Overkapping huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• svdongen
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-07 13:00
Wie heeft er ervaring met een terrasoverkapping bij een (sociale) huurwoning?

De vraag is voornamelijk, hoe doen jullie het bij werkzaamheden aan de gevel/verven kozijnen? De ruimte moet "vrij" zijn bij werkzaamheden. Woorden woningbouw: tijdelijk verwijderen. Nu lijkt me dat niet echt realistisch. Hoe doen jullie dit?

Alle reacties

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:42
Geen idee, maar wellicht heeft de onderhoudsploeg wel een loopbrug die ze tussen 2 steigers kunnen zetten. Dat is dan wel weer "maatwerk" voor de steigerbouwers afhankelijk wat voor steigersysteem ze gebruiken.

Of overkapping zodanig sterk maken dat ze er bovenop kunnen om te schilderen.c

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De woningbouw gebruikt hier hangsteigers voor dat soort onderhoud wanneer een overkapping in de weg zit.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat voor terrasoverkapping? Hoog? Breed? Foto?

Weinig info. Op basis van antwoord woningbouw: verwijderen.

Please state the nature of the technical emergency

• svdongen
het betreft een nieuwbouwwoning waar ik een aluminium terrasoverkapoing aan wil laten plaatsen. Ca 5 x 3.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
svdongen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:22:
het betreft een nieuwbouwwoning waar ik een aluminium terrasoverkapoing aan wil laten plaatsen. Ca 5 x 3.
Heeft die nieuwbouwwoning dan geen kunstofkozijnen?

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:05

krietjur

Where am I?

svdongen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:22:
Wat staat er in je contract? Bij mij stond er nadrukkelijk in dat ik zulke constructies niet aan de woning mocht bevestigen. Een vrijstaande mocht wel.

• svdongen
silmaril8 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:25:
[...]

Heeft die nieuwbouwwoning dan geen kunstofkozijnen?
nee hout (zal goedkoper zijn)

• svdongen
krietjur schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:30:
[...]

Wat staat er in je contract? Bij mij stond er nadrukkelijk in dat ik zulke constructies niet aan de woning mocht bevestigen. Een vrijstaande mocht wel.
moet een aanvraag indienen, maar ik zie in de buurt meerdere huurhuizen met een overkapping aan het huis.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

XallaX

Meow

Een overkapping mag hier niet aan het huis vastgemaakt worden. Dat verschilt per verhuurder. Nu moet je daar zeker toestemming aan vragen voor het plaatsen van een terrasoverkapping dus begin daar.

Ik zou me pas druk maken om zaken als gevels vrijhouden voor onderhoud als je de toestemming voor de overkapping binnen hebt en dat daarin als extra voorwaarde in vermeld wordt. Ze geven per slot van rekening toestemming om hem te plaatsen, weten dat hij daar staat en zullen er dan omheen moeten werken.

Als je twijfelt kun je vragen aan de verhuurder hoe het daarmee zit maar slapende verhuurders wakker maken? Niet altijd handig. Kijk eens in de wijk waar je woont of er huurwoningen zijn waar al zoiets gedaan is en informeer bij die bewonders of en wat de (extra) voorwaarden zijn.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
svdongen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:32:
[...]moet een aanvraag indienen, maar ik zie in de buurt meerdere huurhuizen met een overkapping aan het huis.
Dat jij iets bij de buren ziet geeft jou nog geen vrijbrief dat je dan hetzelfde zou mogen doen.
Je kunt toch gewoon informeren?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• svdongen
Yaksa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Dat jij iets bij de buren ziet geeft jou nog geen vrijbrief dat je dan hetzelfde zou mogen doen.
Je kunt toch gewoon informeren?
Ik zeg toch dat ik een aanvraag in moet dienen?? Ik wil alleen graag weten hoe er geverfd kan worden met een overkapping aan het huis. Maw als de enige optie is afbreken bij bv verven, dan hoef ik ook geen aanvraag te doen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
svdongen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Ik zeg toch dat ik een aanvraag in moet dienen?? Ik wil alleen graag weten hoe er geverfd kan worden met een overkapping aan het huis. Maw als de enige optie is afbreken bij bv verven, dan hoef ik ook geen aanvraag te doen.
Het is een huurwoning.
Door eerst te informeren bij de verhuurder of je überhaubt wel een overkapping aan het huis mag plaatsen en zo ja, hoe dan voorkom je dat je aanvragen indient die sowieso afgewezen gaan worden. Aangezien je aangeeft dat er meerdere bewoners in de buurt zijn die al iets dergelijks gedaan hebben dan is er ook nog de optie om simpelweg even aan te bellen om te informeren hoe zij e.e.a. voor elkaar hebben gekregen.
Wij kunnen niet weten hoe de verhuurder er in staat en we weten ook niet wat andere huurders hebben gedaan.
Dat er oplossingen zijn om toch onderhoud te kunnen plegen wanneer er een overkapping staat is allemaal prima, maar de vraag is of een verhuurder wel meegaat in die oplossingen, daar zal initieel met het bouwen (en het komende onderhoud (met de bijbehorende kosten) aan de woning) helemaal geen rekening mee gehouden zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1