Lange oprit - tips en ervaring gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:14
Bij ons nieuwbouwhuis moeten we een lange oprit aanleggen. Denk aan zo'n 18 meter. Hiervoor zullen we offertes moeten aanvragen, maar dan is het wel handig om te weten wat we precies willen :)
Na al veel te hebben gelezen hier en elders zijn er een aantal optties die ons aanspreken:
1. Twee banen stelconplaten en daartussen grind of groen
2. Karrenspoor met banen van grasdallen en daartussen groen.
3. Karrenspoor met banen van grind en daartussen groen

We willen een goed waterdoorlatende oprit. Wat we niet willen: Een volledig bestrate oprit met klinker, grote tegels etc. Ook niet: padvast.

Goed om te weten: We gebruiken de auto weinig. Denk aan misschien 1 keer in de week. Deze moet dan wel over de oprit, want staat onder carport bij het huis. Wel fietsen we veel, dus de oprit
moet niet modderig worden in de regen of heel glad bij sneeuw (we zullen wel strooien natuurlijk)>

Omdat het ene flinke lengte is moet het liefst in één goed. Wat raden jullie aan? En wat juist niet?
(en staat dit topic hier goed of kan het beter (ook) ergens anders geplaatst worden??)

Alle reacties

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:22
Waarom niet volledig grind ipv optie 1?

vanwege het fietsen?

[ Voor 22% gewijzigd door VidaR-9 op 20-07-2026 10:33 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zet even de breedte erbij.

"2 stelconplaten"....die zijn er nogal in wat afmetingen...."standaard" is die vierkant 200x200 maar iedereen roept al gauw "stelcon"-plaat bij wat voor betonplaat dan ook ;-)

als je 200x100 hebt weet ik nog niet of die in de lengte of breedte ligt, scheelt nogal of je inrit 2 meter of 4 meter breed is.

ik zou naar iets van "waterdoorlatende bestrating" kijken die heb je in diverse uitvoeringen natuurlijk maar dan heb je in geval iets van vaste ondergrond eron voor de fiets in plaats van dat je door een hele grindbak moet worstelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ecoraster.nl/wp-content/uploads/2025/04/Zonder-titel-700-x-700-px-16.png

Afbeeldingslocatie: https://www.opritaanleggen.net/wp-content/uploads/grastegels-plaatsen.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.devliert.nl/lcms2/RESIZE/w9999-h220-c220x220-q90/bestanden/cache/store/devliert/115815/Piedra_Eco_-_60x40x12_Zwart.jpg?1758953995

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:21
Hoe is de ondergrond? Dus klei / zand / veen? Kijk dan wat er mogelijk is kwa bestrating. Bij zakgevoelige gebieden is het soms beter om kleine verhardingsmaterialen te gebruiken in plaats van hele grote materialen vanwege het verzakken en herstellen. Wat past een beetje bij de rest van het huis en tuin? Industrieplaten (stelconplaten) met een baan groen er tussen kan goed. Het is wel meteen een bredere optie want die krengen zijn minimaal 1 meter breed als je standaard spul gaat gebruiken. Wat ga je onder de carport leggen? Kan je die stenen ook niet gebruiken voor de karresporen? Dat geeft mogelijk een beter eenduidiger beeld. Een ander iets om over na te denken: Wat ga je doen bij de deur? Hoeveel ruimte heb je over? Kan je daar dan een hele industrieplaat (Stelconplaat) kwijt? Of moet dat gezaagd worden?

Grind zou niet mijn eerste keuze zijn vanwege dat los ligt. Dan een vaste strook erin om makkelijker met je fiets en rolemmer naar de straat te kunnen. En maak die dan wel breed zat zodat je netjes met je fiets aan de hand daar kan lopen.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 10:56

Smurf

Detri

Ik zou voor een combinatie gaan: Een 1e deel voor de carport volledig bestraat zodat je een werkplek of een alternatieve plek om de auto neer te zetten hebt. En dan het "tuinpad deel" met bijvoorbeeld die open bestrating met gras ertussen waar @Fraggert al een plaatje van liet zien.

)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Smurf schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:53:
Ik zou voor een combinatie gaan: Een 1e deel voor de carport volledig bestraat zodat je een werkplek of een alternatieve plek om de auto neer te zetten hebt. En dan het "tuinpad deel" met bijvoorbeeld die open bestrating met gras ertussen waar @Fraggert al een plaatje van liet zien.
goede aanvulling.

vlak bij huis zeker gewoon straatwerk, dat is echt prettiger er om heen in het dagelijks leven.

ook voertuigen stallen boven begroeing is altijd nog een stuk vochtiger dan straatwerk dus imho beter voor je wagen, ook is het handiger met dauw zodat je zonder natte schoenen kunt instappen :P

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03:03
wij hebben zelf een stuk oprit met die grastegels uit de post van Fraggert (de onderste). Bevalt opzich wel goed.

Ik zou niet snel grind nemen, je blijft onkruid eruit plukken.

• Eva-Luna74
Goede vragen allemaal.. Breedte max iets van 3 meter, dus echt voor gebruik van 1 auto. Aan het eind zulen we dan een breder stuk bestraten zodat er twee auto's kunnen staan.
Als stelconplaten minimaal 1 m breed zijn wordt dat niet zo mooi denk ik.
Grind: het grove boerengrind vind ik zelf erg mooi, maar fietst niet fantastisch, plus ik ben bang voor veel onkruid dat er van boven in komt. En 20 m met de volle rolcontainer erdoorheen is ook niet handig inderdaad. Maar ik vind de uitstraling wel mooi!
Ondergrond: hmm.. ga ik navragen. Geen idee hoe het zit met zakgevoeligheid.
Over de bestrating bij het huis/carport hebben we nog niet nagedacht. Niet te strak als in grote tegels in ieder geval. Langs het huis een strook grof grind, daarnaast misschien waaltjes of zo.
Rest tuin: We zitten landelijk, tuin wordt groen, veel gras, wat bomen, niet strak in ieder geval. Ik zal even een plaatje plakken van wat ik mooi vind. Met stelconplaten heeft dat direct een andere (minder mooie) uitstraling.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wyQXVmcG/Voorbeeld-oprit-karrenspoor.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cgBRmnM9/Voorbeeld-oprit-met-stelconplaten.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Eva-Luna74 op 20-07-2026 11:12 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:06
@Eva-Luna74

Als je een groene uitstraling wil hebben, zou je kunststof grastegels kunnen overwegen:
https://irritech.nl/grastegels/

Deze zijn in veel uitvoeringen te krijgen, je kan de gaten vullen met grond en gras of grind.

Verder zou kunnen kijken welke soorten groen beloopbaar zijn als je iets anders dan gras wil:
https://www.tuinplantenwinkel.nl/blogs/tuinplantenwinkel-blog/het-ideale-groene-alternatief-voor-gras-in-de-tuin/

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53
Onkruid in grind zal je altijd krijgen, maar het verwijderen gaat een stuk makkelijker als je er onder geotextiel voor de wegenbouw legt. Ik heb het van het merk Bontec.
Niet dat zogenaamde worteldoek, want daar groeit ook nogal snel van alles in vast, tenzij je wekelijks gaat wieden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:16
Grind krijg je ook spoorvorming in. Wij hadden thuis grind op de oprit, maar mede ook doordat er een lichte bocht in zat werk je het elke keer opzij als je er overheen rijd. En fietsen is inderdaad waardeloos daarop :X

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:13
jip_86 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:45:
Grind krijg je ook spoorvorming in. Wij hadden thuis grind op de oprit, maar mede ook doordat er een lichte bocht in zat werk je het elke keer opzij als je er overheen rijd. En fietsen is inderdaad waardeloos daarop :X
Af en toe even harken, maar fietsen is inderdaad niets.

Wat hierboven ook al is aangegeven: waar de auto komt te staan bestraten, heb je gelijk een goede oppervlakte waar je ook eens lekker kan klussen. De rest met van die grasdoorlatende stenen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:21
Misschien over de hele lengte een smal verhard stuk (halve meter?) laten aanleggen voor het fietsen, fietsen door grind of over stenen met gras ertussen is gewoon heel vervelend is mijn ervaring. En dan kan je voor de auto inderdaad iets als die stenen met gras/groen doen.

All your base are belong to us!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38
Dat verandert alles, die wieltjes zijn totaal niet geschikt voor de onderste twee opties uit de post van @Fraggert. Doe jezelf een plezier en maak een baan van vaste bestrating met een breedte die goed te doen is met de container, dus ongeveer een meter breed of zo. Fietst ook een stuk comfortabeler :) De meters links en rechts ervan kun je wel waterdoorlatende bestrating gebruiken.

Wij hebben ook een rolcontainer, en bij een huurgarage die we vroeger hadden lag de middelste van de opties van @Fraggert; niet te doen...

Een baan van 1m breed en 18m lang doet niet echt af aan de waterdoorlating, de stroken links en rechts werken het water dat op de dichte strook vangt wel weg; de keren dat het zo hard regent dat dit niet lukt is in 10 jaar op één hand te tellen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Eva-Luna74
Dank jullie wel. Ik denk dat het een combi wordt van
  • kunststof grastegels: zijn heel betaalbaar qua materiaal, zie ik.
  • smalle vlakke strook zodat we normaal de oprit op en af kunnen fietsen, mss in het midden
  • aan beide zijden en in het midden ofwel gras ofwel laagbljvende beloopbare planten (bedankt @chrisborst )

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Paul @Eva-Luna74

Voor wat betreft wielen....even terug naar de definitie "rolcontainer".

hebben we het hier over een "kliko"?

Afbeeldingslocatie: https://store.kliko.nl/media/62/a3/a7/1593118375/Kliko%20240%20liter%20NEO.png

Of een "echte" rolcontainer waar al gauw 4 x zoveel in kan met 1000 liter inhoud:

Afbeeldingslocatie: https://vanderhelmcontainers.nl/wp-content/uploads/2022/11/Blauw-deksel1100-rolcontainer-achtergrond-wit-4.png

waarbij de stalen uitvoering al helemaal niet te rollen is over alles wat geen asfalt is.

Afbeeldingslocatie: https://www.binqer.nl/media/catalog/product/a/f/afvalcontainer_1100liter_staal_rond_deksel.jpg?width=700&height=700&canvas=700,700&optimize=medium&bg-color=255,255,255&fit=bounds

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
voor alles is een oplossing

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Eva-Luna74
Oh, ik lees nu de post van @Paul ..Strook voor fiets en container niet te smal. Genoteerd.

• Paul
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:37:
@Paul @Eva-Luna74

Voor wat betreft wielen....even terug naar de definitie "rolcontainer".
Ik denk bij "rolcontainer" aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srmb-EE0LKv1zN4bzDFgTAxSFIE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kzyHMVkHS2oxD5cViKJQIqGJ.png?f=user_large
Kliko's en afvalcontainers hebben veel grotere wielen dan de versie waar ik aan denk bij dat woord :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:33
VidaR-9 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:33:
Waarom niet volledig grind ipv optie 1?

vanwege het fietsen?
Grind kom je na een tijdje door je hele tuin tegen. Zeker als je er met auto's overheen rijdt "verdwijnt het ook nog eens naar beneden en moet je elke paar jaar grind bijbrengen. Overigens heeft grind wel voordelen: Je hoort het als er iemand je oprit op komt ;) Dus een stukje veiligheid.

@algemeen:
Grind kom je na een tijdje door je hele tuin tegen. Zeker als je er met auto's overheen rijdt "verdwijnt het ook nog eens naar beneden en moet je elke paar jaar grind bijbrengen. Overigens heeft grind wel voordelen: Je hoort het als er iemand je oprit op komt ;) Dus een stukje veiligheid.

Daarnaast krijg je redelijk snel onkruid in je grind. Elke week bijharken kan daar tegen helpen, maar met alle zooi die van boven naar beneden komt (denk ook aan "stikstofdepositie") zul je na enige tijd ook op worteldoek oid een "vruchtbare" bodem krijgen.

Stelconplaten hebben daar minder last van want minder naden en als ze goed liggen ook minder verzakking. Overigens zou ik dat niet bij mijn huis willen hebben.

Hier ligt 400m2 straatklinkers. Waar de auto "regelmatig" rijdt hebben we weinig last van onkruid - wel van spoorvorming. Als ik het nu weer zou moeten doen zouden grastegels een aantrekkelijke optie zijn MITS een goede stevige ondergrond en zodanig dat de robotmaaier er overheen kan.

Onkruid tussen klinkers, tegels, grind verwijderen is een K-klus als je geen azijn, round-up, etc. kunt, wilt of mag gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door DjoeC op 20-07-2026 12:51 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paul schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:45:
[...]
Ik denk bij "rolcontainer" aan zoiets:
zo zie je maar weer, vandaar de vraag :)

overigens : deze zet je natuurlijk niet 20 meter van je huis aan de straat, of ik moet me een use-case over het hoofd zien :+

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 20-07-2026 12:50 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DjoeC schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:45:
[...]

100%

wij zitten vrijstaand en van wat bebouwing af...en hebben net ons grind eruit en klinkers gelegd.

ik hoor dus nu niet makkelijk of er iemand de dam op komt.

• Eva-Luna74
Haha, nee geen grote containers hier, gewoon de groene, grijze, plastic container. Maar zo'n rail lijkt me wel wat!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:22
Eva-Luna74 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:23:
Dank jullie wel. Ik denk dat het een combi wordt van
  • kunststof grastegels: zijn heel betaalbaar qua materiaal, zie ik.
  • smalle vlakke strook zodat we normaal de oprit op en af kunnen fietsen, mss in het midden
  • aan beide zijden en in het midden ofwel gras ofwel laagbljvende beloopbare planten (bedankt @chrisborst )
En vergeet niet de foto van het eindresultaat te plaatsen :P

• Eva-Luna74
Je moet nog even geduld hebben maar ik zal proberen eraan te denken.

• Paul
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:47:
zo zie je maar weer, vandaar de vraag :)
Yup, goed gezien :)
overigens : deze zet je natuurlijk niet 20 meter van je huis aan de straat, of ik moet me een use-case over het hoofd zien :+
Er stond niet bij waarom of hoe vaak ze een "rolcontainer" van huis naar straat of andersom duwen, we gebruiken de onze bij festivals (als vrijwilliger) en rommelmarkten, dus vandaar dat ik niet meteen aan de kliko dacht. Hoewel de naam zeker past, is het voor mij de eerste keer dat iemand rolcontainer zegt en daarmee de kliko bedoelt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paul schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:16:
[...]. Hoewel de naam zeker past, is het voor mij de eerste keer dat iemand rolcontainer zegt en daarmee de kliko bedoelt :)
"ff de container aan de straat zetten voor morgenochtend"

Kliko is een merknaam. Klinkenberg en Koster.

Beetje zelfde idee als dat veel mensen het woord "Trespa" gebruiken, dat is geen soort laminaat, dat is een merk laminaat (bijv HPL) voor boeidelen etc etc.

In regio's waar het merk Kliko niet aan huis staat, gebruiken ze deze term doorgaans dan ook niet :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
*Otto

@Eva-Luna74 Heb je al gedacht aan (palm)bomen langs de oprit die mechanisch weg kunnen klappen in het geval er een vliegtuig langs moet?

[ Voor 93% gewijzigd door jadjong op 20-07-2026 13:25 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 15:14
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:20:
[...]

In regio's waar het merk Kliko niet aan huis staat, gebruiken ze deze term doorgaans dan ook niet :)
Nee, wij in het Oo(ooo)sten van het land noemen hem Otto! :*)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vloris schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Nee, wij in het Oo(ooo)sten van het land noemen hem Otto! :*)
Ooooooootto ;)

• Paul
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:20:
"ff de container aan de straat zetten voor morgenochtend"
container <> rolcontainer :)

"Container" en "vuilcontainer" heb ik ze wel horen noemen, maar rolcontainer alleen voor dingen met 4 wielen :) Dat wil niet zeggen dat het fout is of ik er bezwaar tegen heb, maar het is niet waar ik aan denk bij het woord. That's it.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:33
jadjong schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:23:
*Otto

@Eva-Luna74 Heb je al gedacht aan (palm)bomen langs de oprit die mechanisch weg kunnen klappen in het geval er een vliegtuig langs moet?
https://c7.alamy.com/comp...derbirds-2004-2K5EMB1.jpg ??

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:59
Voor grind heb je speciale rasters. Eerst een geod geo-textiel wat doorgroei en wegzakken voorkomt. Dan grindroosters en eroverheen een dunne laag grind. als je dat goed doet verzakt het amper en krijg je ook geen sporen. Ik vind het zelf alleen niet praktisch met motoren. Ik zou eerder een 'karrespoor' maken van smalle stelconplaat, flagstones of bestrating met groen ertussen. Groendoorlatende bestrating kun je gewoon met een maaimachine overheen dat werkt best gemakkelijk.

Grindplaten zwart EuroGravel® PLUS met worteldoek| Voordelige grindroosters

Afbeeldingslocatie: https://cms.becosoft.net/images/content-pictures/Naamloos-2-637872524874865677.jpg?format=webp&width=280&height=286

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:02
jip_86 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:45:
Daar hebben ze een grindhark voor uitgevonden. Je moet de laag grind ook niet te dik maken.
Geen enkele (half)verharding is onderhoudsvrij, tenzij je 15 cm asfalt of beton er op kiepert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:02
Bvanham schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:19:
Voor grind heb je speciale rasters. Eerst een geod geo-textiel wat doorgroei en wegzakken voorkomt. Dan grindroosters en eroverheen een dunne laag grind. als je dat goed doet verzakt het amper en krijg je ook geen sporen. Ik vind het zelf alleen niet praktisch met motoren. Ik zou eerder een 'karrespoor' maken van smalle stelconplaat, flagstones of bestrating met groen ertussen. Groendoorlatende bestrating kun je gewoon met een maaimachine overheen dat werkt best gemakkelijk.

Grindplaten zwart EuroGravel® PLUS met worteldoek| Voordelige grindroosters

[Afbeelding]
Die rasters zijn waardeloos wanneer je het grind wilt harken, en het hoeft maar iets te verzakken en de rasters komen boven het grind uit.
Worteldoek of geotextiel is nutteloos, al het ongewenste groen komt van boven inwaaien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:59
bij een paar buren hier in de straat liggen zen al jaren zonder probleem, wordt continue overheen gereden en alles blijft liggen maar die zijn wel aangelegd door iemand die wist hoe het moest. Misschien zit daar het verschil.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:49
Ik had nog een zwik 60x40 grindtegels over en die heb ik in twee stroken met de lange kanten tegen elkaar gewoon zo in de aarde gelegd. Maar in het natte seizoen stond je dus na het uitstappen voor die laatste vijf meter naar de voordeur alsnog in de modder. met als gevolg dat ik met de rest van de tegels en wat krijgertjes alsnog een uitstapstrook heb gelegd, en toen bleek dat honden het prettig vinden als er (ook vijf meter opritinwaarts!) een grassprietje tegen hun achterste kietelt als ze hurken is ook het midden maar betegeld. Allesbehalve een meesterwerk (het ligt schots en scheef, al wiebelt er intussen niets meer) en tussen de tegels tiert het gras en onkruid welig, maar ik krijg tenminste geen pratsj meer aan de poten en samen met ramen zonder inbraakalarmsticker geeft de oprit een overtuigende indruk dat er bij mij niets te halen valt. 8-)

KPN is een drieletterwoord

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Jellabie volgens mij heb jij ervaring met dit soort dingen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1