Laptop beschadigd tijdens reis - nog te repareren

Pagina: 1
Acties:

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:36
Iemand ervaring hiermee? Best flink wat schade in de behuizing en omgeving van het scherm.

Paar jaar geleden gekocht voor ong 550 euro.

Kan zoiets gerepareerd worden of is het goedkoper om een nieuwe te kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJWpTqQe2uLwRrHyE7Qk9efM3RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YG1TQ2Jq8ZfkEIh00Pjt4iFv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yocKx1l05wOt5wiK1KqOfO_j_pE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaQqOpXsEnkSAKMFfEmEPKrj.jpg?f=fotoalbum_large

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Is natuurlijk moeilijk in te schatten maar meest belangrijke is of het scherm nog gewoon normaal werkt. Als het scherm verder normaal werkt en de laptop verder normaal werkt, tja, ja dan loont het zich wel deze nog te repareren.

Voor wat ik zo zien kan is het alleen die bezel wat los is gegaan en zo te zien de clipjes er nog zitten. Vermoed wel dat je die bezel weer gewoon in kan klikken maar ja, op afstand en via foto altijd moeilijk in te schatten.

Als er een nieuw scherm in moet en nieuwe behuizing, tja, nee, dan loont het niet voor een toch al oudere en goedkopere laptop.

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:36
Scherm doet het nog. Ik zal thuis betere fotos maken.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:42
Lijkt of de schanier daar uit de behuizing gebeukt/gescheurd is, dat is mogelijk zoveel schade dat je een hele behuizing en misschien ook een scharnier moet zien te verkrijgen en vervangen.

Vooral voor zakelijke modellen is dat vaak nog wel te vinden, maar als het een consumenten model is wordt dat een stuk lastiger zo niet onmogelijk, of je moet een kapotte maar met goede behuizing etc. op de kop zien te tikken en dan de hele boel ombouwen.

Het zal dan ook vooral zijn hoeveel moeite je wilt doen om het, eventueel, te kunnen fixen en dat afwegen tegen de geldelijke waarde voor jezelf.

• jwvdleest
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04:11
Zo te zien zou het kunnen gaan om een Lenovo laptop. Als het er een uit de T-, P- of X-series (vergeet ik er een?) is dan is reparatie eenvoudiger. Ik heb van dit soort fysieke reparaties geen verstand, ik zou Microfix in Leiden vragen om een prijsopgave.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:59
een paar jaar oude laptop van 500 euro op reis beschadigd? Die is dus total loss:
- opgeven aan de reisverzekering.
- nieuwe kopen van 500 euro,
- gegevens overzetten
- en door.

• mchrve
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:54
Ik heb ooit een Lenivo helemaal voorzien van een nieuwe behuizing inclusief scharnieren.

Afhankelijk van de leeftijd en waarde van de laptop is het te overwegen het zelf te doen.

Het is een priegel werk, maar is te doen..

Je moet geduld hebben en voorzichtig zijn, sommige clips kunnen makkelijk breken.

Delen van de behuizing staat op pootjes die gesmolten zijn op alles op z'n plaats te houden. Om dat voor elkaar te krijgen kan je de koppen smelten met een klein soldeerboutje.

Alle onderdelen destijds bij onze Chinese vriend Ali gevonden.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:06

Yucon

*broem*

Die tweede foto ziet wel ernstig uit. Ik zou zelf voor een vervangende behuizing gaan. Doe anders eens een belrondje naar verkopers van refurbished computers wat ze nog hebben liggen. Van de partijen die ze kopen gaat vaak ook een deel weg wegens schade aan moederbord of beeldscherm en dat zou een goede donor kunnen zijn.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53
Dit komt helaas te vaak voor dit, het plastic waarmee de messing inzetmoeren vast zitten breekt af. Vaak door verkeerd openen van het apparaat (altijd in het midden, zodat de kracht gelijkmatig verdeeld wordt over beide scharnieren) breekt het al af, het is echt een van de zwakste punten van zo'n apparaat. Backcover dient hierbij vrijwel altijd vervangen te worden. Dan is het nog de vraag of dat de scharnieren zelf nog heel zijn, soms lopen deze door tot bovenin de backcover. Vervangen is an sich te doen, op ifixit kun je vaak wel een handleiding vinden aan de hand van het type van je apparaat. Kwestie van op de juiste manier openen zodat niet al het plastic afbreekt, voorzichtig want zo te zien zit de bezel niet alleen vast met plastic haakjes maar ook met een plaklaag aan het display. Deze zal waarschijnlijk ook mee vervangen moeten worden. Dit is een deel van de bezel, als je deze (plaklaag of bezel) niet mee vervangt is de kans groot dat de bezel altijd een stukje open zal blijven staan. Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door MineTurtle op 21-07-2026 07:20 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Boedje
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:15
Als ik het zo zie qua 'dikte' van je device moet de hele assembly worden vervangen. Economisch gezien niet meer interessant voor herstel. Maar dat is mijn aanname.

Check of er parts beschikbaar zijn op Replacedirect voor jouw device. Dan heb je ook een indicatie wat dit kan gaan kosten voor je zoiets wegbrengt naar een bedrijf waar bijvoorbeeld @jwvdleest je naar verwijst. Vergeet niet dat daar nog arbeidsloon bij komt en dat er verschillen kunnen optreden in prijs door OEM-parts en aftermarket parts.

Hopelijk kun je wat met deze info!

Oh en als de base nog werkt dan kun je het misschien nog aansluiten op een dumb-tv als mediaplayer/browser or whatever.

[ Voor 10% gewijzigd door Boedje op 21-07-2026 08:15 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:14
Gezien totaalwaarde van de laptop én het feit dat alles gewoon werkt zou ik er zo min mogelijk kosten en energie in stoppen. Kun je het geheel niet gewoon 'verlijmen'? Niet de mooiste oplossing wellicht, maar met de juiste lijm waarschijnlijk rock solid. Vast een optie waar de gemiddelde tweaker mij voor verguist maar dat neem ik dan maar voor lief ;)

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:49
Zou fijn zijn als je het model / merk er bij zou kunnen vermelden. Zo zou het diegene het makkelijker maken om je te kunnen helpen met onderdelen.
Pagina: 1