PE vloerput met spie in PVC afvoer - vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robert_3011
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19-07 15:49
Beste forumleden,

Ik ben bezig met een badkamerrenovatie (huis uit 1995) en loop tegen het volgende aan.

De oude vloerput is van zwart PE, met een zijuitlaat (spie) die ca. 20mm in een PVC afvoerbuis (uitwendig 50mm) is gestoken — geen lijmverbinding, gewoon een steekverbinding. De spie is exact dezelfde kleur/materiaal als de put zelf, dus vermoedelijk één stuk PE, niet een aparte ingelijmde PVC-spie.

Ik ga de oude put verwijderen (uitzagen, niet uitboren, om de ingegoten buis niet te beschadigen) en wil daarna een nieuwe douchesifon aansluiten op dezelfde, in het beton ingegoten PVC-buis.

Plan:
  1. Put uitzagen, spie er losmaken/uittrekken (steekverbinding, dus zou moeten lukken zonder breken).
  2. Binnenkant van de PVC-buis is hard en schoon gebleken na verwijdering van de spie.
  3. Een verloop-/reparatiekoppeling inlijmen die past op de binnendiameter van de bestaande buis (dus met een verjongde spie die ín de buis lijmt, in plaats van een spie die aan de buitenkant past).
  4. Daarna een nieuw stuk 50mm PVC lijmen op de koppeling, richting de nieuwe douchesifon.
Vragen:
  • Heeft iemand ervaring met dit type inwendige lijmkoppeling (spie die in plaats van om de buis lijmt)? Bestaat hier een standaard fitting voor, of moet ik dit zelf combineren uit een verloopstuk?
  • Is er reden om te twijfelen aan de sterkte/duurzaamheid van een lijmverbinding aan de binnenzijde van een bestaande buis vergeleken met een normale buitenspie-verbinding?
  • Heeft iemand een merk/leverancier-tip voor zo'n reparatiekoppeling (Van Marcke, Technische Unie, of Gamma/Praxis-verkrijgbaar)?
Alvast bedankt voor het meedenken!

...

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:23
een foto zegt meer dan duizend woorden...

Maar waarom lijm je niet gewoon een sok om die 50mm pvc en ga je vanaf daar verder?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Robert_3011
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19-07 15:49
Dan zou ik rondom die pijp alle beton weg moeten hakken - lijkt me gemakkelijker om die van binnenaf iets te verlengen en dan door te gaan, de betonnen vloer is keihard...De vloerpot ga ik toch niet meer gebruiken - of denk je dat ik na het door zagen van de zijnkant/boden van de pot de zij-uitlaat van de pot er niet uit jan trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXTI9VArovYMzcpMmYbS_fqq_nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3LL12YD5jwpWmpxGXJ6wzlO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92oeR2GwMaonL5OBKvZj5Cxjxr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5xZ0N9Jz6SfHkL7jIYMew4b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Robert_3011 op 19-07-2026 14:47 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:23
Gewoon rondom vrijhakken en er een sok omheen lijmen, dan kan je spullen gebruiken die er voor gemaakt zijn en het goed doen. Ik weet niet eens of er iets bestaat om er in te lijmen. (en daar ook daadwerkelijk voor bedoeld is)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-07 10:55
Robert_3011 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:49:
Beste forumleden,

Ik ben bezig met een badkamerrenovatie (huis uit 1995) en loop tegen het volgende aan.

...
Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik denkmdat het weinig uit maakt wat voor.soort pvc delen je met pvclijm aan elkaar.lijmt

De delen moeten wel precies.in elkaar.passen zonder speling. Pvclijm vermelt de twee delen met wlkaar zolang het maar goed past.

Let wel op belemmeringen bij jet doorstromen. Als je een dunne buis in een bestaande buis lijmt dan creeer.je.wel.een vernauwing.
...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou hem ook uithakken.. Puur dat je dan zeker een correcte verbinding kan maken.. Je wilt niet na een half jaar als nog weer je boel open hakken omdat je lekkage hebt..

404 Signature not found

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39
Precies, Makrolon heeft al het enige juiste antwoord gegeven. Alle andere opties zijn dingen waar je later spijt van krijgt.
Pagina: 1