met een samenvatting van het gesprek.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Naar aanleiding van deze reactie, heb ik contact gezocht met Dutch ID met een verzoek tot beoordeling coulance.
Members only:
Voor een fiets met deze prijs en lage kilometerstand (3000 KM), vind ik de coulance wat mager.

Wat raden jullie mij aan? Kan ik mij beroepen op de wettelijke conformiteit? Heb ik gewoon pech dat de garantie net is verlopen? Ik heb helaas geen rechtsbijstand.
Ik heb via AI deze mail laten opstellen, maar ik ben nog een beetje huiverig om het op die manier aan te pakken.
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door brambest op 21-07-2026 17:10 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
Poeh, had een hoop gedoe gestuurd als je 4 dagen eerder was gegaan... Klopt de datum wel? Hebben ze wel gekeken naar de datum dat je de fiets geleverd hebt gekregen en niet naar de datum dat je de fiets hebt besteld?

• brambest
Ja, de datum klopt wel. Ze hebben gekeken naar de datum dat de factuur was betaald. Op dat moment is de garantie ingegaan.

Dutch ID heeft helaas niet gereageerd op de vraag wat voor naaf gemonteerd is en wat de verwachte levensduur is van zo'n naaf. Daarbij lijkt het me niet dat het een slijtageonderdeel is. Mocht het wel een slijtageonderdeel zijn, lijkt het mij sterk dat het met zo weinig kilometers al versleten zou zijn.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heeft de fiets de laatste tijd stilgestaan? Kan zijn dat de lagers droog staan en niet meer ingevet zijn. Dat helpt niet met de fietsbeleving en dat kan men zo nakijken, tevens of ze goed zijn afgesteld. Is er überhaupt gekeken naar een oorzaak of gooit men het meteen op vervanging?

Bij een nieuwe naaf kun je ook de spaken opnieuw doen, dat kost ook tijd en geld. Dan snap ik wel dat de fietsenmaker voor de weg van de minste weerstand kiest.

Verder geen ervaring hiermee en of de naaf anders is dan die van mijn fiets, heb een veelgebruikte met enkel spierkracht (en soms windkracht) aangedreven fiets. :P

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
@brambest
Ik heb geen harde cijfers maar ik heb bijna nog nooit gehoord dat een naaf van een goede fiets kapot gaat. Zeker niet bij deze kilometerstand en bij een bedrag van bijna 5K.

Dus dit is zeker geen conform product.

De vraag is alleen of je je gelijk gaat krijgen. Zo aansturen op een 50/50 oplossing.

• brambest
Bastien schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:00:
Heeft de fiets de laatste tijd stilgestaan? Kan zijn dat de lagers droog staan en niet meer ingevet zijn. Dat helpt niet met de fietsbeleving en dat kan men zo nakijken, tevens of ze goed zijn afgesteld. Is er überhaupt gekeken naar een oorzaak of gooit men het meteen op vervanging?

Bij een nieuwe naaf kun je ook de spaken opnieuw doen, dat kost ook tijd en geld. Dan snap ik wel dat de fietsenmaker voor de weg van de minste weerstand kiest.

Verder geen ervaring hiermee en of de naaf anders is dan die van mijn fiets, heb een veelgebruikte met enkel spierkracht (en soms windkracht) aangedreven fiets. :P
Het issue was al eerder begonnen. 13 mei heb ik de fiets voor het laatst gebruikt. Vervolgens nog een keer op 23 juni en laatste keer op18 juli. Dat was de datum dat ik naar de dealer ging. Natuurlijk had ik eerder naar de dealer moeten gaan, maar door omstandigheden is dat niet gelukt. Ik heb de fiets ook enige tijd niet gebruikt, vanwege het probleem. Ik heb niets gehoort van een mogelijke oorzaak heb ik ook niet om gevraagd. Ik heb geprobeerd om te achterhalen of het slijtage zou zijn, of het normaal is, maar kreeg een vaag antwoord van "het gebeurt nou eenmaal"
chrisborst schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:01:
@brambest
Ik heb geen harde cijfers maar ik heb bijna nog nooit gehoord dat een naaf van een goede fiets kapot gaat. Zeker niet bij deze kilometerstand en bij een bedrag van bijna 5K.

Dus dit is zeker geen conform product.

De vraag is alleen of je je gelijk gaat krijgen. Zo aansturen op een 50/50 oplossing.
Het gaat me niet perse om me gelijk te krijgen, maar ik zou het wel fijn vinden als bijv. de onderdelen die benodigd zijn worden vergoed, dus alleen werkuren betaal.

Is het nog verstandig om terug te koppelen naar Dutch ID, om erachter te komen of het normaal is dat een naaf bij zo'n kilometerstand na 5 jaar kapot is? Dit om het "conform product" argument sterker te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door brambest op 21-07-2026 19:20 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou eerst eens navragen wat er defect is. Als het de lagers zijn en verder niets dan is het tientjeswerk om ze te vervangen (qua onderdelen dan). Meestal sloop je niet de hele naaf zomaar en dat slijt normaal gesproken ook niet zo snel. Maar je geeft zelf ook niet aan hier wat ermee is, dus advies is dan lastig.

Je kunt altijd nog naar een ander, maar de meeste fietsenmakers hebben het niet zo op e-bikes en zeker niet van merken die ze niet voeren. Maar vragen kost meestal niets.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• brambest
Bastien schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:27:
Ik zou eerst eens navragen wat er defect is. Als het de lagers zijn en verder niets dan is het tientjeswerk om ze te vervangen (qua onderdelen dan). Meestal sloop je niet de hele naaf zomaar en dat slijt normaal gesproken ook niet zo snel. Maar je geeft zelf ook niet aan hier wat ermee is, dus advies is dan lastig.

Je kunt altijd nog naar een ander, maar de meeste fietsenmakers hebben het niet zo op e-bikes en zeker niet van merken die ze niet voeren. Maar vragen kost meestal niets.
Ze hebben aangegeven dat de naaf defect is. Helaas heb ik daar niet meer informatie over, ze hebben wel iets gezegt, van dat als je alleen het onderdeel zou bestellen, ze dan ook de spaken opnieuw zouden moeten doen, dus het was voordeliger om het hele achterwiel te vervangen. Helaas heb ik zelf helemaal geen verstand ervan. Ik ga ervan uit dat als het de lagers zouden zijn, dat ze dan wel zo eerlijk zouden zijn om dat te vermelden.

Ik ben in december bij een andere fietsenmaker geweest, toen had ik ook een probleem met het feit dat het erop leek alsof de aandrijving niet werkte. Deze fietsenmaker was geen officiele Dutch ID dealer, maar vertelde me toen al dat het de naaf zou zijn die mogelijk vervangen moest worden. Had het toen over een prijs van ongeveer €370. Toen ik vervolgens naar mijn eigen dealer ging en het vertelde, verklaarde ze me voor gek, lag daar helemaal niet aan.

[ Voor 10% gewijzigd door brambest op 21-07-2026 19:41 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:25
En een beroep doen op conformiteit? Een naaf van een fiets van bijna €5k mag je van verwachten dat die langer meegaat dan 3000km in 5 jaar. Ik fiets 3000km in 2 maanden, moet ik dan 6x per jaar een nieuwe naaf?

Wat hierboven gezegd wordt over naar vervangen of herstellen klopt technisch wel. Maar uurlonen maken reparatie maar al te vaak onmogelijk, of onderdelen zijn niet verkrijgbaar of de dealer kan de klus gewoonweg niet uitvoeren wegens gebrek aan kennis of gereedschap.

Met €100 coulance zou ik niet akkoord gaan. Kosteloos een nieuw wiel en alleen de kosten voor arbeid voor het vervangen. Misschien nog een kleine prijs voor het wiel ivm levensduur verlenging

• brambest
Ramon 73 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:28:
En een beroep doen op conformiteit? Een naaf van een fiets van bijna €5k mag je van verwachten dat die langer meegaat dan 3000km in 5 jaar. Ik fiets 3000km in 2 maanden, moet ik dan 6x per jaar een nieuwe naaf?

Wat hierboven gezegd wordt over naar vervangen of herstellen klopt technisch wel. Maar uurlonen maken reparatie maar al te vaak onmogelijk, of onderdelen zijn niet verkrijgbaar of de dealer kan de klus gewoonweg niet uitvoeren wegens gebrek aan kennis of gereedschap.

Met €100 coulance zou ik niet akkoord gaan. Kosteloos een nieuw wiel en alleen de kosten voor arbeid voor het vervangen. Misschien nog een kleine prijs voor het wiel ivm levensduur verlenging
Ik denk inderdaad dat het beste is om een beroep te doen om conformiteit. Zou onderstaand een goed bericht zijn, of moet ik nog wat aanpassen?
Members only:

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijkbaar heeft de fabrikant niet echt veel vertrouwen in z'n eigen product.

Ondanks de lovende woorden over kwaliteit op hun eigen website:
https://dutch-id.nl/over-dutch-id/

Imho is dit niet normaal, dat een lager/naaf, bij slechts een paar duizend kilometer fietsen al sneuvelt.
En idd, gelijk hebben (non-conformiteit) versus gelijk krijgen kan soms een kwestie van lange adem zijn.
been there done that. :-(

Desalniettemin; ik zou er wel de nodige tijd en moeite insteken om enigszins genoegdoening te krijgen. Sterkte met de afhandeling! (y)

Mooie Plaatjes   

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

brambest schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:33:
[...]
Ik ben in december bij een andere fietsenmaker geweest, toen had ik ook een probleem met het feit dat het erop leek alsof de aandrijving niet werkte. Deze fietsenmaker was geen officiele Dutch ID dealer, maar vertelde me toen al dat het de naaf zou zijn die mogelijk vervangen moest worden. Had het toen over een prijs van ongeveer €370. Toen ik vervolgens naar mijn eigen dealer ging en het vertelde, verklaarde ze me voor gek, lag daar helemaal niet aan.
Ben je in December vorig jaar pas voor het eerst bij een fietsenmaker geweest omdat je een probleem had?

Ik mis even of je de fiets uberhaupt hebt onderhouden in die 5 jaar.

Je koopt een dure nieuwe fiets en die heeft onderhoud nodig, zeker een eerste afstelbeurt na x aantal kilometer.
En ook vervolg beurten voor behoud van fabrieks garantie en goodwill kweken/ problemen voortijdig spotten met je fietsenmaker.

Gezien de reactie van je dealer heeft die de fiets na aanschaf nooit meer gezien voor onderhoud en moeten hun op basis van een andere fietsenmaker de naaf vervangen?

Zeg me aub dat mijn assumptie fout is maar ik mis gewoon wat info.
Want als je dat wel gedaan hebt dan kan je gewoon alle onderhoudsbonnen naar Dutch ID sturen en sta je veel sterker.

[ Voor 202% gewijzigd door Humma Kavula op 21-07-2026 21:40 ]

Wear Sunscreen!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:25
brambest schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:53:
[...]

Ik denk inderdaad dat het beste is om een beroep te doen om conformiteit. Zou onderstaand een goed bericht zijn, of moet ik nog wat aanpassen?

***members only***
IANAL maar het lijkt mij een voldoende goede brief. Je kunt nog even consuwijzer proberen https://consument.acm.nl/voorbeeldbrieven/garantie-reparatie-geld-terug/voorbeeldbrief-repareren-vervangen-kapot-product

• brambest
Humma Kavula schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Ben je in December vorig jaar pas voor het eerst bij een fietsenmaker geweest omdat je een probleem had?

Ik mis even of je de fiets uberhaupt hebt onderhouden in die 5 jaar.

Je koopt een dure nieuwe fiets en die heeft onderhoud nodig, zeker een eerste afstelbeurt na x aantal kilometer.
En ook vervolg beurten voor behoud van fabrieks garantie en goodwill kweken/ problemen voortijdig spotten met je fietsenmaker.

Gezien de reactie van je dealer heeft die de fiets na aanschaf nooit meer gezien voor onderhoud en moeten hun op basis van een andere fietsenmaker de naaf vervangen?

Zeg me aub dat mijn assumptie fout is maar ik mis gewoon wat info.
Dat is inderdaad een assumptie fout.

Ik heb de fiets verschillende malen voor onderhoud bij de dealer waar ik de fiets heb gekocht. In deze 5 jaar heb ik eenmalig een onderhoud gemist.

Wat betreft ".. en moeten hun op basis van een andere fietsenmaker de naaf vervangen?"
Hun, de dealer, heeft nu in juli vastgesteld dat de naaf vervangen moet worden. Ik heb destijds in december, toen die dus ook voor onderhoud was, aangegeven wat de andere fietsenmaker had gezegt.

Mochten er nog andere vragen of info benodigd zijn, dan hoor ik dat graag.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zou mij niet verbazen dat ze er een 'gewone' fiets naaf in gezet hebben waardoor die al zo snel versleten is. Kan mij zo voorstellen dat door de elektromotor zo'n naaf daardoor veel sneller versleten is.

Maar evenzogoed mag je niet verwachten van zo'n dure e-bike met maar 3000 km zo'n essentieel onderdeel al versleten is. Tja en zeker dan 3 dagen na verstrijken van de garantie vind ik het wel heel wrang dat ze zo strikt blijven.

Lijkt mij dat de oorzaak meer ligt aan smering van lagers en het best kan zijn dat net door minder gebruik dat het vet verdroogd/verhard is. Zou mij niet verbazen dat een handig iemand dit weer zou kunnen herstellen, misschien nieuwe lagers, nieuw vet etc...
Pagina: 1