Hi allemaal,
Op het dak van mijn tuinkamer wil ik zelf zonnepalen plaatsen. Het moet een oost-west opstelling worden. Rechts op het plaatje is Oost. Er is geen schaduw.
Mijn vraag; is mijn plan hieronder haalbaal en verstandig is? Of zijn er betere mogelijkheden.
(hieronder de foto van het dak. de omgeving heb ik geannonimiseerd)
:strip_exif()/f/image/x9MC7mUBm9RZalewSVjrBKsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik van plan ben:
Orientatie en aantal panelen
Ik zou echt nét 2 panelen in portrait kunnen plaatsen en dan totaal 8 stuks, maar dan zit ik op enkele cm's van de dakrand af in de links-rechts richting. Ik heb begrepen dat dat niet aan te raden is ivm wind. Kleinere minder lange panelen zijn meer 'specials' en weer een stuk duurder.
Dan blijft over een oost-west landscape opstelling en dan kan ik maar 4 panelen kwijt helaas.
Omvormer
Dan de keuze voor de omvormer. Ik overweeg micro-omvormers omdat de meeste 'normale' stringconverters niet met 2 panelen in een string kunnen omgaan vanwege de te lage spanning (1 string voor 2 oost panelen, 1 string voor 2 west panelen).
Ik heb overwogen:
Schiet maar raak! Hoor graag wat er beter kan of ik iets over het hoofd zie.
Op het dak van mijn tuinkamer wil ik zelf zonnepalen plaatsen. Het moet een oost-west opstelling worden. Rechts op het plaatje is Oost. Er is geen schaduw.
Mijn vraag; is mijn plan hieronder haalbaal en verstandig is? Of zijn er betere mogelijkheden.
(hieronder de foto van het dak. de omgeving heb ik geannonimiseerd)
:strip_exif()/f/image/x9MC7mUBm9RZalewSVjrBKsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik van plan ben:
- Orientatie landscape oost-west (2 panelen oost, 2 panelen west)
- 4x DMEGC DM470G12RT-G48HBB worden (470 WP, Vmp ≈ 31,47 V, Voc ≈ 36,60 V).
- 1x Hoymiles HMS-1600-4T ( ~170 EUR)
- 1x DTU-WLite-S dongle (~40 EUR)
- Onderstel ntb. Hoek ~10-15 graden.
Orientatie en aantal panelen
Ik zou echt nét 2 panelen in portrait kunnen plaatsen en dan totaal 8 stuks, maar dan zit ik op enkele cm's van de dakrand af in de links-rechts richting. Ik heb begrepen dat dat niet aan te raden is ivm wind. Kleinere minder lange panelen zijn meer 'specials' en weer een stuk duurder.
Dan blijft over een oost-west landscape opstelling en dan kan ik maar 4 panelen kwijt helaas.
Omvormer
Dan de keuze voor de omvormer. Ik overweeg micro-omvormers omdat de meeste 'normale' stringconverters niet met 2 panelen in een string kunnen omgaan vanwege de te lage spanning (1 string voor 2 oost panelen, 1 string voor 2 west panelen).
Ik heb overwogen:
- 1x Hoymiles HMS-1600-4T ( ~170 EUR) + DTU-WLite-S dongle (~40 EUR)
- 2x APS DS3‑L‑EU (~190 EUR totaal) + APS ECU-B monitoring unit (~40 EUR)
- APS QS2 (~240 EUR totaal)
- 4x Enphase IQ8AC (~440 EUR)
Schiet maar raak! Hoor graag wat er beter kan of ik iets over het hoofd zie.