2 zonnepanelen systemen maar 1 is zichtbaar voor Liander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:52
Kort de situatie
Doordat onze huidige zonnepanelen systeem (Enphase, 14x 435, IQ8MC West) te weinig opbrengst gaf, en/of wij teveel gebruiken :) , hebben we sinds 04-06-2026 een 2e systeem ernaast aangesloten. Hoymiles 6x 465, HMT18004T Oost). Het 2e systeem, de Hoymiles, hebben we op 07-07-2026 aangemeld bij Energieleveren.

Het Enhpase systeem is aangesloten in de (gang) meterkast. Het Hoymiles systeem is aangesloten op een onder-verdeler in de garage welke regelrecht in verbinding staat met de meterkast in de gang.

Het grote probleem welke nu aan de hand is dat de totale opbrengst van het Hoymiles systeem niet doorkomt bij EnergieDirect en te zien is op de HomeWizard app. De opbrengst via de app van Hoymiles zelf is wel zichtbaar.

De opbrengst van het Enhpase systeem is (uiteraard) netjes zichtbaar in HomeWizard en zien we terug op de maand resultaten van Energiedirect. Wel is sinds de installatie van Hoymiles de melding 'Er is een probleem met de CT metingen opgetreden' zichtbaar in de Enphase app.

Contact met...
We hebben telefonisch contact gehad met de installateur van Hoymiles. Er staan geen fouten in het systeem en het systeem is online. De opbrengst is te zien in de app van Hoymiles. Zo op het oog geen mankementen.

We hebben telefonisch contact gehad met Energiedirect en zij geven aan dat er een zonnepanelen systeem actief en geactiveerd is voor terug levering. Dit is een standaard gegeven als je een zonnepanelen systeem hebt. Zij krijgen geen gedetailleerde info door. Puur of er een zonnepanelen systeem aanwezig is of niet.

De vragen die wij hebben;
# Heeft iemand dit ooit eerder gehad in een soort gelijke situatie?
# Zou het een installatie fout kunnen zijn van het Hoymiles systeem?
# Wat is de verwerking termijn tussen het moment van aanmelding energieleveren.nl en Liander en/of Energiedirect? Op basis van meterstanden wordt de p1 meter maandelijks uitgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LrKRIJLK4c-6M-S6mi7HU3A_Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4UiBqY0MTWLxtfc6OiZTDyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg0VjyeGNSE0E376xKt8Fu8YGQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6xaf8cGeMxO7hjucBBWqFxg.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase maand JuniAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PrVSd-A0bGvCNDq-3yQLz86JSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yiXoaPH4lxcnKf0PRs4hPVG.jpg?f=fotoalbum_large

Juni maand productie Hoymiles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yqWqSLyNNcas7e9Q0PaUMpClMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T384tcDNFzxJmqR5bYFQs9yP.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht Juli tussen HomeWizard/Enphase/Energiedirect en Hoymiles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbz7_fHVLWFqtaAdO2xVjeXgbE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHKJKZGmwspBBB7FbmFqC096.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 21:13 ]

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38
Ik vermoed dat je een verkeerd beeld hebt hoe de informatie uitwisseling werkt.

Liander en EnergieDirect kijken alleen maar naar wat er op de slimme meter in en uit gaat. (Liander meet en stuurt dat door naar EnergieDirect voor de facturatie)
Geen van beiden krijgt informatie direct van jouw Enphase en Hoymiles systemen.

Om je Homewizard goed beeld te laten te geven van je opbrengst en teruglevering heb je nodig:
- Homewizard P1 meter (heb je denk ik al)
- Enphase gekoppeld aan Homewizard (is denk ik al gebeurd)
- Hoymiles gekoppeld aan Homewizard (is denk ik nog niet gebeurd)

Of het laatste überhaupt mogelijk is weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel de reden dat je in Homewizard de opbrengst van je Hoymiles (niet goed) ziet.

Spel en typfouten voorbehouden

• eppo16
FredvZ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:26:
Ik vermoed dat je een verkeerd beeld hebt hoe de informatie uitwisseling werkt.

Liander en EnergieDirect kijken alleen maar naar wat er op de slimme meter in en uit gaat. (Liander meet en stuurt dat door naar EnergieDirect voor de facturatie)
Geen van beiden krijgt informatie direct van jouw Enphase en Hoymiles systemen.

Om je Homewizard goed beeld te laten te geven van je opbrengst en teruglevering heb je nodig:
- Homewizard P1 meter (heb je denk ik al)
- Enphase gekoppeld aan Homewizard (is denk ik al gebeurd)
- Hoymiles gekoppeld aan Homewizard (is denk ik nog niet gebeurd)

Of het laatste überhaupt mogelijk is weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel de reden dat je in Homewizard de opbrengst van je Hoymiles (niet goed) ziet.
Merci voor je reactie!

Dat de opbrengst van Hoymiles niet terug te zien is in HomeWizard vind ik geen probleem. De omvormers zijn daar nog niet in te vinden. Echter mijn schoonvader heeft alleen een Hoymiles systeem en die ziet wél opbrengst. Deze HomeWizard haalt de gegevens puur uit de p1 meter.

Als ik inlog op Energiedirect en ik vergelijk de opwekking met Enphase lijkt dit aardig overeen te komen. Echter ontbreekt de Hoymiles teruglevering.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38
eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:31:
Deze HomeWizard haalt de gegevens puur uit de p1 meter.
In de Homewizard app zou je dan in elk geval moeten zien dat er nu in ochtend meer wordt teruggeleverd op basis van de info uit de P1 poort.

Spel en typfouten voorbehouden

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Merci voor je reactie!

Dat de opbrengst van Hoymiles niet terug te zien is in HomeWizard vind ik geen probleem. De omvormers zijn daar nog niet in te vinden. Echter mijn schoonvader heeft alleen een Hoymiles systeem en die ziet wél opbrengst. Deze HomeWizard haalt de gegevens puur uit de p1 meter.

Als ik inlog op Energiedirect en ik vergelijk de opwekking met Enphase lijkt dit aardig overeen te komen. Echter ontbreekt de Hoymiles teruglevering.
Dat kun je niet weten. Wat je ziet bij energiedirect is opwek minus verbruik in je huis.

Dus als er 2000 watt van je dak komt voor een uur lang, en je een uur lang 1000 wat gebruikt op datzelfde uur. En dan zie je 1kWh teruglevering bij energiedirect

Hoi!

• eppo16
FredvZ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:38:
[...]

In de Homewizard app zou je dan in elk geval moeten zien dat er nu in ochtend meer wordt teruggeleverd op basis van de info uit de P1 poort.
Ik zie de opwek van het Enphase systeem wel, maar Hoymiles niet. Ook niet in de categorie van Nu, dag, week of maand basis.
EWK schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Dat kun je niet weten. Wat je ziet bij energiedirect is opwek minus verbruik in je huis.

Dus als er 2000 watt van je dak komt voor een uur lang, en je een uur lang 1000 wat gebruikt op datzelfde uur. En dan zie je 1kWh teruglevering bij energiedirect
Puur op basis van opbrengst, zie screenshots, is Hoymiles niet zichtbaar.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Ik zie de opwek van het Enphase systeem wel, maar Hoymiles niet. Ook niet in de categorie van Nu, dag, week of maand basis.

[...]

Puur op basis van opbrengst, zie screenshots, is Hoymiles niet zichtbaar.
Screenshots 1 en 2 zeggen niets.
Waar zijn screenshots 3 en 4 van?

Hoi!

• eppo16
EWK schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Screenshots 1 en 2 zeggen niets.
Waar zijn screenshots 3 en 4 van?
Screenshot 3 en 4 zijn de maand opbrengsten van Enhpase en Hoymiles.

Hier is het goed te zien dat er toch écht iets ontbreekt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbz7_fHVLWFqtaAdO2xVjeXgbE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHKJKZGmwspBBB7FbmFqC096.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 20:53 ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:02
Hij is aangesloten of niet. Het enige wat nog mogelijk is, is dat tussen jouw meterkast en onderverdeler een uni-directionele aardlek automaat zit. Maar ook dan twijfel ik of dit wel de oorzaak kan zijn.

De electriciteit gaat van je PV je huis in, daar wordt een gedeelte verbruikt. De rest gaat terug het net op.

In je P1 moet je dus twee waarden zien per fase. Verbruikte energie en teruggeleverde energie. Daarnaast moet je kijken naar de zogenaamde Power, deze is positief als je stroom gebruikt van het net en Negatief als je terug levert.

Waar je ook nog mee kan zitten is dat je ene omvormer 3 fase is en de andere 1 fase. Dan kan het zijn dat de 3-fase omvormer minder gaat terug leveren wanneer een ander apparaat al terug levert op 1 fase. Dat zou niet mogen, maar het kan.

Uiteindelijk zal je Holymiles niks registreren wanneer deze niet goed is aangesloten. En als hij goed is aangesloten dan zal hij naar waarschijnlijkheid terug leveren.

Waarom heb je maar een 3,6kW omvormer terwijl je meer dan 6000Wp op je dak hebt liggen? Of is het een Oost/West opstelling?

[ Voor 6% gewijzigd door WargamingPlayer op 18-07-2026 20:51 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• eppo16
WargamingPlayer schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:47:
Hij is aangesloten of niet. Het enige wat nog mogelijk is, is dat tussen jouw meterkast en onderverdeler een uni-directionele aardlek automaat zit. Maar ook dan twijfel ik of dit wel de oorzaak kan zijn.

De electriciteit gaat van je PV je huis in, daar wordt een gedeelte verbruikt. De rest gaat terug het net op.

In je P1 moet je dus twee waarden zien per fase. Verbruikte energie en teruggeleverde energie. Daarnaast moet je kijken naar de zogenaamde Power, deze is positief als je stroom gebruikt van het net en Negatief als je terug levert.

Waar je ook nog mee kan zitten is dat je ene omvormer 3 fase is en de andere 1 fase. Dan kan het zijn dat de 3-fase omvormer minder gaat terug leveren wanneer een ander apparaat al terug levert op 1 fase. Dat zou niet mogen, maar het kan.

Uiteindelijk zal je Holymiles niks registreren wanneer deze niet goed is aangesloten. En als hij goed is aangesloten dan zal hij naar waarschijnlijkheid terug leveren.

Waarom heb je maar een 3,6kW omvormer terwijl je meer dan 6000Wp op je dak hebt liggen? Of is het een Oost/West opstelling?
Zowel het Enphase systeem als Hoymiles zijn beide 3 fase uitgevoerd.

Het Enphase systeem zat al op de woning en heeft 14x IQ8MC omvormers. De panelen liggen op West en toppen dus behoorlijk af. 14x 330 = 4620w. Deze waardes behaal ik (soms) in Februari al.

De Hoymiles zijn aangesloten op 2x HMT1800 4T, 1800w per 4 panelen. Deze 6 panelen zijn 3 om 3 aangesloten, 3 op een omvormer. Deze 6 liggen op Oost.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:02
eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Zowel het Enphase systeem als Hoymiles zijn beide 3 fase uitgevoerd.

Het Enphase systeem zat al op de woning en heeft 14x IQ8MC omvormers. De panelen liggen op West en toppen dus behoorlijk af. 14x 330 = 4620w. Deze waardes behaal ik (soms) in Februari al.

De Hoymiles zijn aangesloten op 2x HMT1800 4T, 1800w per 4 panelen. Deze 6 panelen zijn 3 om 3 aangesloten, 3 op een omvormer. Deze 6 liggen op Oost.
Ik zie ook dat je 4 afbeeldingen gepost hebt, maar we kunnen daar weinig mee. Althans ik zie alleen dat er overdag stroom is geëxporteerd en s’avonds stroom is verbruikt.

Waarbij zie is dat je vele malen meer stroom terug levert dan je verbruikt. Kortom je hebt veel te veel op je dak liggen. Zelfs in een situatie met thuis batterijen om je opbrengst van overdag naar de avond te verschuiven zal je nog over productie hebben. Nu financieel nog te doen maar volgend jaar…. Of bij een nieuw contract.

Ik begrijp ook niet dat je schrijft:
Doordat onze huidige zonnepanelen systeem (Enphase, 14x 435, IQ8MC West) te weinig opbrengst gaf, en/of wij teveel gebruiken
Want de waarden zeggen een heel ander verhaal. Het ziet er uit dat je overproductie hebt.

In Juli heb je 446kWh terug geleverd en 276kWh verbruikt in de niet zon periodes. Hierin is je huidige verbruik tijdens zonne uren er al van af getrokken.

Ik weet niet hoe veel je verbruikt, maar gezien de 276 zal je geschatte thuis verbruik op ongeveer 276/0,55=502kWh (geschat op gemiddeld huishouden) dus dat is 226kWh wat direct is verbruikt (tot de 18e). Je zit dus op 276+226=502kWh eigen gebruik, dat is 502/18=28kWh per dag. Je dag verbruik wat door de PV wordt gecompenseerd is 226/18=12,5kWh.

Je levert 446/18=25kWh per dag terug. Je totale PV levert dus ongeveer 25+12,5=37,5 kWh per dag. 735 van je Emphase is 735/18=40kWh per dag.

Kortom je mist opbrengst van je Emphase en van je Hoyle met deze cijfers. Dus er is iets mis met de cijfers.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:13:
De vragen die wij hebben;
...
# Zou het een installatie fout kunnen zijn van het Hoymiles systeem?
Als de Hoymiles app of omvormer aangeeft dat hij stroom opwekt, en dat doet hij volgens jouw, dan wekt hij stroom op en wordt dat minus je verbruik in huis plus de opwek van Enphase geexporteerd het net op.
# Wat is de verwerking termijn tussen het moment van aanmelding energieleveren.nl en Liander en/of Energiedirect? Op basis van meterstanden wordt de p1 meter maandelijks uitgelezen.
Die aanmelding is letterlijk niets meer dan een administratieve notatie in iemands administratie. Er volgt geen enkel technische verandering. Ook zonder die aanmelding lever je stroom terug en geeft je meter dat aan op zijn display en via p1.

En omdat het erop lijkt dat je denkt dat je op je meter of via p1 die 2 systemen apart zou moeten kunnen zien: nee, dat is niet zo. Net zoals je via je meter of P1 ook niet apart alle verbruikers in je huis kunt inzien. Dus je ziet daar altijd een totaal van teruggeleverde of verbruikte energie. Of je nou 1 of 2 zonnepaneel systemen hebt, maakt alleen dat de waardes van de teruglevering en verbruik veranderen. Je krijgt die 2 systemen via P1 dus nooit afzonderlijk te zien. Dus ook niet als je je P1 gegevens met Homewizard hebt gekoppeld.
Daarvoor moet je Enphase en Hoymiles apart met homewizard verbinden op de door de betreffende fabrikant voorgeschreven manier. Maar dat heeft dan dus weer niks met P1 data te maken en wat de energieleverancier voor data aan je laat zien.

Kortom: die export van Enphase en Hoymiles lijken mij gewoon goed te werken. Je hebt alleen het inzicht in de data momenteel niet in het detail dan jij nu verwacht.

Tot slot:
Wel moet je dus kunnen zien dat je verbruik lager en/of export hoger is dan dezelfde of vergelijkbare periode vorig jaar. Je kunt dat bij de energie leverancier zien of via je eigen historische P1 data in Homewizard.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 18-07-2026 23:24 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Wel is sinds de installatie van Hoymiles de melding 'Er is een probleem met de CT metingen opgetreden' zichtbaar in de Enphase app.
Ik ken Enphase niet goed maar dit doet mij vermoeden dat Enphase een meting doet m.b.v. CT klemmen in je meterkast.
Wellichf meet die nu óók de teruglevering van je Hoymiles en snapt hij niet dat dst getal nu dus meer matcht met zijn eigen interne data ofzo.
Als dit klopt, dan telt je Enphase systeem wellicht je Hoymiles systeem bij zichzelf op waardoor je je eigen Enphase meting in Homewizard en Enphase app dus niet (meer) kan vertrouwen.

De enige getallen die je wel kan vertrouwen zijn die van je meter, de P1 en die van je energie leverancier. De rest zou ik eens goed gaan bekijken hoe het in elkaar steekt en wat daar wel of niet van klopt.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 18-07-2026 23:22 ]

Alles kan stuk.

• eppo16
Klopt, het Enphase systeem is een metered variant en leest verbruik/opwek uit met ct spoelen.

Zoals wij kijken zou de maand opwek van Enphase en hoymiles bij elkaar moeten opstellen - verbruik. Dan zou je onderaan de streep meer teruglevering hebben.

De waardes uit Enphase komen terug in Homewizard en Energiedirect. De opwek van Hoymiles zie ik niet daarin terug. Daardoor lijkt het dat de info van Hoymiles niet terecht komt bij de p1 meter en dus niet wordt geregistreerd.

Morgen zet ik het Enphase systeem uit en kijk op de p1 meter of ik terug lever. Aan de hand van de Hoymiles app kan ik ook zien of er zonne energie is. Dan weet ik het zeker.

[ Voor 16% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 23:31 ]

• remco_k

remco_k

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:28:
... Daardoor lijkt het dat de info van Hoymiles niet terecht komt bij de p1 meter en dus niet wordt geregistreerd.
Dat is technisch onmogelijk. Als Hoymiles daadwerkelijk aangeeft energie op te leveren, dan loopt dat (indien je minder dan dat verbruikt) altijd door je meter en is altijd te zien in de waardes via P1.
Daar valt niet veel aan verkeerd te doen. Waar wel veel verkeerd kan gaan is aan de interpretatie van alle getallen waar je nu naar kijkt, al dan niet nu scheef getrokken omdat je Enphase CT klemmen nu misschien niet alleen je Enphase oplevering meten, maar ook die van Hoymiles. En dan snap ik wel dat je een gat *denkt* te hebben als je dan zelf ook weer de Hoymiles waardes daarnaast verwacht.

Vergelijk de getallen van je energie leverancier van een vergelijkbare maand van vorig jaar maar met deze. Dan zal je zien dat daar een sprong ter grootte van Hoymiles in zit.

Alles kan stuk.

• eppo16
Welke verklaring zou het zijn als de maand cijfers van Enphase/Homewizard en Energiedirect nagenoeg hetzelfde zijn? Neem als voorbeeld juli tot aan 18/07.

Waar blijft Hoymiles daarin?

Dan zou mijn opwek van Hoymiles van Juli (194) toch zichtbaar moeten zijn?
edit:
Zie hieronder, 2025 vs 2026.
669 Enphase, Hoymiles staat nergens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crisl5woUCvnCHkt6Q1psHhLAKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8hvk7T44SqsQ8OTg5MNWaqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXECNkbuzBV2yfuGdP-xjzoWgbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ongcZsBRHFyBop1Cn569ZKHF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 23:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
EnergieDirect en HomeWizard lezen je meter uit. Enphase gebruikt meetklemmen die je Hoymiles opwek bij de cijfers van Enphase optellen. Je mist niks.
Zet als proef je Enphase micro omvormers eens uit, grote kans dat Enphase dan nog steeds opwek (van je Hoymiles) meet.

• eppo16
_JGC_ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:49:
EnergieDirect en HomeWizard lezen je meter uit. Enphase gebruikt meetklemmen die je Hoymiles opwek bij de cijfers van Enphase optellen. Je mist niks.
Zet als proef je Enphase micro omvormers eens uit, grote kans dat Enphase dan nog steeds opwek (van je Hoymiles) meet.
Ik zet morgen Enphase uit en kijk of er zonlicht is via Hoymiles, zo ja zou ik dat moeten terug zien op de p1 slimme meter en dan ook mogelijk op Homewizard hoewel ik dat erg betwijfel.

[ Voor 6% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 23:54 ]

• remco_k

remco_k

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:53:
[...]
... hoewel ik dat erg betwijfel.
Vreemd dat je twijfeld aan ons verhaal én na je eigen plaatje.
Het plaatje in je vorige post laat prima zien dst je significant meer oplevering hebt, zelfs bij eveneens significant meer verbruik.
Om het in procenten uit te drukken, in juni 2026 verbruik je bijna 50% meer stroom en lever je bijna 25% meer op als dezelfde maand van vorig jaar.
Die combinatie is prima te verklaren met hoog verbruik door b.v. aircos (het was heet) of een EV, maar vooral je +25% teruglevering, zal dan vrij zeker de Hoymiles set zijn. Dat gaat je Enphase systeem niet in zn eentje zomaar kunnen veranderen bij zulk hoog verbruik en zulke hoge temperaturen (dan zakt het juist in)

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 19-07-2026 00:30 ]

Alles kan stuk.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:15

Reinier

\o/

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:28:
Klopt, het Enphase systeem is een metered variant en leest verbruik/opwek uit met ct spoelen.
Is dat niet alsnog inclusief je Hoymiles productie?
Voeg je Enphase-systeem eens toe aan Homewizard (zoals al gesuggereerd door @FredvZ) want het lijkt erop dat je dat nog niet hebt.
En die productie vergelijken met wat je volgens de ct-klemmen levert en met wat je netto verbruik/opwek zegt in Homewizard.

• remco_k

remco_k

Ohja, zorg er even voor dat als je Enphase uitschakelt, dat er dan geen grote stroomslurpers in huis aan staan (wasmachine, vaatwasser, droger, EV...) want de kans dat die nou net de oplevering van de Hoymiles inslikken is aanwezig en dan zie je de oplevering om die reden niet op je P1 terug.

Alles kan stuk.

• eppo16
Reinier schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:33:
[...]

Is dat niet alsnog inclusief je Hoymiles productie?
Voeg je Enphase-systeem eens toe aan Homewizard (zoals al gesuggereerd door @FredvZ) want het lijkt erop dat je dat nog niet hebt.
En die productie vergelijken met wat je volgens de ct-klemmen levert en met wat je netto verbruik/opwek zegt in Homewizard.
Hierbij, Homewizard, Enphase en Energiedirect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siKFTEn_28gDlvs8D_p1PXQZHF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KNk3XGQWLlG6uY1vbfwuXfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBFXFrp7fc2RYw9Wt8ABtX56GsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cZFgfaY8NT1C1ktsq29KQd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am3-8EgnPnyyEtvzqsa7fWynXng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOGF5iYxF5YGAYu2VKXgaL9d.jpg?f=fotoalbum_large
remco_k schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:34:
Ohja, zorg er even voor dat als je Enphase uitschakelt, dat er dan geen grote stroomslurpers in huis aan staan (wasmachine, vaatwasser, droger, EV...) want de kans dat die nou net de oplevering van de Hoymiles inslikken is aanwezig en dan zie je de oplevering om die reden niet op je P1 terug.
Eens, ik behaal met Hoymiles 2.8 kw/h. Mijn sluipverbruik zit op 100/150 watt.
remco_k schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:27:
[...]

Vreemd dat je twijfeld aan ons verhaal én na je eigen plaatje.
Het plaatje in je vorige post laat prima zien dst je significant meer oplevering hebt, zelfs bij eveneens significant meer verbruik.
Om het in procenten uit te drukken, in juni 2026 verbruik je bijna 50% meer stroom en lever je bijna 25% meer op als dezelfde maand van vorig jaar.
Die combinatie is prima te verklaren met hoog verbruik door b.v. aircos (het was heet) of een EV, maar vooral je +25% teruglevering, zal dan vrij zeker de Hoymiles set zijn. Dat gaat je Enphase systeem niet in zn eentje zomaar kunnen veranderen bij zulk hoog verbruik en zulke hoge temperaturen (dan zakt het juist in)
Het is niet zozeer twijfelen. Integendeel. We zijn blij met het systeem alleen kunnen de cijfers niet verklaren. In juni veel de airco aangehad en EV opgeladen. Ook tijdens de volle zon natuurlijk veel verbruikers aan gehad.

[ Voor 32% gewijzigd door eppo16 op 19-07-2026 00:45 ]

Pagina: 1