En weer een stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:04
Dag Tweakers,

Ik heb een probleem. Momenteel mag ik weer genieten van een stroomuitval. Net als gister, vorige week en 10 andere keren de afgelopen 2 maand. Ik weet echter niet wat ik er aan kan doen. De uitval zou komen door een capaciteit probleem in Noord Drachten. Zo'n 3000 huishouden zouden zijn getroffen, elke keer weer. Ik heb geprobeerd contact te zoeken met de helpdesk van Liander, zonder reactie. Ik heb de ACM bericht gestuurd zonder reactie, de gemeente gebeld die hier niets kan betekenen. Ik snap dat er af en toe een stroomuitval is, maar dit is te vaak. En het ergste is dat je geen vergoeding krijgt, want elke storing is onder de 4 uur. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om de betrokken partijen dit op te laten lossen? Dit is zwaar hinderlijk.

Mvg

Dany

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:52
Is het zwaar hinderlijk dat je geen vergoeding krijgt of heb je een ander probleem?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
allemaal melden bij de netbeheerder.
uiteindelijk zullen hunnie wat moeten doen.

of je gaat het zelf aanpakken. accu zonnepanelen. en een ups oplossing wanneer de stroom uitvalt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Yaksa schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:08:
Is het zwaar hinderlijk dat je geen vergoeding krijgt of heb je een ander probleem?
Snap je punt, naar ergens valt er ook wel wat voor te zeggen dat de SLA (zoals het in deftig management heet) niet toereikend is als het alleen per uitval trackt en niet ook binnen een bepaalde window (dus bijvoorbeeld maximaal 10 uur per half jaar oid)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

"Hinderlijk" is mogelijk wat voorzichtig uitgedrukt, zie bijvoorbeeld https://www.liander.nl/st...oringen/drachten?pagina=1
Ik tel in de postcodegebieden daar zevenentwintig maal uitval/storing sinds januari 2026 en een zestal in november en december 2025.

Naar mijn mening is dat méér dan "hinderlijk" en zou aanleiding zijn wat harder in de bus te blazen: lokale politiek, lokale pers, bedrijf of instelling met kritische koelapparatuur, of op wat kleiner niveau zuurstof concentrators/ medische voorzieningen die niet blij worden van ruim dertig maal uitval?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• peize9
Vooral het stroom. Normaal ben ik nu aan het werk of met projecten bezig. Nu zit ik op de bank te wachten op stroom.
jack zomer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:11:
allemaal melden bij de netbeheerder.
uiteindelijk zullen hunnie wat moeten doen.

of je gaat het zelf aanpakken. accu zonnepanelen. en een ups oplossing wanneer de stroom uitvalt
Ik heb het elke keer gemeld bij Liander zonder dat er een antwoord op kwam.

• peize9
DeBolle schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:23:
"Hinderlijk" is mogelijk wat voorzichtig uitgedrukt, zie bijvoorbeeld https://www.liander.nl/st...oringen/drachten?pagina=1
Ik tel in de postcodegebieden daar zevenentwintig maal uitval/storing sinds januari 2026 en een zestal in november en december 2025.

Naar mijn mening is dat méér dan "hinderlijk" en zou aanleiding zijn wat harder in de bus te blazen: lokale politiek, lokale pers, bedrijf of instelling met kritische koelapparatuur, of op wat kleiner niveau zuurstof concentrators/ medische voorzieningen die niet blij worden van ruim dertig maal uitval?
Ze staan niet eens allemaal in die lijst. Qua bedrijven, volgens mij is er hier niets met kritieke infrastructuur. Vooral kantoren, autodealers en bouwwinkels.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Stel je voor dat je artistiek bezig bent: je typt zo van "give me a big titty goth gf"... "extra intricate details"... "in a dimly lit room, specs of dust swirling through the air"... "in the style of Charles Barry"... en je pc klapt uit. Irritant toch?

Stel je dan eens voor dat je vrijwel dagelijks je ovenklok opnieuw in moet stellen, en je wekkerradio ook. Dat je nooit zeker bent of je diepgevroren koe nog eetbaar is. Dat je wéér geen biertje durft te pakken omdat je niet weet of de koelkast nog goed koelt. Dat je 3D-print mislukt is. Dat je het gevoel begint te krijgen dat je in India of een ander derdewereldland zoals de VS woont met al die stroomuitval.

Dan in het achterhoofd nemend dat al die AI-datacenters wel stroom en daarop zelfs voorrang krijgen; ja, zwaar hinderlijk.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zou het inderdaad richting lokale politiek en pers zoeken. Op die manier krijg je sneller beweging dan als eenling roepen tegen Liander (je bent op zijn best een verdienmodel voor ze) en ACM (die doen maar weinig individueel). Mobiliseer wat buren om hetzelfde te doen, als er regelmatig meerdere meldingen tegelijk komen komt er vast wel iemand in beweging.

Liander zal honderden smoesjes hebben (dat is er NL-wijd wel in gemasseerd door netbeheerders etc. de afgelopen jaren) en ze kiezen ongetwijfeld bij voorkeur voor bewust afschakelen van gebieden met vooral woningen i.p.v. bedrijven (ervan uitgaande dat dat de oorzaak bij jou is). En dan ben je in zo'n gebied als waar jij woont de sjaak.

Het is te gek voor woorden dat je door doelbewust falen van anderen (politiek, netbeheerders, etc.) je als consument bijna gedwongen wordt om geld uit te geven aan back-up voor elektriciteit. Terwijl grootverbruikers het halve net vacuum trekken en totaal niet gedwongen worden om te minderen, wat voor consumenten wel steeds meer wordt opgedrongen.

Edit: als de lijst van Liander online niet de gehele uitval dekt, heb je bewijs middels bijvoorbeeld uitlezen van je meter of zo? Doet het altijd goed in de pers als men niet geheel transparant is.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 21-07-2026 16:43 ]

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
peize9 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:24:
Vooral het stroom. Normaal ben ik nu aan het werk of met projecten bezig. Nu zit ik op de bank te wachten op stroom.
De beheerder gaat niks doen voorlopig, anders hadden ze het al wel gedaan.

Ik zou dus zelf een oplossing maken voor het probleem. (noodstroomaggregaat of een accu kopen)

ps. een noodstroomaggregaat op dezelfde brandstof als je auto is wel handig, ook als het net eens een keer een paar dagen uitvalt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 21-07-2026 16:48 ]

• peize9
Bastien schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:41:
Zou het inderdaad richting lokale politiek en pers zoeken. Op die manier krijg je sneller beweging dan als eenling roepen tegen Liander (je bent op zijn best een verdienmodel voor ze) en ACM (die doen maar weinig individueel). Mobiliseer wat buren om hetzelfde te doen, als er regelmatig meerdere meldingen tegelijk komen komt er vast wel iemand in beweging.

Liander zal honderden smoesjes hebben (dat is er NL-wijd wel in gemasseerd door netbeheerders etc. de afgelopen jaren) en ze kiezen ongetwijfeld bij voorkeur voor bewust afschakelen van gebieden met vooral woningen i.p.v. bedrijven (ervan uitgaande dat dat de oorzaak bij jou is). En dan ben je in zo'n gebied als waar jij woont de sjaak.

Het is te gek voor woorden dat je door doelbewust falen van anderen (politiek, netbeheerders, etc.) je als consument bijna gedwongen wordt om geld uit te geven aan back-up voor elektriciteit. Terwijl grootverbruikers het halve net vacuum trekken en totaal niet gedwongen worden om te minderen, wat voor consumenten wel steeds meer wordt opgedrongen.

Edit: als de lijst van Liander online niet de gehele uitval dekt, heb je bewijs middels bijvoorbeeld uitlezen van je meter of zo? Doet het altijd goed in de pers als men niet geheel transparant is.
Alleen al die van gister staat er niet bij, (of iig niet mijn postcode) dus ja niet alles staat er.

Pagina: 1