2 zonnepanelen systemen maar 1 is zichtbaar voor Liander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-08 20:50
Kort de situatie
Doordat onze huidige zonnepanelen systeem (Enphase, 14x 435, IQ8MC West) te weinig opbrengst gaf, en/of wij teveel gebruiken :) , hebben we sinds 04-06-2026 een 2e systeem ernaast aangesloten. Hoymiles 6x 465, HMT18004T Oost). Het 2e systeem, de Hoymiles, hebben we op 07-07-2026 aangemeld bij Energieleveren.

Het Enhpase systeem is aangesloten in de (gang) meterkast. Het Hoymiles systeem is aangesloten op een onder-verdeler in de garage welke regelrecht in verbinding staat met de meterkast in de gang.

Het grote probleem welke nu aan de hand is dat de totale opbrengst van het Hoymiles systeem niet doorkomt bij EnergieDirect en te zien is op de HomeWizard app. De opbrengst via de app van Hoymiles zelf is wel zichtbaar.

De opbrengst van het Enhpase systeem is (uiteraard) netjes zichtbaar in HomeWizard en zien we terug op de maand resultaten van Energiedirect. Wel is sinds de installatie van Hoymiles de melding 'Er is een probleem met de CT metingen opgetreden' zichtbaar in de Enphase app.

Contact met...
We hebben telefonisch contact gehad met de installateur van Hoymiles. Er staan geen fouten in het systeem en het systeem is online. De opbrengst is te zien in de app van Hoymiles. Zo op het oog geen mankementen.

We hebben telefonisch contact gehad met Energiedirect en zij geven aan dat er een zonnepanelen systeem actief en geactiveerd is voor terug levering. Dit is een standaard gegeven als je een zonnepanelen systeem hebt. Zij krijgen geen gedetailleerde info door. Puur of er een zonnepanelen systeem aanwezig is of niet.

De vragen die wij hebben;
# Heeft iemand dit ooit eerder gehad in een soort gelijke situatie?
# Zou het een installatie fout kunnen zijn van het Hoymiles systeem?
# Wat is de verwerking termijn tussen het moment van aanmelding energieleveren.nl en Liander en/of Energiedirect? Op basis van meterstanden wordt de p1 meter maandelijks uitgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LrKRIJLK4c-6M-S6mi7HU3A_Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4UiBqY0MTWLxtfc6OiZTDyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg0VjyeGNSE0E376xKt8Fu8YGQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6xaf8cGeMxO7hjucBBWqFxg.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase maand JuniAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PrVSd-A0bGvCNDq-3yQLz86JSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yiXoaPH4lxcnKf0PRs4hPVG.jpg?f=fotoalbum_large

Juni maand productie Hoymiles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yqWqSLyNNcas7e9Q0PaUMpClMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T384tcDNFzxJmqR5bYFQs9yP.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht Juli tussen HomeWizard/Enphase/Energiedirect en Hoymiles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbz7_fHVLWFqtaAdO2xVjeXgbE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHKJKZGmwspBBB7FbmFqC096.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 21:13 ]

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:26
Ik vermoed dat je een verkeerd beeld hebt hoe de informatie uitwisseling werkt.

Liander en EnergieDirect kijken alleen maar naar wat er op de slimme meter in en uit gaat. (Liander meet en stuurt dat door naar EnergieDirect voor de facturatie)
Geen van beiden krijgt informatie direct van jouw Enphase en Hoymiles systemen.

Om je Homewizard goed beeld te laten te geven van je opbrengst en teruglevering heb je nodig:
- Homewizard P1 meter (heb je denk ik al)
- Enphase gekoppeld aan Homewizard (is denk ik al gebeurd)
- Hoymiles gekoppeld aan Homewizard (is denk ik nog niet gebeurd)

Of het laatste überhaupt mogelijk is weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel de reden dat je in Homewizard de opbrengst van je Hoymiles (niet goed) ziet.

Spel en typfouten voorbehouden

• eppo16
FredvZ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:26:
Ik vermoed dat je een verkeerd beeld hebt hoe de informatie uitwisseling werkt.

Liander en EnergieDirect kijken alleen maar naar wat er op de slimme meter in en uit gaat. (Liander meet en stuurt dat door naar EnergieDirect voor de facturatie)
Geen van beiden krijgt informatie direct van jouw Enphase en Hoymiles systemen.

Om je Homewizard goed beeld te laten te geven van je opbrengst en teruglevering heb je nodig:
- Homewizard P1 meter (heb je denk ik al)
- Enphase gekoppeld aan Homewizard (is denk ik al gebeurd)
- Hoymiles gekoppeld aan Homewizard (is denk ik nog niet gebeurd)

Of het laatste überhaupt mogelijk is weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel de reden dat je in Homewizard de opbrengst van je Hoymiles (niet goed) ziet.
Merci voor je reactie!

Dat de opbrengst van Hoymiles niet terug te zien is in HomeWizard vind ik geen probleem. De omvormers zijn daar nog niet in te vinden. Echter mijn schoonvader heeft alleen een Hoymiles systeem en die ziet wél opbrengst. Deze HomeWizard haalt de gegevens puur uit de p1 meter.

Als ik inlog op Energiedirect en ik vergelijk de opwekking met Enphase lijkt dit aardig overeen te komen. Echter ontbreekt de Hoymiles teruglevering.

• FredvZ
eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:31:
Deze HomeWizard haalt de gegevens puur uit de p1 meter.
In de Homewizard app zou je dan in elk geval moeten zien dat er nu in ochtend meer wordt teruggeleverd op basis van de info uit de P1 poort.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Merci voor je reactie!

Dat de opbrengst van Hoymiles niet terug te zien is in HomeWizard vind ik geen probleem. De omvormers zijn daar nog niet in te vinden. Echter mijn schoonvader heeft alleen een Hoymiles systeem en die ziet wél opbrengst. Deze HomeWizard haalt de gegevens puur uit de p1 meter.

Als ik inlog op Energiedirect en ik vergelijk de opwekking met Enphase lijkt dit aardig overeen te komen. Echter ontbreekt de Hoymiles teruglevering.
Dat kun je niet weten. Wat je ziet bij energiedirect is opwek minus verbruik in je huis.

Dus als er 2000 watt van je dak komt voor een uur lang, en je een uur lang 1000 wat gebruikt op datzelfde uur. En dan zie je 1kWh teruglevering bij energiedirect

Hoi!

• eppo16
FredvZ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:38:
[...]

In de Homewizard app zou je dan in elk geval moeten zien dat er nu in ochtend meer wordt teruggeleverd op basis van de info uit de P1 poort.
Ik zie de opwek van het Enphase systeem wel, maar Hoymiles niet. Ook niet in de categorie van Nu, dag, week of maand basis.
EWK schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Dat kun je niet weten. Wat je ziet bij energiedirect is opwek minus verbruik in je huis.

Dus als er 2000 watt van je dak komt voor een uur lang, en je een uur lang 1000 wat gebruikt op datzelfde uur. En dan zie je 1kWh teruglevering bij energiedirect
Puur op basis van opbrengst, zie screenshots, is Hoymiles niet zichtbaar.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Ik zie de opwek van het Enphase systeem wel, maar Hoymiles niet. Ook niet in de categorie van Nu, dag, week of maand basis.

[...]

Puur op basis van opbrengst, zie screenshots, is Hoymiles niet zichtbaar.
Screenshots 1 en 2 zeggen niets.
Waar zijn screenshots 3 en 4 van?

Hoi!

• eppo16
EWK schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Screenshots 1 en 2 zeggen niets.
Waar zijn screenshots 3 en 4 van?
Screenshot 3 en 4 zijn de maand opbrengsten van Enhpase en Hoymiles.

Hier is het goed te zien dat er toch écht iets ontbreekt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbz7_fHVLWFqtaAdO2xVjeXgbE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHKJKZGmwspBBB7FbmFqC096.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 20:53 ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04:30
Hij is aangesloten of niet. Het enige wat nog mogelijk is, is dat tussen jouw meterkast en onderverdeler een uni-directionele aardlek automaat zit. Maar ook dan twijfel ik of dit wel de oorzaak kan zijn.

De electriciteit gaat van je PV je huis in, daar wordt een gedeelte verbruikt. De rest gaat terug het net op.

In je P1 moet je dus twee waarden zien per fase. Verbruikte energie en teruggeleverde energie. Daarnaast moet je kijken naar de zogenaamde Power, deze is positief als je stroom gebruikt van het net en Negatief als je terug levert.

Waar je ook nog mee kan zitten is dat je ene omvormer 3 fase is en de andere 1 fase. Dan kan het zijn dat de 3-fase omvormer minder gaat terug leveren wanneer een ander apparaat al terug levert op 1 fase. Dat zou niet mogen, maar het kan.

Uiteindelijk zal je Holymiles niks registreren wanneer deze niet goed is aangesloten. En als hij goed is aangesloten dan zal hij naar waarschijnlijkheid terug leveren.

Waarom heb je maar een 3,6kW omvormer terwijl je meer dan 6000Wp op je dak hebt liggen? Of is het een Oost/West opstelling?

[ Voor 6% gewijzigd door WargamingPlayer op 18-07-2026 20:51 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• eppo16
WargamingPlayer schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:47:
Hij is aangesloten of niet. Het enige wat nog mogelijk is, is dat tussen jouw meterkast en onderverdeler een uni-directionele aardlek automaat zit. Maar ook dan twijfel ik of dit wel de oorzaak kan zijn.

De electriciteit gaat van je PV je huis in, daar wordt een gedeelte verbruikt. De rest gaat terug het net op.

In je P1 moet je dus twee waarden zien per fase. Verbruikte energie en teruggeleverde energie. Daarnaast moet je kijken naar de zogenaamde Power, deze is positief als je stroom gebruikt van het net en Negatief als je terug levert.

Waar je ook nog mee kan zitten is dat je ene omvormer 3 fase is en de andere 1 fase. Dan kan het zijn dat de 3-fase omvormer minder gaat terug leveren wanneer een ander apparaat al terug levert op 1 fase. Dat zou niet mogen, maar het kan.

Uiteindelijk zal je Holymiles niks registreren wanneer deze niet goed is aangesloten. En als hij goed is aangesloten dan zal hij naar waarschijnlijkheid terug leveren.

Waarom heb je maar een 3,6kW omvormer terwijl je meer dan 6000Wp op je dak hebt liggen? Of is het een Oost/West opstelling?
Zowel het Enphase systeem als Hoymiles zijn beide 3 fase uitgevoerd.

Het Enphase systeem zat al op de woning en heeft 14x IQ8MC omvormers. De panelen liggen op West en toppen dus behoorlijk af. 14x 330 = 4620w. Deze waardes behaal ik (soms) in Februari al.

De Hoymiles zijn aangesloten op 2x HMT1800 4T, 1800w per 4 panelen. Deze 6 panelen zijn 3 om 3 aangesloten, 3 op een omvormer. Deze 6 liggen op Oost.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04:30
eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Zowel het Enphase systeem als Hoymiles zijn beide 3 fase uitgevoerd.

Het Enphase systeem zat al op de woning en heeft 14x IQ8MC omvormers. De panelen liggen op West en toppen dus behoorlijk af. 14x 330 = 4620w. Deze waardes behaal ik (soms) in Februari al.

De Hoymiles zijn aangesloten op 2x HMT1800 4T, 1800w per 4 panelen. Deze 6 panelen zijn 3 om 3 aangesloten, 3 op een omvormer. Deze 6 liggen op Oost.
Ik zie ook dat je 4 afbeeldingen gepost hebt, maar we kunnen daar weinig mee. Althans ik zie alleen dat er overdag stroom is geëxporteerd en s’avonds stroom is verbruikt.

Waarbij zie is dat je vele malen meer stroom terug levert dan je verbruikt. Kortom je hebt veel te veel op je dak liggen. Zelfs in een situatie met thuis batterijen om je opbrengst van overdag naar de avond te verschuiven zal je nog over productie hebben. Nu financieel nog te doen maar volgend jaar…. Of bij een nieuw contract.

Ik begrijp ook niet dat je schrijft:
Doordat onze huidige zonnepanelen systeem (Enphase, 14x 435, IQ8MC West) te weinig opbrengst gaf, en/of wij teveel gebruiken
Want de waarden zeggen een heel ander verhaal. Het ziet er uit dat je overproductie hebt.

In Juli heb je 446kWh terug geleverd en 276kWh verbruikt in de niet zon periodes. Hierin is je huidige verbruik tijdens zonne uren er al van af getrokken.

Ik weet niet hoe veel je verbruikt, maar gezien de 276 zal je geschatte thuis verbruik op ongeveer 276/0,55=502kWh (geschat op gemiddeld huishouden) dus dat is 226kWh wat direct is verbruikt (tot de 18e). Je zit dus op 276+226=502kWh eigen gebruik, dat is 502/18=28kWh per dag. Je dag verbruik wat door de PV wordt gecompenseerd is 226/18=12,5kWh.

Je levert 446/18=25kWh per dag terug. Je totale PV levert dus ongeveer 25+12,5=37,5 kWh per dag. 735 van je Emphase is 735/18=40kWh per dag.

Kortom je mist opbrengst van je Emphase en van je Hoyle met deze cijfers. Dus er is iets mis met de cijfers.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:13:
De vragen die wij hebben;
...
# Zou het een installatie fout kunnen zijn van het Hoymiles systeem?
Als de Hoymiles app of omvormer aangeeft dat hij stroom opwekt, en dat doet hij volgens jouw, dan wekt hij stroom op en wordt dat minus je verbruik in huis plus de opwek van Enphase geexporteerd het net op.
# Wat is de verwerking termijn tussen het moment van aanmelding energieleveren.nl en Liander en/of Energiedirect? Op basis van meterstanden wordt de p1 meter maandelijks uitgelezen.
Die aanmelding is letterlijk niets meer dan een administratieve notatie in iemands administratie. Er volgt geen enkel technische verandering. Ook zonder die aanmelding lever je stroom terug en geeft je meter dat aan op zijn display en via p1.

En omdat het erop lijkt dat je denkt dat je op je meter of via p1 die 2 systemen apart zou moeten kunnen zien: nee, dat is niet zo. Net zoals je via je meter of P1 ook niet apart alle verbruikers in je huis kunt inzien. Dus je ziet daar altijd een totaal van teruggeleverde of verbruikte energie. Of je nou 1 of 2 zonnepaneel systemen hebt, maakt alleen dat de waardes van de teruglevering en verbruik veranderen. Je krijgt die 2 systemen via P1 dus nooit afzonderlijk te zien. Dus ook niet als je je P1 gegevens met Homewizard hebt gekoppeld.
Daarvoor moet je Enphase en Hoymiles apart met homewizard verbinden op de door de betreffende fabrikant voorgeschreven manier. Maar dat heeft dan dus weer niks met P1 data te maken en wat de energieleverancier voor data aan je laat zien.

Kortom: die export van Enphase en Hoymiles lijken mij gewoon goed te werken. Je hebt alleen het inzicht in de data momenteel niet in het detail dan jij nu verwacht.

Tot slot:
Wel moet je dus kunnen zien dat je verbruik lager en/of export hoger is dan dezelfde of vergelijkbare periode vorig jaar. Je kunt dat bij de energie leverancier zien of via je eigen historische P1 data in Homewizard.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 18-07-2026 23:24 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Wel is sinds de installatie van Hoymiles de melding 'Er is een probleem met de CT metingen opgetreden' zichtbaar in de Enphase app.
Ik ken Enphase niet goed maar dit doet mij vermoeden dat Enphase een meting doet m.b.v. CT klemmen in je meterkast.
Wellichf meet die nu óók de teruglevering van je Hoymiles en snapt hij niet dat dst getal nu dus meer matcht met zijn eigen interne data ofzo.
Als dit klopt, dan telt je Enphase systeem wellicht je Hoymiles systeem bij zichzelf op waardoor je je eigen Enphase meting in Homewizard en Enphase app dus niet (meer) kan vertrouwen.

De enige getallen die je wel kan vertrouwen zijn die van je meter, de P1 en die van je energie leverancier. De rest zou ik eens goed gaan bekijken hoe het in elkaar steekt en wat daar wel of niet van klopt.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 18-07-2026 23:22 ]

Alles kan stuk.

• eppo16
Klopt, het Enphase systeem is een metered variant en leest verbruik/opwek uit met ct spoelen.

Zoals wij kijken zou de maand opwek van Enphase en hoymiles bij elkaar moeten opstellen - verbruik. Dan zou je onderaan de streep meer teruglevering hebben.

De waardes uit Enphase komen terug in Homewizard en Energiedirect. De opwek van Hoymiles zie ik niet daarin terug. Daardoor lijkt het dat de info van Hoymiles niet terecht komt bij de p1 meter en dus niet wordt geregistreerd.

Morgen zet ik het Enphase systeem uit en kijk op de p1 meter of ik terug lever. Aan de hand van de Hoymiles app kan ik ook zien of er zonne energie is. Dan weet ik het zeker.

[ Voor 16% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 23:31 ]

• remco_k

remco_k

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:28:
... Daardoor lijkt het dat de info van Hoymiles niet terecht komt bij de p1 meter en dus niet wordt geregistreerd.
Dat is technisch onmogelijk. Als Hoymiles daadwerkelijk aangeeft energie op te leveren, dan loopt dat (indien je minder dan dat verbruikt) altijd door je meter en is altijd te zien in de waardes via P1.
Daar valt niet veel aan verkeerd te doen. Waar wel veel verkeerd kan gaan is aan de interpretatie van alle getallen waar je nu naar kijkt, al dan niet nu scheef getrokken omdat je Enphase CT klemmen nu misschien niet alleen je Enphase oplevering meten, maar ook die van Hoymiles. En dan snap ik wel dat je een gat *denkt* te hebben als je dan zelf ook weer de Hoymiles waardes daarnaast verwacht.

Vergelijk de getallen van je energie leverancier van een vergelijkbare maand van vorig jaar maar met deze. Dan zal je zien dat daar een sprong ter grootte van Hoymiles in zit.

Alles kan stuk.

• eppo16
Welke verklaring zou het zijn als de maand cijfers van Enphase/Homewizard en Energiedirect nagenoeg hetzelfde zijn? Neem als voorbeeld juli tot aan 18/07.

Waar blijft Hoymiles daarin?

Dan zou mijn opwek van Hoymiles van Juli (194) toch zichtbaar moeten zijn?
edit:
Zie hieronder, 2025 vs 2026.
669 Enphase, Hoymiles staat nergens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crisl5woUCvnCHkt6Q1psHhLAKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8hvk7T44SqsQ8OTg5MNWaqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXECNkbuzBV2yfuGdP-xjzoWgbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ongcZsBRHFyBop1Cn569ZKHF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 23:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:54
EnergieDirect en HomeWizard lezen je meter uit. Enphase gebruikt meetklemmen die je Hoymiles opwek bij de cijfers van Enphase optellen. Je mist niks.
Zet als proef je Enphase micro omvormers eens uit, grote kans dat Enphase dan nog steeds opwek (van je Hoymiles) meet.

• eppo16
_JGC_ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:49:
EnergieDirect en HomeWizard lezen je meter uit. Enphase gebruikt meetklemmen die je Hoymiles opwek bij de cijfers van Enphase optellen. Je mist niks.
Zet als proef je Enphase micro omvormers eens uit, grote kans dat Enphase dan nog steeds opwek (van je Hoymiles) meet.
Ik zet morgen Enphase uit en kijk of er zonlicht is via Hoymiles, zo ja zou ik dat moeten terug zien op de p1 slimme meter en dan ook mogelijk op Homewizard hoewel ik dat erg betwijfel.

[ Voor 6% gewijzigd door eppo16 op 18-07-2026 23:54 ]

• remco_k

remco_k

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:53:
[...]
... hoewel ik dat erg betwijfel.
Vreemd dat je twijfeld aan ons verhaal én na je eigen plaatje.
Het plaatje in je vorige post laat prima zien dst je significant meer oplevering hebt, zelfs bij eveneens significant meer verbruik.
Om het in procenten uit te drukken, in juni 2026 verbruik je bijna 50% meer stroom en lever je bijna 25% meer op als dezelfde maand van vorig jaar.
Die combinatie is prima te verklaren met hoog verbruik door b.v. aircos (het was heet) of een EV, maar vooral je +25% teruglevering, zal dan vrij zeker de Hoymiles set zijn. Dat gaat je Enphase systeem niet in zn eentje zomaar kunnen veranderen bij zulk hoog verbruik en zulke hoge temperaturen (dan zakt het juist in)

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 19-07-2026 00:30 ]

Alles kan stuk.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:43

Reinier

\o/

eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:28:
Klopt, het Enphase systeem is een metered variant en leest verbruik/opwek uit met ct spoelen.
Is dat niet alsnog inclusief je Hoymiles productie?
Voeg je Enphase-systeem eens toe aan Homewizard (zoals al gesuggereerd door @FredvZ) want het lijkt erop dat je dat nog niet hebt.
En die productie vergelijken met wat je volgens de ct-klemmen levert en met wat je netto verbruik/opwek zegt in Homewizard.

• remco_k

remco_k

Ohja, zorg er even voor dat als je Enphase uitschakelt, dat er dan geen grote stroomslurpers in huis aan staan (wasmachine, vaatwasser, droger, EV...) want de kans dat die nou net de oplevering van de Hoymiles inslikken is aanwezig en dan zie je de oplevering om die reden niet op je P1 terug.

Alles kan stuk.

• eppo16
Reinier schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:33:
[...]

Is dat niet alsnog inclusief je Hoymiles productie?
Voeg je Enphase-systeem eens toe aan Homewizard (zoals al gesuggereerd door @FredvZ) want het lijkt erop dat je dat nog niet hebt.
En die productie vergelijken met wat je volgens de ct-klemmen levert en met wat je netto verbruik/opwek zegt in Homewizard.
Hierbij, Homewizard, Enphase en Energiedirect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siKFTEn_28gDlvs8D_p1PXQZHF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KNk3XGQWLlG6uY1vbfwuXfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBFXFrp7fc2RYw9Wt8ABtX56GsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cZFgfaY8NT1C1ktsq29KQd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am3-8EgnPnyyEtvzqsa7fWynXng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOGF5iYxF5YGAYu2VKXgaL9d.jpg?f=fotoalbum_large
remco_k schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:34:
Ohja, zorg er even voor dat als je Enphase uitschakelt, dat er dan geen grote stroomslurpers in huis aan staan (wasmachine, vaatwasser, droger, EV...) want de kans dat die nou net de oplevering van de Hoymiles inslikken is aanwezig en dan zie je de oplevering om die reden niet op je P1 terug.
Eens, ik behaal met Hoymiles 2.8 kw/h. Mijn sluipverbruik zit op 100/150 watt.
remco_k schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:27:
[...]

Vreemd dat je twijfeld aan ons verhaal én na je eigen plaatje.
Het plaatje in je vorige post laat prima zien dst je significant meer oplevering hebt, zelfs bij eveneens significant meer verbruik.
Om het in procenten uit te drukken, in juni 2026 verbruik je bijna 50% meer stroom en lever je bijna 25% meer op als dezelfde maand van vorig jaar.
Die combinatie is prima te verklaren met hoog verbruik door b.v. aircos (het was heet) of een EV, maar vooral je +25% teruglevering, zal dan vrij zeker de Hoymiles set zijn. Dat gaat je Enphase systeem niet in zn eentje zomaar kunnen veranderen bij zulk hoog verbruik en zulke hoge temperaturen (dan zakt het juist in)
Het is niet zozeer twijfelen. Integendeel. We zijn blij met het systeem alleen kunnen de cijfers niet verklaren. In juni veel de airco aangehad en EV opgeladen. Ook tijdens de volle zon natuurlijk veel verbruikers aan gehad.

[ Voor 32% gewijzigd door eppo16 op 19-07-2026 00:45 ]

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:49
je twijfelt aan de verklaringen die hier gegeven worden. Je moet ook geen maand grafiekjes gebruiken, daar zit van alles in wat vertroebelt.

De beste test, maar volgens mij overbodig want het werkt gewoon, is om op een stabiel totaal verbruik de ene en de andere omvormer uit te zetten terwijl er een constante zon schijnt. En dan kijken of je terug levert.

Als je omvormer werkt, en dat doet ie, dan gaat de opgewekte stroom minus je eigen verbruik door de P1 meter, dat kan niet misgaan want zo werkt elektriciteit. Probeer je in te lezen hoe stroom loopt in een huis met panelen. De P1 ziet bv alleen wat er binnenkomt en weer uitgaat, hij kan geen onderscheid maken in wie wat opwekt of verbruikt.

• .Jeroen
  • Laatst online: 09:04
Plus, als de nieuwe groep op oost ligt, en de oude op west, je in de grafieken van 1 dag waarschijnlijk ziet dat er veel vroeger stoom opgewekt wordt (of het verbruik inzakt als er verbruik hoger is dan opwek)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

emielbf schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:49:

De beste test, maar volgens mij overbodig want het werkt gewoon, is om op een stabiel totaal verbruik de ene en de andere omvormer uit te zetten terwijl er een constante zon schijnt. En dan kijken of je terug levert.
Exact mijn idee. Zet het oude systeem gewoon een dag uit en kijk of er dan wel teruglevering is. Dan weet je zeker dat het nieuwe werkt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• FredvZ
eppo16 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:53:
Ik zet morgen Enphase uit en kijk of er zonlicht is via Hoymiles, zo ja zou ik dat moeten terug zien op de p1 slimme meter en dan ook mogelijk op Homewizard hoewel ik dat erg betwijfel.
Als je op de juist plek kijkt moet je dat zien.

Nogmaals, de Homewizard app weet niet van het bestaan van je Hoymiles installatie. Dus je gaat nooit letterlijk ergens in de Homewizard app "opwek Hoymiles" terugvinden.

Wat je wel moet zien is dat er in de ochtend nu meer energie wordt teruggeleverd.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:39:
[...]

Waarbij zie is dat je vele malen meer stroom terug levert dan je verbruikt. Kortom je hebt veel te veel op je dak liggen. Zelfs in een situatie met thuis batterijen om je opbrengst van overdag naar de avond te verschuiven zal je nog over productie hebben. Nu financieel nog te doen maar volgend jaar…. Of bij een nieuw contract.
Iemand heeft pas te veel panelen op z’n dak als ze op elkaar liggen.

Dat je in deze maanden veel overproductie hebt is helemaal niet erg, juist in het voor en na seizoen wil je zoveel mogelijk opbrengst. Dat bereik je met een maximum aan panelen. Dat is volgend jaar alleen maar interessanter, dan wil je je zelfvoorzienendheid maximaliseren (begin niet over terugleverboetes, want tenzij je echt een slecht contract hebt, is het altijd netto meer dan €0.). Afknijpen van de omvormer is ook een optie.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:13
eppo16 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:41:
[...]

Hierbij, Homewizard, Enphase en Energiedirect.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Eens, ik behaal met Hoymiles 2.8 kw/h. Mijn sluipverbruik zit op 100/150 watt.

[...]

Het is niet zozeer twijfelen. Integendeel. We zijn blij met het systeem alleen kunnen de cijfers niet verklaren. In juni veel de airco aangehad en EV opgeladen. Ook tijdens de volle zon natuurlijk veel verbruikers aan gehad.
De enige fout zit in de Homewizard configuratie. Wat is de "Enphase" in Homewizard? Is dat de teruglevering van de P1 meter? Of is dat wat de CT-spoelen van Enphase meten? Zo ja waar zitten de CT spoelen exact, zodat we na kunnen gaan of die levering van Hoymiles ook meten. Het lijkt allemaal gewoon te werken, alleen moet iemand je Homewizard configuratie updaten.

PS je verbruik is wel vrij stevig, wordt er iedere dag een EV volledig opgeladen? Met een airco kan ik dit verbruik niet verklaren.

• eppo16
Update
We hebben een ochtend het Enhpase systeem uitgeschakeld om te kijken of we (groen) zon energie zagen op de HomeWizard. Dit was het geval. Dit is vergelijkbaar met mijn schoonouders die alleen Hoymiles hebben. Met de airco aan in de nacht (van 22:00 tot 08:00 uur) hebben we een verbruik van pakweg 6 kw. Rond de klok van 06:00 begint Hoymiles opwek te geven waardoor we 10:00-11:00 op 0 staan.

De CT spoelen zijn destijds in de meterkast geïnstalleerd.
Het verbruik is in deze maanden natuurlijk hoger vanwege het laden van een EV (meerdere keren per week) en het gebruik van een (dagelijkse) multi split airco unit (vooral 's nachts).

Energiedirect
Afgelopen donderdag werd ik gebeld door Energiedirect en zij gaven aan het vreemd te vinden waarom Hoymiles qua opwek niet terug te zien is. Ook zij geven aan dat de opwek van Enphase en Hoymiles als '1' wordt gezien en dat zij daar het verbruik afhalen. Ze verdenken de p1 slimme meter dat er een gedeelte niet wordt vastgelegd. Ook gaven ze aan dat dit terug te zien was in de meterstanden.

De administratieve handeling van energieleveren.nl is puur administratief en had voor de installatie van Hoymiles in principe niet uit gemaakt. Wel is het verstandig dit te doen zodat Liander weet welke systemen er zijn. Maar voor de werking maakt het niets uit aangezien Enphase al aangemeld was.

[ Voor 12% gewijzigd door eppo16 op 25-07-2026 10:24 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23

Tazzios

..

. Ze verdenken de p1 slimme meter dat er een gedeelte niet wordt vastgelegd. Ook gaven ze aan dat dit terug te zien was in de meterstanden.
luister alsjeblieft niet naar de verklaring van Energiedirect.

[ Voor 56% gewijzigd door Tazzios op 25-07-2026 10:29 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klinkt als iemand die het ook niet snap.

Samenvatting:
Je meter van de netbeheerder (slimme meter / P1) ziet alleen wat je van het net gebruikt en naar het net stuurt. Dus als je PV opwekt en je hebt in huis ook verbruik verlaat dat dus niet je huis en zie je dat niet op je meter. Je PV opwek is dus groter dan je op de meter ziet.

Met alleen de data van je meter kan je dus ook nooit een volledig beeld krijgen van je eigen verbruik in huis. Je ziet alleen welk deel je van het net hebt afgenomen.

Als Enphase nog los CT klemmen om de netverbinding heeft, dan snap ik dat deze het raar vind als er meer terug naar het net stroomt dan de PV opwekt. Immers heeft Enphase geen weet van een tweede systeem. En met alle gesloten ecosystmeen

Dus als je in een portal of app van je energiemaatschappij ergens wel los PV opwek en terugleveren ziet staan, beteken dit simpelweg dat er actief een koppeling gemaakt is tussen dat systeem en je PV systeem. En zou het dus kunnen dat er alleen een koppeling is met Enphase en dat je het nieuwe systeem ook moet koppelen (indien mogelijk) wil je het volle inzicht krijgen.

• eppo16
Septillion schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:19:
Klinkt als iemand die het ook niet snap.

Samenvatting:
Je meter van de netbeheerder (slimme meter / P1) ziet alleen wat je van het net gebruikt en naar het net stuurt. Dus als je PV opwekt en je hebt in huis ook verbruik verlaat dat dus niet je huis en zie je dat niet op je meter. Je PV opwek is dus groter dan je op de meter ziet.

Met alleen de data van je meter kan je dus ook nooit een volledig beeld krijgen van je eigen verbruik in huis. Je ziet alleen welk deel je van het net hebt afgenomen.

Als Enphase nog los CT klemmen om de netverbinding heeft, dan snap ik dat deze het raar vind als er meer terug naar het net stroomt dan de PV opwekt. Immers heeft Enphase geen weet van een tweede systeem. En met alle gesloten ecosystmeen

Dus als je in een portal of app van je energiemaatschappij ergens wel los PV opwek en terugleveren ziet staan, beteken dit simpelweg dat er actief een koppeling gemaakt is tussen dat systeem en je PV systeem. En zou het dus kunnen dat er alleen een koppeling is met Enphase en dat je het nieuwe systeem ook moet koppelen (indien mogelijk) wil je het volle inzicht krijgen.
Het probleem is juist dat nergens te zien is wat Hoymiles oplevert aan zonneenergie. Ook niet in de maandelijkse cijfers. Deze cijfers zijn vanuit de p1 meter verkregen.

• Septillion

Septillion

Wat ik zeg, dat kan dus ook helemaal niet met de netmeter. Al eens eerder de vergelijking gemaakt met verkeer. Je kunt ook niet het verkeer op de A1 bij Bussem tellen als je wilt weten wat er op de A1 naar Amsterdam rijdt. Immers zit de hele A6 er nog tussen. Daar kan verkeer eraf en er kan zelfs verkeer bij komen.

Zelfde als in je huis, je net meter ziet alleen wat er op dat punt langs stroomt. En wat je in huis verbruikt vanaf de PV loopt daar dus niet dus zie je daar ook niet.

De enige plek waar je dit kunt zien van de Hoymiles opwekt is bij de bron ofwel op de omvormer / in de app van je omvormer.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat men je probeert uit te leggen: je CT klem aan je hoofdaansluiting meet wat er effectief je huis in of uit gaat (die klem meet het magnetisch veld van de kabel, en geeft daar een bijbehorende waarde op terug).

jouw vraag is "wat is een deel van de stroom die door die kabel gaat wat alléén hoort bij de Hoymiles opwek", het antwoord is "dat kan je niet zo meten".

Onder de streep heb je geen enkel probleem, je energieleverancier ziet de totale waardes van afname en teruglevering en zal daar op factureren. Boven de streep heb je het probleem dat je informatie vraagt waar je met deze setup niet bij kan. Vraag is of je die nieuwsgierigheid wel moet oplossen... (want effectief doet het niks voor je 'onder de streep')
edit:
dit geldt dus ook voor je P1 meting, je ziet alleen opgetelde totaalwaardes van alles wat in of uit gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door dyrc op 27-07-2026 14:02 ]

• eppo16
dyrc schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:55:
Wat men je probeert uit te leggen: je CT klem aan je hoofdaansluiting meet wat er effectief je huis in of uit gaat (die klem meet het magnetisch veld van de kabel, en geeft daar een bijbehorende waarde op terug).

jouw vraag is "wat is een deel van de stroom die door die kabel gaat wat alléén hoort bij de Hoymiles opwek", het antwoord is "dat kan je niet zo meten".

Onder de streep heb je geen enkel probleem, je energieleverancier ziet de totale waardes van afname en teruglevering en zal daar op factureren. Boven de streep heb je het probleem dat je informatie vraagt waar je met deze setup niet bij kan. Vraag is of je die nieuwsgierigheid wel moet oplossen... (want effectief doet het niks voor je 'onder de streep')
edit:
dit geldt dus ook voor je P1 meting, je ziet alleen opgetelde totaalwaardes van alles wat in of uit gaat.
De uitleg begrijp ik volkomen.

Zowel de Hoymiles installateur en ook energiedirect zeggen dat zij het raar vinden dat de p1 meter geen opwek gegevens laat zien als je puur Enphase uitschakelt en hoymiles ingeschakeld laat staan. Dan zou je verwachten dat de opwek van Hoymiles te zien zou moeten zijn op de slimme meter.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:54
Paar opties

Met de Hoymiles ingeschakeld wordt je standaard verbruik op de groep eerst verbruikt waardoor je geen teruglevering ziet. Kan je controleren door beide zonnepaneel groepen qua omvormers volledig uit te zetten. Op je P1 meter moet je dan een verhoogd verbruik zien qua afname van het net.

Of een vreemdere optie en de omvormer van de hoymiles is defect en heeft nooit stroom geleverd. Daarom zie je het niet.

• eppo16
D-dark schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:45:
Paar opties

Met de Hoymiles ingeschakeld wordt je standaard verbruik op de groep eerst verbruikt waardoor je geen teruglevering ziet. Kan je controleren door beide zonnepaneel groepen qua omvormers volledig uit te zetten. Op je P1 meter moet je dan een verhoogd verbruik zien qua afname van het net.

Of een vreemdere optie en de omvormer van de hoymiles is defect en heeft nooit stroom geleverd. Daarom zie je het niet.
Verbruik is 100/200 watt en opbrengst is rond 10en 2 kw. Dat verschil is zo groot dat het wel zichtbaar zou moeten zijn.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
eppo16 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:28:
Zowel de Hoymiles installateur en ook energiedirect zeggen dat zij het raar vinden dat de p1 meter geen opwek gegevens laat zien als je puur Enphase uitschakelt en hoymiles ingeschakeld laat staan. Dan zou je verwachten dat de opwek van Hoymiles te zien zou moeten zijn op de slimme meter.
Maar dat is toch ook zo, dat heb je nou juist getest? :?
eppo16 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:23:
Update
We hebben een ochtend het Enhpase systeem uitgeschakeld om te kijken of we (groen) zon energie zagen op de HomeWizard. Dit was het geval. Dit is vergelijkbaar met mijn schoonouders die alleen Hoymiles hebben. Met de airco aan in de nacht (van 22:00 tot 08:00 uur) hebben we een verbruik van pakweg 6 kw. Rond de klok van 06:00 begint Hoymiles opwek te geven waardoor we 10:00-11:00 op 0 staan.
Wat je daar in HomeWizard ziet is toch wat er uit de P1 poort / slimme meter komt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-08 23:25
HomeWizard en Energiedirect zou hetzelfde moeten zijn. Dat is namelijk wat er door de meter heen gaat. (Import van het net en export naar het net).

Afhankelijk van hoe de CT-klemmen van de Enphase zitten, meet je wellicht gekke dingen.
Wat zie je als je de opwek van de je losse micro-omvormers bij elkaar optelt, t.o.v. de totale opwek? Totale opwek zou Hoymiles en de som van de Enphase-micro's moeten zijn.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• remco_k

remco_k

eppo16 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:53:
[...]
Verbruik is 100/200 watt en opbrengst is rond 10en 2 kw. Dat verschil is zo groot dat het wel zichtbaar zou moeten zijn.
Waar lees je dat verbruik af? Het antwoord daarop is waarschijnlijk je meter en p1 aansluiting.
Als je oplevering dan volgens jouw gegevens rond de 2kW is (volgens de Hoymiles installatie zelf (de app ofzo)?) dan betekend dat dus dat je huis 2200 W aan het verbruiken is op dat moment.
Je meter/p1 ziet dat vermogen niet omdat het daar helemaal niet langs komt op dat moment.

Alles kan stuk.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:54
eppo16 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:53:
[...]

Je hebt dan je eerste set zonnepanelen al uitstaan.
Wat je dan van het net afneemt is levering zonnepanelen 2 - gebruik huis op dat moment.
laten we zeggen 100 a 200 wat.

Zet je dan je 2e set zonnepanelen uit dan moet je netafname toenemen.
Want je opbrengst van 2e set zonnepanelen valt weg.

Zelfde procedure herhaal je met set 1 geactiveerd en 2 uitgeschakeld.

Dit is de meest simpele methode om te achterhalen of je zonnepanelen uberhaupt werken.
Uiteindelijk moet alles toch over de hoofdmeter gaan

• dyrc
  • Niet online
D-dark schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Je hebt dan je eerste set zonnepanelen al uitstaan.
Wat je dan van het net afneemt is levering zonnepanelen 2 - gebruik huis op dat moment.
laten we zeggen 100 a 200 wat.

Zet je dan je 2e set zonnepanelen uit dan moet je netafname toenemen.
Want je opbrengst van 2e set zonnepanelen valt weg.

Zelfde procedure herhaal je met set 1 geactiveerd en 2 uitgeschakeld.

Dit is de meest simpele methode om te achterhalen of je zonnepanelen uberhaupt werken.
Uiteindelijk moet alles toch over de hoofdmeter gaan
this is the way. als je alleen enphase uitzet zie je nog steeds alleen het resultante van [opwek] minus [direct verbruik achter de meter].

zet beide omvormers uit. kijk naar je stabiele verbruik. kijk naar de zon, doet die het? zo ja: klap de hoymiles aan, kijk of het getal significant lager wordt.

bekijk dit gewoon op je meter zelf, je hebt nu de teruglevering van je hoymiles getroubleshoot.

ga daarna aan de slag met je p1 meter en vage aftreksels, daar heb je dan alleen nog een informatieporbleem en geen écht probleem (in my opinion). -en vergeet je enohase niet weer aan te zetten-

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23

Tazzios

..

Ik heb de reactie van de TS nog eens door gelezen.
eppo16 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:23:
Update
We hebben een ochtend het Enhpase systeem uitgeschakeld om te kijken of we (groen) zon energie zagen op de HomeWizard. Dit was het geval. ..
Hier wordt gemeld dat het dus wel gewoon meet zoals verwacht.
eppo16 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Het probleem is juist dat nergens te zien is wat Hoymiles oplevert aan zonneenergie. Ook niet in de maandelijkse cijfers. Deze cijfers zijn vanuit de p1 meter verkregen.
En hier weer niet?
Indien de TS wil weten wat de Hoymiles opwekt moet die in de Hoymiles app kijken zou ik zeggen.

Een foto van de meterkast die tonen hoe het op elkaar aangesloten zien EN vooral waar de ct klemmen zitten zou allicht ook kunnen helpen.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:32
En misschien is het iets om in je meterkast 2 Homewizard kwh meters te installeren voor de twee pv installaties. Dan zie je ze mooi in homewizard.

• eppo16
Enphase uitgezet en Hoymiles aangehouden. Via slimme meter kreeg ik teruglevering te zien. Dit getal (1920w) vergeleken met Hoymiles app en dat kwam overeen.

Data in Homewizard is op dat moment (groen) ook zichtbaar.

Op 1 augustus krijgen we de nieuwe meterstanden te zien. Ben benieuwd of de opwek dan hoger is tov wat Homewizard en Enphase aangeven.

Per installatie een kWh meter in de meterkast nemen we in overweging 👍.

Aanstaande vrijdag komt de installateur om de installatie te controleren van Hoymiles.

[ Voor 19% gewijzigd door eppo16 op 28-07-2026 10:25 ]

• eppo16
CappieL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:12:
HomeWizard en Energiedirect zou hetzelfde moeten zijn. Dat is namelijk wat er door de meter heen gaat. (Import van het net en export naar het net).
Dit is nu juist hèt probleem. Energiedirect laat alleen de Enphase situatie terug zien en de Hoymiles niet. Dus de totale opwek van Hoymiles is niet bij energiedirect bekend.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zou je kunnen uitleggen hoe volgens jou energiedirect het onderscheid maakt tussen de opwek van jouw losse omvormers? Hoe lezen ze die uit?

Wise enough to play the fool

• CappieL
Natuurlijk weet je energieleverancier niet waar de teruglevering vandaan komt. Of het nou Enphase is of Hoymiles (of een thuisbatterij of een hamster in een hamsterradje). Energiedirect ziet alleen teruglevering of afname.

Als de Enphase met CT-spoelen is aangesloten (op de Enphase PV-bedrading) en op de bedrading net na de meter, zul je waarschijnlijk de Hoymiles-teruglevering gewoon meten maar is dit zichtbaar in je Enphase-app (en neem je aan dat dit alleen Enphase-productie is). Daarom stelde ik voor om te kijken wat de losse micro-omvormers produceren t.o.v. de totale productie.

Ik denk niet dat je een ècht probleem hebt, maar (zoals @dyrc ook zegt) dat je een informatieprobleem hebt. Wat leest die Homewizard precies uit?

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 28-07-2026 10:39 ]

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• eppo16
Wij, Energiedirect, Hoymiles installateur begrijpen niet waar de opwek van Hoymiles blijft aangezien de opwek (veel) hoger is tov het totale verbruik. Ter verduidelijking, opwek Enphase, opwek Hoymiles - verbruik zou het moeten zijn. Nu is het Enphase - verbruik. .

In de app van energiedirect zien we alleen Enphase (opwek-verbruik). Daar zou je Hoymiles ook verwachten.

Zij geven allen aan, Hoymiles opwek moet je kunnen terug zien in Homewizard onder 'Hoofdaansluiting' en zou zichtbaar moeten zijn op de meterstanden.

Het maakt niet uit waar die data vandaan komt. Systeem 2 komt niet qua opweg niet door. Dat aantal loopt zodanig op dat het inmiddels over ruim 550 kw/h gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door eppo16 op 28-07-2026 10:50 ]

• Septillion

Septillion

@eppo16 Nogmaals, je slimme meter ziet NIET wat je zonnepanelen opwekken. Het ziet wat je huis verlaat ofwel, wat er overblijft na je eigen direct verbruik er vanaf is gegaan.

Dus nee, je Hoymiles zie je NIET terug in HomeWizard onder Hoofdaansluiting, je ziet wat er van je PV productie overblijft. Dus Enphase + Hoymiles - je eigen verbruik. HW heeft wel de optie om bepaalde PV systemen te koppelen waarbij dus de echte opwek opgevraagd wordt bij de omvormer (of cloud dienst daarvan).

Als Energiedirect wel iets weet over specifiek je Enphase (en dus niet gewoon terugleveren in et algemeen), dan heb je ze ooit toegang gegeven tot de Enphase API.

En je eigen verbruik weet je nu dus alleen:
- Of als je daar een losse meter voor hebt maar die hebt je niet
- Of je moet alles los weten. Dus je moet de waardes hebben van het net (slimme meter), Enphase en Hoymiles.

Zonder dat allemaal te weten is je laatste statement dus ook gewoon een gok :)

Meten is weten maar je blijft erg weinig echt info delen.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 28-07-2026 11:01 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
eppo16 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:48:
In de app van energiedirect zien we alleen Enphase (opwek-verbruik). Daar zou je Hoymiles ook verwachten.
Waarschijnlijk dus omdat "Enphase" ook de Hoymiles meet. Aangezien deze meet met stroomspoelen op de hoofdaansluiting.
Zij geven allen aan, Hoymiles opwek moet je kunnen terug zien in Homewizard onder 'Hoofdaansluiting' en zou zichtbaar moeten zijn op de meterstanden.
Tenzij ik je verkeerd begrijp heb je al geconstateerd dat je deze opwek inderdaad ziet in Homewizard.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:46
Kort de situatie
Doordat onze huidige zonnepanelen systeem (Enphase, 14x 435, IQ8MC West) te weinig opbrengst gaf, en/of wij teveel gebruiken :) , hebben we sinds 04-06-2026 een 2e systeem ernaast aangesloten. Hoymiles 6x 465, HMT18004T Oost). Het 2e systeem, de Hoymiles, hebben we op 07-07-2026 aangemeld bij Energieleveren.

Het Enhpase systeem is aangesloten in de (gang) meterkast. Het Hoymiles systeem is aangesloten op een onder-verdeler in de garage welke regelrecht in verbinding staat met de meterkast in de gang.

Het grote probleem welke nu aan de hand is dat de totale opbrengst van het Hoymiles systeem niet doorkomt bij EnergieDirect en te zien is op de HomeWizard app. De opbrengst via de app van Hoymiles zelf is wel zichtbaar.
Ondanks de vele reacties heb ik nog niet het idee dat het écht duidelijk is. Dus ik ga ook maar even een poging doen.

Stel PVsysteemA levert 3000W een uur lang maar je zet je vaatwasser aan die een uur lang 2000W slurpt. Dit levert de volgende informatie op
In de app van PVsysteemA: 3 kW opgewekt
In de slimmemeter/energieleverancier/netbeheerde; 1 kW opgewekt
In de homewizard; die leest de slimme meter uit dus ook ; 1 kW opgewekt

Daar zit je verschil cq onduidelijkheid. Die opwek is dus per definitie niet 1 op 1 aan hetgeen je op je factuur ziet omdat eerst je eigen verbruik eraf gaat.

Alsnog is het fijn te weten of je systemen echt werken. Dit kan prima met de huidige homewizard p1 meter. Snelste manier is nu zometeen overdag op de piek opweg even één van de systemen uitschakelen en kijken wat er gebeurd met het teruggeleverde wattage.

Ter referentie met 7200 wP haal ik nu al 4499W en dat zal richting de 6200W gaan, max 6500W. Jij zit met een enkel systeem hier onder en met beide systemen erboven.
Wel is sinds de installatie van Hoymiles de melding 'Er is een probleem met de CT metingen opgetreden' zichtbaar in de Enphase app.
Dit lijkt mij de beste aanwijzing dat er iets mis gaat met het uitlezen van de opwek en je dus niet kunt vertrouwen op de 'uitsplitsing' van Enphase. Grote kans dat hij zonder die ct klemmen default naar de totale opwek, hetgeen je verwarring dan direct verklaart. Dat eerst oplossen dus.

[ Voor 112% gewijzigd door sdk1985 op 28-07-2026 11:11 . Reden: duidelijker gemaakt ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• FredvZ
eppo16 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:15:
Enphase uitgezet en Hoymiles aangehouden. Via slimme meter kreeg ik teruglevering te zien.
Dan werkt het toch goed?
eppo16 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:18:
Dit is nu juist hèt probleem. Energiedirect laat alleen de Enphase situatie terug zien en de Hoymiles niet. Dus de totale opwek van Hoymiles is niet bij energiedirect bekend.
Als het op de slimme meter staat (en dat staat het), dan weet Energiedirect het ook.

Waarom het nu niet goed zichtbaar is kan verschillende redenen hebben:
- De app van Energiedirect raakt in de war omdat er meer teruglevering op de slimme meter wordt gemeten dan via Enphase
- De Enphase bij jouw thuis meet óók het terugleveren door de Hoymiles waardoor de opbrengst van beide systemen als "Enphase" zichtbaar wordt in de apps.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je gebruikt homewizard.
Je meet met ct klemmen. Heb je toevallig ook een p1 dongle?

Kan je in homewizard het "nu" verbruik bekijken?
Kan je in je huis zoveel mogelijk verbruikers uitzetten?
Kan je je hoymiles systeem even uitzetten en een uurtje naar de grafiek kijken?
Kan je je hoymiles systeem weer aanzetten en dan kijken wat de grafiek doet?

Met screenshots graag.

Wise enough to play the fool

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Dan werkt het toch goed?

[...]

Als het op de slimme meter staat (en dat staat het), dan weet Energiedirect het ook.

Waarom het nu niet goed zichtbaar is kan verschillende redenen hebben:
- De app van Energiedirect raakt in de war omdat er meer teruglevering op de slimme meter wordt gemeten dan via Enphase
- De Enphase bij jouw thuis meet óók het terugleveren door de Hoymiles waardoor de opbrengst van beide systemen als "Enphase" zichtbaar wordt in de apps.
Het eerste punt is al vele malen tegen TS gezegd. Energiedirect kan niet zien of teruggeleverd vermogen van PV-1, PV-2 of waar dan ook vandaan komt.
Dat de Enphase ook de opbrengst van de Hoymiles meet kan de verklaring zijn voor de melding 'Er is een probleem met de CT metingen opgetreden'. Als de CT-klemmen Enphase en Hoymiles stroom meten terwijl Enphase ook de info van de micro omvormers ontvangt kan ik mij voorstellen dat Enphase een melding geeft omdat er iets niet klopt.
Is eenvoudig op de lossen door zeker te stellen dat de 3 input CT klemmen om draden zitten waar alleen de Enphase stromen door lopen.

• dyrc
  • Niet online
er komen een boel variabelen langs: enphase, hoymiles, energieleveren, energiedirect, ct klem, homewizard.

al deze dingen leiden af van hoe je het écht moet bekijken, en dat begint met hoe je energie door je huisaansluiting gaat en wordt gemeten.

het is een dom tellersysteem: als je stroom van het net afhaalt gaat er een telwerk lopen (afname). als er in de andere richting stroom doorheen loopt dan gaat er een ander telwerk lopen (teruglevering).

vanaf deze meter bekeken is je huis een black box. of daar nu 1,2,3, of tien omvormers aanwezig zijn met panelen, je teller "weet dat niet", maar kan alleen zien of er afname of teruglevering is.

de facturatie van je energieleverancier gaat op basis van deze telwerken, je weet dus dat dit uiteindelijk klopt want alle in en uit op 1 nota.

de detailvraag "wat is mijn opwek" is al lastiger en eigenlijk vaag. je huis verbruikt namelijk meteen de stroom die je opwekt als die vraag er is, en anders wordt het teruglevering.

de juiste vragen om te stellen zijn dan:

hoeveel wekt mn enphase op

hoeveel wekt mn hoymiles op

hoeveel verbruik ik zelf

wat lever ik terug

en de slimme vraag die je daarna moet stellen: hoe verhoog ik eigen gebruik (saldering afschaffing).

maar zoals eerder gezegd: dit is dus een informatieprobleem en geen energieleverancier probleem (die kijkt naar je telwerk en dat klopt)
edit:
en my own 2 cents: laat het los. je ziet een getal waar je daarna alsnog compleet niks mee kan (het is wat t is), kijk alleen naar je totale teruglevering waarde, daar zit de ruimte wat je nog in eigen gebruik kan omzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door dyrc op 28-07-2026 13:29 ]

• CappieL
Ik denk dat @eppo16 in de Enphase-app niet alleen de productie van de Enphase aan het aflezen is (of hij kijkt naar de verkeerde cijfers in de Enphase-app).
Dan krijgt hij de vergelijking niet kloppend en denkt (onterecht) nog extra ruimte te hebben in eigen gebruik.

@eppo16 zolang je je Enphase-opwek niet laat knijpen op basis van de CT-klemmen, zou je deze kunnen verwijderen. Ze geven alleen maar ruis op de lijn. De Envoy communiceert direct met de micro-omvormers qua productie-getallen.

Pagina: 1