Geen verstand van het upgraden van componenten..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lukeskijwalker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:38
Hallo allemaal,

Eerste bericht op het forum, maar voor ik deze vraag stel, wil ik mij alvast excuseren. Voor het plaatsen van een bericht op dit forum moet je voorwerk hebben gedaan. Ik snap dat, maar het vervelende is dat ik niet echt technisch ben aangelegd en niet veel verstand er van heb. Ik weet niet welk componenten met elkaar verbonden kunnen worden. Het is geen excuus om geen voorwerk te doen, want ik heb meerdere opties bekeken. Denk aan het kijken naar het nieuw samenstellen van een computer door een bedrijf met de professionele pc builder, maar ook complete computers die al zelf bedacht zijn door de websites zelf.

Ook ik sta in de wachtrij voor de steam machine, maar dat gaat lang duren en met de RAM crisis kan het misschien nog wel langer gaan duren voordat ik(en de rest) aan de beurt komen.

Hetgene wat ik zoek is of een upgrade voor mijn bestaande systeem. Of als de kosten te duur worden, een nieuw systeem bestellen.

Ik zoek een?
Een upgrade voor mijn bestaande systeem. Ik zou het liefst de instap versie van de steam machine van tweakers willen namaken, maar dan moet ik naar een andere sub forum ;-)

Wat is je budget?
Ja dat is lastig in deze tijd. Tevens heeft het ook te maken met het feit of ik beter een nieuw systeem kan samenstellen. Voor het hele systeem zat ik te denken aan 1200, zoals de instap versie van de steam machine van tweakers zelf.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk niet dat ik bepaalde voorkeuren heb, het hoeft dus geen super duur systeem te worden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment heb ik dit:

Mijn kast: Sharkoon RGB glider

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph84igIUFWohyZuH_Mbl152KGAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QcYYTuODpVYM6GPXZ7n7cTMS.png?f=user_large

Dit is al van een paar jaar een jaar of 4/5 geleden.

Wat voor spellen speel ik vooral: bijna geen AAA games. Ik heb toevallig wel Hogwarts Legacy in de steam library staan, dat is best een (op ultra) zwaar spel toch :F , maar dat spel heb ik niet geprobeerd op dit systeem. Laten we het er op houden dat ik een cozy gamer ben, maar de games die ik speel zijn grafisch wel zwaarder dan de videokaart aan kan.

Het is een heel verhaal, misschien kunnen jullie er niet veel mee. Dan begrijp ik dat en moet ik het op een andere manier gaan uitzoeken.
Wel alvast bedankt voor het meedenken(en het lezen).

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Ik kan niet uit het verhaal opmaken waarom je nu precies een. Keuze pc wilt en wat dan de performance is die je zoekt.

Je zou ook kunnen gaan voor een sneller cpu met onboard grafische kaart, de 5700G/5600G.

De laatste staat in vraag en aanbod, met een advertentie die al meer dan 1,5 maand oud is. Die zou best voor een leuke prijs weg kunnen zou je dan denken.

v&a aangeboden: AMD Ryzen 5 5600G Tray

Grafisch bijna 80-100% sneller, voor de rest ook.

Nieuw is de 5600G zo’n € 160.

Review: review: AMD Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G Review - Eindelijk moderne Ryzens met igpu

Met deze extra performance zou je het nog een tijd uit kunnen houden.

Gewoon bios updaten, cpu wisselen en gaan.

• Lukeskijwalker
Hoi @White Feather bedankt voor je reactie. Ik zoek eigenlijk een upgrade waardoor ik iets meer grafisch kan spelen dan op de (meestal) laagste settings. Het hoeft geen super upgrade te worden en ik wil er ook niet mega veel geld aan uitgeven, want de AAA games speel ik bijna niet.

Zou je een AMD 5 of 7 aanraden? Uit de link naar de vergelijking zie ik ook Ryzen 7 voor komen. Kan dat ook?

Ik moet eerst zoeken hoe ik een nieuwe CPU er op zou zetten. ;-) Denk nog wel aan de koelpasta en wat moet ik dan hebben voor het weghalen van de oude pasta?

Bedankt voor het meedenken!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:43

Jorissie87

No diggity

Waarschijnlijk niet wat je wil horen maar ik zou helemaal opnieuw beginnen ipv upgraden:
- AM4 is niet meer het socket waarop je wil upgraden, tenzij je overige componenten nog prima zijn (in jouw geval niet).
- Je moederbord is erg outdated en beperkt in de mogelijkheden.
- Beide RAM slots zijn al bezet dus daarin upgraden kan alleen door een nieuwe set te kopen waardoor je niet profiteert van wat je al hebt
- 256GB SSD is erg karig gezien de grootte van huidige games
- Je iGPU presteert minder goed dan moderne onboard graphics
- Ik neem even aan dat je huidige voeding zo'n 450 watt is, niet genoeg voor een upgrade in CPU/GPU
- Je case kan je evt meenemen maar je mist de morderne aansluitingen zoals USB-C

Ik zou de V&A/Marktplaats goed in de gaten gaan houden op wat er voorbij komt voor de beste prijs/kwaliteit. Genoeg degelijke systemen die aangeboden worden voor jouw budget. Alternatief is zelf bouwen maar gezien de prijzen van nu vraag ik me af of dat een goede keuze is. Je kan idd ook je eigen "steammachine" bouwen: review: Zo bouw je een Steam Machine voor minder geld

Edit als je echt je huidige build wilt upgraden dan zou ik voor een Ryzen 7 5700G gaan, die scoort qua onboard graphics het beste en een releatief kleine investering voor nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorissie87 op 20-07-2026 00:47 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:01
-Volgens jou screenshot zou je een GA-A320M-H-CF moederbord hebben maar die komt niet voor op de Gigabyte website, ik kan dus ook geen bios-en vinden voor jou moederbord. Heb je een een kant en klaar pc van een bepaald merk?

Kun je kijken met bijvoorbeeld CPU-z welk moederbord je precies hebt?

-Kom je opslag te kort of wil je meer hebben?

-Op welke resolutie speel je?

Als je moederbord het aan kan zou je voor een R5 5600x met een simpele videokaart kunnen gaan, dan hoeft het niet veel te kosten.

• Lukeskijwalker
Hoi Jappie, bedankt voor je antwoord. Ik reageer middels de quotes op je vragen:
JappieR schreef op maandag 20 juli 2026 @ 06:30:
-Volgens jou screenshot zou je een GA-A320M-H-CF moederbord hebben maar die komt niet voor op de Gigabyte website, ik kan dus ook geen bios-en vinden voor jou moederbord. Heb je een een kant en klaar pc van een bepaald merk?
  • Ik heb met GPU-Z gekeken en daar staat hetzelfde...
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CRwD-Y1DOQodAXtB3QhtKnL8og=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EAyB9WMEA9QzgvMqAwJmVGuV.png?f=user_large
    https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-A320M-H-rev-3x/support#Support-Bios
    Deze website kan ik van gigabyte vinden. Maar als ik dat moet geloven dan heb ik sinds 2020 geen bios update meer gehad. Maar ik weet ook niet of ik deze updates kan gebruiken...
    Ik heb geen kant en klare pc. Ja heb de pc helemaal inelkaar gekocht. Degene die het verkocht heeft losse onderdelen samengesteld en deze gebruikt.
-Kom je opslag te kort of wil je meer hebben?
Opslag kan iets meer uitgebreid worden. 500 heb ik ook genoeg aan denk ik.

-Op welke resolutie speel je?
  • 1080, ik heb geen hogere resolutie in huis. Alleen 4K voor de tv, maar daar is de pc niet mee verbonden.
Is het toekomst bestendig, of zou ik zoals Jorissie87 zegt voor een nieuwe set-up gaan?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:47
Met een BIOS update ondersteunt je moederbord Ryzen 5000 processors. Dus je zou kunnen upgraden naar een Ryzen 5 5600(X) + videokaart + extra opslag. Dat zou nog best een lange tijd mee moeten kunnen gaan, al helemaal als je niet de nieuwste zwaarste games wilt spelen.

Maar ja, als je aan geeft 1200 over te hebben voor een nieuwe pc (inclusief of exclusief verkoop huidige pc?) dan kan je daar ook een hele leuke game pc voor in elkaar knutselen. Dus het komt er voornamelijk op neer hoeveel geld je wilt uitgeven ;)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je al zit te wachten op de Steam Machine zou ik een tweedehands videokaart kopen en het daarbij laten, afhankelijk van je voeding.

Kijk eens naar een RX5700XT. Kost zo'n 120-150 euro en biedt daarvoor veel waar voor het geld. Is zelfs overkill voor 1080 in veel gevallen. Anders is een GTX1660 nog wel te doen, vreet minder stroom en kost geen €100. Voor de 5700 heb je voldoende aan een goede 550W voeding.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

Pagina: 1