Vraag

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 00:00
Situatie schets:
Twee onder 1 kap uit 1975 redelijk goed geisoleerd, alleen geen vloerisolatie
Woonkamer heeft uitbouw en heeft U vorm met liggen balk lengte van zo'n 11 meter, korte stukken 5 meter
1e verdieping 4 kleine slaapkamers (10-12 m2) met daar tussen in de overlloop
2e verdieping voorzolder en grote slaapkamer

Woonkamer met uitbouw gekoeld en verwarmd
Van de slaapkamers 1e verdieping moet er in ieder geval 1 gekoeld en verwarmt worden, 1 gekoeld en 1 gekoeld en verwarmt 1-2 dagen in de week. De 4e hoeft neit persé.
Zolder evt. 1 dag per week gekoeld/verwarmd

HR-CV ketel is 15 jaar. Verwarming nu door radiatoren. 1000 m3/jaar
Geneog zonnepanelen aanwezig

Mijn vraag:
Wat is verstandig: moet ik gaan voor een hybride warmtepomp en een paar airco bnnenunits en nieuwe cv-ketel of volstaat een (groot) aantal binnenunits met een nieuwe cv-ketel (om bij te springen voor verwarmen en het water)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik hoor verhalen over een airco op overloop of zolder voor hele huis. Op mijn overlooop zou de airco aan de kopse kant komen hangen met alle slaapkamerdeuren er haaks op. En ahngt precies voor de open trap.
- Als ik in bijnal alle slaapkamers een binnenunit hang en in de woonkamer 1 of 2 kan ik dan genoeg koelen en verwarmen? (zou dan bv 2 buitenunits en 6-7 binnenunits worden.
- Als ik en en airco en een warmtepomp doe beperkt ik me dan niet in de koelcapaciteit? (uitgaande van zelfe totaal prijs?)

Wat is wijsheid? Als ik dat weet kan ik wat offertes op gaan vragen ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-07 23:53
Geen hybride, maar een gewone warmtepomp. Daarmee kun je het hele huis verwarmen en warm tapwater maken.

Koelen kan ook met de warmtepomp, maar dan zul je de radiatoren in die ruimte moeten voorzien van ventilatoren of vervangen door ventilatieconvectoren/fancoils (of iets als plafondkoeling/verwarming onder het dak, maar dat doe je vooral als er toch iets aan het plafond moet gebeuren).

Heat Geek Getraind

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Je kan op gasweg.nl inventariseren of je radiatoren genoeg afgifte hebben om te verwarmen met een all-electric warmtepomp zonder CV ketel. In de meeste huizen kan dit gewoon.

Ik vind koelen secundair, en zou hooguit één fancoil (op een apart, dampdicht geïsoleerd circuit) of lucht-lucht unit erbij op de overloop plaatsen, met een paar ventilatoren kan je die koele lucht dan door de slaapkamers verdelen, prima voor de twee weken dat je het nodig hebt.

gasweg.nl

• Kievit1964
Dat zijn reacties die niet voorzien waren

All electric betekent ook boilervat neem ik aan.

Alleen in woonkamer hebben we van die ventilatoren onder de verwarming hangen.

Koelt een all electric dan wel voldoende? Ik lees net dat de radiatoren maar 18-20 graden worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

En wordt de totaal prijs dan niet veel hoger als op de overloop ook nog een auto doen voor de slaapkamers?

En omdat mijn slaapkamer deuren haaks op de lucht richting van de binnenunit staan merk je er dan wel wat van?

[ Voor 10% gewijzigd door Kievit1964 op 19-07-2026 22:34 ]

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-07 23:53
Kievit1964 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:47:
Dat zijn reacties die niet voorzien waren

All electric betekent ook boilervat neem ik aan.

Alleen in woonkamer hebben we van die ventilatoren onder de verwarming hangen.

Koelt een all electric dan wel voldoende? Ik lees net dat de radiatoren maar 18-20 graden worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

En wordt de totaal prijs dan niet veel hoger als op de overloop ook nog een auto doen voor de slaapkamers?

En omdat mijn slaapkamer deuren haaks op de lucht richting van de binnenunit staan merk je er dan wel wat van?
Als je ook warm tapwater van je warmtepomp wil neem je er een boilervat bij, inderdaad. Dan kan de CV ketel weg. Anders laat je de ketel voorlopig hangen hangen en doe je alleen de verwarming en koeling met de warmtepomp.

Bij mij koelt een all electric prima, maar het hangt wel af van je zonwering: als je ramen hebt waar de zon tijdens een hittegolf vrijelijk naar binnen schijnt valt daar niet tegenop te koelen. Ook niet met een airco. En als je een plat dak hebt dat niet goed geïsoleerd is geldt hetzelfde. Voor veel van mijn klanten betekent koeling via de warmtepomp het verschil tussen 30 graden of 22-24 graden in de kritische kamers en dat is niet koud, maar wel aangenaam.

Als de deuren van de slaapkamers open staan en de airco de hele dag en nacht op een klein pitje staat te werken houd je het wel koel zonder tocht.

Hoe de hele prijs/comfortbalans wordt voor je huis is niet te bepalen via een vraag op dit forum, ben ik bang. Als je er plezier in hebt kun je je er zelf langer in verdiepen en de nodige kennis vergaren. Anders huur je iemand in voor advies.

Heat Geek Getraind

• Kievit1964
Dank voor je reactie

Ik heb wat nagezocht en op de meeste plaatsen wordt het koelen met radiatoren ivm warmtepomp afgeraden. Oppervlakte te klein, lucht blijft onderin hangen, condensvorming en meer wordt er genoemd.

Met vloerverwarming is men wel redelijk positief.
Pagina: 1