Nieuwe hdd toegevoegd aan nas server, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yyymjopymvv
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-07 14:25
We hebben een nas server met 2 slots waarvan 1 al gebruikt is met een 4tb hhd die is nu volgeraakt dus we schaffen een nieuwe 4tb hdd on in die andere slot te zetten. De software herkent de schijf maar we kunnen niks in kwijt doen.
...

Schijfen zijn beide 4tb 5400rpm maar van andere merken. We kunnen geen backup maken. Er is 1 opslagpoel met de 1e schijf en de synology is een ds218 uitvoering: Synology DiskStation DS218, zonder harde schijven
...

hij heeft al geprobeerd met “schijf toevoegen” de wizard volgen en het laten formateren met de 2de schijf. Hij verteld me dat de 2de schijf nu als een raid 1 doet met de eerste. Ik wil gewoon extra opslag
...

[ Voor 15% gewijzigd door Yyymjopymvv op 18-07-2026 11:27 ]

Alle reacties

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07
Je post mist veel info. Welke nas gaat het om bijvoorbeeld? Misschien is het handig om het standaard post format even helemaal in te vullen, dan kunnen we je helpen.

• Yyymjopymvv
Excuus ervoor het gaat om een synology DS218 uitvoering: Synology DiskStation DS218, zonder harde schijven

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21-07 08:31
Raid 1 zorgt voor redundantie maar voegt geen opslagcapaciteit toe.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05

Daniel36

Lurkin in the shadows

Yyymjopymvv schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:01:
We hebben een nas server met 2 slots waarvan 1 al gebruikt is met een 4tb hhd die is nu volgeraakt dus we schaffen een nieuwe 4tb hdd on in die andere slot te zetten. De software herkent de schijf maar we kunnen niks in kwijt doen.
...

Schijfen zijn beide 4tb 5400rpm maar van andere merken. We kunnen geen backup maken. Er is 1 opslagpoel met de 1e schijf en de synology is een ds218 uitvoering: Synology DiskStation DS218, zonder harde schijven
...

hij heeft al geprobeerd met “schijf toevoegen” de wizard volgen en het laten formateren met de 2de schijf. Hij verteld me dat de 2de schijf nu als een raid 1 doet met de eerste. Ik wil gewoon extra opslag
...
Hij is de wizard neem ik aan?
Als het goed is kun je in dat proces (formatteren/toewijzen) kiezen welke instelling je wilt voor de schijf configuratie.
Volgens mij wil je in dit geval RAID 0 of JBOD.

Kun je het proces nog eens doorlopen?

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 08:56
Voeg deze nieuwe schijf toe als RAID 0. Zie ook uitleg over de verschillende RAID levels.

[ Voor 37% gewijzigd door GorgeousMetal op 18-07-2026 11:53 ]

Goede wijn is nog geen bier.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:32
GorgeousMetal schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:52:
Voeg deze nieuwe schijf toe als RAID 0. Zie ook uitleg over de verschillende RAID levels.
Dat lijkt me zeer onverstandig gezien OP in de TS aangeeft geen backup te kunnen maken, bij raid 0 is 1 disk defect uitval van de hele array. Raid 0 is leuk voor opslag van vluchtige data (die je kwijt mag raken), maar ik krijg uit de TS niet het idee dat dit bij OP het geval is. Er kan dan normaliter beter gekozen voor het toevoegen van de 2de disk als een 2de opslagpoel met eigen volume. Maar zelfs dat zou ik eigenlijk niet aan willen raden als er geen backup gemaakt kan worden.

Dan zou ik eerder kiezen voor het plaatsen van 2 nieuwe, grotere disks en er dan een raid 1 volume van maken. Dat is nog steeds geen optimale situatie, want je hebt nog steeds geen backup, maar je hebt dan in ieder geval enige redundantie door middel van bescherming van uitval van 1 schijf.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05

Daniel36

Lurkin in the shadows

@Dennism Je hebt gelijk, tenzij het idd vluchtige data betreft.
Ik heb dat zelf met bestanden die kort erop staan en dan weer overschreven worden.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 08:56
Dennism schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Dat lijkt me zeer onverstandig gezien OP in de TS aangeeft geen backup te kunnen maken, bij raid 0 is 1 disk defect uitval van de hele array. Raid 0 is lek voor opslag van vluchtige data (die je kwijt mag raken), maar ik krijg uit de TS niet het idee dat dit bij OP het geval is. Er kan dan normaliter beter gekozen voor het toevoegen van de 2de disk als een 2de opslagpoel met eigen volume. Maar zelfs dat zou ik eigenlijk niet aan willen raden als er geen backup gemaakt kan worden.

Dan zou ik eerder kiezen voor het plaatsen van 2 nieuwe, grotere disks en er dan een raid 1 volume van maken. Dat is nog steeds geen optimale situatie, want je hebt nog steeds geen backup, maar je hebt dan in ieder geval enige redundantie door middel van bescherming van uitval van 1 schijf.
Correct en je hebt helemaal gelijk, maar eerst had hij ook al geen backup en hij schrijft: "Ik wil gewoon extra opslag". Ik ben sowieso geen fan van RAID0 want je verdubbelt de kans dat je alles kwijt raakt. Zie ook de uitleg.

Goede wijn is nog geen bier.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12
Synology heeft best goede en uitgebreide documentatie, dus lees daar eens wat rond:

Schijven toevoegen om de opslagpoolcapaciteit uit te breiden

[ Voor 15% gewijzigd door Nielson op 18-07-2026 12:27 ]

• Yyymjopymvv
Als ik het hoor is het beste om een nieuwe opslagpoel te maken en daar de 2de disk toegoeven. Ipv een 8 tb opslag heb ik dan 4+4tb opslag

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Yyymjopymvv schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:35:
Als ik het hoor is het beste om een nieuwe opslagpoel te maken en daar de 2de disk toegoeven. Ipv een 8 tb opslag heb ik dan 4+4tb opslag
Klopt. Of je moet er een jbod van maken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

Pagina: 1