Overstap naar Bazzite. Iemand ervaringen op LOQ17 IRX10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-08 00:11
Ik zou graag van Microsoft af willen en de overstap willen wagen naar Bazzite. Nu draai ik uiteraard Windows 11. Ik ben me al zeker een jaar aan het oriënteren, inlezen, video's bekijken etc, maar durf op de een of andere manier de overstap nog niet te maken. Waarschijnlijk onterecht. Ik vraag me dan ook af of er mensen zijn die Bazzite op een LOQ hebben draaien en wat hun ervaringen zijn.

Eerst even de specs van de laptop:
  • RTX 5060 8GB / Intel(R) UHD Graphics (128 MB)
  • 1 TB SSD
  • 17 inch (niet relevant)
  • 13th Gen Intel(R) Core(TM) i7-13650HX (2.60 GHz)
Ik heb een aantal scenario's in mijn hoofd waarom ik de stap niet neem:
  • Vroeger vond ik het leuk om te prutsen met computers en ging ik deze uitdaging dan ook niet uit de weg. Maar nu wil ik eigenlijk gewoon een stabiele computer waar ik niet veel meer aan hoef te tweaken. Het liefst wil ik ook geen epische terminalsessies hebben om de boel stabiel te houden en problemen op te lossen. Mijn vriendin gebruikt mijn laptop ook, maar voornamelijk voor haar website. Dat is natuurlijk web-based, maar daarom wil ik niet dat 'ie dagen onbruikbaar is omdat er iets is misgegaan.
  • Ik heb ontzettend veel video's gekeken over Bazzite op gaming laptops en meestal gaat dat goed. Maar de performance is wel meestal slechter dan op Windows. Een heel klein beetje performance wil ik best inleveren (liever niet natuurlijk), maar het liefst geen 25%. En op veel plekken op het internet lees je dat dit ongeveer de straf is voor het bezitten van een Nvidia-kaart.
  • Waar ik een beetje over in zit is de batterylife. Ik heb ongeveer een jaar geleden op mijn oude Zephyrus G14 Ubuntu geïnstalleerd. Dat werkte best wel, maar mijn batterylife ging van 4 uren (oude batterij) naar 1 uur. Met deze 17 inch heb ik slechts 3 tot 4 uren batterylife onder Windows en zou niet graag willen dat deze niet meer los van het stroom te gebruiken is. Over batterylife onder Bazzite is praktisch niets te vinden.
  • Mijn grootste punt is toch wel de stabiliteit. Er is geen sluitend antwoord te vinden over of Bazzite echt stabiel genoeg is. Vele (grote) YouTubers hebben de overstap gemaakt met wisselend succes. Toch wel veel mensen liepen bijvoorbeeld na een update tegen grote problemen aan en kwamen bijvoorbeeld helemaal niet meer in Bazzite. Nu is het volgens mij wel zo dat je dan naar een eerdere image terug kan, maar het zou niet tof zijn als dit constant moet.
  • Onder Windows zijn allemaal leuke tooltjes om je fancurve bijvoorbeeld aan te passen. Ik ben er wel een fan van als de fans niet draaien als ik alleen maar YouTube kijk bijvoorbeeld en onder Windows is dit het geval. Ik heb ook uitgezocht of deze tooltjes er voor Linux zijn, maar volgens mij is dat niet zo. Wel vond ik verschillende oplossingen waarbij je als een programmeur je sensoren moest identificeren en er dan via de terminal een fanspeed bij moet 'programmeren'. Dat gaat me eigenlijk te ver. Of er zijn tools zonder UI en die moet je er dan nog weer bij zoeken, of zoals gezegd vervolgens via de terminal aan de slag.
  • Tot slot heb ik gelezen dat je niet zomaar de Nvidia-driver kan updaten omdat deze echt ingebakken zit. Volgens mijn bron moet je allemaal halszaken uithalen om dit voor elkaar te krijgen. En voor welke Nvidia-driver zou ik dan moeten kiezen?
    ...
Als jullie na deze uiteenzetting nog lezen, kunnen jullie iets zeggen over deze punten? Is Bazzite ECHT stabiel genoeg voor dagelijks gebruik zonder terminale zaken na een update? En gaat de batterylife niet helemaal naar de zak? Zoals gezegd sta ik op het punt om de overstap te maken, maar toch nog niet voldoende moed verzameld :P
edit:
Ik heb wel de live versie gedraaid op een USB-stick en ik moet zeggen dat alles lijkt te werken. Alle functieknoppen, Wifi etc. Edit 2: ik doe niet bijster veel op de laptop. Wat remote werken via de Horizon cliënt, YouTube en zo nu en dan wat gamen. En mijn vriendin werkt dus haar website bij.

[ Voor 4% gewijzigd door marhalm op 19-07-2026 12:38 ]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08 22:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Performance wisselt net wat je gaat doen. En ligt ook aan de game of het beter of slechter presteert, er zijn immers gebruikers die met bepaalde games juist betere/hogere framerates halen dan met Windows.

Voor je accuduur is dat ook deels finetuning. Dat je met Ubuntu op je andere laptop minder lang er mee doet, zal vast komen omdat veel onnodige dingen nog blijven draaien of geen power saving wordt toegepast. Een aparte videokaart die altijd op maximale power blijft draaien terwijl je die helemaal niet gebruikt zal natuurlijk veel meer gebruiken dan wanneer die naar low power of zelfs uit gaat.

Fan curve is zeker mogelijk in Linux. Ik ken fancontrol, een tool die met een configuratiebestand op de achtergrond z'n werk doet. Maar dat heeft wel wat CLI werk nodig, omdat het via vragen de curve uiteindelijk instelt. Maar er zijn ook zeker grafische tools beschikbaar. Dat jij die niet hebt gevonden wil niet zeggen dat ze niet bestaan. CoreCtrl is eerder voor overclocking, maar kan ook fans aansturen.

Stabiliteit ligt grotendeels aan wat je er naast installeert en je hardware. Voor de rest is mijn ervaring met Linux dat het in het algemeen stabieler is dan Windows. Applicaties doen hun eigen ding uiteraard en daar heeft een OS niet altijd directe invloed op.

Bij Bazzite zit je idd ook vast aan de driver versie voor Nvidia die zij voor je beschikbaar stellen en met updates bijwerken. Bij andere distro's heb je nog wel eens opties, maar over 't algemeen is het advies om de versie uit de repo zelf te halen en niet van de Nvidia site downloaden en installeren. Dat geeft juist vaker gezeik dan dat je er iets mee oplost.

Commandline FTW

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Een andere test kan zijn (mocht je dit nog niet gedaan hebben) om de compatibiliteit te testen van Bazzite icm. met wat jij ervan verwacht. Dit door de SSD/NVME in je laptop te wisselen (geen dual boot installatie) en daar eens een complete test installatie op te doen. Batterij duur testen. Wat spelen met aangepaste settings. Je kunt dan op elke moment terug naar Windows en dit over meerdere dagen doen. Daarmee kun je zien of het "past"....

De overstap naar een ander systeem zal altijd wat extra werk met zich meebrengen, leermomenten en gewenning vergen, dat zul je moeten accepteren. Je hebt er al een jaar voorbereiding op zitten. Zoiets doen de meesten niet. Groot pluspunt in mijn ogen.

Wie du mir, so ich dir.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik heb zelf met mijn Mini-pc afgelopen maart de overstap naar Bazzite gemaakt, en ben niet echt dealbreakers tegengekomen.
(Mijn systeem is wel een AMD CPU en AMD eGPU, die worden wat beter ondersteund op Linux)

Stabiliteit van het systeem is top, kan mij niet herinneren dat de desktop omgeving ooit is vastgelopen.
Qua games is mijn performance juist omhoog gegaan in sommige games. In een Hitman, Diablo 2, of Deep Rock Galactic haal ik 20-30 meer FPS dan dat ik op Windows haalde. (Kan eGPU support zijn, want normaal gesproken zou het verschil niet zo groot moeten zijn)

Over het terug moeten naar een vorige image: Dat is alleen van belang als je aan "spannende" settings gaat zitten met de terminal en dan iets fouts doet, ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat ik de "backup" image moest opstarten. (maar het is wel fijn dat ie er is)

Mijn computer wordt gebruikt voor 70% gaming, 30% Plex/Youtube. Voor die taken werkt het perfect voor mij.

• marhalm
Bedankt mensen! Een aantal zorgen zijn weggehaald. De live image draait goed, dus dat is ook een indicatie denk ik.

Wel blijft de gaming performance van Nvidia op Linux ontzettend achter op Windows, ook nog in juli 2026. Dat vind ik jammer, want de 5060 is nu ook weer niet zo'n beest dat je makkelijk zoveel performance kan missen.

Voor een indicatie van de performance heb ik deze video bekeken: YouTube: Windows vs Linux in 2026 (CachyOS, Bazzite & PikaOS) - AMD & NVIDIA Benchmarks. Dit is even 1 voorbeeld wat ik geef. De resultaten zijn veelal hetzelfde bij andere video's. Maar het hangt natuurlijk ook van de games af. Performanceverlies tov. Windows is 13% tot 50%. Er zijn in deze video geen games die beter onder Linux presteren (maar wel met een AMD GPU).

Daarnaast heb ik ook veel gelezen over dat games onder Linux (bij Nvidia uiteraard) veel meer grafisch geheugen vreten en daarom dus sneller tegen de max van de GPU aanlopen. Dit wordt onderkend door Nvidia. Maar met hun focus op AI zie ik ze dit niet snel oplossen. Consumenten zijn immers niet belangrijk meer en ze hebben al jaren en jaren de tijd gehad om het op te lossen. Het enige waar ik dan nog wat vertrouwen in heb is dat Valve met Nvidia gaat samenwerken en Bazzite via de code van Valve het een en ander kan implementeren :)

Performance is dus eigenlijk het enige dat me nu nog tegenhoudt. Maar het zou goed kunnen dat ik dat maar voor lief neem voor het goede doel 8-) Ik heb een grote hekel aan Microsoft (en eigenlijk aan ieder Amerikaans bedrijf) en Bazzite ziet er ook wel weer mooi en fris uit!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals je al aangeeft, dat is 100% aan Nvidia te rekenen dat hun kaarten onder Linux minder goed presteren. Linus Torvalds heeft terecht meerdere keren de middelvinger opgestoken en geroepen "fuck Nvidia". Want het is gewoon een bende. 'Vroeger', toen er nog de fglrx driver was voor Radeon, was Nvidia wel beter dan het alternatief, maar in datzelfde opzicht kan je ook beredeneren dat een zeshoek beter werkt als wiel dan een vierkant. Het is echter nog steeds een kut ervaring. :P

Kijk je naar de staat van de Windows drivers sinds de lancering van de 50-series en het lang uitblijven van Wayland support op Linux (het is er nu wel), moet je geen erg hoge verwachtingen hebben van een Nvidia kaart tegenwoordig.

Commandline FTW

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ik ben ook net over op Bazzite en ik merk geen prestatiederving. TW3 en CP77 presteren even goed als onder Windows. De belangrijkste reden is dat het geluid onder Linux is zoals het hoort en onder Windows hebben mijn dure speakers een issue welke ik niet opgelost kreeg, zelf niet met allerhande drivers. Nu kan ik pas echt goed van audio genieten (via USB) en ik ben nog geen fouten tegengekomen.

[7800X3D, RTX4070, 32 GB DDR5, 2 TB NVMe SSD op 1080p@360Hz]

CachyOS is sneller, klopt, maar schrijft wel heel veel snapshots waardoor de standaard 4 GB FAT32 Limine-partitie te klein kan worden. Ook is het een rolling release en kan het regelmatig iets breken. Zo brak CachyOS al snel mijn videodriver en liepen updates soms met fouten. Ik vind het juist fantastisch dat de videodriver niet makkelijk is bij te werken. Kan het ook minder snel misgaan en mocht Bazzite breken dan kun je altijd nog met [Ostree 1] opstarten en uitzoeken wat er mis ging. In CachyOS kun je teruggaan met de snapshots.

Bazzite is meer gericht op gaming, maar je kunt er prima allerlei andere toepassingen op draaien. Mij bevalt het prima :)

PS: In CachyOS kun je ook starten met de LTS kernel welke long term is, maar daar is het niet op gebaseerd. Daarbij is CachyOS op Arch gebaseerd en Bazzite op Fedora.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 14:24
Het hangt natuurlijk heel sterk af van wat je met je systeem zo doet. Als je ook maar iets met CUDA/Python/C++ doet, dan is een distro die verwacht dat je een bepaalde Nvidia-driver gebruikt, natuurlijk niet handig. Dan blijf je aan het klooien. PopOS! valt dan bijvoorbeeld ook al af. Ik heb overigens sinds de 2000-serie geen enkel probleem met met Nvidia in Linux gehad. Ik raad je af de installatie per bash script te doen en voorgebaande paden te gaan; In Ubuntu bijv. per Software Center -> Werkt altijd.

Mijn ervaring is dat Linux, tenminste voor die handvol spellen die ik heel af en toe speel, sneller is dan Windows. Eigenlijk heb ik maar een uitzondering gevonden en dat is Microsoft Flightsimulator (werkt wel, maar de frame-rate is merkbaar lager).

Ik zou zeggen: Neem een USB-SSD/HDD en installeer daar een Linux op en kijk hoe het je bevalt en wat er werkt en wat niet. Bevalt het niet? Afkoppelen en weer met Windows verder. Uiteindelijk is Linux ook learn-by-doing. Misschien dual-boot proberen?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• marhalm
Bedankt voor de reacties! Ik heb een 512 Gb nvme ssd via vraag en aanbod aangeschaft en ga het gewoon proberen. Als het bevalt dan is het vaarwel Windows 👌🏻
edit:
nog zaken waar ik rekening mee moet houden bij Windows op mn main disk en Bazzite op de nieuwe SSD? Ik word namelijk wel weer ongerust als ik het volgende topic op XDA lees: https://www.xda-developers.com/5-pitfalls-of-dual-booting-windows-and-linux-that-i-wasnt-prepared-for/
Ik heb bv geen zin om de Linux ssd uit te schakelen als ik Windows gebruik en andersom. Bij de install kan ik me dat voorstellen omdat grub op de nieuwe ssd moet, maar als ik wil switchen wil ik niet steeds de bios in hoeven kruipen..

[ Voor 67% gewijzigd door marhalm op 02-08-2026 16:38 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Van de 5 punten is er maar 1 waar je wat mee moet doen en dat is de hardware clock. Dat is het makkelijkste vanuit Linux, die respecteert de instelling en gooit het niet spontaan weg of gaat wat anders doen, iets wat Windows met iig andere settings wel spontaan doet.

Oh, eigenlijk is het eerste punt wat ze noemen mbt hibernate/sleep ook wel iets, maar dat is eenvoudig te doen en heb je an sich ook snel door als je Windows niet volledig afsluit, want dan kan je geen ander opstartmedium kiezen.

Zorg dat ze op aparte schijven staan, dat de andere schijf tijdens installatie niet aanwezig is en je hebt al 90% geregeld.

Commandline FTW

• marhalm
Hero of Time schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:32:
Van de 5 punten is er maar 1 waar je wat mee moet doen en dat is de hardware clock. Dat is het makkelijkste vanuit Linux, die respecteert de instelling en gooit het niet spontaan weg of gaat wat anders doen, iets wat Windows met iig andere settings wel spontaan doet.

Oh, eigenlijk is het eerste punt wat ze noemen mbt hibernate/sleep ook wel iets, maar dat is eenvoudig te doen en heb je an sich ook snel door als je Windows niet volledig afsluit, want dan kan je geen ander opstartmedium kiezen.

Zorg dat ze op aparte schijven staan, dat de andere schijf tijdens installatie niet aanwezig is en je hebt al 90% geregeld.
Thx man, met 90% kan ik leven!

• marhalm
Hero of Time schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:32:

Toch nog even een vraag: ik denk dat ik de primaire schijf echt letterlijk los moet schroeven voor de installatie? Want ik kan deze via de bios niet uitschakelen. De opstartschijf aanpassen naar de nieuwe ssd is niet genoeg denk ik (opstartvolgorde aanpassen dus)? En als ik de primaire schijf loskoppel en Bazzite op de nieuwe ssd installeer en na installatie de primaire ssd weer aansluit, krijg ik dan nog steeds dat grubmenu te zien als ik de laptop start? Dat vind ik namelijk wel handig. Het lijkt me minder makkelijk (ook voor m'n vriendin) om bij opstarten steeds F12 te spammen om de opstartvolgorde van de ssd's te wijzigen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet idd de schijf fysiek eruit halen. Vroeger deed je een van de twee kabels loshalen in de pc, maar met een m.2 is dat een stukje lastiger. :P Zo weet je namelijk 100% zeker dat de bootloader ook echt op de schijf staat waarop je gaat installeren en niet stiekem op de andere.

Nadat je de schijf weer erin zet, moet je wel je boot volgorde controleren. Wil je daarna van de andere schijf starten, moet je wellicht F12 gebruiken omdat Windows anders mogelijk gaat klagen over Secure Boot status als het vanuit Grub wordt gestart. Maar standaard zou het dan dus Bazzite moeten starten als je dat in het BIOS/UEFI opgeeft als eerste boot device.

Commandline FTW

• marhalm
Nou ik heb Bazzite geïnstalleerd. Ging best goed, paar kleine hickups zoals inderdaad de tijd, maar ook iets met de EFI ofzo, tijdens/na installatie. Ik moest ergens het password universalblue invoeren en toen was het goed. Cyperpunk 2077 even geprobeerd en dat loopt verder gewoon goed op ultra. Hoefde daar ook niets aan te configureren. Dus op zich een mooi systeem dat Bazzite!

En qua batterylife: ik vraag me af of er een verschil is met Windows. De schatting fluctueert nogal, van 3 uren tot 3 u 41, dat is verder hetzelfde als Windows volgens mij.

Nu nog 'even makkelijk' de Microsoft fonts installeren binnen Bazzite/Fedora, maar dat wordt waarschijnlijk handmatig extracten uit Windows.. :)

[ Voor 14% gewijzigd door marhalm op 06-08-2026 00:44 ]

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-08 20:12
Wat ik zelf wel handig vind is dat ik op de een of andere manier had gevonden op internet dat ik via Steam mijn Windows installatie kan starten, dat gaat altijd goed(die 10x dat ik dat in een jaar tijd heb gedaan).

Ik ben in ieder geval heel bij met Bazzite,

met LACT kun je oa de fancurve instellen van je gpu maar ook voltages en vermogen. Ik kan de fan van mijn AMD 7800xt zelfs helemaal stil zetten.

Wat ik wel mis is een soort van Adrenaline omgeving voor de GPU, waar mee ik makkelijk de max fps en eventueel de scherpte per spel kan instellen, nu gaat dat via opstart commando's in staan zelf.
Pagina: 1