Beste forumleden,
Ik ben bezig met een badkamerrenovatie (huis uit 1995) en loop tegen het volgende aan.
De oude vloerput is van zwart PE, met een zijuitlaat (spie) die ca. 20mm in een PVC afvoerbuis (uitwendig 50mm) is gestoken — geen lijmverbinding, gewoon een steekverbinding. De spie is exact dezelfde kleur/materiaal als de put zelf, dus vermoedelijk één stuk PE, niet een aparte ingelijmde PVC-spie.
Ik ga de oude put verwijderen (uitzagen, niet uitboren, om de ingegoten buis niet te beschadigen) en wil daarna een nieuwe douchesifon aansluiten op dezelfde, in het beton ingegoten PVC-buis.
Plan:
...
Ik ben bezig met een badkamerrenovatie (huis uit 1995) en loop tegen het volgende aan.
De oude vloerput is van zwart PE, met een zijuitlaat (spie) die ca. 20mm in een PVC afvoerbuis (uitwendig 50mm) is gestoken — geen lijmverbinding, gewoon een steekverbinding. De spie is exact dezelfde kleur/materiaal als de put zelf, dus vermoedelijk één stuk PE, niet een aparte ingelijmde PVC-spie.
Ik ga de oude put verwijderen (uitzagen, niet uitboren, om de ingegoten buis niet te beschadigen) en wil daarna een nieuwe douchesifon aansluiten op dezelfde, in het beton ingegoten PVC-buis.
Plan:
- Put uitzagen, spie er losmaken/uittrekken (steekverbinding, dus zou moeten lukken zonder breken).
- Binnenkant van de PVC-buis is hard en schoon gebleken na verwijdering van de spie.
- Een verloop-/reparatiekoppeling inlijmen die past op de binnendiameter van de bestaande buis (dus met een verjongde spie die ín de buis lijmt, in plaats van een spie die aan de buitenkant past).
- Daarna een nieuw stuk 50mm PVC lijmen op de koppeling, richting de nieuwe douchesifon.
- Heeft iemand ervaring met dit type inwendige lijmkoppeling (spie die in plaats van om de buis lijmt)? Bestaat hier een standaard fitting voor, of moet ik dit zelf combineren uit een verloopstuk?
- Is er reden om te twijfelen aan de sterkte/duurzaamheid van een lijmverbinding aan de binnenzijde van een bestaande buis vergeleken met een normale buitenspie-verbinding?
- Heeft iemand een merk/leverancier-tip voor zo'n reparatiekoppeling (Van Marcke, Technische Unie, of Gamma/Praxis-verkrijgbaar)?
...
:strip_exif()/f/image/Y3LL12YD5jwpWmpxGXJ6wzlO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e5xZ0N9Jz6SfHkL7jIYMew4b.jpg?f=fotoalbum_large)