Laadproblemen Opel Corsa (Geen Mahle!)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• cemedia
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:28
Opel Corsa Elektric (BJ: 2020). Geen Mahle OBC! Een “MetaSystem” (aldus het logo op de OBC).

De auto stopt random met laden. Soms na een uur, soms na meerdere uren. Heel soms gaat het wel gewoon goed. Als de auto stopt met laden, blijft het indicatie lampje bij de stekker groen knipperen, alsof deze laad. Bij ontgrendelen / vergrendelen met de sleutel start de auto weer mte laden. Dit speelt nu ongeveer een week. Het vreemde is dat dit een jaar én twee jaar geleden rond dezelfde periode in het jaar ook voorkwam. We zijn beide keren naar de dealer geweest. Die heeft de auto uitgelezen (konden niks vinden….) en een software update uitgevoerd. Daarna was het verholpen. 

Door het stroomverbruik uit de Zonneplan app kan ik zien of de auto het nog doet (of niet). Op mijn werk hebben we laadpalen met een schermpje. Hierin wordt aangegeven “Laden gestopt door voertuig” als deze is gestopt. Ook hier: ont/vergrendelen en de sessie gaat verder. Omdat het voorkomt bij meerdere palen (thuis en werk) durf ik uit te sluiten dat het aan de palen ligt. Dan blijft de kabel en de auto over.

De auto’s (en dit BJ) staan bekend om issues, maar dat betrof Mahle OBC’s.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? M.n. de periode in het jaar valt mij op i.c.m. de quick fix (update).

Ik heb nog niet getest (wil daar vanavond mee beginnen) of het ook met de granny lader voorkomt. Een nieuwe laadkabel is dan nog een rest optie.

Mijn vraag
Welke opties heb ik nog om dit verder te onderzoeken / fiksen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Coolblue laadpaal, Opel Corsa, Alfen laadpaal (werk)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mahle is een bekend probleem. Software update lijkt tijdelijk te helpen.

Alle reacties

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:31
Wordt er loadbalancing toegepast op de laadpalen? sommige auto's vinden het minder prettig dat de stroom constant wisseld, met name als deze onder een bepaalde load komt en dan stop die ermee.

gebruik je jouw eigen laadstekker of die 'standaard' aan de paal zit? Mocht je een losse stekker gebruiken, probeer er eens eentje van iemand te lenen voor een test. kun je wellicht uitsluiten of het aan de stekker zelf ligt?

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• cemedia
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:28
Loadbalancing staat -volgens mij- uit-. We laden ook altijd snachts, dus dan is dat denk ik minder van toepassing (ik ben een leek)?

We gebruiken altijd onze eigen kabel (ligt in de auto). Ik wil idd kijken of ik een keer een paar dagen kan ruilen met iemand, om te kijken of de problemen dan daar ontstaan en bij mij zijn opgelost.