Vraag

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-08 03:50
Voor werk moet mijn partner vaak notities nemen. Momenteel gebeurt dat nog op papier, omdat typen op die momenten niet passend is. We zijn daarom al een tijdje op zoek naar een digitale oplossing.

Ik zoek een?
Een manier om digitaal notities te nemen. Eigenlijk een digitaal notitieblok.
Bij voorkeur in een formaat tussen A5 en A4.

Wat is je budget?
We schrikken telkens van de prijs van dit soort toestellen. Dat is ook de reden waarom we er nog geen hebben. De werkgever komt niet tussen in de aankoop, dus alles moeten we uit eigen zak betalen.

Als ik een Supernote Manta A5 X2 met folio en pen in mijn winkelmandje zet, kom ik uit op ongeveer €726. Dat is in theorie haalbaar, maar blijft toch een stevig bedrag te verantwoorden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In hoofdzaak om handgeschreven notities te maken en te organiseren.
Daarnaast ook om:
  • PDF's en andere documenten te lezen
  • documenten te markeren en van aantekeningen te voorzien
  • af en toe een schets of eenvoudige tekening te maken
Wat heb je zelf al gevonden?
  • iPad + Apple Pencil + Paperlike
    De iPad en Apple Pencil hebben we al in huis (ik gebruik die zelf), maar schrijven voelt toch niet echt natuurlijk aan. Daarom denken we eraan om een Paperlike of gelijkaardige screenprotector te proberen. Dat zou veruit de goedkoopste oplossing zijn, maar maakt zo'n screenprotector echt een groot verschil? En welke alternatieven zijn eventueel beter?
  • XP-Pen Magic Note Pad
    Een collega gebruikt deze en is er behoorlijk tevreden over. Mijn grootste twijfel is dat ik niet sta te springen voor een vrij low class Android-tablet met lcd-scherm met slecht updatebeleid. Het voordeel is natuurlijk wel dat het een volwaardige Android-tablet is, waarop vrijwel alle apps zouden moeten werken werken.
  • BOOX Note Air5 C
    Deze kom ik ook vaak tegen. Het lijkt een goede combinatie van e-reader, agenda en organizer te zijn. Echter over de schrijfervaring lees ik niet direct iets, Al zou de pen wel erg goed zijn. Het gaat hier uiteindelijk ook over een Android-toestel, al heeft het wel een e-inkscherm, wat een groot pluspunt is tegenover de XP-Pen.
  • reMarkable Paper Pro
    Ja, we hebben uitraard ook de "review: Kindle vs. reMarkable vs. Paperslate - Het beste digitale notitieblok in 2026" gelezen. Een Kindle binnen het Amazon-ecosysteem spreekt ons allebei niet aan en de Paperslate viel ook af in de revieuw, waardoor de reMarkable overblijft. Aangezien Kleur niet echt een vraag is, lijkt de Paper Pro wel de goede keuze.

Eerder keken we ook al naar de reMarkable 2. Collega's op het werk van mijn partner hebben deze en zijn daar zeer tevreden over. Telkens wij kijken haakten we af op de aankoopprijs en vooral het abonnement dat ze pushen. Daarnaast lees ik regelmatig dat het ecosysteem vrij gesloten is.
  • Supernote Manta (A5 X2)
    Deze werd meerdere keren aanbevolen zo ook in de review over o.a. de reMarkable Paper Pro. Vrijwel iedereen die er iets over schrijft lijkt het er over eens te zijn dat dit een van de beste schrijfervaringen biedt en dat het toestel echt gemaakt is voor notities en niet volledig afgesloten is als de reMarkable.

Het enige nadeel is de prijs, want het is meteen ook een van de duurste opties...
    Maar wel vervangbare batterijen, schermen e.d. + Zou ook behoorlijk sterk gebouw moeten zijn van wat ik zag op youtube.
Welke vragen heb je hier nog over?
Eigenlijk zijn we vooral op zoek naar praktijkervaringen. Gebruik je een iPad voor notities? Gebruik je daarbij een Paperlike of een andere screenprotector? Zo ja, welke? En welke app gebruik je voor de notities? Of heb je een van genoemde toestellen gebruikt Wat vind je de sterke en zwakke punten? Zijn er toestellen die we volledig over het hoofd zien? Of heb je gewoon een mening of advies dat je wilt delen?

Deel maar, wij zitten nog volop in de oriëntatiefase, dus alle ervaringen en suggesties zijn welkom.

Alle reacties

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb een iPad (air) met pen geprobeerd voor aantekeningen maar daar kwam enkel zo goed als onleesbare krabbels uit naar voren. Er zijn mensen die het wel onder de knie hebben maar voor mij voelde dat echt op geen enkele manier alsof ik echt aan het schrijven was. Er is te weinig weerstand van het glas en omdat er een laag glas tussen het scherm en de pen zit ontstaat er voor mij een irritante gap die het onrealistisch maakt.

ik heb de e-ink notitieblokken alleen kort geprobeerd (remarkable) en dat werkte tijdens die korte probeersessies al beter voor mij.

Ik ben nu zelf ook vanwege de prijs aan het kijken naar een paperslate.io scheelt toch weer een paar 100e.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-08 20:43
Buiten wat je wilt.

Check ook even bij IT wat mag.

Dat je niet straks wat gekocht hebt en IT dit verbied in het kader van AVG / privacy richtlijnen.

Misschien mag je alleen remarkable gebruiken en andere niet.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38

DarkSide

theres no place like ::1

Als kleur geen issue is, dan kun je ook de remarkable 2 nemen.

Ik vind het op zich fijne apparaten, maar niet voor mij. Voor mijn meetings maak ik sneller notities in onenote bv. Dan opschrijven.

Wel fijn is dat je kunt scribbelen, tekenen. Zaken kunt aanpassen etc.

Is het voor prive of werk?
Wat ook al genoemd wordt. NIet alles kan en mag bij je werkgever.

Remarkable business connect heeft bv wel SSO en je kunt je werk domein claimen zodat je niet prive kunt inloggen zonder goedkeuring van de werkgever.
Je kunt een Pincode forceren en een wipe doen. Maar nog niet veel meer.

Vindt echter dat de app nog slecht werkt. Hij heeft eigenlijk local admin rechten nodig om te installeren én te starten. Ze hebben nu een web versie met wat beperkingen.
En je kunt nog steeds niet google drive en persoonlijke onedrives blokkeren.
Dit laatste houdt ons tegen om echt verder te gaan.
Ze geven zelf aan nog niet '" helemaal" "Enterprise Ready" te zijn. En meer op consumenten te focussen. Maar dat ze er wel aan werken om de app en policies uit te breiden.

ls het meer voor prive is, of je alles mag installeren en koppelen van IT.
Dan werkt de sync met onedrive bv wel fijn.
Het zijn dure devices. Maar voelen ook wel wat premium aan.
En qua notutleren idd vele malen beter dan een tablet. Ook met een z.g. paper cover.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Marsmillo
Goeie tip om even met IT navraag te doen.

• Marsmillo
Geen beperkingen (maar ook geen ondersteuning) vanuit IT.
Partner zal dus even zelf goed moeten nadenken en keuzes maken...

• huiz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
Ik heb een tijdje geprobeerd om een Samsung Tab te gebruiken maar die is in de praktijk te dik, geeft geen voelbare schrijfervaring en heeft een spiegelend scherm.

Momenteel gebruik ik een Remarkable 2 van de zaak. Schrijfervaring is super. Apparaat is dunner dan een schrijfblok, schrijven voelt als met een potlood en je kunt handig stukken knippen en verplaatsen.

Ik heb geen abonnement en op zich voelt het ook niet dat het gepushed wordt. Wel is het wat lastiger om de aantekeningen dan op je computer te krijgen, wat ik in de praktijk eigenlijk niet echt nodig heb.

Het tijdrovenste is om voor te bereiden: het aanmaken van een notitie in de juiste map met een correcte naam. Heb je dat van tevoren gedaan dan werkt het super.

Toch, als ik zo'n ding zelf moest kopen dan bleef ik liever bij een simpel schrijfblok vanwege de kosten. Ook bladert het wat sneller op papier. Maar digitaal heb je weer alles bij elkaar en kun je makkelijker aanpassen.

Kortom, ik gebruik het alleen omdat ik eentje van kantoor kreeg, maar zou het zelf niet aanschaffen voor zoveel geld. Maar dat is alleen mijn gevoel en keuze natuurlijk 😀

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:04
Wat mij verbaasd is dat je wil investeren in iets wat de werkgever zou moeten verstrekken? De werkgever verdient dit terug doordat je minder werk hebt door het uitwerken van papieren notities (als het goed is).

Echter, ik zou eerder investeren in een AI gedreven transcriptie optie (whisperflow, plaud, decisions, facility), die maken een volledig verslag voor je met actiepunten. Leg daar je papieren notities (of de volledige opname) naast en controleer en verbeter het resultaat (AI is niet 100 procent betrouwbaar), en je hebt het gewenste resultaat langs een andere route.

Bij ons op het werk waren er wat Remarkables in omloop, maar die zijn nu helemaal weg door de opname en transcriptie tools.

• Marsmillo
@swhnld Ik begrijp je punt en ben zelf hier ook veel harder in dan mijn partner. Het is ook een reden waarom we er nog wat discussie over hebben. Ik ben ook van mening dat het aan de werkgever is om de juiste tools te voorzien. Maar dit is hier duidelijk niet het geval.

En dan staat het haar natuurlijk altijd vrij om zelf te investeren in haar eigen (werk)comfort. Al zou ik dan wel graag zien dat het ook privé nuttig kan zijn. En dan is een digitale notitieboekje waar je eventueel ook wat kan in schetsen handiger dan een AI gedreven transcriptie service (al ben ik wel onder de indruk van whisperflow webdemo, dat ik het ook doorstuur naar mijn partner).

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:33
Ik heb twee verschillende Boox gehad en nu gebruik ik een Remarkable Paper Pro. Die laatste is verreweg de beste die ik ook gehad en geprobeerd heb.

Bij iBood zijn ze soms als refurbished in de actie. Goede deal, en in dichte verpakking dus eigenlijk gewoon nieuw.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:45

FFW

Ik ben ook op zoek naar een digitaal notieblokje om gedachten op kwijt te kunnen. Dus ik haak even aan.

Ik heb nu een ipad pro 12.9 met pencil met paperlike filter..en nee, dat is niet praktisch omdat het te groot is. Ik wil ook niet afhankelijk zijn van clouddiensten voor features en opslag, dus boox, kindle en remarkable vallen af.

Een smartphone is een ideaal formaat notieblokje, en nog beter is als hij opvouwbaar is en een precisiestylus als s-pen ondersteunt. Mijn flip6 ondersteunt geen s-pen dus zou ik een standaard stylus moeten gebruiken, wat met zo'n dikke stift onnauwkeurig schrijft.

Ik overweeg daarom een fold6, die enkel s-pen ondersteuning voor het grote scherm biedt. De fold7 en 8 hebben geen s-pen ondersteuning.

[ Voor 9% gewijzigd door FFW op 30-07-2026 14:42 ]

• Marsmillo
@FFW

Enig feedback over de paperlike screenprotector?
We overwegen dit toch te proberen alvorens we weer een nieuw scherm in huis halen.

Hoe is het schrijf / teken gevoel met zo'n screenprotector?

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Persoonlijk vond ik dat soort dingen (reMarkable ed.) maar 'onzinnig'. Maar om mij heen was iedereen enthousiast en op een gegeven moment dacht ik 'laat ik het gewoon proberen', dus ging ik voor de reMarkable Paper Pro.

Ken je dat? Van die dingen waar je nog geen 2 seconden spijt hebt van iets wat je hebt gekocht. Dit is zo'n apparaat - het is zo makkelijk en ideaal onderweg, incl. het heen en weer zetten tussen de laptop. Het werkt echt anders dan een tablet met een pen, omdat het scherm niet reageert op je hand (als je er overheen schuift net als bij papier) of je pen erop legt. Je hebt geen online verbinding nodig om goed te werken, je kunt zelfs met een snoertje overzetten.

Aan transcriptie tools heb ik ook gedacht, maar dat haalt voor mij alle spontaniteit uit een gesprek. Omdat - hoe leuk het ook klinkt - er wel 100% van wat je zegt wordt opgenomen, zonder dat de intonatie altijd even duidelijk is (tenslotte is er geen beeld).

[ Voor 23% gewijzigd door HerZon op 04-08-2026 02:32 ]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:31
Ik heb een tijd een Samsung Tab S9 gebruikt, met een matte screenprotector. Dat schrijft op zich heel fijn, en Samsung Notes is een fijn notitieprogramma. Ik heb ook de de Remarkable Paper Pro geprobeerd. Was wel een refurbished apparaat, via Remarkable zelf. Het probleem met dit kleurenscherm is dat het vergeelt na een paar jaar, er zijn veel klachten over. Waarschijnlijk is dat de reden waarom Remarkable tot nu toe de enige fabrikant is met dit schermtype (Gallery3). Ik heb de Remarkable 2 daarna geprobeerd, en al is het inmiddels een apparaat dat zes jaar op de markt is, is die is een stuk fijner. Maar helaas ondersteunt ons werk niet de koppeling met Onedrive en Outlook calendar, omdat die koppeling via de webservice van Remarkable moet worden gemaakt. Niet veilig genoeg, zegt de organisatie. En dat sommige basisfuncties van Remarkable (zoals notities doorzoeken) achter een betaald abonnement zitten vind ik ook maar matig. Dus binnen de 50 dagen proeftijd van Remarkable toch maar afscheid genomen.

Ook nog Boox geprobeerd (matige software), en Viwood Aipaper (op zich best fijn, maar hier ook weer geen koppeling met Office365 toegestaan vanuit het werk).

Dus nu ben ik uitgekomen op de Surface Pro 12 inch die ik toch al heb, met een matte screenprotector. Het schrijfgevoel is net wat minder dan op een dedicated e-paper tablet, maar het fijne is dat zowel Samsung Notes als OneNote zijn te gebruiken. OneNote heeft z'n issues, maar het integreert best goed met Outlook voor het maken van vergadernotities. En ik kan snel schakelen tussen de schrijfmodus in OneNote (toetsenbord naar achter gevouwen of verwijderd) en laptopmodus als ik Excel of Word wil gebruiken. Dus geen twee apparaten meeslepen naar een vergadering.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:45

FFW

Marsmillo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 01:29:
@FFW

Hoe is het schrijf / teken gevoel met zo'n screenprotector?
het is een plastic sheet, niks meer en niks minder. De pencil blijft een harde punt hebben. Mijn schrijfrichting op een vel papier is op de lijntjes maar op een digitaal notitievel schrijf ik in een soort halve cirkel. Dat komt doordat op papier je schrijfhand meeglijdt en op een stroeve plastic sheet blijft je schrijfhand plakken.

ik zoek dan ook meer een mini notitieblokje ter grootte van een smartphone

[ Voor 8% gewijzigd door FFW op 04-08-2026 19:50 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een tip voor vooral het schrijven op tablets namelijk het is niet alleen het scherm zelf wat prettig schrijven mogelijk maakt. Het ligt vaak ook aan de punt van de pen ook al gebruik je dan b.v. zo'n paperlike screenprotector.

Ik heb zelf blv. een iPad ( Pro ) gehad en er eens voor te testen een paperlike protector op gezet maar ik vond het niet prettig schrijven met de Apple pen. Enigste tablet wat ik direct prettig vond qua schrijven was een Lenovo Yoga Tab Plus.
Pagina: 1