Fritzbox 5690 pro - glasvezel - drop in snelheid Odido

Pagina: 1
Acties:

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Ik heb glasvezel van odido (100Mbps). Rechtstreeks aangesloten op Fritz.box 5690 pro.

Werkt goed, speedtest geeft maximale down- en uploadsnelheid. Echter na verloop van tijd zakt de snelheid in. Download gaat naar ongeveer 10Mbps en upload naar ongeveer 25Mbps. Wanneer? Geheel willekeurig, kan na een paar uur zijn of na een dag of 2 en alles er tussen in. Enige oplossing is herstarten Fritzbox.

Snelheiddrop zowel via Wifi als via UTP.

Ook als ik de ONT er tussen laat zitten en de fritz box via WAN aansluit gebeurt dit ook (ook meerdere kabels gebruikt). Mijn verdenking is dus de Fritzbox 5690 pro. Ik zie in de 'gebeurtenissen' van de fritzbox niets bijzonders staan.

Als ik het modem (zyxel) van Odido gebruik gebeurt dit niet. Dus waarschijnlijk probleem van Fritzbox?

Ik gebruik Fritz.os 8.22.

Glasvezelinformatie:
in ontvangstrichting (Rx) Golflengte: 1490 nm / 1550 nm Ontvangstvermogen: -8.5 dBm

in zendrichting (Tx) Golflengte: 1310 nm Zendvermogen: -5.7 dBm

Iemand een idee?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou om te beginnen even updaten naar de nieuwste firmware ik denk 8.25.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BB-One
Frogmen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:04:
Ik zou om te beginnen even updaten naar de nieuwste firmware ik denk 8.25.
Voor de 5690pro is er (nog) geen 8.25. Versie 8.22 is de meest recente.

• Koffiemok73
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:22
Dit is een bekend probleem bij meerdere Fritz!Box modellen. De work-around is om de hardwareversnelling uit te zetten.
  • Log in
  • Menu Hulp en info
  • Fritz!Box support (helemaal onderaan de pagina)
  • Pakketversnelling (redelijk onderaan)
  • Zet het vinkje uit voor "Hardware-versnelling actief"
  • Klik op "Instelling toepassen"
Elke keer dat je de Fritz opnieuw opstart dien je dat vinkje weer uit te zetten.

Ik kreeg vanochtend de melding dat firmware 8.25 beschikbaar is voor de 5690 Pro. Misschien dat het daarmee opgelost wordt?

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-08 11:42
@BB-One Wij kennen dit Probleem met de 5690pro en als het niet opgelost is met het uitzetten van de Pakketversnelling, dan graag de recente Labor FRITZ!OS installeren.

https://fritz.com/en/pages/fritz-lab-fresh-from-development

Is het hiermee niet opgelost, dan graag contakt met de collega's van de ontwikkeling opnemen, die dit verder voor je zullen gaan onderzoeken.

https://fritz.com/en/pages/fritz-lab-your-feedback

Vriendelijke groeten uit Berlijn,

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

• BB-One
Koffiemok73 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 06:36:
Dit is een bekend probleem bij meerdere Fritz!Box modellen. De work-around is om de hardwareversnelling uit te zetten.
  • Log in
  • Menu Hulp en info
  • Fritz!Box support (helemaal onderaan de pagina)
  • Pakketversnelling (redelijk onderaan)
  • Zet het vinkje uit voor "Hardware-versnelling actief"
  • Klik op "Instelling toepassen"
Elke keer dat je de Fritz opnieuw opstart dien je dat vinkje weer uit te zetten.

Ik kreeg vanochtend de melding dat firmware 8.25 beschikbaar is voor de 5690 Pro. Misschien dat het daarmee opgelost wordt?
Op aangeven van de helpdesk van Fritz! heb ik de lab versie geinstalleerd. Deze draait nu al een aantal dagen, maar tussendoor ook nog een automatische update gehad, dus fritz!box is weer opnieuw opgestart... Draait nu: 8.40-135099 BETA
Ik heb auto update even uitgezet en nu kijken of het een aantal dagen goed gaat. Is dat niet het geval dan ga ik de hardware versnelling uitzetten. Dank voor de reactie.

• johnnijm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-08 16:16
BB-One schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Voor de 5690pro is er (nog) geen 8.25. Versie 8.22 is de meest recente.
Sinds 8 augustus 2026 is versie 8.25 er. Bij mij werd automatisch een back-up gemaakt van de oude instellingen en werd de nieuwe versie geïnstalleerd. Daar kunnen veel andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen. :)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02
johnnijm schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Sinds 8 augustus 2026 is versie 8.25 er. Bij mij werd automatisch een back-up gemaakt van de oude instellingen en werd de nieuwe versie geïnstalleerd. Daar kunnen veel andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen. :)
en lost dat het op is de grote vraag?

diskeltische lurker

• Koffiemok73
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:22
technopeuter schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:13:
[...]

en lost dat het op is de grote vraag?
Ik heb 8.25 nu bijna twee dagen draaien en tot nu toe geen snelheidsverlies. Eerder was dat vaak binnen een paar uur tot een dag het geval.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02
ik herkende het hoor, heel vaag wat er gebeurde. alsof t enorm geknepen werd

diskeltische lurker

• BB-One
Zoals eerder gemeld: Op verzoek van de helpdesk van Fritz! de lab versie geinstalleerd (nu draait 8.40-135099 BETA). Nu al 3 dagen up and running zonder drop in snelheid. Lijkt dat het probleem uit de wereld is!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:57

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

johnnijm schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

En ook dat @FRITZ!webcare altijd even komt kijken in topics waarin FritzBox genoemd wordt. Top!

[ Voor 8% gewijzigd door vdr01 op 10-08-2026 15:23 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Pagina: 1