Vraag

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:21
Situatie schets:
Twee onder 1 kap uit 1975 redelijk goed geisoleerd, alleen geen vloerisolatie
Woonkamer heeft uitbouw en heeft U vorm met liggen balk lengte van zo'n 11 meter, korte stukken 5 meter
1e verdieping 4 kleine slaapkamers (10-12 m2) met daar tussen in de overlloop
2e verdieping voorzolder en grote slaapkamer

Woonkamer met uitbouw gekoeld en verwarmd
Van de slaapkamers 1e verdieping moet er in ieder geval 1 gekoeld en verwarmt worden, 1 gekoeld en 1 gekoeld en verwarmt 1-2 dagen in de week. De 4e hoeft neit persé.
Zolder evt. 1 dag per week gekoeld/verwarmd

HR-CV ketel is 15 jaar. Verwarming nu door radiatoren. 1000 m3/jaar
Geneog zonnepanelen aanwezig

Mijn vraag:
Wat is verstandig: moet ik gaan voor een hybride warmtepomp en een paar airco bnnenunits en nieuwe cv-ketel of volstaat een (groot) aantal binnenunits met een nieuwe cv-ketel (om bij te springen voor verwarmen en het water)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik hoor verhalen over een airco op overloop of zolder voor hele huis. Op mijn overlooop zou de airco aan de kopse kant komen hangen met alle slaapkamerdeuren er haaks op. En ahngt precies voor de open trap.
- Als ik in bijnal alle slaapkamers een binnenunit hang en in de woonkamer 1 of 2 kan ik dan genoeg koelen en verwarmen? (zou dan bv 2 buitenunits en 6-7 binnenunits worden.
- Als ik en en airco en een warmtepomp doe beperkt ik me dan niet in de koelcapaciteit? (uitgaande van zelfe totaal prijs?)

Wat is wijsheid? Als ik dat weet kan ik wat offertes op gaan vragen ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:15
Geen hybride, maar een gewone warmtepomp. Daarmee kun je het hele huis verwarmen en warm tapwater maken.

Koelen kan ook met de warmtepomp, maar dan zul je de radiatoren in die ruimte moeten voorzien van ventilatoren of vervangen door ventilatieconvectoren/fancoils (of iets als plafondkoeling/verwarming onder het dak, maar dat doe je vooral als er toch iets aan het plafond moet gebeuren).

Heat Geek Getraind