Het vloeren dilemma

Pagina: 1
Acties:

• potato2
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:16
Hallo allen,

Ik ben mijn jaren 60 woning aan het verbouwen en daarbij willen we de vloeren in de hal en keuken vervangen omdat dit bestaat uit stampbeton (8cm) direct op het zand.
Tot zo ver geen lastige keuzes, dit isoleert natuurlijk waardeloos en bovendien kunnen we dan van de oude radiatoren af welke in de keuken veel ruimte vrij geeft (oud groot, staand model) bovendien willen we sws alle radiatoren of weg, of vervangen ivm het oog op een warmtepomp.
Het idee is dus dat we het stampbeton eruit slopen, en dan een geïsoleerde betonvloer bouwen met vloerverwarming.

Nu is het de grote vraag echter wat we met de woon en eet kamer willen doen.
Daar ligt een houten vloer die in goede staat is en in 2019 geïsoleerd is met HR++ EPS parels.
Ik vindt het enerzijds zonde om dit goede materiaal eruit te doen (na 7 jaar) om er een beton vloer in te storten, anderzijds is het ook raar om in de hal en keuken vloerverwarming te hebben maar in de kamer niet :D

Wat zouden jullie doen?

Ik heb zelf de volgende opties in overweging.

- Houten vloer laten zitten en radiatoren vervangen voor een efficiënter model.
- Houten vloer laten zitten en droogbouw vloerverwarming erop.
- Houten vloer eruit en geïsoleerde betonvloer erin (PIR platen en "normaal" beton, dit is wat we in de hal en keuken willen maken) nadeel is wel dat we dan de kruipruimte deels moeten opvullen met zand, overigens kunnen we dan het zand wat afgegraven wordt in de hal en keuken daar weer voor gebruiken.
- Houten vloer eruit en schuimbeton erin.

Broodjes vloer o.i.d. is buiten beschouwing gelaten vanwege kosten en bovendien hebben we nu ook al geen betreedbare kruipruimte meer.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Eruit met die houten vloer. Wij hebben hier nog een ruimte (keuken)waar we met dezelfde overweging de goed geïsoleerde houten vloer hebben laten zitten. Al jaren spijt van. Als je vanuit een andere ruimte op je sokken de keuken inloopt is de vloer koud. Dat geld uiteraard alleen in het stookseizoen maar irritant is het wel. Met de kennis van nu had ik die vloer ook gelijk mee genomen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
De pijn van de factuur is geel sneller vergeten dan die van een foute keuze.

Leidingen vernieuwen, eventueel wachtbuizen voorzien, en dan betonvloer, EPSbeton of isolatieplaten, vloerverwarming in zandcement en een afwerkvloer (een mooi keramisch parket kan bezoek niet onderscheiden van een houten vloer). Geeft je een vlot reagerende vloer, en kan je mooi overal laten doorlopen (uitzetvloeg onder de deur en/of netjes uitgepast op voeg van volle tegels).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je gaat echt spijt krijgen als je het niet doet. Een houten vloer is qua isolatie altijd inferieur aan een moderne betonvloer. Het gaat helpen qua isolatie, geluid én de waarde van je woning :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:45
die vloer is niet geïsoleerd met HR++ parels, dat is de bodem van je kruipruimte.

Zet die houten vloer op marktplaats gratis afhalen dan doet het jou misschien minder pijn maar ros alles eruit en zorg voor een goed geïsoleerde betonvloer met vvw

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

hoelang verwacht je hier nog te wonen?

persoonlijk zou ik gaan voor een Geisoleerde betonvloer. Hieronder hoeft niet persé pir een minimale EPS150 kan ook gewoon.

zodra je alles eruit hebt zou ik echter ook direct kijken naar eventueel vernieuwen van het riool onder de stampbetonvloer. ik verwacht dat het wel pvc is maar het kan mischien ook nog gresbuis zijn. dan heb je dat ook getakkeld.

voordeel van bovenstaand je kunt lekker alles gelijk blubberen, 4mm netje erop en overal vloerverwarming. en gietvloertje 5cm erover, na schuren kan hier meestal direct pvc/tegels op gelijmd worden.

ook kun je dan direct eventueel wat loze leidingen vanuit je meterkast naar her en der leggen voor eventueel een laadpaal/extra groepen in de tuin etc.

EDIT: als er gresbuizen liggen kunnen deze asbest bevatten bij de verbindingen. even vergeten te vermelden.

[ Voor 7% gewijzigd door Splitinfinitive op 20-07-2026 14:34 ]

Pagina: 1