Dutch ID fiets - naaf defect net na garantie periode

Pagina: 1
Acties:

• brambest
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:47
Beste forumleden,

In juli 2021 heb ik een Dutch ID Phantom 65 TR Auto aangeschaft met 5 jaar garantie (€4615,-).
De fiets begon klachten te vertonen, waarna ik naar de dealer ben gegaan.
De dealer heeft mij verteld dat de garantie net 3 dagen was verlopen en heeft mij een offerte gestuurd van €680,00. Dit is om het achterwiel van de fiets te vervangen. Dit bedrag is opgebouwd uit €706,00 - €106,00 = €600 voor het achterwiel en €80,00 arbeidsloon. De €106,00 is coulance.

Ik heb de dealer een mail verstuurd voor nadere toelichting, o.a. welk merk en type naaf is gemonteerd, welk onderdeel defect is en of zij mij kunnen informeren over een eventuele coulanceregelening vanuit Dutch ID. Reactie van de dealer was om telefonisch contact op te nemen.

Dit heb ik gedaan, waarna ik een bevestiging heb verstuurd naar de dealer met een samenvatting van het gesprek.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Naar aanleiding van deze reactie, heb ik contact gezocht met Dutch ID met een verzoek tot beoordeling coulance.
Members only:
Voor een fiets met deze prijs en lage kilometerstand (3000 KM), vind ik de coulance wat mager.

Wat raden jullie mij aan? Kan ik mij beroepen op de wettelijke conformiteit? Heb ik gewoon pech dat de garantie net is verlopen? Ik heb helaas geen rechtsbijstand.
Ik heb via AI deze mail laten opstellen, maar ik ben nog een beetje huiverig om het op die manier aan te pakken.
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door brambest op 21-07-2026 17:10 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Poeh, had een hoop gedoe gestuurd als je 4 dagen eerder was gegaan... Klopt de datum wel? Hebben ze wel gekeken naar de datum dat je de fiets geleverd hebt gekregen en niet naar de datum dat je de fiets hebt besteld?

• brambest
Ja, de datum klopt wel. Ze hebben gekeken naar de datum dat de factuur was betaald. Op dat moment is de garantie ingegaan.

Dutch ID heeft helaas niet gereageerd op de vraag wat voor naaf gemonteerd is en wat de verwachte levensduur is van zo'n naaf. Daarbij lijkt het me niet dat het een slijtageonderdeel is. Mocht het wel een slijtageonderdeel zijn, lijkt het mij sterk dat het met zo weinig kilometers al versleten zou zijn.

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heeft de fiets de laatste tijd stilgestaan? Kan zijn dat de lagers droog staan en niet meer ingevet zijn. Dat helpt niet met de fietsbeleving en dat kan men zo nakijken, tevens of ze goed zijn afgesteld. Is er überhaupt gekeken naar een oorzaak of gooit men het meteen op vervanging?

Bij een nieuwe naaf kun je ook de spaken opnieuw doen, dat kost ook tijd en geld. Dan snap ik wel dat de fietsenmaker voor de weg van de minste weerstand kiest.

Verder geen ervaring hiermee en of de naaf anders is dan die van mijn fiets, heb een veelgebruikte met enkel spierkracht (en soms windkracht) aangedreven fiets. :P

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
@brambest
Ik heb geen harde cijfers maar ik heb bijna nog nooit gehoord dat een naaf van een goede fiets kapot gaat. Zeker niet bij deze kilometerstand en bij een bedrag van bijna 5K.

Dus dit is zeker geen conform product.

De vraag is alleen of je je gelijk gaat krijgen. Zo aansturen op een 50/50 oplossing.

• brambest
LXXI schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:00:
Heeft de fiets de laatste tijd stilgestaan? Kan zijn dat de lagers droog staan en niet meer ingevet zijn. Dat helpt niet met de fietsbeleving en dat kan men zo nakijken, tevens of ze goed zijn afgesteld. Is er überhaupt gekeken naar een oorzaak of gooit men het meteen op vervanging?

Bij een nieuwe naaf kun je ook de spaken opnieuw doen, dat kost ook tijd en geld. Dan snap ik wel dat de fietsenmaker voor de weg van de minste weerstand kiest.

Verder geen ervaring hiermee en of de naaf anders is dan die van mijn fiets, heb een veelgebruikte met enkel spierkracht (en soms windkracht) aangedreven fiets. :P
Het issue was al eerder begonnen. 13 mei heb ik de fiets voor het laatst gebruikt. Vervolgens nog een keer op 23 juni en laatste keer op18 juli. Dat was de datum dat ik naar de dealer ging. Natuurlijk had ik eerder naar de dealer moeten gaan, maar door omstandigheden is dat niet gelukt. Ik heb de fiets ook enige tijd niet gebruikt, vanwege het probleem. Ik heb niets gehoort van een mogelijke oorzaak heb ik ook niet om gevraagd. Ik heb geprobeerd om te achterhalen of het slijtage zou zijn, of het normaal is, maar kreeg een vaag antwoord van "het gebeurt nou eenmaal"
chrisborst schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:01:
@brambest
Ik heb geen harde cijfers maar ik heb bijna nog nooit gehoord dat een naaf van een goede fiets kapot gaat. Zeker niet bij deze kilometerstand en bij een bedrag van bijna 5K.

Dus dit is zeker geen conform product.

De vraag is alleen of je je gelijk gaat krijgen. Zo aansturen op een 50/50 oplossing.
Het gaat me niet perse om me gelijk te krijgen, maar ik zou het wel fijn vinden als bijv. de onderdelen die benodigd zijn worden vergoed, dus alleen werkuren betaal.

Is het nog verstandig om terug te koppelen naar Dutch ID, om erachter te komen of het normaal is dat een naaf bij zo'n kilometerstand na 5 jaar kapot is? Dit om het "conform product" argument sterker te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door brambest op 21-07-2026 19:20 ]

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou eerst eens navragen wat er defect is. Als het de lagers zijn en verder niets dan is het tientjeswerk om ze te vervangen (qua onderdelen dan). Meestal sloop je niet de hele naaf zomaar en dat slijt normaal gesproken ook niet zo snel. Maar je geeft zelf ook niet aan hier wat ermee is, dus advies is dan lastig.

Je kunt altijd nog naar een ander, maar de meeste fietsenmakers hebben het niet zo op e-bikes en zeker niet van merken die ze niet voeren. Maar vragen kost meestal niets.

• brambest
LXXI schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:27:
Ik zou eerst eens navragen wat er defect is. Als het de lagers zijn en verder niets dan is het tientjeswerk om ze te vervangen (qua onderdelen dan). Meestal sloop je niet de hele naaf zomaar en dat slijt normaal gesproken ook niet zo snel. Maar je geeft zelf ook niet aan hier wat ermee is, dus advies is dan lastig.

Je kunt altijd nog naar een ander, maar de meeste fietsenmakers hebben het niet zo op e-bikes en zeker niet van merken die ze niet voeren. Maar vragen kost meestal niets.
Ze hebben aangegeven dat de naaf defect is. Helaas heb ik daar niet meer informatie over, ze hebben wel iets gezegt, van dat als je alleen het onderdeel zou bestellen, ze dan ook de spaken opnieuw zouden moeten doen, dus het was voordeliger om het hele achterwiel te vervangen. Helaas heb ik zelf helemaal geen verstand ervan. Ik ga ervan uit dat als het de lagers zouden zijn, dat ze dan wel zo eerlijk zouden zijn om dat te vermelden.

Ik ben in december bij een andere fietsenmaker geweest, toen had ik ook een probleem met het feit dat het erop leek alsof de aandrijving niet werkte. Deze fietsenmaker was geen officiele Dutch ID dealer, maar vertelde me toen al dat het de naaf zou zijn die mogelijk vervangen moest worden. Had het toen over een prijs van ongeveer €370. Toen ik vervolgens naar mijn eigen dealer ging en het vertelde, verklaarde ze me voor gek, lag daar helemaal niet aan.

[ Voor 10% gewijzigd door brambest op 21-07-2026 19:41 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:20
En een beroep doen op conformiteit? Een naaf van een fiets van bijna €5k mag je van verwachten dat die langer meegaat dan 3000km in 5 jaar. Ik fiets 3000km in 2 maanden, moet ik dan 6x per jaar een nieuwe naaf?

Wat hierboven gezegd wordt over naar vervangen of herstellen klopt technisch wel. Maar uurlonen maken reparatie maar al te vaak onmogelijk, of onderdelen zijn niet verkrijgbaar of de dealer kan de klus gewoonweg niet uitvoeren wegens gebrek aan kennis of gereedschap.

Met €100 coulance zou ik niet akkoord gaan. Kosteloos een nieuw wiel en alleen de kosten voor arbeid voor het vervangen. Misschien nog een kleine prijs voor het wiel ivm levensduur verlenging

• brambest
Ramon 73 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:28:
En een beroep doen op conformiteit? Een naaf van een fiets van bijna €5k mag je van verwachten dat die langer meegaat dan 3000km in 5 jaar. Ik fiets 3000km in 2 maanden, moet ik dan 6x per jaar een nieuwe naaf?

Wat hierboven gezegd wordt over naar vervangen of herstellen klopt technisch wel. Maar uurlonen maken reparatie maar al te vaak onmogelijk, of onderdelen zijn niet verkrijgbaar of de dealer kan de klus gewoonweg niet uitvoeren wegens gebrek aan kennis of gereedschap.

Met €100 coulance zou ik niet akkoord gaan. Kosteloos een nieuw wiel en alleen de kosten voor arbeid voor het vervangen. Misschien nog een kleine prijs voor het wiel ivm levensduur verlenging
Ik denk inderdaad dat het beste is om een beroep te doen om conformiteit. Zou onderstaand een goed bericht zijn, of moet ik nog wat aanpassen?
Members only:

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijkbaar heeft de fabrikant niet echt veel vertrouwen in z'n eigen product.

Ondanks de lovende woorden over kwaliteit op hun eigen website:
https://dutch-id.nl/over-dutch-id/

Imho is dit niet normaal, dat een lager/naaf, bij slechts een paar duizend kilometer fietsen al sneuvelt.
En idd, gelijk hebben (non-conformiteit) versus gelijk krijgen kan soms een kwestie van lange adem zijn.
been there done that. :-(

Desalniettemin; ik zou er wel de nodige tijd en moeite insteken om enigszins genoegdoening te krijgen. Sterkte met de afhandeling! (y)

Mooie Plaatjes   

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

brambest schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:33:
[...]
Ik ben in december bij een andere fietsenmaker geweest, toen had ik ook een probleem met het feit dat het erop leek alsof de aandrijving niet werkte. Deze fietsenmaker was geen officiele Dutch ID dealer, maar vertelde me toen al dat het de naaf zou zijn die mogelijk vervangen moest worden. Had het toen over een prijs van ongeveer €370. Toen ik vervolgens naar mijn eigen dealer ging en het vertelde, verklaarde ze me voor gek, lag daar helemaal niet aan.
Ben je in December vorig jaar pas voor het eerst bij een fietsenmaker geweest omdat je een probleem had?

Ik mis even of je de fiets uberhaupt hebt onderhouden in die 5 jaar.

Je koopt een dure nieuwe fiets en die heeft onderhoud nodig, zeker een eerste afstelbeurt na x aantal kilometer.
En ook vervolg beurten voor behoud van fabrieks garantie en goodwill kweken/ problemen voortijdig spotten met je fietsenmaker.

Gezien de reactie van je dealer heeft die de fiets na aanschaf nooit meer gezien voor onderhoud en moeten hun op basis van een andere fietsenmaker de naaf vervangen?

Zeg me aub dat mijn assumptie fout is maar ik mis gewoon wat info.
Want als je dat wel gedaan hebt dan kan je gewoon alle onderhoudsbonnen naar Dutch ID sturen en sta je veel sterker.

[ Voor 202% gewijzigd door Humma Kavula op 21-07-2026 21:40 ]

Wear Sunscreen!

• Ramon 73
brambest schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:53:
[...]

Ik denk inderdaad dat het beste is om een beroep te doen om conformiteit. Zou onderstaand een goed bericht zijn, of moet ik nog wat aanpassen?

***members only***
IANAL maar het lijkt mij een voldoende goede brief. Je kunt nog even consuwijzer proberen https://consument.acm.nl/voorbeeldbrieven/garantie-reparatie-geld-terug/voorbeeldbrief-repareren-vervangen-kapot-product

• brambest
Humma Kavula schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Ben je in December vorig jaar pas voor het eerst bij een fietsenmaker geweest omdat je een probleem had?

Ik mis even of je de fiets uberhaupt hebt onderhouden in die 5 jaar.

Je koopt een dure nieuwe fiets en die heeft onderhoud nodig, zeker een eerste afstelbeurt na x aantal kilometer.
En ook vervolg beurten voor behoud van fabrieks garantie en goodwill kweken/ problemen voortijdig spotten met je fietsenmaker.

Gezien de reactie van je dealer heeft die de fiets na aanschaf nooit meer gezien voor onderhoud en moeten hun op basis van een andere fietsenmaker de naaf vervangen?

Zeg me aub dat mijn assumptie fout is maar ik mis gewoon wat info.
Dat is inderdaad een assumptie fout.

Ik heb de fiets verschillende malen voor onderhoud bij de dealer waar ik de fiets heb gekocht. In deze 5 jaar heb ik eenmalig een onderhoud gemist.

Wat betreft ".. en moeten hun op basis van een andere fietsenmaker de naaf vervangen?"
Hun, de dealer, heeft nu in juli vastgesteld dat de naaf vervangen moet worden. Ik heb destijds in december, toen die dus ook voor onderhoud was, aangegeven wat de andere fietsenmaker had gezegt.

Mochten er nog andere vragen of info benodigd zijn, dan hoor ik dat graag.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zou mij niet verbazen dat ze er een 'gewone' fiets naaf in gezet hebben waardoor die al zo snel versleten is. Kan mij zo voorstellen dat door de elektromotor zo'n naaf daardoor veel sneller versleten is.

Maar evenzogoed mag je niet verwachten van zo'n dure e-bike met maar 3000 km zo'n essentieel onderdeel al versleten is. Tja en zeker dan 3 dagen na verstrijken van de garantie vind ik het wel heel wrang dat ze zo strikt blijven.

Lijkt mij dat de oorzaak meer ligt aan smering van lagers en het best kan zijn dat net door minder gebruik dat het vet verdroogd/verhard is. Zou mij niet verbazen dat een handig iemand dit weer zou kunnen herstellen, misschien nieuwe lagers, nieuw vet etc...

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:37
In de Dutch ID Phantom 65 TR Auto zit een Enviolo traploze, automatische versnellingsnaaf (de Enviolo Automatic / Enviolo TR

Bij normaal gebruik gaan deze zeker 20.000 tot 30.000 mee.

Het is niet normaal dat deze na 3000 km al kapot is, en gezien de prijs van de fiets zou ik me hier niet zomaar bij neerleggen.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
brambest schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:17:
[...]

Het issue was al eerder begonnen. 13 mei heb ik de fiets voor het laatst gebruikt. Vervolgens nog een keer op 23 juni en laatste keer op18 juli. Dat was de datum dat ik naar de dealer ging.
Heb je ergens tussen december en 15 juli het gebrek via iets van een e-mail gemeld?

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-08 07:09
De naaf kost € 139,99. Of overspaken of binnenwerk over zetten. Overspaken € 87.95 binnenwerk overzetten zal goedkoper zijn. € 706,00 is wel heel erg veel geld voor de reparatie.

Probeer eens een andere fietsenmaker. Liefst een " kleintje" in de buurt.

Merkwaardig dat Dutch ID je niet verder wil helpen. Een paar negatieve recenties op "de socials" gaat ze vele malen meer kosten. Idem voor de winkel waar je de fiets hebt gekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedster op 22-07-2026 08:14 ]

Knipt U thuis ook kaartjes?

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-08 07:09
Uit de voorwaarden van Envolio.

" 5.1. Enviolo CVP-naven en automatische systemen zijn verzegeld en afgesloten. Ze zijn niet ontworpen voor demontage of reparatie door eindgebruikers. Dit geldt niet voor handmatige controllers, elektronische controllers en hun batterijcompartimenten, en vrijloopasemblages."

Goede reden om een fiets met een Envolio naaf niet te kopen!

Knipt U thuis ook kaartjes?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:07

Fanta

FordPerformance™️

Het standaard riedeltje over conformiteit komt alweer voorbij, maar wat ik een beetje mis in dit verhaal: hoe belangrijk is het om zo'n naaf elk jaar te smeren? Je geeft zelf aan dat je 1 beurtje hebt gemist, dat betekent dat de naaf 2 jaar niet gesmeerd is. Als dit de oorzaak kan zijn van het defect, moet je gewoon accepteren dat de dealer hier niets meer mee kan doen.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Fanta Volgens de voorwaarden van Envolio valt er niks te smeren:

5.1. Enviolo CVP-naven en automatische systemen zijn verzegeld en afgesloten.

Dus hoezo moet die naaf elk jaar gesmeerd worden?

Mooie Plaatjes   

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Enviolo/NuVinci naven zijn/waren de beste combinatie met een Bosch middenmotor. Normale versnellingsnaven werden vaak aan gort getrokken door de motor. Het probleem met de gebroken naaf zou een productiefout kunnen zijn.

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen-accessoires/versnellingsnaaf-is-onzekere-factor/geflopte-nuvinci-naaf-blijkt-perfect-voor-e-bike/

• brambest
Allen hartelijk dank voor het reageren.
President schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:56:
[...]

Heb je ergens tussen december en 15 juli het gebrek via iets van een e-mail gemeld?
Helaas heb ik niets zwart op wit staan.
Roel1966 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:33:
Zou mij niet verbazen dat ze er een 'gewone' fiets naaf in gezet hebben waardoor die al zo snel versleten is. Kan mij zo voorstellen dat door de elektromotor zo'n naaf daardoor veel sneller versleten is.

Maar evenzogoed mag je niet verwachten van zo'n dure e-bike met maar 3000 km zo'n essentieel onderdeel al versleten is. Tja en zeker dan 3 dagen na verstrijken van de garantie vind ik het wel heel wrang dat ze zo strikt blijven.

Lijkt mij dat de oorzaak meer ligt aan smering van lagers en het best kan zijn dat net door minder gebruik dat het vet verdroogd/verhard is. Zou mij niet verbazen dat een handig iemand dit weer zou kunnen herstellen, misschien nieuwe lagers, nieuw vet etc...
Ik zie dat ik vaag ben geweest over de klachten in de topic start. De klacht is dat als ik begin met trappen, ik een soort trilling ervaar. Daarbij hoorde ik af en toe een soort metaal of ander iets.

Ik heb nogmaals de vraag bij Dutch ID neergelegd wat betreft de gebruikelijke levensduur van deze naaf bij normaal gebruik. Daarbij heb ik dezelfde vraag bij een andere fietswinkel neergelegd.

Wanneer ik hier reactie op heb ontvangen, zal ik onderstaande mail versturen naar de dealer.
Members only:
Op de website van de dealer kan ik helaas niet vinden of ze zijn aangesloten bij BOVAG of een andere geschillencommissie. Ik zie ook dat ze geen Bike Totaal vestiging meer zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Speedster schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:09:
De naaf kost € 139,99. Of overspaken of binnenwerk over zetten. Overspaken € 87.95 binnenwerk overzetten zal goedkoper zijn. € 706,00 is wel heel erg veel geld voor de reparatie.

Probeer eens een andere fietsenmaker. Liefst een " kleintje" in de buurt.

Merkwaardig dat Dutch ID je niet verder wil helpen. Een paar negatieve recenties op "de socials" gaat ze vele malen meer kosten. Idem voor de winkel waar je de fiets hebt gekocht.
Dat is de Enviolo City. Waarschijnlijk (maar niet zeker), zit er bij hem de Trekking versie op. En die kost wel flink wat meer: https://toptierparts.nl/products/achternaaf-enviolo-trekking-36g-zwart (€372, al lijkt hij op andere plaatsen wel wat goedkoper, en dit lijkt ook niet de automatische variant, anyway, blijft een stuk meer dan €140 iig).

• brambest
Ik ben van plan om onderstaande mail naar de dealer verstuurd. Mis ik nog iets? Moet ik de reactie van Dutch ID wat betreft de levensduur nog in de onderstaande mail naar de dealer verwerken? Is het verstandig om te wachten tot ik reactie heb van Enviolo, of zou ik de mail het beste nu al kunnen versturen? Heb nog met een andere fietsenmaker gesproken, maar die wilde helaas geen uitspraak doen over de verwachte levensduur van een naaf. Er werd wel aangegeven dat Enviolo heel lastig is met dit soort zaken, dat het misschien nog waard is om direct als consument bij Enviolo aan te kloppen.

Ik heb ook een email verstuurd naar Enviolo met de vraag wat de verwachten levensduur is van een Enviolo Trekking AUTOMATIQ Naaf.
Members only:
Reactie gekregen van DutchID wat de levensduur betreft:

Een Enviolo-naaf heeft geen vaste levensduur, maar bij normaal gebruik mag u doorgaans rekenen op een levensduur van ongeveer 20.000 tot 50.000 km.

In de praktijk zien we echter grote verschillen.
Sommige gebruikers vervangen de naaf al rond de 20.000 tot 30.000 km.
De levensduur is afhankelijk van diverse factoren.
Hoe de staat van uw specifieke naaf is, kan uw dealer het beste beoordelen tijdens een inspectie van de fiets.

Op uw Dutch ID Phantom 65 TR Auto zit een Enviolo Trekking Naaf.
Via de onderstaande link kunt u alle specificaties vinden:

Technical Specifications for all Enviolo CVP hubs – Enviolo Help Center

[ Voor 13% gewijzigd door brambest op 22-07-2026 16:35 . Reden: Reactie Dutch ID toegevoegt ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je blijft in je mails maar een herhaling van zetten te doen lijkt het wel. Steeds weer de afgelegde afstand, de aanschafdatum en het onderhoud. Vermoeiend.

Hak eens knopen door, zeg dat je het niet met deze reparatiekosten eens bent en dat je je beroept op non-conformiteit. Als dat zo is bij TV's van 6 jaar die kosteloos gerepareerd, vervangen worden of zelfs het aankoopbedrag terug, waarom dan niet bij een fiets uit deze prijsklasse?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou de enorme lap overdreven formele semi-juridische AI-tekst achterwege laten. Wees kort en duidelijk.

Een minnelijke oplossing zit er niet meer in. Of eieren voor je geld, of doorzetten met een jurist/advocaat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 11:53
Zelfde insteek, niet beroepen op coulance, coulance is vragen of ze welwillend zijn.
Wat je dan krijgt is is 't quooker-model. Hoge adviesprijs en daarop krijg je dan korting. Een wassen neus in mijn ogen. Want de naaf is zeker geen 700 euro.

Gezien de leeftijd van de fiets denk ik dat het al Bosch BES3 is.
Vermoed dat 't deze naaf is voor 274 euro. Dan zou ik zelf de naaf aanleveren. Spaken en aansluiten voor 100 euro. Er is geen dealersoftware nodig om de naaf te activeren in het system van Bosch lees ik online.

• Ramon 73
brambest schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:53:
[...]

***members only***
Ik ben niet juridisch deskundig. Het lijkt mij een voldoende goede brief om de communicatie mee te starten.

Aan deze bewering kunnen geen rechten ontleend worden 😉

• brambest
Ik dacht zelf om mij te beroepen op de non-conformiteit als de dealer na deze email nog zou weigeren. Ik heb de mail overgiens nog niet verstuurd, maar zat zelf te denken aan deze niet AI gegeneerde email
Members only:
Vanaf de 2e alinea heb ik gebruik gemaakt van deze voorbeeldbrief die staat op de website van ACM

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Veel te lang. De verkopende partij weet heus wel wat er in de wet staat, nu ga je dat ook nog eens allemaal uitleggen. Waarom? Ah, omdat de ACM dat in z'n voorbeeldbrief heeft staan.

Dan nog: de partij is niet in gebreke wanneer ze binnen 2 weken geen oplossing bieden. Je stelt ze in gebreke, net even wat anders.

En nee, je vraagt ze niet vriendelijk (je bent niet aan het bedelen voor je rechten toch?). Je vraag het, punt. Je vraagt ook niet om een gratis reparatie. Je vraagt om een passende oplossing. Dat kan zijn reparatie, dat kan zijn vervanging, dat kan zijn geld terug (volledige aankoopbedrag). Dat weet de verkopende partij ook, hoef je ze niet meer uit te leggen.

Punt van aandacht: wat ga je doen na die 2 weken? Naar je rechtsbijstandsverzekering, mocht je die hebben? Die keren het geld uit en succes er mee, het bedrag is simpelweg te laag om er een zaak van te maken voor ze. Je moet dus zelf al je vervolgstap klaar hebben staan. In dat geval: een kort bericht met de mededeling dat er binnen de gestelde tijd geen passende oplossing is geweest en dat je de zaak aanhangig maakt. Daarna ga je ook daadwerkelijk
de zaak voor de rechter brengen met de verkopende partij als gedaagde. Laat de rechter maar een oordeel vellen, mocht het zo ver komen.

• brambest
Ik heb gisteren onderstaande mail verzonden naar de dealer. Dit omdat ik ze toch nog een kans wilde geven om het op een nette manier op te lossen.
Members only:
De reactie van de dealer was het volgende
Members only:
Ik ben van plan om daarom de volgende mail als reactie te sturen. Het is voor mij niet duidelijk of deze "tegemoetkoming" bovenop de coulance zit.
Members only:
Ik heb echter geen rechtsbijstand, en voor zover ik kan zien op de website van de dealer, zijn zij ook niet aangesloten bij een geschillencommisie. Als ik echt zou willen doorpakken, zou ik dus de zaak voor de rechter moeten brengen. Hier heb ik echter geen ervaring mee en zal nog moeten uitzoeken wat de mogelijke kosten hiervoor zijn.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-08 20:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

brambest schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:46:
Ja, de datum klopt wel. Ze hebben gekeken naar de datum dat de factuur was betaald. Op dat moment is de garantie ingegaan.
Correctie: garantie gaat in op het moment van levering, niet van betaling! Nu is hier sprake van aanvullende (bijgekochte) garantie, dus je zou even naar de voorwaarden moeten kijken. Maar op zulke fietsen zal doorgaans enige levertijd zitten, na betaling. Dat kan wel het verschil gaan maken hier. Of vallen betaling en levering samen?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
als je het nog niet verzonden hebt, ik blijf hangen op deze zin: Bij de aanschaf heb ik gekozen voor een aanvullende garantieperiode van 5 jaar, omdat ik ervan uitging dat ik met deze hoogwaardige e-bike gedurende langere tijd probleemloos zou kunnen fietsen.

Je koop extra garantie omdat je ervan uitgaat dat je probleem loos kan fietsen? Of bedoel je zodat? Of ging je er van uit dat je probleemloos kon fietsen met die hoogwaardige fiets? Waarom koop je dan extra garantie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• brambest
Ik had gisteren nog 1x een mail naar de dealer verstuurd met het feit dat de klacht een melding is geweest binnen de garantietermijn en het feit wat ik redelijkerwijs mag verwachten. Ze belden me zojuist op en ondanks dat ik zei dat het niet uitmaakt dat ik na de garantieperiode ben langsgekomen, ze kunnen de garantieclaim niet doen. Gaven mij de keus, of je pakt de coulance of niet. Dealer weigert om op mijn punten te reageren, zowel telefonisch als per email. Weigert ook om het op de mail te zetten wat het vervallen van de "coulance" betreft.

Volgende stap is om ze nu in gebreke te gaan stellen. Zal later vandaag een brief opstellen, ben nu nog teveel in emotie.

De email zal ik dan vanavond/morgen sturen, uitprinten en ook persoonlijk geven wanneer ik de fiets ophaal, of in ieder geval de leenfiets terug geef.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Laat aub een fatsoenlijke brief opstellen door een jurist. Ik vind dat je niet sterk genoeg hebt opgesteld in de brieven waardoor de leverancier/fabrikant nu de overhand heeft. Ik zou mij zeker focussen op de naaf die 20-30k kilometer mee zou moeten gaan en kennelijk maar 10% gehaald heeft. Je moet ze zeer duidelijk melden dat er sprake is van een non-conform product en dat je kostenloos herstel/vervanging eist op grond van de nodige artikelen in het Burgerlijk Wetboek die gaan over de Wettelijke garantie (dus niet fabrieksgarantie of jouw bijgekochte garantie). Stel ze daarna in gebreke en als dat nog niet helpt een dagvaarding laten sturen.

Er zijn in dit subforum genoeg voorbeelden te vinden, ook met correspondentie. Verder als tip om deze even goed door te lezen, de nodige stappen zijn daar namelijk goed uitgelegd: Eerste hulp bij garantiekwesties in Nederland

[ Voor 22% gewijzigd door Fauna op 24-07-2026 10:16 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

brambest schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:35:
Ik had gisteren nog 1x een mail naar de dealer verstuurd met het feit dat de klacht een melding is geweest binnen de garantietermijn en het feit wat ik redelijkerwijs mag verwachten. Ze belden me zojuist op en ondanks dat ik zei dat het niet uitmaakt dat ik na de garantieperiode ben langsgekomen, ze kunnen de garantieclaim niet doen. Gaven mij de keus, of je pakt de coulance of niet. Dealer weigert om op mijn punten te reageren, zowel telefonisch als per email. Weigert ook om het op de mail te zetten wat het vervallen van de "coulance" betreft.

Volgende stap is om ze nu in gebreke te gaan stellen. Zal later vandaag een brief opstellen, ben nu nog teveel in emotie.

De email zal ik dan vanavond/morgen sturen, uitprinten en ook persoonlijk geven wanneer ik de fiets ophaal, of in ieder geval de leenfiets terug geef.
Als je nu al teveel in de emotie zit zou ik je adviseren om de coulance te pakken en dit heel gauw achter je te laten. De fietsenwinkel zal dit echt wel dichtgetimmerd hebben in hun algemene voorwaarden, dus je gaat het echt niet winnen. Einduitslag: relatie met de dealer verstoord (die gaat jou nooit meer gratis service verlenen), 600 euro lichter en 3 jaar van de levensduur van je hart naar de gallemiezen. Het leven zit vol met tegenslagen en je mentale gezondheid is hopelijk meer waard dan die 6 bankjes.

• brambest
Fanta schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Als je nu al teveel in de emotie zit zou ik je adviseren om de coulance te pakken en dit heel gauw achter je te laten. De fietsenwinkel zal dit echt wel dichtgetimmerd hebben in hun algemene voorwaarden, dus je gaat het echt niet winnen. Einduitslag: relatie met de dealer verstoord (die gaat jou nooit meer gratis service verlenen), 600 euro lichter en 3 jaar van de levensduur van je hart naar de gallemiezen. Het leven zit vol met tegenslagen en je mentale gezondheid is hopelijk meer waard dan die 6 bankjes.
De coulance is na het telefonisch gesprek "ingetrokken". Dealer wilde dit echter niet zwart op wit op de mail zetten.
Fauna schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:46:
Laat aub een fatsoenlijke brief opstellen door een jurist. Ik vind dat je niet sterk genoeg hebt opgesteld in de brieven waardoor de leverancier/fabrikant nu de overhand heeft. Ik zou mij zeker focussen op de naaf die 20-30k kilometer mee zou moeten gaan en kennelijk maar 10% gehaald heeft. Je moet ze zeer duidelijk melden dat er sprake is van een non-conform product en dat je kostenloos herstel/vervanging eist op grond van de nodige artikelen in het Burgerlijk Wetboek. Stel ze daarna in gebreke en als dat nog niet helpt een dagvaarding laten sturen.

Er zijn in dit subforum genoeg voorbeelden te vinden, ook met correspondentie. Verder als tip om deze even goed door te lezen, de nodige stappen zijn daar namelijk goed uitgelegd: Eerste hulp bij garantiekwesties in Nederland
Ik zal dat topic zeker goed doorlezen. Wat vind je van onderstaande mail?
Members only:

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:41
Ik zou de notie van "zeer geringe redelijke bijdrage" achterwege laten. Gewoon "Kosteloos", zoals de wet het voorschrijft.

EDIT: Daarnaast zou ik het niet in de opening beginnen over de coulance.

EDIT2: Dus ook niet die 80€ arbeidsloon betalen. Kosteloos is kosteloos.

[ Voor 39% gewijzigd door Sir_Lion op 24-07-2026 10:32 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Fanta schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Je kunt non-conformiteit niet uitsluiten in algemene voorwaarden. Het staat zelfs als eerste item op de Zwarte Lijst

• Fauna
@brambest De coulance is helemaal niet meer van toepassing en daar moet je ook niet meer op terugkomen m.i.

Dat was namelijk gebaseerd op een claim op de aanvullende, bijgekochte garantie, waarbij de leverancier zich zogenaamd coulant opstelde. Je gaat je nu beroepen op de Wettelijke garantie en non-conformiteit. Het al dan niet melden van het probleem binnen de 5 jaar is daarmee eveneens nvt, dus dat kan ook meteen van tafel. Laat die mededeling van de dealer dus ook vooral naast je liggen en wind je daar niet over op.

Het herstel dient hoe dan ook kostenloos te gebeuren, dus die deur hoef je ook niet voor ze open te houden.

Ik ga mij niet wagen aan een correctie op jouw tekst omdat ik ook geen juridische achtergrond heb. Maar houd het kort, bondig en op de feiten. En vraag desnoods juridisch advies.

[ Voor 6% gewijzigd door Fauna op 24-07-2026 11:15 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

FirePuma142 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Je kunt non-conformiteit niet uitsluiten in algemene voorwaarden. Het staat zelfs als eerste item op de Zwarte Lijst
Ik betwijfel of je je na 5 jaar vrij intensief gebruik en het missen van een aanbevolen servicebeurt nog kan beroepen op conformiteit.

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 11:03
Je hoofdargument is dat een naaf van zo'n dure fiets niet na 3000km kapot zou moeten gaan. Je stelt dit in je brief alleen, zonder onderbouwing. Probeer die onderbouwing wel toe te voegen, bijvoorbeeld door uitspraken van de fabrikant zelf of andere onafhankelijke claims.

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 11:03
Fanta schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Ik betwijfel of je je na 5 jaar vrij intensief gebruik en het missen van een aanbevolen servicebeurt nog kan beroepen op conformiteit.
ik denk dat 3000km in 5 jaar niet intensief gebruik genoemd kan worden.

De fabrikant van de naaf heeft zelf de volgende claim op hun website:

Weinig onderhoud

Minder vaak naar de werkplaats

Enviolo Automatic is volledig afgesloten en klaar voor elk weertype. Het vereist geen olieverversingen en zorgt voor minder gedoe en onderhoud, vooral in combinatie met een riemaandrijving.

Je kan daarom best hard maken dat het missen van een servicebeurt niet de levensduur van de naaf zou moeten beïnvloeden.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Dat is een andere boeg. Hoe dan ook, de winkel mag het niet uitsluiten en beroepen mag altijd. Of een beroep slaagt, dat is een ander verhaal. Prima kans hier overigens.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:04
aap1 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Je kan daarom best hard maken dat het missen van een servicebeurt niet de levensduur van de naaf zou moeten beïnvloeden.
De naaf zelf heeft geen onderhoud nodig maar vooral bij een nieuwe fiets lijkt mij noodzakelijk dat de versnellingen kabel opnieuw afgesteld wordt na een bepaalde periode?

• chrisborst
[...]

Je haalt hier nu 2 zaken door elkaar. Een fabrikant mag eisen stellen wanneer de fabrieksgarantie gegeven wordt. Bijv. door te eisen dat elke servicebeurt gedaan moet zijn of een maximaal aantal km's.

TS beroept zich op het conformiteitsbeginsel uit het burgerlijk wetboek. En dan hoef je maar naar 1 onderdeel te kijken, de naaf. De fabrikant van de naaf geeft aan dat er geen service voor de naaf nodig is en dat de levensduur ergens tussen de 20 en de 60.000 km ligt.
Dus defect na 3000 km is duidelijk niet conform.
Hoe er dan gehandeld dient te worden is ook duidelijk.

Al het andere (fabrieksgarantie, het telefonisch melden, bijgekochte garantie etc) is allemaal ruis en niet relevant.

• brambest
Dealer heeft zojuist ook nog een mail verstuurd
Members only:
Fauna schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:14:
@brambest De coulance is helemaal niet meer van toepassing en daar moet je ook niet meer op terugkomen m.i.

Dat was namelijk gebaseerd op een claim op de aanvullende, bijgekochte garantie, waarbij de leverancier zich zogenaamd coulant opstelde. Je gaat je nu beroepen op de Wettelijke garantie en non-conformiteit. Het al dan niet melden van het probleem binnen de 5 jaar is daarmee eveneens nvt, dus dat kan ook meteen van tafel. Laat die mededeling van de dealer dus ook vooral naast je liggen en wind je daar niet over op.

Het herstel dient hoe dan ook kostenloos te gebeuren, dus die deur hoef je ook niet voor ze open te houden.

Ik ga mij niet wagen aan een correctie op jouw tekst omdat ik ook geen juridische achtergrond heb. Maar houd het kort, bondig en op de feiten. En vraag desnoods juridisch advies.
Dankjewel, daar heb je inderdaad gelijk ik.
Dan zou de brief/mail zo worden
Members only:
EDIT: Is het verstandig om ze al in gebreke te stellen, of zou ik me eerst moeten beroepen op de non-conformiteit?

De fiets is niet intensief gebruik. De 3000 kilometer is nog ruim genomen, het echte getal zal iets lager liggen. Niet alle ritten zijn geregistreerd, door een probleem met de Kiox.
600 kilometer per jaar, komt neer op 50 kilometer per maand.

De fiets is in december nog voor een service beurt geweest. Het probleem is dus ontstaan tussen december 2025 en juli 2026.

[ Voor 4% gewijzigd door brambest op 24-07-2026 12:05 . Reden: Toevoeging over brief. ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

chrisborst schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:43:
[...]

TS beroept zich op het conformiteitsbeginsel uit het burgerlijk wetboek. En dan hoef je maar naar 1 onderdeel te kijken, de naaf.
Dat vraag ik me af. Mijn logische gedachte is dat je een fiets hebt gekocht, niet een naaf. De naaf is onderdeel van de fiets. De naaf zelf mag dan onderhoudsvrij of onderhoudsarm zijn, maar dat geldt niet voor de onderdelen waarmee de naaf verbonden is.

Als je het op conformiteit gooit, heb je het over de logische levensduur van de fiets als geheel, waarbij regulier onderhoud/controle en de mate van gebruik (langdurig stilstaan is ook niet best voor dichtingen) direct invloed hebben op deze levensduur. Als je daar zelf nalatig bent door bijvoorbeeld een servicebeurt te missen, geef ik je weinig kans als je er een zaak van gaat proberen te maken.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De fietsenzaak is er klaar mee. Je kunt doorzeuren, maar ze doen echt niets meer. Probeer het eens bij de landelijke club; wellicht kun je daar nog iets.

En lever je hun leenfiets ook even weer in?

• brambest
Blasterxp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:57:
De fietsenzaak is er klaar mee. Je kunt doorzeuren, maar ze doen echt niets meer. Probeer het eens bij de landelijke club; wellicht kun je daar nog iets.

En lever je hun leenfiets ook even weer in?
Daarom wil ik mij ook beroepen op de non-conformiteit en of de fietsenzaak in gebreke stellen. En ja, natuurlijk lever ik hun leenfiets weer in. Mijn fiets staat ook nog steeds bij deze fietsenzaak.

[ Voor 4% gewijzigd door brambest op 24-07-2026 12:05 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
alle goodwill ben je inmiddels kwijt. Als het product tegenvalt kan de winkel daar verder niets aan doen. De leverancier kan wellicht nog iéts voor je betekenen; maar als je dezelfde route neemt - dan kom je daar ook zonder goodwill te staan.

Snap je dat principe? "je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn."

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-08 22:41
Blasterxp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:18:
alle goodwill ben je inmiddels kwijt. Als het product tegenvalt kan de winkel daar verder niets aan doen. De leverancier kan wellicht nog iéts voor je betekenen; maar als je dezelfde route neemt - dan kom je daar ook zonder goodwill te staan.

We hebben het hier niet over "tegenvallen", maar over of een product conform is of niet. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet de winkel daar zeker wel iets aan doen

Goodwill, willen etc, dat station is gepasseerd

[ Voor 4% gewijzigd door Kakaisan op 24-07-2026 12:35 ]

• Yucon
  • Laatst online: 21:59

Yucon

*broem*

Je had meegekregen dat de fietsenmaker zelf in eerste instantie niet eens om coulance wilde vragen? Hoe plaats je dat in dit plaatje?

Sommige vliegen willen gewoon niet gevangen worden. Dan is stroop of azijn niet meer aan de orde en heb je een vliegenmepper nodig.

• chrisborst

Dit is toch de omgekeerde wereld 8)7
TS koopt een dure fiets, zelfs met extra garantie. TS geeft aan het begin van het jaar aan dat hij iets merkt aan de naaf. Fietsenwinkel zegt dat dat simpelweg niet kan (misschien wel omdat dit soort naven nooit zo snel kapot gaan :+ of omdat ze weten dat de garantie bijna verlopen is).
Een paar dagen na het verlopen van de formele garantie wordt geconcludeerd dat de naaf kapot is. Reactie, helaas pindakaas. Dat is simpelweg geen klantgerichte reactie.

De enige correcte reactie is dat ze aangeven dit tot de bodem uit te zoeken, want die zou niet mogen en dat dit gaan oplossen ongeacht de verlopen garantie. Gok dat ze dan een klant voor het leven erbij hebben.

@brambest Zou je ervaring ook op trustpilot neerzetten, vaak helpt dat.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:17
Er is geen goodwill, zo te lezen is er nooit goodwill geweest. Het fietsenzaakje gaat ook aan deze reparatie ruim voldoende verdienen. er is alleen een strijd die je niet gaat winnen omdat de volgende stappen veel duurder zijn dan een reparatie. Die reparatie zou ik niet bij deze club, maar bij een normale fietsen handel laten uitvoeren. Daarnaast staat het je natuurlijk vrij om een serie reviews over deze fietsenzaak en het merk te plaatsen. Je brede kennissenkring hetzelfde laten doen is altijd een goed idee.

Had je rechtsbijstand gehad, was de non conformiteit route interessant geweest, nu niet, ze weten namelijk allang dat jij niet gaat procederen. In alles is te lezen dat dit het soort bedrijf is waar je met een boogje omheen wil lopen.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44

LankHoar

Langharig tuig

@brambest ik zou een keuze in strategie maken:

1. Eerlijke slechte review achterlaten op alle platformen waar mogelijk. Indien ze daar gevoelig voor zijn, dan nemen ze wellicht contact op. Ik schat die kans klein in eerlijk gezegd.
2. De nonconformiteit > officiële ingebrekstelling route, gevolgd door (concept) dagvaarding, en dan ook echt doorzetten. Grootkans trekken ze de keutel in voor het daadwerkelijk bij een rechter komt.

In het geval je optie 2 kiest, zou ik als eerste een non-conform email sturen, waarin je aangeeft dat ze heel duidelijk zijn geweest je niet te gaan helpen, en je daarom de koopovereenkomst ontbind. Geef je bankrekeningnummer door voor het volledige aankoopbedrag. Ik zou het niet over de fiets zelf en/of de leenfiets hebben (en ook niet al terug brengen - gebruik hem nog maar zo lang zou ik zeggen). Kan gewoon via de mail, ze hebben daar tot noch toe prima op gereageerd dus logischerwijs aan te nemen. Neem daar een termijn van 7 dagen voor reactie in op. Gezien ze telkens vlot reageren lijkt me dat niet onredelijk.

Dan na die 7 dagen een officiële ingebrekestelling, met 14 dagen voor terugbetaling. Daarna (concept) dagvaarding.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Fanta schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Dat vraag ik me af. Mijn logische gedachte is dat je een fiets hebt gekocht, niet een naaf. De naaf is onderdeel van de fiets. De naaf zelf mag dan onderhoudsvrij of onderhoudsarm zijn, maar dat geldt niet voor de onderdelen waarmee de naaf verbonden is.
Als er al impact op de naaf is, is het geenszins aannemelijk te maken dat die impact tot een 7 tot 20 keer kortere levensduur dan verwacht leidt. Je zoekt enigszins geforceerd een uitweg voor de verkoper in deze heb ik het idee. Houdt het dan wel een beetje binnen de perken.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-08 11:09

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

FirePuma142 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:11:
[...]

Als er al impact op de naaf is, is het geenszins aannemelijk te maken dat die impact tot een 7 tot 20 keer kortere levensduur dan verwacht leidt. Je zoekt enigszins geforceerd een uitweg voor de verkoper in deze heb ik het idee. Houdt het dan wel een beetje binnen de perken.
*knip* Offtopic. Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

De naaf is in mijn optiek non conform en die moet kostenloos vervangen worden. Maar zoals aangegeven hou je bij de feiten en haal de ruis eruit. Zorg dat je info kan vinden van de fabrikant wat zij aangeven dat de naaf probleemloos aan zou moeten kunnen. En hiermee ga je terug.

Maar je grotere probleem is gelijk krijgen in plaats van het te hebben. En als je dit af moet gaan dwingen en je hebt geen verzekering moet je je afvragen of je dit wil.

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 27-07-2026 18:53 ]

Mr. T.

• brambest
Ik heb met behulp van een jurist nogmaals de dealer een laatste kans gegeven. In deze laatste email heb ik zowel garantie als non-conformiteit benoemd. De reactie van de dealer was dat ze nog een laatste keer zouden reageren en terugkomen op de punten die ik had aangehaald. Ze hebben daarbij nog steeds niet op de non-conformitteit gereageerd en hielden zich aan het feit dat de fiets te laat ter reparatie is aangemeld. Daarbij hebben ze aangegeven dat ik de leenfiets uiterlijk 31 juli moet terugbrengen, anders zouden ze 25 euro per dag in rekening gaan brengen.

Ik ben van plan om de fiets 31 juli in te leveren, mijn eigen fiets mee terug te nemen. Stukken zijn aangeleverd aan de jurist om te gaan procederen tegen deze dealer.

Plan is gewijzigd, zal gaan voor andere optie, namelijk de fiets ergens anders laten repareren, en dan procederen om de reparatiekosten vergoed te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door brambest op 29-07-2026 18:54 ]

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:42
In gebreke stellen en ze 14 dagen de tijd geven. Luisteren ze niet, dagvaarding in mekaar zetten, deze door een deurwaarder laten bezorgen.

Gaat over een TV, maar strekking blijft hetzelfde: Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

[ Voor 33% gewijzigd door Mr.Joker op 30-07-2026 21:57 ]

• Fauna
@brambest Ik ben benieuwd of je nog verder gekomen bent nu je een jurist hebt ingeschakeld?
Pagina: 1