• ikkuhisperry
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-07 17:32
Hallo,

Mijn bij de Action gekochte lamp, plafonnière bedienbaar met hun Lsc app, is laatst doorgebrand, hij viel uit, heb hem gedemonteerd en zag dat de printplaat, het plastic op die plaats was gesmolten, ik kon hem zo indrukken met mijn vingers en hop alles kapot.

Nu wilde ik hem dus wisselen, of heb hem gewisseld beter gezegd, maar ik bemerkte dat ik de stroom niet uit kon zetten met de licht schakelaar. Ik neem dan aan dat de schakelaar op de min is geschakeld en de plus dus continu aan mijn verlichting hangt. Kan dit er eventueel mee te maken hebben dat mijn lamp is doorgebrand? Voorheen was dit een dimbare draaiknop die ik heb vervangen voor een normale aan uit schakelaar. Ik heb er destijds niet echt op gelet om meerdere redenen, maar in dit geval viel het me ineens op en ging ik er verder over nadenken. Is of was het voor die dimbare schakelaar nodig om op de fase draad te zitten? Nee toch.

Ik had Gemini al gechecked die me de ene keer vermeld dat ik er een schok van kan krijgen en de andere keer het als levensgevaarlijk vermeld.

Maar ik begrijp dat ik het moet veranderen, dat gaat me wel lukken denk ik, maar dan blijven mijn vragen over of dat doorbranden hiermee te maken heeft, en waarom dit eventueel zo zo zijn aangesloten(misschien ivm de dimmer van voorheen) staan.

Alvast erg bedankt

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 14:57
ikkuhisperry schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:05:
ik bemerkte dat ik de stroom niet uit kon zetten met de licht schakelaar. Ik neem dan aan dat de schakelaar op de min is geschakeld en de plus dus continu aan mijn verlichting hangt.
Hoe heb je dat vastgesteld? Want er is een kans dat je een meetfout maakt.
Kan dit er eventueel mee te maken hebben dat mijn lamp is doorgebrand?
Nee.
[quote] Is of was het voor die dimbare schakelaar nodig om op de fase draad te zitten? Nee toch.
Een dimmer zit normaal gezien altijd in de fase. (een schakelaar ook overigens)
Ik had Gemini al gechecked die me de ene keer vermeld dat ik er een schok van kan krijgen en de andere keer het als levensgevaarlijk vermeld.
Ai is geen vraagbaak voor dat soort dingen ... zoals blijkt ;)
Maar ik begrijp dat ik het moet veranderen
Kijk eerst maar eens hoe het werkelijk zit voordat je draadjes gaat draaien.

Repareren doe je zo.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:01

chromeeh

the Gnome

Als je niet 100% zeker bent wat je aan het doen bent met 230V zou ik zeker geen AI raadplegen hoe iets moet.

Beter laat je iemand komen die er verstand van heeft, en dat bespaard je ook nog een mogelijke bijna dood ervaring.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

franssie

Save the albatross

Zoek uit op welke groep je lamp zit en zet die groep uit.
Haal de dekplaat van de schakelaar los en maak en foto van hoe je de schakelaar hebt aangesloten en deel dat hier.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• ikkuhisperry
Bedankt voor de reactie alvast, ik kom er nog op terug, mijn telefoon heeft ineens kuren daar worstel ik even mee nu.

@Sine goeie vraag, met een spanningzoeker, 2 draadjes naar de lamp, bij een licht het lampje op, bij de ander niet, vraag me nu overigens af of ik die nog heb nagemeten nadat ik de schakelaar weer had overgehaald. Maar lek spanning waardoor je spanningzoeker een klein beetje oplicht ken ik ook wel, wacht ik check ff dubbel.

Grappig, nu ineens is het niet meer zo dat hij oplicht wanneer ik hem doormeet. Toch nog even gechecked net en ineens was het wel zo dat hij weer licht gaf toen hij uitstond. Maar even later weer niet.

Kan het zijn dat ik hem heb gemeten met de oude lamp er nog aan, en dat door de schakeling in de lamp er stroom naar de kabel toeging oid waardoor ik dit fenomeen ervoer? Net ook wat hij deed, best vreemd maar ik heb ook altijd met het oude systeem, normale lampen of hooguit een led lamp ofzo gewerkt. Dit zijn mijn eerste led gebaseerde plafonieres, mis ik iets?

En ja ik bedoelde de min draad ipv de fase, je schakelt de fase natuurlijk, ik schreef het verkeerde.

@chromeeh ik checkte dubbel bij de ai, maar heb electronica op school gedaan dus ik ben niet helemaal bleu. Mag op zn minst verwachten dat ik nog een lampje kan aansluiten he.

@franssie zie hierboven

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een spanningzoeker heeft maar heel weinig nodig. Dus kan ook gewoon de capacitaire lekspanning zijn die hem doet oplichten. Of meten met een duspol of door er even een gewone lamp aan te hangen. Bij het laatste kan je en de schakelaar gewoon testen en dan nog eens terwijl die lamp eraan hangt en schakelaar uit staat je spanningszoeker erop. Waarschijnlijk licht hij dan niet op.

Dus juist als er wel een lamp aan hangt verwacht ik dat de spanningszoeker niet oplicht.

En bij netspanning/wisselspanning hebben we fase en nul. Bij gelijkspanning hebben we plus en min :)

• ikkuhisperry
@Septillion bedankt voor je antwoord ook, ik denk idd dat het Rest spanning is geweest van die vorige doorgebrande lamp die er toen nog aanging. Er hangt nu een andere, wederom op led gebaseerde plafonniere en die deed even hetzelfde tot de spanning 'verdween' en het euvel weer verdween.

En ik zal het onthouden wanneer ik weer eens wat hierover vraag of schrijf, min plus fase nul

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 14:57
En vooral niet 'meten' met een spanningszoeker. Die dingen zijn leuk om kroonsteentjes vast te schroeven, verder niet gebruiken.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1