Overstap naar Bazzite. Iemand ervaringen op LOQ17 IRX10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:39
Ik zou graag van Microsoft af willen en de overstap willen wagen naar Bazzite. Nu draai ik uiteraard Windows 11. Ik ben me al zeker een jaar aan het oriënteren, inlezen, video's bekijken etc, maar durf op de een of andere manier de overstap nog niet te maken. Waarschijnlijk onterecht. Ik vraag me dan ook af of er mensen zijn die Bazzite op een LOQ hebben draaien en wat hun ervaringen zijn.

Eerst even de specs van de laptop:
  • RTX 5060 8GB / Intel(R) UHD Graphics (128 MB)
  • 1 TB SSD
  • 17 inch (niet relevant)
  • 13th Gen Intel(R) Core(TM) i7-13650HX (2.60 GHz)
Ik heb een aantal scenario's in mijn hoofd waarom ik de stap niet neem:
  • Vroeger vond ik het leuk om te prutsen met computers en ging ik deze uitdaging dan ook niet uit de weg. Maar nu wil ik eigenlijk gewoon een stabiele computer waar ik niet veel meer aan hoef te tweaken. Het liefst wil ik ook geen epische terminalsessies hebben om de boel stabiel te houden en problemen op te lossen. Mijn vriendin gebruikt mijn laptop ook, maar voornamelijk voor haar website. Dat is natuurlijk web-based, maar daarom wil ik niet dat 'ie dagen onbruikbaar is omdat er iets is misgegaan.
  • Ik heb ontzettend veel video's gekeken over Bazzite op gaming laptops en meestal gaat dat goed. Maar de performance is wel meestal slechter dan op Windows. Een heel klein beetje performance wil ik best inleveren (liever niet natuurlijk), maar het liefst geen 25%. En op veel plekken op het internet lees je dat dit ongeveer de straf is voor het bezitten van een Nvidia-kaart.
  • Waar ik een beetje over in zit is de batterylife. Ik heb ongeveer een jaar geleden op mijn oude Zephyrus G14 Ubuntu geïnstalleerd. Dat werkte best wel, maar mijn batterylife ging van 4 uren (oude batterij) naar 1 uur. Met deze 17 inch heb ik slechts 3 tot 4 uren batterylife onder Windows en zou niet graag willen dat deze niet meer los van het stroom te gebruiken is. Over batterylife onder Bazzite is praktisch niets te vinden.
  • Mijn grootste punt is toch wel de stabiliteit. Er is geen sluitend antwoord te vinden over of Bazzite echt stabiel genoeg is. Vele (grote) YouTubers hebben de overstap gemaakt met wisselend succes. Toch wel veel mensen liepen bijvoorbeeld na een update tegen grote problemen aan en kwamen bijvoorbeeld helemaal niet meer in Bazzite. Nu is het volgens mij wel zo dat je dan naar een eerdere image terug kan, maar het zou niet tof zijn als dit constant moet.
  • Onder Windows zijn allemaal leuke tooltjes om je fancurve bijvoorbeeld aan te passen. Ik ben er wel een fan van als de fans niet draaien als ik alleen maar YouTube kijk bijvoorbeeld en onder Windows is dit het geval. Ik heb ook uitgezocht of deze tooltjes er voor Linux zijn, maar volgens mij is dat niet zo. Wel vond ik verschillende oplossingen waarbij je als een programmeur je sensoren moest identificeren en er dan via de terminal een fanspeed bij moet 'programmeren'. Dat gaat me eigenlijk te ver. Of er zijn tools zonder UI en die moet je er dan nog weer bij zoeken, of zoals gezegd vervolgens via de terminal aan de slag.
  • Tot slot heb ik gelezen dat je niet zomaar de Nvidia-driver kan updaten omdat deze echt ingebakken zit. Volgens mijn bron moet je allemaal halszaken uithalen om dit voor elkaar te krijgen. En voor welke Nvidia-driver zou ik dan moeten kiezen?
    ...
Als jullie na deze uiteenzetting nog lezen, kunnen jullie iets zeggen over deze punten? Is Bazzite ECHT stabiel genoeg voor dagelijks gebruik zonder terminale zaken na een update? En gaat de batterylife niet helemaal naar de zak? Zoals gezegd sta ik op het punt om de overstap te maken, maar toch nog niet voldoende moed verzameld :P
edit:
Ik heb wel de live versie gedraaid op een USB-stick en ik moet zeggen dat alles lijkt te werken. Alle functieknoppen, Wifi etc. Edit 2: ik doe niet bijster veel op de laptop. Wat remote werken via de Horizon cliënt, YouTube en zo nu en dan wat gamen. En mijn vriendin werkt dus haar website bij.

[ Voor 4% gewijzigd door marhalm op 19-07-2026 12:38 ]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Performance wisselt net wat je gaat doen. En ligt ook aan de game of het beter of slechter presteert, er zijn immers gebruikers die met bepaalde games juist betere/hogere framerates halen dan met Windows.

Voor je accuduur is dat ook deels finetuning. Dat je met Ubuntu op je andere laptop minder lang er mee doet, zal vast komen omdat veel onnodige dingen nog blijven draaien of geen power saving wordt toegepast. Een aparte videokaart die altijd op maximale power blijft draaien terwijl je die helemaal niet gebruikt zal natuurlijk veel meer gebruiken dan wanneer die naar low power of zelfs uit gaat.

Fan curve is zeker mogelijk in Linux. Ik ken fancontrol, een tool die met een configuratiebestand op de achtergrond z'n werk doet. Maar dat heeft wel wat CLI werk nodig, omdat het via vragen de curve uiteindelijk instelt. Maar er zijn ook zeker grafische tools beschikbaar. Dat jij die niet hebt gevonden wil niet zeggen dat ze niet bestaan. CoreCtrl is eerder voor overclocking, maar kan ook fans aansturen.

Stabiliteit ligt grotendeels aan wat je er naast installeert en je hardware. Voor de rest is mijn ervaring met Linux dat het in het algemeen stabieler is dan Windows. Applicaties doen hun eigen ding uiteraard en daar heeft een OS niet altijd directe invloed op.

Bij Bazzite zit je idd ook vast aan de driver versie voor Nvidia die zij voor je beschikbaar stellen en met updates bijwerken. Bij andere distro's heb je nog wel eens opties, maar over 't algemeen is het advies om de versie uit de repo zelf te halen en niet van de Nvidia site downloaden en installeren. Dat geeft juist vaker gezeik dan dat je er iets mee oplost.

Commandline FTW