En weer een stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:38
Dag Tweakers,

Ik heb een probleem. Momenteel mag ik weer genieten van een stroomuitval. Net als gister, vorige week en 10 andere keren de afgelopen 2 maand. Ik weet echter niet wat ik er aan kan doen. De uitval zou komen door een capaciteit probleem in Noord Drachten. Zo'n 3000 huishouden zouden zijn getroffen, elke keer weer. Ik heb geprobeerd contact te zoeken met de helpdesk van Liander, zonder reactie. Ik heb de ACM bericht gestuurd zonder reactie, de gemeente gebeld die hier niets kan betekenen. Ik snap dat er af en toe een stroomuitval is, maar dit is te vaak. En ook scheef is dat je geen vergoeding krijgt, want elke storing is onder de 4 uur. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om de betrokken partijen dit op te laten lossen? Dit is zwaar hinderlijk.

Mvg

Dany

[ Voor 1% gewijzigd door peize9 op 25-07-2026 22:14 . Reden: Verwoording aangepast om mijn focus iets duidelijker te maken. ]

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Is het zwaar hinderlijk dat je geen vergoeding krijgt of heb je een ander probleem?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
allemaal melden bij de netbeheerder.
uiteindelijk zullen hunnie wat moeten doen.

of je gaat het zelf aanpakken. accu zonnepanelen. en een ups oplossing wanneer de stroom uitvalt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Yaksa schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:08:
Is het zwaar hinderlijk dat je geen vergoeding krijgt of heb je een ander probleem?
Snap je punt, naar ergens valt er ook wel wat voor te zeggen dat de SLA (zoals het in deftig management heet) niet toereikend is als het alleen per uitval trackt en niet ook binnen een bepaalde window (dus bijvoorbeeld maximaal 10 uur per half jaar oid)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

"Hinderlijk" is mogelijk wat voorzichtig uitgedrukt, zie bijvoorbeeld https://www.liander.nl/st...oringen/drachten?pagina=1
Ik tel in de postcodegebieden daar zevenentwintig maal uitval/storing sinds januari 2026 en een zestal in november en december 2025.

Naar mijn mening is dat méér dan "hinderlijk" en zou aanleiding zijn wat harder in de bus te blazen: lokale politiek, lokale pers, bedrijf of instelling met kritische koelapparatuur, of op wat kleiner niveau zuurstof concentrators/ medische voorzieningen die niet blij worden van ruim dertig maal uitval?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• peize9
Vooral het stroom. Normaal ben ik nu aan het werk of met projecten bezig. Nu zit ik op de bank te wachten op stroom.
jack zomer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:11:
allemaal melden bij de netbeheerder.
uiteindelijk zullen hunnie wat moeten doen.

of je gaat het zelf aanpakken. accu zonnepanelen. en een ups oplossing wanneer de stroom uitvalt
Ik heb het elke keer gemeld bij Liander zonder dat er een antwoord op kwam.

• peize9
DeBolle schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:23:
"Hinderlijk" is mogelijk wat voorzichtig uitgedrukt, zie bijvoorbeeld https://www.liander.nl/st...oringen/drachten?pagina=1
Ik tel in de postcodegebieden daar zevenentwintig maal uitval/storing sinds januari 2026 en een zestal in november en december 2025.

Naar mijn mening is dat méér dan "hinderlijk" en zou aanleiding zijn wat harder in de bus te blazen: lokale politiek, lokale pers, bedrijf of instelling met kritische koelapparatuur, of op wat kleiner niveau zuurstof concentrators/ medische voorzieningen die niet blij worden van ruim dertig maal uitval?
Ze staan niet eens allemaal in die lijst. Qua bedrijven, volgens mij is er hier niets met kritieke infrastructuur. Vooral kantoren, autodealers en bouwwinkels.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

*knip*
Toch maar niet.

Stel je dan eens voor dat je vrijwel dagelijks je ovenklok opnieuw in moet stellen, en je wekkerradio ook. Dat je nooit zeker bent of je diepgevroren koe nog eetbaar is. Dat je wéér geen biertje durft te pakken omdat je niet weet of de koelkast nog goed koelt. Dat je 3D-print mislukt is. Dat je het gevoel begint te krijgen dat je in India of een ander derdewereldland zoals de VS woont met al die stroomuitval.

Dan in het achterhoofd nemend dat al die AI-datacenters wel stroom en daarop zelfs voorrang krijgen; ja, zwaar hinderlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 28-07-2026 11:15 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zou het inderdaad richting lokale politiek en pers zoeken. Op die manier krijg je sneller beweging dan als eenling roepen tegen Liander (je bent op zijn best een verdienmodel voor ze) en ACM (die doen maar weinig individueel). Mobiliseer wat buren om hetzelfde te doen, als er regelmatig meerdere meldingen tegelijk komen komt er vast wel iemand in beweging.

Liander zal honderden smoesjes hebben (dat is er NL-wijd wel in gemasseerd door netbeheerders etc. de afgelopen jaren) en ze kiezen ongetwijfeld bij voorkeur voor bewust afschakelen van gebieden met vooral woningen i.p.v. bedrijven (ervan uitgaande dat dat de oorzaak bij jou is). En dan ben je in zo'n gebied als waar jij woont de sjaak.

Het is te gek voor woorden dat je door doelbewust falen van anderen (politiek, netbeheerders, etc.) je als consument bijna gedwongen wordt om geld uit te geven aan back-up voor elektriciteit. Terwijl grootverbruikers het halve net vacuum trekken en totaal niet gedwongen worden om te minderen, wat voor consumenten wel steeds meer wordt opgedrongen.

Edit: als de lijst van Liander online niet de gehele uitval dekt, heb je bewijs middels bijvoorbeeld uitlezen van je meter of zo? Doet het altijd goed in de pers als men niet geheel transparant is.

[ Voor 8% gewijzigd door LXXI op 21-07-2026 16:43 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
peize9 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:24:
Vooral het stroom. Normaal ben ik nu aan het werk of met projecten bezig. Nu zit ik op de bank te wachten op stroom.
De beheerder gaat niks doen voorlopig, anders hadden ze het al wel gedaan.

Ik zou dus zelf een oplossing maken voor het probleem. (noodstroomaggregaat of een accu kopen)

ps. een noodstroomaggregaat op dezelfde brandstof als je auto is wel handig, ook als het net eens een keer een paar dagen uitvalt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 21-07-2026 16:48 ]

• peize9
LXXI schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:41:
Zou het inderdaad richting lokale politiek en pers zoeken. Op die manier krijg je sneller beweging dan als eenling roepen tegen Liander (je bent op zijn best een verdienmodel voor ze) en ACM (die doen maar weinig individueel). Mobiliseer wat buren om hetzelfde te doen, als er regelmatig meerdere meldingen tegelijk komen komt er vast wel iemand in beweging.

Liander zal honderden smoesjes hebben (dat is er NL-wijd wel in gemasseerd door netbeheerders etc. de afgelopen jaren) en ze kiezen ongetwijfeld bij voorkeur voor bewust afschakelen van gebieden met vooral woningen i.p.v. bedrijven (ervan uitgaande dat dat de oorzaak bij jou is). En dan ben je in zo'n gebied als waar jij woont de sjaak.

Het is te gek voor woorden dat je door doelbewust falen van anderen (politiek, netbeheerders, etc.) je als consument bijna gedwongen wordt om geld uit te geven aan back-up voor elektriciteit. Terwijl grootverbruikers het halve net vacuum trekken en totaal niet gedwongen worden om te minderen, wat voor consumenten wel steeds meer wordt opgedrongen.

Edit: als de lijst van Liander online niet de gehele uitval dekt, heb je bewijs middels bijvoorbeeld uitlezen van je meter of zo? Doet het altijd goed in de pers als men niet geheel transparant is.
Alleen al die van gister staat er niet bij, (of iig niet mijn postcode) dus ja niet alles staat er.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:57
Het zou mij de 1500 euro waard zijn om een automatisch inschakelend aggregaat aan te schaffen.

Lekker door met je leven terwijl de rest van de buurt in het donker zit.

Linkje

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 25-07-2026 17:46 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• ViezeVis
  • Laatst online: 16:13

ViezeVis

Sample Text

Hier is allang geen sprake meer van iets incidenteels. Melden de buren/bewoners in jouw regio deze klachten ook bij Liander? En publieke aandacht is ook zeker een optie. Een aggregaat aanschaffen kan, maar zou voor mij absoluut niet oké voelen.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Stel je voor dat je artistiek bezig bent: je typt zo van "give me a big titty goth gf"... "extra intricate details"... "in a dimly lit room, specs of dust swirling through the air"... "in the style of Charles Barry"... en je pc klapt uit. Irritant toch?

Stel je dan eens voor dat je vrijwel dagelijks je ovenklok opnieuw in moet stellen, en je wekkerradio ook. Dat je nooit zeker bent of je diepgevroren koe nog eetbaar is. Dat je wéér geen biertje durft te pakken omdat je niet weet of de koelkast nog goed koelt. Dat je 3D-print mislukt is. Dat je het gevoel begint te krijgen dat je in India of een ander derdewereldland zoals de VS woont met al die stroomuitval.
Ik denk dat absoluut iedereen die begrijpt dat het rete irritant is. Maar volgens mij was dat een reactie op de TS dat het ergste is het gebrek aan vergoeding, en wat jij beschrijft lijkt mij een stuk erger.
Dan in het achterhoofd nemend dat al die AI-datacenters wel stroom en daarop zelfs voorrang krijgen; ja, zwaar hinderlijk.
En dat heeft hier natuurlijk geen drol mee te maken. (99% waarschijnlijk).

Overigens dit is het lijstje die voorrang krijgen:
congestieverzachters en vitale functies, zoals ziekenhuizen, drinkwaterbedrijven en brandweerkazernes, voorrang krijgen bij een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting. Daarna zijn woningbouw, scholen en warmteprojecten aan de beurt
Daar staan geen AI datacenters tussen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 25-07-2026 18:06 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CodeCaster schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Stel je voor dat je artistiek bezig bent: je typt zo van "give me a big titty goth gf"... "extra intricate details"... "in a dimly lit room, specs of dust swirling through the air"... "in the style of Charles Barry"... en je pc klapt uit. Irritant toch?

Hinderlijk is het wel, want ik zou wat dingen moeten ompluggen voor thuiswerken maar ik zou wel gewoon door kunnen werken op mijn thuisbatterij (en waarschijnlijk 5G). De koelkast en diepvries zullen wel 4 uur koud blijven (anders zou ik die ook om moeten pluggen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:19
Sissors schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:04:
[...]

Ik denk dat absoluut iedereen die begrijpt dat het rete irritant is. Maar volgens mij was dat een reactie op de TS dat het ergste is het gebrek aan vergoeding, en wat jij beschrijft lijkt mij een stuk erger.

[...]

[...]

Datacenters hebben gewoon hun eigen noodstroomvoorzieningen natuurlijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• peize9
Sissors schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:04:
[...]

[...]

[...]

Ik heb op dat moment van schrijven de verkeerde verwoording gebruikt. Ik was toen ook weer niet blij dat alles weer uit was gevallen en op dat moment ook uit was.

Mijn primaire probleem is dat Liander geen informatie geeft, het al maanden lang bezig is en wij last blijven hebben terwijl er niets gebeurd zo ver wij weten. Een stroom storing 1x per jaar kan gebeuren en is geen probleem. Gepland onderhoud ook geen probleem als we van te voren worden ingelicht. 28x in een jaar is gewoon te veel, en ik kan er niets aan doen behalve een aardig wat geld uitgeven wat niet nodig zou moeten zijn.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:48
peize9 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:24:
[...]

die zit in je telefoon en in je laptop, telefoon op hotspot en je kunt in iedergeval doorwerken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

emielbf schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:46:
die zit in je telefoon en in je laptop, telefoon op hotspot en je kunt in iedergeval doorwerken.
Nog zelf kosten maken ook tijdens het werk (niet iedereen heeft een mobiel van de zaak), waarbij je ervan uitgaat dat er een laptop is en een kantoorbaan... ;) En bij een stroomstoring vallen GSM masten niet uit, denk je? ;) Je doet behoorlijk wat aannames in elk geval.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2026 08:32 ]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:17
[...]

Leuk totdat Visual Studio of een ander programma automatisch een update binnenhaalt van 2gig. Bij Windows kun je aangeven dat je connectie 'metered' is, maar niet alle programmas houden zich daaraan. Nog los van alle andere ergernissen en mogelijke schade aan je apparatuur.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:13

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Op voorwaarde dat je je werk op een laptop doet, en dat het laptopscherm voldoende is om alles te kunnen doen. Soms heb je gewoon meer rekenkracht nodig, soms heb je mogelijkheden nodig die enkel maar met behulp van uitbreidingskaarten en extra hardware kunnen en soms ben je met taken bezig die gewoon een groot scherm vereisen om ook maar iets of wat efficient te werken.

Dan kun je naar de volgende stap gaan en gaan investeren in een UPS. Maar moeten we dan allemaal maar duizenden Euro gaan investeren in noodstroom voor wanneer het net uitvalt? Betalen we daarom zoveel geld voor elektriciteit?

En ook een generator zoals @FRANQ voorstelt is niet zo eenvoudig, want ook dan moet je er voor zorgen dat je woning geisoleerd geraakt van het elektriciteitsnetwerk voordat je die kunt opstarten, en opnieuw ben je dan dus zelf een oplossing aan het bekostigen terwijl je al zoveel geld betaald voor een netwerk dat betrouwbaar hoort te zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FRANQ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:45:
Het zou mij de 1500 euro waard zijn om een automatisch inschakelend aggregaat aan te schaffen.

Lekker door met je leven terwijl de rest van de buurt in het donker zit.

Linkje
Leuk idee maar als de aanschaf de helft van de kosten is mag je heel blij zijn. Een elektricien moet dat dan ook gaan aansluiten op zo'n manier dat dat aggregaat en je netstroom nooit tegelijk aangesloten zijn anders mag het al niet, en dan moet het ook snel genoeg starten dat er niks uitvalt anders mag je al je klokjes alsnog opnieuw gaan instellen.
En dan mag je nog flinke kosten gaan maken om dat ding te voorzien van brandstof ook, terwijl stroom gewoon hoort te werken in Nederland

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:05
27 stroomonderbrekingen op een half jaar, dat lijkt eerder op infrastructuur van ontwikkelingslanden.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:52
Te gek voor woorden ook dat Liander nog geen enkele keer een concrete reactie heeft gegeven. Hier wordt iets onder het tapijt geschoven. Ik zou de publiciteit opzoeken zoals al vaak als tip is gegeven.

En dit wijst ook precies een beetje het probleem aan waar ik me zo enorm aan kan storen. David tegen Goliath. Ze leveren diensten, jij betaald er netjes voor maar niet eens het fatsoen hebben op met een reactie te komen als het voor de 27e keer in een half jaar tijd uitvalt. Sterkte TS! en hoop dat een beetje herrie maken gaat helpen.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-08 14:32
mbbs1024 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:12:
27 stroomonderbrekingen op een half jaar, dat lijkt eerder op infrastructuur van ontwikkelingslanden.
Was in India, gebeurde een uitval meerdere keren per dag. Niemand kijkt daar van op, iedereen gaat gewoon door. :P 27 stroomonderbrekingen op een half jaar zouden ze daar om lachen hoor.
Alle belangrijke systemen zitten daar achter backups, generatoren en noem het maar op.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 26-07-2026 23:00 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Er lijkt inderdaad een groot tekort in Drachten. En dat is voorlopig nog niet opgelost. (Nieuw onderstation drachten heeft verkenningsfase in 2026)
https://www.liander.nl/-/...df?v=1&d=20251107T133503Z

Kennelijk zit er een soort extra organisatie bij, de https://frieseenergietafel.nl/ . Misschien kun je die vragen?

Tot die tijd zijn je opties, verhuizen naar stabiel gebied of voorbereidingen regelen in de zin van een generator, power station of thuisaccu met noodstroom.

• peize9
jeroen3 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:16:
Er lijkt inderdaad een groot tekort in Drachten. En dat is voorlopig nog niet opgelost. (Nieuw onderstation drachten heeft verkenningsfase in 2026)
https://www.liander.nl/-/...df?v=1&d=20251107T133503Z

Kennelijk zit er een soort extra organisatie bij, de https://frieseenergietafel.nl/ . Misschien kun je die vragen?

Tot die tijd zijn je opties, verhuizen naar stabiel gebied of voorbereidingen regelen in de zin van een generator, power station of thuisaccu met noodstroom.
Ik zal die energietafel morgen direct bellen. Als het inderdaad zo is dat dit meer dan een jaar gaat duren dan zal ik moeten gaan kijken naar een lange termijn oplossing, waarschijnlijk in de vorm van een thuisaccu. Ik zal ook me daar in gaan verdiepen.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48
@peize9 Is een thuisbatterij met offgrid mogelijkheden geen optie? Anders zou je een jackery oid kunnen nemen. Beide niet goedkoop natuurlijk, maar het maakt je wel minder afhankelijk.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
peize9 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:54:
[...]

Ik zal die energietafel morgen direct bellen. Als het inderdaad zo is dat dit meer dan een jaar gaat duren dan zal ik moeten gaan kijken naar een lange termijn oplossing, waarschijnlijk in de vorm van een thuisaccu. Ik zal ook me daar in gaan verdiepen.
Hou er rekening mee dat dit nog veel langer kan duren, ik werk best veel met netbeheerders en ben nu een ontwerp van een station aan het afronden, en dat hele traject heeft nu ruim 2 jaar geduurd. Nu nog een jaar bouwen en dan testen en dan zal het over 1,5 jaar ongeveer operationeel zijn.
Als ze voor jouw stad nu pas budget hebben zal het nog wel een aantal jaar duren voordat daar een operationeel station staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 27-07-2026 09:15 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Een accu gaat ook weer leeg.

Een aggregaat kun je zelf bijvullen.

Ik zou voor dat laatste kiezen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-08 21:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FreakNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:43:

In eiland bedrijf bij noodstroom wordt de accu van de Victron hier gewoon geladen uit de zonnepanelen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
'k Zou in ieder geval kijken naar goede monitoring, met harde data sta je een stuk sterker. En dan niet alleen voor de onderbrekingen maar ook van de optredende netspanning, vooral bij het weer inschakelen. Vaak ook niet erg bevorderlijk voor de levensduur van je apparatuur, dat geklapper van de spanning.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:42
[...]

Het is een prijzige oplossing maar ik heb een accu thuis om situaties als die van jou voor te blijven.

- Een 18kWh accu. Full electric huis, alleen auto laden is niet echt een optie als de zon niet schijnt
- Als de zon schijnt en het stroomnet valt weg vallen m'n 8.4kW-piek panelen ook uit. Door de accu blijven die nu aan, dus overdag (mits zon) blijf ik iig zelfstandig draaien.
- Mocht ik willen kan ik ook nog een aggregaat aansluiten aan de controlbox. Dat is voorlopig (hoop ik) niet nodig, maar die optie is er wel. Dus als t echt langer gaat duren kan ik behoorlijk zelfstandig.

Zodra de stroom wegvalt, kan natuurlijk ook de zendmast etc ook gaan, dus ik weet niet hoeveel internet ik blijf houden, maar mn huis blijft werken :)

Complimentje?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:43
CH4OS schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:05:
[...]
En bij een stroomstoring vallen GSM masten niet uit, denk je? ;)
Nee, die blijven wel een paar uur doordraaien voordat ze uitgaan.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

flaskk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:30:
Nee, die blijven wel een paar uur doordraaien voordat ze uitgaan.
Ook niet altijd. Hier waar ik woon ook een keer een stroomuitval gehad. Alles was ineens pikke donker (gebeurde in de late avond). De straatverlichting viel uit en een paar seconden later had ik geen verbinding meer. ook mijn mobiel niet, overigens. Ik denk dus eerder dat die paar minuten waar je op doelt, de time out op de verbinding is.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:43
CH4OS schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:41:
[...]
Ook niet altijd. Hier waar ik woon ook een keer een stroomuitval gehad. Alles was ineens pikke donker (gebeurde in de late avond). De straatverlichting viel uit en een paar seconden later had ik geen verbinding meer. ook mijn mobiel niet, overigens. Ik denk dus eerder dat die paar minuten waar je op doelt, de time out op de verbinding is.
Dan is er een probleem met de telecomprovider, toen ik nog in de telecom zat moesten alle sites zo ver ik weet nog een halve dag minimaal door kunnen draaien, de hubs (hoofdlocatiea) stond een noodvoorzieningen bij.

Stuk of 6/12 van deze accu,s dingen zijn nogal jat gevoelig dus elke kast had ook een alarm, dus als je niet of verkeerd in boekte stond er binnen een mum van tijd politie 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKHs2yIY7_S0evIT3P4Jmo2YyG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Do39CmYXVkFNNu4OhBmSkQpR.jpg?f=fotoalbum_large Sorry voor de offtopic, ik zou als ts ook zo veel mogelijk landelijke media opzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door flaskk op 27-07-2026 10:51 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
een dorp als Haren heeft in sommige wijken ook veel uitval. Meerdere weekenden per maand op sommige momenten. Er is geen pijl op te trekken. Kennis van mij is zat, en trekt dan zijn Honda generator aan.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:44
FreakNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:43:

Voor een naadloze overgang zou je een kleinere accu kunnen gebruiken die het moment van wegvallen van stroom tot starten en stroom leveren van aggregaat kan opvangen. Die kan mogelijk ook de pieken en dalen van het aggregaat wat vlaktrekken.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:44
Ik ben bekend met gevallen van "load shedding" in landen als Zuid-Afrika, maar dat het in een westers land als Nederland er zo aan toe gaat dat verbaast me toch wel.
Ik woon in een andere wijk en heb via de media wel iets van de uitvallen mee gekregen, maar dat het er zoveel waren was mij niet bekend.

Heb he enig idee hoeveel adressen er betrokken zijn bij die uitvallen en kan het nog iets te maken hebben met industrie verderop in Drachten?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-08 09:23
Deze website geeft gedetailleerde info , misschien dat je er wat mee kan ?

https://stroomstoringen-friesland.nl/kennisbank/stroomstoring-drachten-surhuisterveen-24-juli-2026/

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Dit ziet er enorm AI gegenereerd uit. Ik zou hier weinig waarde aan hechten.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
peize9 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:54:[...]Ik zal die energietafel morgen direct bellen. Als het inderdaad zo is dat dit meer dan een jaar gaat duren dan zal ik moeten gaan kijken naar een lange termijn oplossing, waarschijnlijk in de vorm van een thuisaccu. Ik zal ook me daar in gaan verdiepen.
En? Heb je een bevredigend antwoord gekregen?
Overigens, wanneer dit daadwerkelijk elke keer bij 3000 huishoudens (zoals je zelf aangaf) gebeurd dan was het waarschijnlijk al in de landelijke pers verschenen.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de storing elke keer zo omvangrijk is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23
Drachten staat nagenoeg elke week met stroomstoring op Waldnet, meestal <3000 huishoudens over uitgestrekt gebied getroffen.
Zwembad moest vorige week ook al sluiten vanwege geen stroom.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07
flaskk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Dan is er een probleem met de telecomprovider, toen ik nog in de telecom zat moesten alle sites zo ver ik weet nog een halve dag minimaal door kunnen draaien, de hubs (hoofdlocatiea) stond een noodvoorzieningen bij.
Ik kan me nog een nieuwsbericht herinneren van een jaar of wat geleden dat een flink aantal GSM-masten niet de noodvoorzieningen hadden die ze eigenlijk zouden moeten hebben. Dus dat het zou moeten klopt inderdaad, maar het kan best zijn dat het lang niet overal zo geregeld is, in de praktijk.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:38
[...]

Haha als dit daadwerkelijk om een 110kV onderstation gaat (hoogspanning), reken dan maar op een 10-jarig traject als met nu in de verkenningsfase zit.

Iets met politieke en particuliere tegenwerking(en) maar wel overal gejammer dat er meer gëelectrificeerd moet worden maar niet willen faciliteren waar mogelijk.

En dan wat betreft de storingen in hoeveelheid en tijd, kan aan allerlei factoren liggen, oude(re) bekabeling die verweerd is, te dunne kabels voor wat eroverheen gaat, al dan niet gecombineerd met verkeerde scheidingen in de netten.
Maar het kan ook te maken hebben met een relatief nieuwe wijk (rond 2000 gesticht) met veel EV's en PV wat de boel niet aan kan, ook dan knapt de boel met regelmaat.

En ook hier kan de provincie/gemeente flink tegenwerken terwijl de netbeheerder al lang bezig is om alles rond te krijgen om te vernieuwen (been there, done that).

[ Voor 30% gewijzigd door Annuk op 04-08-2026 17:48 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• peize9
Yaksa schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:16:
[...]

En? Heb je een bevredigend antwoord gekregen?
Overigens, wanneer dit daadwerkelijk elke keer bij 3000 huishoudens (zoals je zelf aangaf) gebeurd dan was het waarschijnlijk al in de landelijke pers verschenen.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de storing elke keer zo omvangrijk is.
Zij zijn niet voor dit soort dingen, zij helpen bij de energietransitie, niet bij dit soort zaken.

Het is trouwens elke keer echt een heel groot gebied. Ook veel bedrijven e.d. in het gebied.

Ondertussen ga ik maar eens kijken naar wat hardware, want met de antwoorden van Liander via de mail kan ik niets. Ze geven geen concrete oorzaak.

De reactie:

Naar aanleiding van het door u ingevulde contactformulier, sturen wij u deze mail. 

In uw buurt hebben zich in korte tijd meerdere storingen in het elektriciteitsnet voorgedaan. Hierdoor heeft u meerdere keren zonder stroom gezeten. Wij begrijpen dat dit erg vervelend is. In deze e-mail informeren wij u over de oorzaak en de maatregelen die wij hebben genomen.

Excuses voor het ongemak
Allereerst bieden wij onze excuses aan voor het ongemak. Wij beseffen hoe vervelend het is om onverwachts meermaals zonder stroom te zitten. Onze medewerkers doen er alles aan om storingen zo snel mogelijk op te lossen en herhaling waar mogelijk te voorkomen.

Wat is er gebeurd?
U heeft in korte tijd te maken gehad met meerdere stroomonderbrekingen. Een storing kan soms schade veroorzaken op een andere plaats in het elektriciteitsnet. Deze schade is niet altijd direct zichtbaar en kan op een later moment een nieuwe storing veroorzaken. Waarschijnlijk is dat ook in deze situatie gebeurd.

Hoe hebben wij dit opgelost?
Tijdens de laatste storing hebben onze monteurs een defect onderdeel in het elektriciteitsnet gevonden. Dit onderdeel is hersteld en het elektriciteitsnet werkt weer zoals het hoort. Op dit moment zijn er geen aanwijzingen voor nieuwe problemen. Helaas kunnen wij nooit volledig uitsluiten dat er in de toekomst opnieuw een storing ontstaat.

Heeft u opnieuw een storing of verder nog vragen?
Wij verzoeken u dan contact op te nemen via het Nationaal Storingsnummer 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar.

Nogmaals onze oprechte excuses voor al het ongemak.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet,

[Naam]
Medewerker Klachtenteam
Liander Klant & Control (O&S)

• Richard33
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Nou inmiddels is er weer een storing in het gebied Drachten Noord..

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
peize9 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:20:
[...]

Zij zijn niet voor dit soort dingen, zij helpen bij de energietransitie, niet bij dit soort zaken.

Het is trouwens elke keer echt een heel groot gebied. Ook veel bedrijven e.d. in het gebied.

Ondertussen ga ik maar eens kijken naar wat hardware, want met de antwoorden van Liander via de mail kan ik niets. Ze geven geen concrete oorzaak.

De reactie:

Naar aanleiding van het door u ingevulde contactformulier, sturen wij u deze mail. 

In uw buurt hebben zich in korte tijd meerdere storingen in het elektriciteitsnet voorgedaan. Hierdoor heeft u meerdere keren zonder stroom gezeten. Wij begrijpen dat dit erg vervelend is. In deze e-mail informeren wij u over de oorzaak en de maatregelen die wij hebben genomen.

Excuses voor het ongemak
Allereerst bieden wij onze excuses aan voor het ongemak. Wij beseffen hoe vervelend het is om onverwachts meermaals zonder stroom te zitten. Onze medewerkers doen er alles aan om storingen zo snel mogelijk op te lossen en herhaling waar mogelijk te voorkomen.

Wat is er gebeurd?
U heeft in korte tijd te maken gehad met meerdere stroomonderbrekingen. Een storing kan soms schade veroorzaken op een andere plaats in het elektriciteitsnet. Deze schade is niet altijd direct zichtbaar en kan op een later moment een nieuwe storing veroorzaken. Waarschijnlijk is dat ook in deze situatie gebeurd.

Hoe hebben wij dit opgelost?
Tijdens de laatste storing hebben onze monteurs een defect onderdeel in het elektriciteitsnet gevonden. Dit onderdeel is hersteld en het elektriciteitsnet werkt weer zoals het hoort. Op dit moment zijn er geen aanwijzingen voor nieuwe problemen. Helaas kunnen wij nooit volledig uitsluiten dat er in de toekomst opnieuw een storing ontstaat.

Heeft u opnieuw een storing of verder nog vragen?
Wij verzoeken u dan contact op te nemen via het Nationaal Storingsnummer 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar.

Nogmaals onze oprechte excuses voor al het ongemak.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet,

[Naam]
Medewerker Klachtenteam
Liander Klant & Control (O&S)
Toch knap he... Zoveel tekst en niets melden :X
Pagina: 1