Vraag

• Hubert57
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:17
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus in combinatie met een Em340 stroommeter. Ik gebruik hem om een Volvo Xc 40 Recharge (plug-in hybride) te laden. Ik heb 14 zonnepanelen die ongeveer 4 kw max leveren; de zonnepanelen leveren via 3 fasen terug naar het net. De Wallbox is via 3 fasen aangesloten.

Ik gebruik de Wallbox in Full Green mode, omdat ik zoveel mogelijk de stroom van mijn zonnepanelen wil gebruiken. Normaal laadt de Wallbox maximaal 3.6 KW; het maximum wat de XC40 wil hebben. Als er weinig zon is zou de Wallbox nu het laadvermogen terug moeten regelen om te voorkomen dat hij teveel stroom van het net trekt. maar dat werkt niet: zelfs al is er geen zon, dan blijkt hij laden met 3.6kw.

Ik heb al veel dingen gecheckt:
  • De EM 340 werkt en zit op de hoofdaansluting
  • De Wallbox ziet de EM340 en ziet ook de stromen van de 3 verschillende fases. Als er zonnestroom is en de lader werkt, trekt hij op fase 1 meestal 5-9 A van het net, en wordt er op fase 2 en 3 stroom teruggeleverd aan het net
  • Als er minder zon is geeft de Wallbox ook aan dat hij minder groen stroom gebruikt; maar het totaal blijft die 3.6kw. De Wallbox ziet dus de EM340 metingen, maar regelt er niet op
Wat zou het probleem kunnen zij dat de Wallbox niet het vermogen terugregelt als er geen of weinig zonnestroom is?

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmmm... 3.6 kW klinkt als 1-fase laden.

Maar goed, als jouw Volvo echt op 3 fasen laadt dan is de minimun stroomsterkte 6A per fase.

En dat is 6A × 3 × 230 V ≈ 4.1 kW
Lager dan 6A kan die niet en dynamisch op minder fasen overgaan kan die ook niet.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Hubert57
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:17
De XC40 Rechardge plug-in laadt blijkbaar maar op 1 fase