Voor werk moet mijn partner vaak notities nemen. Momenteel gebeurt dat nog op papier, omdat typen op die momenten niet passend is. We zijn daarom al een tijdje op zoek naar een digitale oplossing.
Ik zoek een?
Een manier om digitaal notities te nemen. Eigenlijk een digitaal notitieblok.
Bij voorkeur in een formaat tussen A5 en A4.
Wat is je budget?
We schrikken telkens van de prijs van dit soort toestellen. Dat is ook de reden waarom we er nog geen hebben. De werkgever komt niet tussen in de aankoop, dus alles moeten we uit eigen zak betalen.
Als ik een Supernote Manta A5 X2 met folio en pen in mijn winkelmandje zet, kom ik uit op ongeveer €726. Dat is in theorie haalbaar, maar blijft toch een stevig bedrag te verantwoorden.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In hoofdzaak om handgeschreven notities te maken en te organiseren.
Daarnaast ook om:
Eigenlijk zijn we vooral op zoek naar praktijkervaringen. Gebruik je een iPad voor notities? Gebruik je daarbij een Paperlike of een andere screenprotector? Zo ja, welke? En welke app gebruik je voor de notities? Of heb je een van genoemde toestellen gebruikt Wat vind je de sterke en zwakke punten? Zijn er toestellen die we volledig over het hoofd zien? Of heb je gewoon een mening of advies dat je wilt delen?
Deel maar, wij zitten nog volop in de oriëntatiefase, dus alle ervaringen en suggesties zijn welkom.
Ik zoek een?
Een manier om digitaal notities te nemen. Eigenlijk een digitaal notitieblok.
Bij voorkeur in een formaat tussen A5 en A4.
Wat is je budget?
We schrikken telkens van de prijs van dit soort toestellen. Dat is ook de reden waarom we er nog geen hebben. De werkgever komt niet tussen in de aankoop, dus alles moeten we uit eigen zak betalen.
Als ik een Supernote Manta A5 X2 met folio en pen in mijn winkelmandje zet, kom ik uit op ongeveer €726. Dat is in theorie haalbaar, maar blijft toch een stevig bedrag te verantwoorden.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In hoofdzaak om handgeschreven notities te maken en te organiseren.
Daarnaast ook om:
- PDF's en andere documenten te lezen
- documenten te markeren en van aantekeningen te voorzien
- af en toe een schets of eenvoudige tekening te maken
- iPad + Apple Pencil + Paperlike
De iPad en Apple Pencil hebben we al in huis (ik gebruik die zelf), maar schrijven voelt toch niet echt natuurlijk aan. Daarom denken we eraan om een Paperlike of gelijkaardige screenprotector te proberen. Dat zou veruit de goedkoopste oplossing zijn, maar maakt zo'n screenprotector echt een groot verschil? En welke alternatieven zijn eventueel beter?
- XP-Pen Magic Note Pad
Een collega gebruikt deze en is er behoorlijk tevreden over. Mijn grootste twijfel is dat ik niet sta te springen voor een vrij low class Android-tablet met lcd-scherm met slecht updatebeleid. Het voordeel is natuurlijk wel dat het een volwaardige Android-tablet is, waarop vrijwel alle apps zouden moeten werken werken.
- BOOX Note Air5 C
Deze kom ik ook vaak tegen. Het lijkt een goede combinatie van e-reader, agenda en organizer te zijn. Echter over de schrijfervaring lees ik niet direct iets, Al zou de pen wel erg goed zijn. Het gaat hier uiteindelijk ook over een Android-toestel, al heeft het wel een e-inkscherm, wat een groot pluspunt is tegenover de XP-Pen.
- reMarkable Paper Pro
Ja, we hebben uitraard ook de "review: Kindle vs. reMarkable vs. Paperslate - Het beste digitale notitieblok in 2026" gelezen. Een Kindle binnen het Amazon-ecosysteem spreekt ons allebei niet aan en de Paperslate viel ook af in de revieuw, waardoor de reMarkable overblijft. Aangezien Kleur niet echt een vraag is, lijkt de Paper Pro wel de goede keuze.
Eerder keken we ook al naar de reMarkable 2. Collega's op het werk van mijn partner hebben deze en zijn daar zeer tevreden over. Telkens wij kijken haakten we af op de aankoopprijs en vooral het abonnement dat ze pushen. Daarnaast lees ik regelmatig dat het ecosysteem vrij gesloten is.
- Supernote Manta (A5 X2)
Deze werd meerdere keren aanbevolen zo ook in de review over o.a. de reMarkable Paper Pro. Vrijwel iedereen die er iets over schrijft lijkt het er over eens te zijn dat dit een van de beste schrijfervaringen biedt en dat het toestel echt gemaakt is voor notities en niet volledig afgesloten is als de reMarkable.
Het enige nadeel is de prijs, want het is meteen ook een van de duurste opties...
Maar wel vervangbare batterijen, schermen e.d. + Zou ook behoorlijk sterk gebouw moeten zijn van wat ik zag op youtube.
Eigenlijk zijn we vooral op zoek naar praktijkervaringen. Gebruik je een iPad voor notities? Gebruik je daarbij een Paperlike of een andere screenprotector? Zo ja, welke? En welke app gebruik je voor de notities? Of heb je een van genoemde toestellen gebruikt Wat vind je de sterke en zwakke punten? Zijn er toestellen die we volledig over het hoofd zien? Of heb je gewoon een mening of advies dat je wilt delen?
Deel maar, wij zitten nog volop in de oriëntatiefase, dus alle ervaringen en suggesties zijn welkom.