Schakeling van een lamp/bedrading in huis

Pagina: 1
Acties:

• ikkuhisperry
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-07 23:06
Hallo,

Mijn bij de Action gekochte lamp, plafonnière bedienbaar met hun Lsc app, is laatst doorgebrand, hij viel uit, heb hem gedemonteerd en zag dat de printplaat, het plastic op die plaats was gesmolten, ik kon hem zo indrukken met mijn vingers en hop alles kapot.

Nu wilde ik hem dus wisselen, of heb hem gewisseld beter gezegd, maar ik bemerkte dat ik de stroom niet uit kon zetten met de licht schakelaar. Ik neem dan aan dat de schakelaar op de min is geschakeld en de plus dus continu aan mijn verlichting hangt. Kan dit er eventueel mee te maken hebben dat mijn lamp is doorgebrand? Voorheen was dit een dimbare draaiknop die ik heb vervangen voor een normale aan uit schakelaar. Ik heb er destijds niet echt op gelet om meerdere redenen, maar in dit geval viel het me ineens op en ging ik er verder over nadenken. Is of was het voor die dimbare schakelaar nodig om op de fase draad te zitten? Nee toch.

Ik had Gemini al gechecked die me de ene keer vermeld dat ik er een schok van kan krijgen en de andere keer het als levensgevaarlijk vermeld.

Maar ik begrijp dat ik het moet veranderen, dat gaat me wel lukken denk ik, maar dan blijven mijn vragen over of dat doorbranden hiermee te maken heeft, en waarom dit eventueel zo zo zijn aangesloten(misschien ivm de dimmer van voorheen) staan.

Alvast erg bedankt

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 00:48
ikkuhisperry schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:05:
ik bemerkte dat ik de stroom niet uit kon zetten met de licht schakelaar. Ik neem dan aan dat de schakelaar op de min is geschakeld en de plus dus continu aan mijn verlichting hangt.
Hoe heb je dat vastgesteld? Want er is een kans dat je een meetfout maakt.
Kan dit er eventueel mee te maken hebben dat mijn lamp is doorgebrand?
Nee.
[quote] Is of was het voor die dimbare schakelaar nodig om op de fase draad te zitten? Nee toch.
Een dimmer zit normaal gezien altijd in de fase. (een schakelaar ook overigens)
Ik had Gemini al gechecked die me de ene keer vermeld dat ik er een schok van kan krijgen en de andere keer het als levensgevaarlijk vermeld.
Ai is geen vraagbaak voor dat soort dingen ... zoals blijkt ;)
Maar ik begrijp dat ik het moet veranderen
Kijk eerst maar eens hoe het werkelijk zit voordat je draadjes gaat draaien.

Repareren doe je zo.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 14:41

chromeeh

the Gnome

Als je niet 100% zeker bent wat je aan het doen bent met 230V zou ik zeker geen AI raadplegen hoe iets moet.

Beter laat je iemand komen die er verstand van heeft, en dat bespaard je ook nog een mogelijke bijna dood ervaring.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Zoek uit op welke groep je lamp zit en zet die groep uit.
Haal de dekplaat van de schakelaar los en maak en foto van hoe je de schakelaar hebt aangesloten en deel dat hier.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar