1 jaar oude pc; na crash geen post, CPU en DRAM error leds

Pagina: 1
Acties:

• The Guy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:29
Hallo Tweakers,

Ik heb van alles geprobeerd en ben helemaal de weg kwijt, hopelijk kan iemand helpen.

Sinds vanochtend werkt mijn pc niet meer. Deze PC heb ik bijna exact een jaar geleden zelf gebouwd
Er waren geen problemen bij opstarten maar na het starten van een game crashte de PC opeens.
Scherm was bevroren, power knop deed niets. Stekker moest er uit om het ding uit te zetten.

Hierna start de pc niet meer op. Ik kom niet eens bij het post scherm.
Het moederbord laat twee error LEDs branden voor de CPU en DRAM, en alleen de helft van de case fans draaien.

Het gaat om ASROCK B850 PRO RS, Ryzen 9600 X en Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 6000.

Ik heb inmiddels alle configuraties van de memory modules geprobeerd, op alle slots en niets werkt.
Helaas heb ik geen reserve memory sticks om te testen of die wel werken.

De volgende stap die ik ga uitvoeren is een bios flashback. Nu weet ik alleen niet zeker of ik beter de oudste of meest recente versie van de bios kan gebruiken hiervoor.

Ik sta open voor suggesties.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-07 13:04

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Wat voor voeding heb je erin liggen? Ook vorig jaar gekocht of meegenomen vanuit een oud systeem?

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• The Guy
Voeding is een Corsair PSU RM850e 2025, gekocht met de rest.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35
Bios wel up to date?
Er was iets met Asrock en Ryzen 9000 CPU's

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The Guy
Ik heb net een bios flashback gedaan naar de oudste versie die de memory ondersteunt. Maar de cpu en dram leds blijven aan.
Zou een flashback naar de meest recente versie dan een beter optie zijn?

Misschien ook relevant, er lijkt geen stroom te gaan over de USB naar toetsenbord en muis. Kan dat een teken zijn dat het mobo het compleet heeft begeven?

@Yaksa
Bedoel je dit? https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/asrock-issues-statement-concerning-yet-another-round-of-ryzen-9000-cpu-failures-motherboard-vendor-says-it-is-working-in-seamless-coordination-with-amd-to-investigate
Wat kan ik doen om te bepalen of dit het probleem is of niet? Zonder de cpu er uit te slopen.
Ik heb geen alcohol om de thermopasta schoon te maken en te vervangen.

[ Voor 59% gewijzigd door The Guy op 19-07-2026 13:21 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35
The Guy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:10:
@Yaksa
Bedoel je dit? https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/asrock-issues-statement-concerning-yet-another-round-of-ryzen-9000-cpu-failures-motherboard-vendor-says-it-is-working-in-seamless-coordination-with-amd-to-investigate
Wat kan ik doen om te bepalen of dit het probleem is of niet? Zonder de cpu er uit te slopen.
Ik heb geen alcohol om de thermopasta schoon te maken en te vervangen.
Ja, dat bedoel ik.
Het schijnt nogal zeldzaam te zijn en Asus heeft het inmiddels opgelost met een BIOS-update.
Of dit ook bij jou speelt is vanaf hier vrij lastig te bepalen en ik heb ook niet een oplossing

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The Guy
Shit, nou bedankt anyway.
Ik was me niet bewust van dat issue.
Morgen neem ik het hele ding denk ik maar mee naar Megekko (waar ik alles heb gekocht) en misschien dat zij daar iets kunnen doen of in elk geval de cpu checken.
Pagina: 1