Dampremmende folie en inbouwspots badkamer

Pagina: 1
Acties:

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07 20:28
Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen en ik wil inbouwspots in het plafond maken. Hiervoor wil ik ip65 en gu10 spots kopen, zodat ik ze smart kan maken. Daarnaast kan ik gu10 eenvoudig vervangen.

Het plafond heb ik geisoleerd en afgetimmerd. Ik moet nu nog de dampremmende folie en de groene gipsplaten aanbrengen. Mijn idee was om de elektrakabel voor de lampen 1 keer naar binnen te halen ivm doorgang maken in de folie (om vochtlekken te voorkomen). Daarna onder de folie de kabels voor de lampen te trekken.

Helaas zijn de verstelbare gu10 spots zo'n 8/9cm diep. Dus om de spots wat ruimte te geven zal ik de folie erg los moeten spannen (lamp zal wat heen en weer kunnen bewegen ivm verstelbare spots). Het lijkt me persoonlijk raar als de folie niet strak zit.

Is dit de manier of raden jullie een andere manier aan? Ik moet nog spots kopen, dus kan alle kanten nog op.

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:13
ik zat met hetzelfde, heb met hwa 80 een koker aan het plafond gelijmd en aan de zijkante gaten geboord voor de buisdoorvoer zodat alle draden in de koker komen. ik had achteraf een grotere diameter moeten nemen maar mijn spotjes zijn niet zo diep dus een deel valt in de buis. jij zou de koker tot binnenkant gipsplaat kunnen maken en zo groot maken dat de klemmen nog wel in het gat vd koker passen zeg maar. ik heb mijn folie iets losser gehouden op de plaats waar de kokers zitten en die met wat taartsneetjes (8x) van binnenuit ingesneden tot een cm vd koker af en daarna om de koker getrokken en daarna afgekit.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:32
Let op dat lampjes warm worden, je wilt ook niet dat zo'n folie gaat smelten (of erger).

• DukeBox
  • Niet online
Kijk ook naar de straal hoek van de spotjes. 90 graden kantelbaar is minder praktisch dan 120 graden vast. Ook de diepte van de houder, helemaal bij IP65. Ik kom regelmatig tegen dat die een groot deel van het licht blokkeren en er amper goed licht uitkomt.

• VivaAtloni
Wilke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:26:
Let op dat lampjes warm worden, je wilt ook niet dat zo'n folie gaat smelten (of erger).
Ok, maar de warmte kan toch nergens heen naar boven. Dus zou niet weten wat ik dan moet doen.

• VivaAtloni
DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:37:
Kijk ook naar de straal hoek van de spotjes. 90 graden kantelbaar is minder praktisch dan 120 graden vast. Ook de diepte van de houder, helemaal bij IP65. Ik kom regelmatig tegen dat die een groot deel van het licht blokkeren en er amper goed licht uitkomt.
Goede tip. Ik wilde deze kopen https://www.into-led.com/nl/lima-led-inbouwspot-kantelbaar-2700k-5449079.html

Dezelfde is er ook in niet kantelbaar. Wellicht is dat een betere keuze https://www.into-led.com/nl/led-inbouwspot-armatuur-wit-inclusief-gu10-437456.html

• DukeBox
  • Niet online
Welke smartspot (welk systeem) wil je er in doen?

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2026 16:02 ]

• VivaAtloni
DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:01:
Welke smartspot (welk systeem) wil je er in doen?
Ik heb gevraagd bij die leverancier of de smart ikea gu10 of de hue g10 er in kon. En dat kon bij beide. Maar ik zag vanmorgen dat de nieuwe ikea smart lampen niet meer zigbee compatible zijn en dat is het protocol wat ik gebruik. Maar ik doe dit op een rpi met home assistant, dus kan er eventueel wel een extra antenne bij in doen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoiets?
https://www.verlichting.nl/spot-holder-dn68-h65

En het folie hoeft niet strak te staan, maar meestal werkt dat het beste. Je krijgt anders plooien en vouwen.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:13
Wilke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:26:
bij mijn ledspotjes en die zijn 15 watt is na een uur de achterkant nog steeds handwarm dus dat zal wel meevallen met smelten en zolang staan ze niet aan in de badkamer normaal gesproken

• DukeBox
  • Niet online
Je hebt ook van Hue slimm/dunne inbouw spots. Die zijn < 3CM diep en 105 graden én 1000lm(!).
Als ik mijn huidige hue spots zou vervangen zou ik daar voor kiezen. Ze zijn overigens IP44 dus je kan ze niet ín je douche plaatsen.

• VivaAtloni
TheGhostInc schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:34:
Zoiets?
https://www.verlichting.nl/spot-holder-dn68-h65

En het folie hoeft niet strak te staan, maar meestal werkt dat het beste. Je krijgt anders plooien en vouwen.
Dat lijkt me zeker handig. Goede tip!

• VivaAtloni
DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:26:
[...]

Je hebt ook van Hue slimm/dunne inbouw spots. Die zijn < 3CM diep en 105 graden én 1000lm(!).
Als ik mijn huidige hue spots zou vervangen zou ik daar voor kiezen. Ze zijn overigens IP44 dus je kan ze niet ín je douche plaatsen.
Klopt. Die had ik gezien. Nadeel 80 euro per stuk en als er 1 kapot gaat na 10 jaar moet je nog maar zien of je dezelfde nog kunt krijgen.

Vandaar dat ik kijk naar een vervangbare lamp. Maar wellicht is een alternatief gu5.3 of g4 led, zijn ook vervangbaar. Moet ik wel ergens bij de contactdoos een central zigbee dimmer installeren.

• DukeBox
  • Niet online
VivaAtloni schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:28:
Klopt. Die had ik gezien. Nadeel 80 euro per stuk en als er 1 kapot gaat na 10 jaar moet je nog maar zien of je dezelfde nog kunt krijgen.
Over 10 jaar is het dus 8 euro per jaar, niet goedkoop nee maar ook geen verschrikkelijk bedrag.

Bij de meeste 'goedkopere' frames heb je ook al snel dat ze slecht worden in vochtige ruimtes, vaak zie je dat er alleen aan de buitenkant poeder coating zit. Veertjes e.d. zijn ook maar zelden roest bestendig en kunststof vergeeld of vergaat.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 22:26
Waarom damptemmend en geen dampdichte folie, de dampdruk in een badkamer is behoorlijk hoog?

diskeltische lurker

Pagina: 1