Vorig jaar heb ik een gebruikte importauto gekocht bij een autobedrijf. De auto had bij aankoop ongeveer 35.000 km op de teller en staat nu op ongeveer 41.000 km. Tijdens de bezichtiging heeft de verkoper aangegeven dat de auto schade aan de achterzijde had gehad. Achteraf ben ik erachter gekomen dat de auto in het verleden aanzienlijk meer schade heeft gehad, waaronder aan de voorzijde. Inmiddels beschik ik over de koopovereenkomst, de oorspronkelijke advertentie, reparatiedocumenten, informatie over de schadehistorie, een getuige van het verkoopgesprek en gesprekken die zwart-op-wit zijn vastgelegd. Ik ben inmiddels ook in gesprek met een advocaat. Hoe kijken jullie hier juridisch tegenaan?
Vraag
Alle reacties
Lekker die advocaat zijn werk laten doen zou ik zeggen.
Maar wat is er nu precies mis mee? Waarom onderneem je nu al deze acties?
Maar wat is er nu precies mis mee? Waarom onderneem je nu al deze acties?
Er moet wel een duidelijk gevolg zijn om juridisch iets te kunnen.sdt08 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:56:
Hoe kijken jullie hier juridisch tegenaan?
Belangrijkste is of er een financiële of technische reden is waarom de auto nu niet is wat jij bij aankoop denkt te hebben gekocht.
Als de auto helemaal correct is gerepareerd, dan heb je geen schade en is er weinig juridisch te verhalen. (Geen non conformiteit)
En dan kom je al gauw richting 'dwaling', als je 'alles' had geweten dan had je de auto niet gekocht. Maar dat is wel de zwaarst mogelijke 'straf' voor een verkoper. Dat gaan ze niet doen omdat bij het ongeluk de voorzijde wat schade heeft opgelopen.
Dus heel concreet, zonder ellenlange verhalen, zet in 1 of 2 zinnen neer per punt waarmee jij denkt een rechter te overtuigen dat jij deze auto niet hoeft te accepteren. Dat bij het afleveren de tank half vol zat, er iemand met modder voeten in heeft gestaan of dat het oplossen van een electrische storing 3 dagen duurde... allemaal weinig relevant.
Als hij goed gerepareerd is zie ik het probleem niet direct, waarom zou de verkoper het moeten weten? Heeft hij hem met schade geïmporteerd? Mis wat context
Je hebt als koper een onderzoeksplicht. Als je jouw huidige onderzoek ook voorafgaand aan de verkoop had kunnen doen, dan verwacht ik dat je in de basis geen sterke zaak hebt. Maar goed, ik ben geen advocaat.
Er staat niet dat hij goed gerepareerd is. Ook niet dat hij niet goed gerepareerd is, maar importauto's met een schadeverleden zijn wel een dingetje. Het maakt het ook moeilijker als je hem weer wil verkopen.Bever! schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:46:
Als hij goed gerepareerd is zie ik het probleem niet direct, waarom zou de verkoper het moeten weten? Heeft hij hem met schade geïmporteerd? Mis wat context
Pagina: 1