Toon posts:

400 Watt voeding altijd goed??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alloha,

Ik was net ff bij pricewatch naar voedingen een het kijken en daar staat al voor fl.80,= een 400 Watt voeding.

Zit er nou groot verschil tussen zo'n voeding en bv een Enermax???.

Je zou toch zeggen dat 400 Watt gewoon 400 Watt is en dus altijd wel stabiel moet draaien??

Je ziet ook best veel Rainbow voedingen te koop voor weinig, iemand ervvaring met dit merk toevallig :?

Verwijderd

Je hebt ook verschil in het geluid van de voeding...eentje van 80,- zal ongetwijfeld veel meer herrie maken dan eentje van 200,-

Verwijderd

Topicstarter
dat zal ongetwijfeld... maar ik bedoel gewoon qua functionaliteit

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Je kunt niet zeggen 400Watt is 400Watt. Daar zijn best wel verschillen in.
Je kunt wel zeggen dat zolang je geen dual AMD TB systeem hebt, iedere 400 watt voeding ruim genoeg moet zijn om de hele zooi stabiel van stroom te kunnen voorzien.

Geen inspiratie

Verwijderd

Mmmm ligt er aan... ik heb net een stukje getyped in de post over mijn nieuwe systeem

"De mensen die hem inelkaar zetten weten wat ze doen. Koop al jaren bij ze. Er gaat een goede voeding in (veel suggesties hierover gehad. Volgens de mensen daar nemen mensen de snel een te hoge voeding, wat je systeem onstabiel maakt. Er zit namelijk een switch voeding ipv. linear zoals bij oa. versterkers. Die switch gaat moeilijk doen als hij niet optimaal werkt aangezien er wel eelco's inzitten maar geen echte transformator. Met deze specs. zetten ze er een voeding in die voldoende is maar geen overkill zodat het systeem onstabiel wordt."

Dit wil zeggen dat als je niet 80% van de voeding gebruikt je systeem heel erg onstabiel kan worden. Iedereen roept te snel: Gooi er een sterkere voeding in. Dit is ik de helft van de gevallen zijn niet verstandig... Ik ga een Athlon 1.4 Ghrz. systeem kopen. Binnenkort de GTS omruilen naar GF3 en ik ga er een voeding van 300 inknallen. Dat is meer dan genoeg. Oke, flame away hehe :Y)

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

klinkt allemaal wel leuk
maar als je je cpu gaat overclocken van laat zeggen van 1400 naar 1600+ dan zakt je voeding in.

ik kan hierzo op 1600+ draaien als ik een aantal dingen niet aansluit en ik heb een enermax 431.
de 5V rail zakt gewoon onder de 4.8 .

tijd voor een zwaardere

Verwijderd

En wat dacht je van de amperes en het rendement.

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 18:21 schreef Silvenstream het volgende:
Mmmm ligt er aan... ik heb net een stukje getyped in de post over mijn nieuwe systeem

"De mensen die hem inelkaar zetten weten wat ze doen. Koop al jaren bij ze. Er gaat een goede voeding in (veel suggesties hierover gehad. Volgens de mensen daar nemen mensen de snel een te hoge voeding, wat je systeem onstabiel maakt. Er zit namelijk een switch voeding ipv. linear zoals bij oa. versterkers. Die switch gaat moeilijk doen als hij niet optimaal werkt aangezien er wel eelco's inzitten maar geen echte transformator. Met deze specs. zetten ze er een voeding in die voldoende is maar geen overkill zodat het systeem onstabiel wordt."

Dit wil zeggen dat als je niet 80% van de voeding gebruikt je systeem heel erg onstabiel kan worden. Iedereen roept te snel: Gooi er een sterkere voeding in. Dit is ik de helft van de gevallen zijn niet verstandig... Ik ga een Athlon 1.4 Ghrz. systeem kopen. Binnenkort de GTS omruilen naar GF3 en ik ga er een voeding van 300 inknallen. Dat is meer dan genoeg. Oke, flame away hehe :Y)
Een goede voeding moet altijd een constant signaal afgeven, ongeacht de belasting.
Slechte voedingen klappen snel in elkaar als ze redelijk belast worden wat dus resulteert in een onstabiel systeem.

Waar je wel op moet letten bij een voeding is om deze voldoende Ampere levert op de verschillende spanningen.
Is de voeding bijvoorbeeld bedoelt voor de DUAL processor systeem, dan dient het de voeding voldoende vermogen te leveren op de 3,3Volt.
Voedingen die speciaal hiervoor gemaakt worden geven dan ook een heel groot vermogen af op 3,3Volt.

Verder dien je ervoor te zorgen dat de combinaties van vermogen niet overschreden worden.

b.v. een Enermax EG465P-VE voeding van max. 431Watt
Max 38A op +3,3Volt ==> 125Watt
Max 44A op +5Volt ==> 220Watt
Max 20A op +12 Volt ==> 240Watt
+3,3Volt en +5Volt mogen samen maximaal 220Watt zijn en dus NIET 125+220 = 345Watt
Totale vermogen op alle spanningen is maximaal 431Watt en dus NIET 125+220+240=585Watt.

Eigenlijk weet je pas welke voeding je nodig hebt als je weet welk vermogen je systeem nodig heeft.
Dus hoeveel Ampere je op de afzonderlijke spanningen (+3,3V , +5V , +12V) nodig hebt.

En een ding is wel zeker, gemiddeld genomen heb je meer aan een stabiele 300Watt voeding dan aan een "slechte" 400Watt voeding.

Verder heb je dan eventueel nog te maken met zaken als (Actieve) Power Factor Correction.

Overigens is bovenstaande een hele korte benadering van het geheel en is voor de eenvoud geen rekening gehouden met o.a. -5V, -12V en +5Vsb

Verwijderd

Is zo'n 431 geschikt voor Dual?

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 21:19 schreef HlpDsK het volgende:
Is zo'n 431 geschikt voor Dual?
Dual Athlon bedoel je neem ik aan :?

Dit is wat een speciale NMB SD025A460WSW van 460Watt levert voor een dual Athlon Tyan bord:
+3.3V 45A
+5V 27A
+12Vi/o16A
12Vcpu 18A
-12V 0.6A
+5Vsb 3A

Als je deze voeding vergelijkt met de EG465P-VE zie je dat de NMB 7 Ampere meer levert op de +3,3Volt maar 17Ampere minder op de +5Volt.

Overigens is dat mooi voor het vergelijk tussen 2 voedingen die ongeveer hetzelfde vermogen leveren (431Watt - 460Watt).
Kun je direct een beetje het verschil zien wat ik in bovenstaande verhaal bedoelde.

Ik weet zo niet hoeveel Ampere een dual Athlon gaat pakken, maar ik denk dat die Enermax het wel gaat trekken.
Overigens is dat natuurlijk weer afhankelijk van je totale systeem configuratie.
Videokaarten (met name dan de GeForce) willen veel vermogen trekken.

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 13:33
Nou Ik weet een ding geef maar rustig ff wat meer centjes uit aan een High End voeding dan weet je zeker dat je goed zit.

Dusssss
Pagina: 1