Dilemma: upgrade, nieuw, gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik sta voor een dilemma en kan wel wat advies gebruiken.
Over het algemeen doe ik programmeerwerk waarbij meestal Visual Studio Code, Netbeans, Filezilla, Chrome, Opera en Notepad++ gelijktijdig open staan. Verder altijd 3 monitoren. Er worden geen spelletjes op gespeeld.
Bij mijn werkgever staat hiervoor een Dell Pro Slim Plus QBS1250 Core Ultra7 met 16GB geheugen. De pagefile loopt nogal snel op, en na wat testen komt dit omdat 16GB eigenlijk te weinig is en 32GB toereikend zou moeten zijn. Het gebrek aan RAM zorgt voor snelheidsproblemen. Dus voor een ultra7 zou minimaal 32GB nodig zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mij lijkt 1000 Euro prima voor mijn eisen. Of het nu een fabriek klaar, zelf samenstellen of totaal gebruikt systeem betreft. Ik heb wel een factuur nodig. Mag ook marge zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu staan:
Moederbord: Intel DH77EB, AAG39073-304
Processor: i5-3450 CPU @ 3.10GHZ, 4 core
Geheugen: 8GB
Videokaart: MSI NVIDIA Geforce FTX 970 gaming 4G (3 monitoren, breed, PCI-e 3.0 x16)
Voeding: BQT S6-SYS-UA-450W
Ripjaw DDR4-3300 8G*2 CL 16-18-18-38

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige pc draait geen W11, en de USB3 is uitgevallen. Zoals ik het zie zijn er meerdere opties

Ik zou een ander moederbord met core ultra7 en 32GB  in de kast kunnen zetten, maar dat gaat niet passen binnen 1000 Euro.
Kant en klaar kasten met ultra 7 zijn verkrijgbaar net onder 1000 Euro. Maar in dat geval moet er nog 16GB bij om te komen tot 32GB, en daar kunnen max 2 monitoren op ipv 3.
Ik heb nog liggen Ripjaw DDR4-3300 8G*2 CL 16-18-18-38. Een setje erbij, en een moederbord voor een i7 zou ook kunnen werken. Of beter om een gebruikte pc te zoeken die alles al heeft. Die hele lichtshow die er vaak in zit mag er wat mij betreft uit.

De reden ik in eerste instantie voor ultra7 zou willen kiezen, is dat de kans groot is dat deze voor mijn toepassing prima bruikbaar is totdat Windows weer eens met een update komt waardoor mijn PC onbruikbaar wordt. Dit is me al vaker gelukt.
Voor aankopen zou ik wel een factuur nodig hebben. Mag ook marge zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zoals gezegd, ik loop tegen een dilemma aan door de DDR5 problematiek. Alle tips en plan van aanpak zijn welkom.

Alles komt goed, maar niet vandaag

Beste antwoord (via tweakingtoday op 22-07-2026 13:15)

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:03
2e hands zou volgens mij prima kunnen werken idd.

Ik heb nog een compleet systeem staan, mocht je interesse hebben.

I5 14600K
asrock MOBO B760 chipset
32GB DDR5
Samsung1TB M.2 SSD PCIE4
radeon 7600 8GB videokaart
corsair kast
corsair voeding
Lian li case fans en AIO 240mm.
Meeste onderdelen had ik over na upgrades van desktop en HTPC, een voeding en AIO erbij
om er een compleet systeem van te maken.
Staat nog niet in de vraag en aanbod, was ik vanavond van plan.

Heb dit de laatste paar maanden gebruikt voor het testen van wat linux distro's en voor
het gamen met android VM.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• eppo666
2e hands zou volgens mij prima kunnen werken idd.

Ik heb nog een compleet systeem staan, mocht je interesse hebben.

I5 14600K
asrock MOBO B760 chipset
32GB DDR5
Samsung1TB M.2 SSD PCIE4
radeon 7600 8GB videokaart
corsair kast
corsair voeding
Lian li case fans en AIO 240mm.
Meeste onderdelen had ik over na upgrades van desktop en HTPC, een voeding en AIO erbij
om er een compleet systeem van te maken.
Staat nog niet in de vraag en aanbod, was ik vanavond van plan.

Heb dit de laatste paar maanden gebruikt voor het testen van wat linux distro's en voor
het gamen met android VM.

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:05
tweakingtoday schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:42:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik sta voor een dilemma en kan wel wat advies gebruiken.
Over het algemeen doe ik programmeerwerk waarbij meestal Visual Studio Code, Netbeans, Filezilla, Chrome, Opera en Notepad++ gelijktijdig open staan. Verder altijd 3 monitoren. Er worden geen spelletjes op gespeeld.
Bij mijn werkgever staat hiervoor een Dell Pro Slim Plus QBS1250 Core Ultra7 met 16GB geheugen. De pagefile loopt nogal snel op, en na wat testen komt dit omdat 16GB eigenlijk te weinig is en 32GB toereikend zou moeten zijn. Het gebrek aan RAM zorgt voor snelheidsproblemen. Dus voor een ultra7 zou minimaal 32GB nodig zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mij lijkt 1000 Euro prima voor mijn eisen. Of het nu een fabriek klaar, zelf samenstellen of totaal gebruikt systeem betreft. Ik heb wel een factuur nodig. Mag ook marge zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu staan:
Moederbord: Intel DH77EB, AAG39073-304
Processor: i5-3450 CPU @ 3.10GHZ, 4 core
Geheugen: 8GB
Videokaart: MSI NVIDIA Geforce FTX 970 gaming 4G (3 monitoren, breed, PCI-e 3.0 x16)
Voeding: BQT S6-SYS-UA-450W
Ripjaw DDR4-3300 8G*2 CL 16-18-18-38

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige pc draait geen W11, en de USB3 is uitgevallen. Zoals ik het zie zijn er meerdere opties

Ik zou een ander moederbord met core ultra7 en 32GB  in de kast kunnen zetten, maar dat gaat niet passen binnen 1000 Euro.
Kant en klaar kasten met ultra 7 zijn verkrijgbaar net onder 1000 Euro. Maar in dat geval moet er nog 16GB bij om te komen tot 32GB, en daar kunnen max 2 monitoren op ipv 3.
Ik heb nog liggen Ripjaw DDR4-3300 8G*2 CL 16-18-18-38. Een setje erbij, en een moederbord voor een i7 zou ook kunnen werken. Of beter om een gebruikte pc te zoeken die alles al heeft. Die hele lichtshow die er vaak in zit mag er wat mij betreft uit.

De reden ik in eerste instantie voor ultra7 zou willen kiezen, is dat de kans groot is dat deze voor mijn toepassing prima bruikbaar is totdat Windows weer eens met een update komt waardoor mijn PC onbruikbaar wordt. Dit is me al vaker gelukt.
Voor aankopen zou ik wel een factuur nodig hebben. Mag ook marge zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zoals gezegd, ik loop tegen een dilemma aan door de DDR5 problematiek. Alle tips en plan van aanpak zijn welkom.
Als de pc van de IT-afdeling is: vraag ze simpelweg om voor zo'n € 210 dat extra reepje RAM (Crucial CT16G56C46U5) bij te plaatsen. Daarmee ga je naar 32 GB, waardoor je geen vol RAM meer hebt. Tevens activeer je Dual Channel, wat de bandbreedte verdubbelt zodat de interne grafische chip van die Dell moeiteloos zelf die 3 schermen aanstuurt.

Dat lost het probleem op :)

• tweakingtoday
@N H Tech Is niet helemaal de oplosiing. Het Dell probleem is het probleem van mijn werkgever. De vraag betreft een PC voor mezelf waarbij ik de Dell ervaring mee neem.

• tweakingtoday
@eppo666 Je aanbod zou zo maar eens de oplossing kunnen zijn. Geen factuur neem ik aan, ook geen marge? Wat vraag je ervoor? PM kan natuurlijk ook

• eppo666
tweakingtoday schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:12:
@eppo666 Je aanbod zou zo maar eens de oplossing kunnen zijn. Geen factuur neem ik aan, ook geen marge? Wat vraag je ervoor? PM kan natuurlijk ook
Zie je DM
Pagina: 1