PC valt volledig uit tijdens alle games

Pagina: 1
Acties:

• Zezimaa
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-07 19:56
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft, want ik ben inmiddels door mijn opties heen.

Specificaties:
  • CPU: AMD Ryzen 5 5600
  • GPU: AMD Radeon RX 6900 XT
  • Moederbord: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 (nieuw)
  • RAM: 32 GB Kingston Fury Renegade DDR4-3600
  • PSU: Corsair RM1000x (2024) 1000W
Probleem:
Mijn pc valt tijdens het gamen volledig uit. Er komt geen bluescreen of foutmelding; hij schakelt direct uit alsof de stroom wegvalt. Daarna kan ik hem meestal direct weer aanzetten.

Het gebeurt bij alle games, van lichte tot zware titels. Soms na een paar minuten, soms duurt het langer.

Soms blijft de pc daarna ook in een bootloop hangen: hij probeert op te starten, valt direct weer uit en blijft dat herhalen. Pas als ik de voeding volledig uitschakel of de stekker eruit haal en even wacht, start hij weer normaal op.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Moederbord vervangen.
  • Voeding vervangen (Corsair RM1000x 2024 1000W).
  • Temperaturen van CPU en GPU zijn normaal.
  • Zware GPU- en systeembenchmarks draaien zonder problemen, ook langdurig.
  • Videodrivers meerdere keren volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, inclusief oudere versies.
  • MemTest86 gedraaid zonder fouten.
  • In Windows Event Viewer zie ik geen bruikbare foutmeldingen, behalve de verwachte Kernel-Power 41 na de plotselinge uitval.
Het vreemde is dat benchmarks geen problemen geven, terwijl vrijwel iedere game uiteindelijk wel een complete shutdown veroorzaakt.

Heeft iemand een idee waar ik nog naar moet kijken? Ik begin te twijfelen aan de CPU of GPU, maar ik hoor graag welke tests jullie als volgende stap zouden uitvoeren.

Alvast bedankt voor het meedenken!

(ps heb chat gebruikt om me post zo duidelijk mogelijk te verwoorden)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:25

franssie

Save the albatross

Meeste heb je wel getest. Maar alleen bij gamen zet mij op een ander spoor... Zou het kunnen dat door de vibraties er iets loskomt of je hdmi kabel gek doet? Of je muis etc.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:09
Heb je de GPU met pigtails gekoppeld of is elke pcie aansluiting ook echt gewoon maar 1 kabel?

Anders zou ik persoonlijk de GPU eerst zwaar underclocken puur om te kijken of de GPU niet onstabiel is geworden. Als het met een underclock ineens allemaal wel goed werkt kan het gewoon zijn dat je GPU instabiliteit heeft gekregen over de maanden/jaren.

En als laatste kan ik nog bedenken om is zonder EXPO/XMP te draaien om te kijken of het misschien een FCLK instabilteit is.

Succes in iedergeval met uitzoeken

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Sinds wanneer speelt zich dit af, altijd al zo geweest of vanaf een x moment?

Stopcontact geaard?

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:25
Ik heb dit probleem ook gehad. Lag bij mij aan de videokaart. Vervangen en daarna was het probleem opgelost. Kun je met een andere testen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je Windows al een opnieuw geïnstalleerd? Gewoon om je os uit te sluiten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58

Cheezus

Luiaard

Tommiiee schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:00:
Ik heb dit probleem ook gehad. Lag bij mij aan de videokaart. Vervangen en daarna was het probleem opgelost. Kun je met een andere testen?
Hier ook vergelijkbare problemen veroorzaakt door de videokaart. Die zou ik dus als primaire verdachte aankaarten :)

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Toevallig niet een 5600G met onboard gpu?

• issari
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Gebruik je toevallig een pcie riser? En is die een generatie ouder dan je kaart/mobo? Want dan moet je even de pcie settings in je bios handmatig aanpassen naar de versie van de riser.

• DoggyX
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 19:03
Hi Zezimaa,

Al eens geprobeerd om de kaart 200 MHz terug te draaien? Mijn broertje had hetzelfde issue met zijn RX6950XT. Na de terugdraai voor bepaalde games die crashen, zorgde het ervoor dat de pc niet meer crashte. Op een ander systeem konden we het issue niet reproduceren en met een andere kaart ook niet meer bij hem.

Wellicht helpt het.

[ Voor 3% gewijzigd door DoggyX op 22-07-2026 19:03 ]

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:48
Ik heb hetzelfde gehad met een Ryzen 5600. Wat bij mij werkte is de kloksnelheid van de processor iets begrenzen. Ik ben nu op het werk dus kan de exacte instellingen zo niet zien.
Pagina: 1