Verschil grafische kaart 6gb/ 8gb.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nixter
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19-07 21:28
Hallo allen.

Hierbij even een vraag van een digibeet (dus graag jip en janneke taal). Mijn zoon gaat volgend schooljaar beginnen aan een fotografie opleiding. Hiervoor moet hij een behoorlijk sterke laptop kopen. Volgens Adobe draait "after effects" (meest gebruikte programma op school) op een videokaart van 4GB maar is 8GB aan te raden. School heeft als sterke voorkeur/eis een 8GB videokaart. De laptop die wij op het oog hebben voldoet aan alle eisen heeft echter een videokaart van 6 GB.

Volgens Adobe voldoet de laptop maar volgens school is hij eigenlijk te licht. Kunnen jullie mij vertellen wat jullie zouden doen? Gaat hij tegen beperkingen aanlopen als wij voor de 6GB ipv een 8GB videokaart gaan?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voor grafische programma's geldt gewoon: Hoe meer geheugen er in de videokaart en op het moederbord zelf zit, hoe beter.
De resolutie van camera's is in de loop der jaren toegenomen (en neemt nog steeds toe) en daarmee ook de grootte van de bestanden (de foto's) zelf.
Ik zou zelf de voorkeur/eis van de school aanhouden; een GPU met 8Gb of meer.
Wat ik ook zou aanraden is om zoveel mogelijk RAM geheugen in de laptop zien te krijgen. Ja, dat is duur op dit moment maar daar heb je wel plezier van. En ook een snelle SSD schijf met voldoende ruimte (2Tb) om voldoende snelle cache te hebben.
En dan voor thuis een PC met een goed scherm, dat heb je voor fotografie wel nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49

SomerenV

It's something!

nixter schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:27:
Hallo allen.

Hierbij even een vraag van een digibeet (dus graag jip en janneke taal). Mijn zoon gaat volgend schooljaar beginnen aan een fotografie opleiding. Hiervoor moet hij een behoorlijk sterke laptop kopen. Volgens Adobe draait "after effects" (meest gebruikte programma op school) op een videokaart van 4GB maar is 8GB aan te raden. School heeft als sterke voorkeur/eis een 8GB videokaart. De laptop die wij op het oog hebben voldoet aan alle eisen heeft echter een videokaart van 6 GB.

Volgens Adobe voldoet de laptop maar volgens school is hij eigenlijk te licht. Kunnen jullie mij vertellen wat jullie zouden doen? Gaat hij tegen beperkingen aanlopen als wij voor de 6GB ipv een 8GB videokaart gaan?

Alvast bedankt.
After Effects heeft alleen niks met fotografie te maken. Voor fotografie (zeker als beginner) is 6GB meer dan genoeg. Het kan zeker sneller/vlotter met meer geheugen, dat wel. Voor multimedia is 8GB wel prettig, en dat je After Effects benoemd doet me vermoeden dat het meer multimedia is dan fotografie.

Fotografie doe ik wel eens op onze simpele laptop met interne Intel-GPU. Niet super snel, maar het werkt prima. After Effects daar op draaien moet ik niet aan denken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mocht het om offload voor GLTF/GLB/OBJ/FBX modellen gaan in after effects, dan kan je het beste kijken naar een Nvidia GPU, dat is het enige merk waar de consumenten versies (RTX) op de HCL staan: https://helpx.adobe.com/a...rer-specific-requirements

n.b. Houd er rekening mee dat je met de 50- series vrijwel geen opencl32 aan kan, voorkeur heeft de 40- series (zoals ook op de HCL staat).

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:00
Welke laptop heb je op het oog?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:13:
Mocht het om offload voor GLTF/GLB/OBJ/FBX modellen gaan in after effects, dan kan je het beste kijken naar een Nvidia GPU, dat is het enige merk waar de consumenten versies (RTX) op de HCL staan: https://helpx.adobe.com/a...rer-specific-requirements

n.b. Houd er rekening mee dat je met de 50- series vrijwel geen opencl32 aan kan, voorkeur heeft de 40- series (zoals ook op de HCL staat).
Niet om het een of ander, maar TS vraagt om Jip en Janneke taal 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nixter schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:27:
Geen idee, welke laptop hebben jullie nu op het oog dan? :? Dat laat ook gelijk zien dat je zelf al wat onderzocht hebt, anders kan je net zo goed jezelf laten adviseren bij een Mediamarkt.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2026 22:46 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:23:
Niet om het een of ander, maar TS vraagt om Jip en Janneke taal 8)
Ja.. heb je gelijk in.

Voor fotografie is het zoals @SomerenV schrijft, als er meer is zijn er ook meer details nodig.
Zoals wat TS nu heeft gevonden en wat exact de eisen zijn van de opleiding.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:47
Wat zijn de laptop vereisten van de opleiding en welke programma's worden er nog meer gebruikt? Aangezien je After Effects noemt gok ik dat ze voornamelijk met Adobe werken en er ook wel Photoshop en Lightroom bij komt kijken, zeker voor een fotografie opleiding.

Voor een fotografie opleiding waar met Adobe word gewerkt lijkt mij een Macbook de beste keus. Maar dat ligt natuurlijk een beetje aan het budget en wat de specifieke vereisten zijn van de opleiding :)
Pagina: 1