Rekenmethode PV + batterij na einde saldering (2027)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EnerCalculatie
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21:51
Beste Tweakers,

Als software developer ben ik op dit moment een tool aan het bouwen (EnerCalculatie https://www.enercalculatie.nl) die installateurs helpt om op basis van een energierekening snel een onderbouwd adviesrapport te genereren. Nu we richting 2027 gaan (einde salderingsregeling) merk ik dat de rekenmethodiek achter offertes en terugverdientijden een stuk complexer wordt.

Waar je voorheen simpelweg jaarvolumes tegen elkaar kon wegstrepen, moet je nu gaan rekenen met werkelijk gelijktijdig verbruik, dynamische tarieven (inclusief negatieve stroomprijzen), en de interactie met een thuisbatterij. Een Excel-sheet die dit uur-tot-uur (of kwartier-tot-kwartier) probeert door te rekenen over 10 tot 15 jaar inclusief batterijdegradatie wordt al snel een onhandelbaar monster.

Ik ben erg benieuwd hoe de installateurs, adviseurs en tech-nerds hier op het forum dit in de praktijk aanpakken:

1. Profielen bij gebrek aan P1-data: Als een klant nog geen slimme meter of P1-historie heeft, met welke profielen rekenen jullie dan om het gelijktijdige verbruik (directe zelfconsumptie) in te schatten? Gebruiken jullie de standaard NEDU-profielen, of vlakkere vuistregels (zoals de bekende 30%)?

2. Modellering van de thuisbatterij: Hoe rekenen jullie met de laad-/ontlaadcycli en degradatie van de batterij over de jaren heen? Pakken jullie een vast aantal laadcycli per jaar, of simuleren jullie dit op basis van historische opwek- en verbruiksprofielen?

3. De boodschap aan de klant: Hoe leggen jullie de nieuwe werkelijkheid (zonder saldering) begrijpelijk uit in offertes zonder dat de klant afhaakt op te veel technische details?

Ik ben benieuwd naar jullie rekenmethodes en visie hierop! Mocht je het leuk vinden om eens mee te kijken naar de tool of feedback te geven op de rapportages, laat het gerust weten.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Dit zit al in PV-accu ontwerp software, zoals solaredge designer.

Weet je zeker dat je het wiel opnieuw wil uitvinden?

Installateurs kiezen nu al suboptimale tools omdat bijvoorbeeld SE-designer geen sterk CRM is… dus je hebt een uphill battle als je je werk commercieel wil uitbuiten.

Zonder salderen rekenen is voor deze tools niet nieuw… het buitenland doet het al niet, ze waren vaak juist zwak voor Nederland

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 21-07-2026 07:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EnerCalculatie
Terecht punt, en fijn dat je het zo direct zegt. Je hebt gelijk dat de rekenkern (uur/kwartier-simulatie, batterijgedrag, dynamische tarieven) niet nieuw is — SE Designer en vergelijkbare tools doen dat al, en in het buitenland draait dat al langer zonder saldering.

Waar ik op mik is niet die rekenkern zelf, maar de fase ervoor. SE Designer (en vergelijkbare PV/accu-ontwerptools) ga je pas in als er al een concreet systeemontwerp op tafel ligt. EnerCalculatie zit daarvóór: klant belt, stuurt zijn energierekening, en binnen een paar minuten ligt er een onderbouwd adviesrapport — nog zonder dat er een dakopname of PV-ontwerp is geweest. Dus geen vervanging van je ontwerptool, maar een filter/opener in de saleskant: sneller een reëel beeld geven van terugverdientijd zonder eerst een volledig ontwerptraject in te gaan. De tool is tevens niet uitontwikkeld, meerdere optie komen nog wat SE Designer ook in huis heeft.

Of dat commercieel voldoende onderscheidend is t.o.v. "iemand maakt het gewoon in Excel of belt het even door" — eerlijke vraag, en precies waar ik feedback op zoek. Als je zin hebt om mee te kijken hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door EnerCalculatie op 22-07-2026 09:54 ]

• Ronald
Een basis PV ontwerp is minutenwerk … de meest basale tool doet het al heel aardig: Thomas Berger pvcalc

Ik heb behoorlijk verschillende hoog gedetailleerde verbruik modellen (uurverbruik voor een heel jaar) in SE gebruikt, en de verschillen waren verassend klein onder de streep… geen idee hoe ver je bent, maar het zaait bij mij twijfel hoe diep je moet willen…

Meekijken is er wel een van “what’s in it for me”, ik ben zelf geen installateur ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EnerCalculatie
Helder punt over het PV-ontwerp en de uitkomsten in SE Designer.

Dat het verschil tussen gedetailleerde verbruiksmodellen onder de streep verrassend klein kan zijn, is inderdaad een interessant gegeven. Binnen de software is het vinden van de juiste balans tussen detail en bruikbaarheid in de salesfase exact de uitdaging — hoe diep moet je gaan om representatief te zijn, zonder dat het een onnodig complex monster wordt?

Wat betreft "what's in it for you": logisch standpunt. Jouw kritische blik op de rekenmodellen en de praktische waarde is al waardevol. Mocht je het leuk vinden om het te testen/bekijken, stel ik uiteraard gratis toegang of een licentie tegenover jouw feedback zodra het live staat.

Als je openstaat voor een korte demo of een blik achter de schermen, stuur me gerust een DM!

• Ronald
Ik werk niet professioneel in deze markt, dus aan een licentie heb ik ook niets :-)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het zoveelste gevibe-code AI projectje wat hier ter review wordt aangeboden en naar de echte ervaringen uit de praktijk komt vragen.
Iedereen kan zoiets zelf wel met Claude / Codex bouwen, daar heb je geen SaaS of licentie voor nodig.

Sales wil gewoon een mooi verhaal naar de klant dat ze toch echt die peperdure batterij snel gaan terugverdienen. Eenmaal verkocht hoor je ze niet meer dat het vaak weggegooid geld was.
Ik zou als prospect wel gecharmeerd zijn van een verkopende partij die meedraagt in het risico. Kleine aanbetaling doen en alleen bij bewezen terugverdiensten krijgen ze de rest.
Pagina: 1