Advies gevraagd: iX3 40, RZ 350e of Polestar 4 LRSM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij zijn fervent en ervaren EV rijders met 2 EV's voor de deur. Toch hebben in alle jaren EV rijden nog niet de ideale auto gevonden en ook her en der pech gehad met problemen met de auto. Van oudsher altijd Toyota en later Lexus gereden voordat we naar een EV overstapten.

Op dit moment rijden we een 2022 Kia EV6 Long Range en het is voor ons een auto met twee gezichten: elektrisch heel goed, maar als auto stelt het toch wel wat teleur. Zwaar op de neus, helt over, vering/demping is niet verfijnd, software updates zijn inmiddels verleden tijd, opstarten van infotainment en ook Apple CarPlay duurt soms vrij lang, snelladen met preconditioneren werkt zelden perfect waarbij de 230 kW nooit gehaald wordt, in meest gunstige geval tikt hij de 200 kW aan op 350/400 kW laders, vaak blijft het bij 160-180 kW maar dan wel nog 100+ kW bij 60/70%. Dus snel genoeg alsnog. En ook kraakjes, piepjes en ondanks de 2 jaar / 30.000 km tussen beurten heb ik de afgelopen 2 jaar 7x bij de dealer gestaan voor verschillende euveltjes.

Conclusie: we hebben geen haast maar willen wel naar een premiummerk terug. Wat wij lastig vinden is dat wij dus auto's met veel garantie (7-10 jaar) gewend zijn en dat heeft vrijwel niemand. Daarentegen: als een auto 3/4 jaar garantie krijgt en blijkt gewoon solide, dan durf ik de overige jaren ook wel aan en een keer een reparatie is geen ramp natuurlijk.

Ondertussen hebben we ook nog een half jaar een Model 3 Highland gereden, best ok auto en als EV erg goed, maar de Autopilot met phantom braking was echt een dealbreaker (ik heb het dus niet over de huidige FSD) en het ontbreken van Apple CarPlay vond ik ook een gemis, ik wil zelf mijn navi/muziek apps kiezen en niet van de auto afhankelijk zijn ook was Tesla's implementatie voor wat het moet doen erg goed. En een Mazda MX-30 gehad die geloof het of niet juist zeer fijn was als auto en de beperkte range was destijds geen probleem (randstad km's) maar later wel en zodoende de inruil.

De volgende auto moet voor het gezin geschikt zijn, dus niet (veel) kleiner dan de EV6, want Europese autovakanties zijn ook een must. Bereik van ±400-450 km is al goed genoeg, snellaadtijd van de EV6 is ook goed genoeg dus daar hoeft geen verbetering in, maar liefst ook geen achteruitgang. En we zoeken vooral veel comfort en luxe en houden ook van goede ADAS systemen.

Om op te sommen waar ik in de titel mee begon, we hebben inmiddels proefgereden in de volgende auto's:

BMW iX3 50 xDrive
Dit zou voor ons de 40 worden als aanschaf en met wat opties/pakketten erbij en ik kom zo op €70k uit min of meer dan. De offerte met inruil en evt. kortingen moet nog volgen.
+ rijdt erg goed, makkelijk, comfortabel en mijn vrouw die echt niet grote auto's houdt reed er zo mee weg en was verbaasd hoe eenvoudig deze auto rijdt, het voelt in positieve zin als 1-2 klasses kleiner
+ ADAS systemen zijn geweldig, hoe hij zelfs bij rotondes uitrolt en uiteindelijk afremt zonder als een oma te rijden, hoe hij vanuit de navi snelheden en bochten meekrijgt en subtiel inhoudt maar ook vlot weer optrekt zodra het kan is echt ongekend goed
+ het uitrollen en tot stilstand komen is gewoon perfectie, zo boterzacht
+ zelfs de 469 pk ofzo van de 50 xDrive voelt gewoon zeer gemoedelijk aan als je niet gek gaat doen, maar als je snel wilt is het een raket, 2 gezichten in positieve zin want wij houden van comfort, rust, etc.
+ 4 jaar service inclusief, scheelt tov een Lexus heb ik uitgerekend €2800, wat hier soort van bij de aanschaf al erin zit
+ heerlijke stoelen met massagefunctie en veel instelmogelijkheden
+ ondanks de 22" velgen van de demo niet oncomfortabel
+ 87 kWh accu en 300 kW snelladen met 22 kW boordlader, beter kan bijna niet, ook V2H/V2L voorbereid
- de prijs, het is by far de duurste optie en zou ook de duurste aanschaf ooit voor ons worden, maar gevoelsmatig zou dit wel een van de weinige auto's zijn waar we van zeggen: hier kunnen we 10 jaar mee doen
- ondanks alle premium opties geen gelamineerd glas en dat is toch wel te merken, legt het duidelijk af tegen Lexus
- los van de ruime basisuitrusting is veel een optie en de leuke opties (panodak, dikke velgen, etc) kunnen gelijk erg duur zijn (voorbeeld: 22" velgen zijn €3995 én je MOET de M-Sport versie kiezen die zelf puur uiterlijk vertoon is en ook al €4000 meerprijs is)

Lexus RZ 350e
Vooropgesteld: elektrisch gezien niet vooruitstrevend en gewoon "OK". Daarentegen wel verrassend zuinig als 350e en daarom met 77 kWh accu alsnog best bruikbaar en zelfs zuiniger dan de EV6 volgens onze proefrit.
+ goed betaalbaar met €59k voor een erg goed uitgeruste Executive Line
+ comfort, rijgedrag en stilte in de auto zijn subliem, niks in deze prijsklasse kan hieraan tippen
+ 10 jaar garantie en 1 miljoen km op de accu
+ standaard audiosysteem (Panasonic) véél beter dan alle H/K systemen van BMW, Polestar, etc. echt zeer indrukwekkend ook
+ red carpet treatment voor ophalen auto bij grote beurten
+ erg mooi en nog klassiek interieur (smaak)
+ 22 kW boordlader standaard
- 150 kW max snelladen en bij 60% al slechts 70 kW volgens reviews is niet meer dan "OK" en zou dus echt wel 30 min snelladen betekenen op vakanties bij elke 10-80% stop, zeker gezien de accu ook al niet overbemeten is
- nog altijd elke 15.000 km / 1 jaar een beurt nodig, niet meer van deze tijd
- prijzen voor onderhoudsbeurten zijn nagenoeg hetzelfde als de phev NX/RX, bizar, keerzijde is wel de garantie die je ervoor terugkrijgt, maar gevoelsmatig betaal je daar dus wel voor
- infotainment heeft weliswaar OTA updates maar houdt niet over, schermpje achter het stuur is ook niet echt modern te noemen
- ADAS viel tegen, niet dat het slecht is maar wel minder dan de EV6 en zeker veel minder dan de BMW, met name lane centering leek amper iets te doen en dat ben ik zo enorm gewend nu

Polestar 4 LRSM
Als outsider meegenomen gezien het formaat vergelijkbaar is met de EV6, ze technisch vooruitstrevend zijn en nu goede acties hebben.
+ actie voor een reeds op kenteken gezet MY26 model (geen demo, 10 km) komt incl. kortingen op 54k en daarmee nog 5k goedkoper dan de Lexus
+ erg mooi design (smaak)
+ 100 kWh accu, snel snelladen, relatief zuinig
+ rijdt makkelijk en comfortabel
+ prima ADAS systemen, stapje beter weer dan Kia
- niet verfijnd op oneffenheden, veert op drempels achter hard door (laadkabel vloog 2x omhoog tijdens proefrit over drempels waar de EV6 minder moeite mee had)
- digitale achteruitkijkspiegel is wennen, maar niet per se slecht
- twijfel over betrouwbaarheid/support/langetermijn omdat Polestar geen eigen dealers meer heeft, we zijn er onlangs 2,5 uur geweest en er was niemand anders in de showroom maar wel 3 verkopers
- twijfel omdat Geely hier meer invloed heeft gehad dan bij Volvo zelf

Voor ons komt de voorlopige conclusie neer op dat de iX3 zeer indrukwekkend is maar wel ook erg duur. De Lexus is een zeer fijne auto maar twijfelen we met name over de langetermijnhoudbaarheid van het EV gedeelte. En Polestar is met name een goede deal maar of het echt zoveel verbetering zal zijn tov de EV6?

Zijn er mensen die een vergelijkbare keuze hebben gemaakt? Of andere auto's nog overwogen? Nog andere aspecten die wij nu nog niet meegewogen hebben?