Bosch motor pin krom gebogen

Pagina: 1
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:09
Een paar weken geleden heb ik een speed pedelec gekocht waarvan de koplamp en claxon niet werkte. Ik heb met haarspelden en ijzerdraadjes wat metingen gedaan om e.e.a. uit te sluiten. Helaas blijkt dat ik met het terug plaatsen van de connector een pinnetje dubbel gedrukt heb; blijkbaar had ik die pin dus iets scheef gemaakt met mijn metingen.

De fietsenmaker geeft aan hier niets mee te kunnen, enige optie nieuwe motor |:( Ik heb contact gehad met wat reparatieshopjes maar die geven aan dat print verwijderen en laten repareren minimaal honderden euro's kost.

De praktische oplossing die ik zie is om de voeding af te takken van de conenctor van het achterlicht die er rechts naast zit. In de software zou de vermogensbegrenzing aangepast moeten kunnen worden dus dit zou moeten kunnen.

Voordat ik daar aan begin wilde ik hier toch nog eens kijken of er wellicht slimme tools zijn om zo'n pin mogelijk recht te buigen. Het is echt heel klein spul en zit diep; je kunt er nauwelijks maar wellicht zijn er opties die ik niet ken :)

Bosch Performance Line Speed motor | 45km/h | Gen4 | 0275007072 (BDU490P)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR0b1x7D5NL2O2K2FDirlX_4LKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y9ob8DTpc842yl5uiMT4SCI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF10v8XYzHXcd2XfT6QMV2ArZ3M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/szS2HvWfnGazf8qBKdu4PDz9.jpg?f=user_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 11:46
Ik zou het proberen met een pincet of met een klein tangetje met een platte bek, veel geduld en geluk dat heb je zeker nodig.

En als echt niets lukt, de buitenkant van de connector, het plastic wegsnijden zodat je erbij kunt om aan de 2 pennetjes een draadje te solderen, die je weer aan de kabel zelf vast zet?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms werkt het beter als je 2 kleine schroevendraaiers gebruikt om met 1 de pin op de juiste plek te ondersteunen en met de ander de pin in de juiste richting te duwen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:54
Op de foto's kan ik niet precies zien wat er aan de hand is.
Als pinnen alleen scheef zitten dan lukt het nog wel eens om een koperen buisje uit de modelmakerij pas te maken en er overheen te schuiven.
Dan kan je de pin opnieuw richten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• assje
mrcitroen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:38:
Ik zou het proberen met een pincet of met een klein tangetje met een platte bek, veel geduld en geluk dat heb je zeker nodig.
Geprobeerd maar het enige wat ik er in krijg is een naald, pincet past er al niet in kleinste tangetje wat ik heb al helemaal niet.

Ik geef het op. Ik heb een kabel besteld en ga wat draden aan elkaar solderen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
JukeboxBill schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:59:
Op de foto's kan ik niet precies zien wat er aan de hand is.
Als pinnen alleen scheef zitten dan lukt het nog wel eens om een koperen buisje uit de modelmakerij pas te maken en er overheen te schuiven.
Dan kan je de pin opnieuw richten.
Hij zat helemaal plat gevouwen; ik heb hem iets overeind gekregen maar het is een soort wokkel (pin 12 op de foto).

• handigeharry2.0
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19:16
Die wokkel eruit draaien als laatst dan. Maar was dat al niet zo voordat je meten ging. Lijkt me sterk als dat gebeurd is met de metingen die jezelf verricht hebt. Het gevaar is met buigen dat het pinnetje knapt. Een nieuwe motor direct is wel heel kort door de bocht. En als ik foto's goed in zoom lijkt het of deel van de stekker zelf aan de aansluit punten is blijven hangen als ik de rest van de contacten bekijk. Stekker nakijken of die pin daar ontbreekt .

[ Voor 26% gewijzigd door handigeharry2.0 op 18-07-2026 19:14 ]

• Giovannipels
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:36
Bij E-bike Makers in Arnhem kunnen ze het wellicht proberen.

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:51
Is het een gesealde unit, of gewoon met schroeven in elkaar gezet? In het geval van de 2e dan kan je prima de unit openen en de connector vervangen.

De pin rechtbuigen kan inderdaad wel eens lastig worden als hij zo is platgedrukt, maar met een uurtje of 2 pielen kan het soms nog wel lukken, dus geef niet te snel op.

• aa4711
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:37
Op bol en amazon vind je tandarts setjes. Die zijn steviger en beter vast te houden dan een naald.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:39
Deze is pittig, lijkt bijna verbogen te zijn in een soort S vorm.

Wat ik zou proberen is met een kleine platkop (horlogemakers setje) het uiteinde van de pin weer de juiste richting in te krijgen, na boven toe.

Vervolgens pak je een vulpotlood, deze hebben doorgaans zo'n mooie stevige cilinder van aluminium binnen in.

De cilinder schuif je om de kromme pin heen, voorzichtig heen en weer tot de hele cilinder rechtop staat.
Pagina: 1