PC loopt vast tijdens gamen en komt in herstel-lus – vermoed

Pagina: 1
Acties:

• Ruben383
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21-07 14:18
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met een probleem dat ik sinds een paar maanden heb met mijn zelfgebouwde pc (ongeveer 3 jaar oud). Deze week is het alleen veel erger geworden.

Tijdens het gamen loopt mijn pc volledig vast. Er reageert dan helemaal niets meer. Vervolgens schakelt de pc zichzelf uit, start automatisch opnieuw op en komt in een herstel-lus terecht. Ik krijg eerst 'Automatisch herstel voorbereiden', daarna 'Automatisch computer herstellen' en uiteindelijk de melding dat er een probleem is opgetreden met mijn apparaat en het niet kan worden hersteld.

Het enige wat dan helpt, is de pc volledig van de stroom halen. Pas daarna kan ik hem weer opstarten en kom ik weer normaal in Windows. Zodra ik vervolgens weer een game start, duurt het meestal ongeveer 30 tot 40 minuten voordat hetzelfde probleem opnieuw optreedt.

Dit heb ik inmiddels al geprobeerd:
  • Windows volledig opnieuw geïnstalleerd.
  • Beide RAM-modules afzonderlijk getest met MemTest; hierbij zijn geen fouten gevonden.
  • Alle drivers die ik kon bedenken bijgewerkt.
  • BIOS geüpdatet naar de nieuwste versie.
  • Temperaturen gecontroleerd tijdens het gamen.
Mijn specificaties:
  • CPU: AMD Ryzen 7 5700X
  • GPU: MSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black 8G OC
  • RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB (2x8GB) 3200 MHz
  • SSD: Lexar NM790 1TB
  • PSU: NZXT C750
Ik heb de temperaturen tijdens het gamen goed in de gaten gehouden. Op het moment dat het probleem zich voordeed zat mijn CPU rond de 56°C en de GPU ongeveer ook rond de 60°C. Oververhitting lijkt me daarom niet de oorzaak.

Omdat Windows opnieuw installeren, het updaten van alle drivers en de BIOS-update niets hebben opgelost, denk ik dat het eerder een hardwareprobleem is. Op dit moment verdenk ik zelf de voeding (NZXT C750), omdat de pc volledig uitvalt onder belasting en daarna pas weer normaal wil opstarten nadat de stroom er volledig af is geweest. Ik weet echter niet zeker of dat daadwerkelijk de oorzaak is.

Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt kan worden of welke onderdelen ik nog kan testen? Zijn er bepaalde stress-tests of andere controles die jullie aanraden om de oorzaak te achterhalen? Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:47
Hoe lang heb je je ram geheugen getest? Minimaal 12 uur is wel aan te raden en het liefste 24 uur.

Voeding zou sowieso een optie kunnen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 21-07-2026 14:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit klinkt inderdaad wel alsof de voeding roet in het eten kan gooien. Een instabiele voeding kan echt hele rare problemen veroorzaken. Dus die uitsluiten door het eens met een andere te testen kan geen kwaad.
Je temperaturen zien er netjes uit, dus daar zou ik het issue niet zo snel zoeken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Klinkt een beetje als dat ssd probleem van een tijdje terug? Was dat niet verooraakt door een windows update?

Springt die in read only door een glitch oid?

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:32
Ik vermoed eerder een CPU of SSD fout hier vanwege dat windows zichzelf niet kan herstellen. En dat het pas na de stroom er af te halen weer werkt klinkt een beetje alsof er elektronisch iets vastloopt in of de SSD of de CPU

Probeer de SSD is op gen 3 te zetten misschien.

Neem aan dat de lexar onder een heatsink zit anders even kijken hoe warm die word.

Anders misschien is kijken of er een firmware update is voor de ssd.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-07 15:56
Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik aanraden een voeding te lenen van iemand en te kijken of je het probleem kan reproduceren. Daarnaast een SSD of HDD om te lenen en daar Windows op te installeren en kijken of het te reproduceren is. Is wel echt de makkelijkste manier om beide componenten uit te sluiten.

Ziet de PC er zelf van binnen nog goed uit? Dus niet veel stof, kabels die loszitten, brandplekken op PCB's o.i.d.?

Ik mis trouwens het moederbord nog wat je gebruikt.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:32
Bij dit soort zaken denk ik direct aan een matige I/O op de Ryzen CPU in combinatie met overklokt geheugen, waarbij is ik dit soort issues vaker heb gezien. Echter is DDR4 3200MT/s supported voor de 5700X. Waardoor het mogelijk wat minder voor de hand ligt.

Wil je dit toch nog testen, zorg dan even dat je EXPO of XMP (als het oudere / Inter specifieke modules zijn) uitstaat en het geheugen op een standaard JEDEC snelheid van bijv. 2400MT/s of 2600MT/s draait. Is het dan wel stabiel kan het zijn dat je I/O die een maandag morgen modelletje is.
Pagina: 1