Advies gevraagd: iX3 40, RZ 350e of Polestar 4 LRSM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij zijn fervent en ervaren EV rijders met 2 EV's voor de deur. Toch hebben in alle jaren EV rijden nog niet de ideale auto gevonden en ook her en der pech gehad met problemen met de auto. Van oudsher altijd Toyota en later Lexus gereden voordat we naar een EV overstapten.

Op dit moment rijden we een 2022 Kia EV6 Long Range en het is voor ons een auto met twee gezichten: elektrisch heel goed, maar als auto stelt het toch wel wat teleur. Zwaar op de neus, helt over, vering/demping is niet verfijnd, software updates zijn inmiddels verleden tijd, opstarten van infotainment en ook Apple CarPlay duurt soms vrij lang, snelladen met preconditioneren werkt zelden perfect waarbij de 230 kW nooit gehaald wordt, in meest gunstige geval tikt hij de 200 kW aan op 350/400 kW laders, vaak blijft het bij 160-180 kW maar dan wel nog 100+ kW bij 60/70%. Dus snel genoeg alsnog. En ook kraakjes, piepjes en ondanks de 2 jaar / 30.000 km tussen beurten heb ik de afgelopen 2 jaar 7x bij de dealer gestaan voor verschillende euveltjes.

Conclusie: we hebben geen haast maar willen wel naar een premiummerk terug. Wat wij lastig vinden is dat wij dus auto's met veel garantie (7-10 jaar) gewend zijn en dat heeft vrijwel niemand. Daarentegen: als een auto 3/4 jaar garantie krijgt en blijkt gewoon solide, dan durf ik de overige jaren ook wel aan en een keer een reparatie is geen ramp natuurlijk.

Ondertussen hebben we ook nog een half jaar een Model 3 Highland gereden, best ok auto en als EV erg goed, maar de Autopilot met phantom braking was echt een dealbreaker (ik heb het dus niet over de huidige FSD) en het ontbreken van Apple CarPlay vond ik ook een gemis, ik wil zelf mijn navi/muziek apps kiezen en niet van de auto afhankelijk zijn ook was Tesla's implementatie voor wat het moet doen erg goed. En een Mazda MX-30 gehad die geloof het of niet juist zeer fijn was als auto en de beperkte range was destijds geen probleem (randstad km's) maar later wel en zodoende de inruil.

De volgende auto moet voor het gezin geschikt zijn, dus niet (veel) kleiner dan de EV6, want Europese autovakanties zijn ook een must. Bereik van ±400-450 km is al goed genoeg, snellaadtijd van de EV6 is ook goed genoeg dus daar hoeft geen verbetering in, maar liefst ook geen achteruitgang. En we zoeken vooral veel comfort en luxe en houden ook van goede ADAS systemen.

Om op te sommen waar ik in de titel mee begon, we hebben inmiddels proefgereden in de volgende auto's:

BMW iX3 50 xDrive
Dit zou voor ons de 40 worden als aanschaf en met wat opties/pakketten erbij en ik kom zo op €70k uit min of meer dan. De offerte met inruil en evt. kortingen moet nog volgen.
+ rijdt erg goed, makkelijk, comfortabel en mijn vrouw die echt niet grote auto's houdt reed er zo mee weg en was verbaasd hoe eenvoudig deze auto rijdt, het voelt in positieve zin als 1-2 klasses kleiner
+ ADAS systemen zijn geweldig, hoe hij zelfs bij rotondes uitrolt en uiteindelijk afremt zonder als een oma te rijden, hoe hij vanuit de navi snelheden en bochten meekrijgt en subtiel inhoudt maar ook vlot weer optrekt zodra het kan is echt ongekend goed
+ het uitrollen en tot stilstand komen is gewoon perfectie, zo boterzacht
+ zelfs de 469 pk ofzo van de 50 xDrive voelt gewoon zeer gemoedelijk aan als je niet gek gaat doen, maar als je snel wilt is het een raket, 2 gezichten in positieve zin want wij houden van comfort, rust, etc.
+ 4 jaar service inclusief, scheelt tov een Lexus heb ik uitgerekend €2800, wat hier soort van bij de aanschaf al erin zit
+ heerlijke stoelen met massagefunctie en veel instelmogelijkheden
+ ondanks de 22" velgen van de demo niet oncomfortabel
+ 87 kWh accu en 300 kW snelladen met 22 kW boordlader, beter kan bijna niet, ook V2H/V2L voorbereid
- de prijs, het is by far de duurste optie en zou ook de duurste aanschaf ooit voor ons worden, maar gevoelsmatig zou dit wel een van de weinige auto's zijn waar we van zeggen: hier kunnen we 10 jaar mee doen
- ondanks alle premium opties geen gelamineerd glas en dat is toch wel te merken, legt het duidelijk af tegen Lexus
- los van de ruime basisuitrusting is veel een optie en de leuke opties (panodak, dikke velgen, etc) kunnen gelijk erg duur zijn (voorbeeld: 22" velgen zijn €3995 én je MOET de M-Sport versie kiezen die zelf puur uiterlijk vertoon is en ook al €4000 meerprijs is)

Lexus RZ 350e
Vooropgesteld: elektrisch gezien niet vooruitstrevend en gewoon "OK". Daarentegen wel verrassend zuinig als 350e en daarom met 77 kWh accu alsnog best bruikbaar en zelfs zuiniger dan de EV6 volgens onze proefrit.
+ goed betaalbaar met €59k voor een erg goed uitgeruste Executive Line
+ comfort, rijgedrag en stilte in de auto zijn subliem, niks in deze prijsklasse kan hieraan tippen
+ 10 jaar garantie en 1 miljoen km op de accu
+ standaard audiosysteem (Panasonic) véél beter dan alle H/K systemen van BMW, Polestar, etc. echt zeer indrukwekkend ook
+ red carpet treatment voor ophalen auto bij grote beurten
+ erg mooi en nog klassiek interieur (smaak)
+ 22 kW boordlader standaard
- 150 kW max snelladen en bij 60% al slechts 70 kW volgens reviews is niet meer dan "OK" en zou dus echt wel 30 min snelladen betekenen op vakanties bij elke 10-80% stop, zeker gezien de accu ook al niet overbemeten is
- nog altijd elke 15.000 km / 1 jaar een beurt nodig, niet meer van deze tijd
- prijzen voor onderhoudsbeurten zijn nagenoeg hetzelfde als de phev NX/RX, bizar, keerzijde is wel de garantie die je ervoor terugkrijgt, maar gevoelsmatig betaal je daar dus wel voor
- infotainment heeft weliswaar OTA updates maar houdt niet over, schermpje achter het stuur is ook niet echt modern te noemen
- ADAS viel tegen, niet dat het slecht is maar wel minder dan de EV6 en zeker veel minder dan de BMW, met name lane centering leek amper iets te doen en dat ben ik zo enorm gewend nu

Polestar 4 LRSM
Als outsider meegenomen gezien het formaat vergelijkbaar is met de EV6, ze technisch vooruitstrevend zijn en nu goede acties hebben.
+ actie voor een reeds op kenteken gezet MY26 model (geen demo, 10 km) komt incl. kortingen op 54k en daarmee nog 5k goedkoper dan de Lexus
+ erg mooi design (smaak)
+ 100 kWh accu, snel snelladen, relatief zuinig
+ rijdt makkelijk en comfortabel
+ prima ADAS systemen, stapje beter weer dan Kia
- niet verfijnd op oneffenheden, veert op drempels achter hard door (laadkabel vloog 2x omhoog tijdens proefrit over drempels waar de EV6 minder moeite mee had)
- digitale achteruitkijkspiegel is wennen, maar niet per se slecht
- twijfel over betrouwbaarheid/support/langetermijn omdat Polestar geen eigen dealers meer heeft, we zijn er onlangs 2,5 uur geweest en er was niemand anders in de showroom maar wel 3 verkopers
- twijfel omdat Geely hier meer invloed heeft gehad dan bij Volvo zelf

Voor ons komt de voorlopige conclusie neer op dat de iX3 zeer indrukwekkend is maar wel ook erg duur. De Lexus is een zeer fijne auto maar twijfelen we met name over de langetermijnhoudbaarheid van het EV gedeelte. En Polestar is met name een goede deal maar of het echt zoveel verbetering zal zijn tov de EV6?

Zijn er mensen die een vergelijkbare keuze hebben gemaakt? Of andere auto's nog overwogen? Nog andere aspecten die wij nu nog niet meegewogen hebben?

Alle reacties

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:20

Videopac

Rommelt wat aan.

Als het een SUV-achtige auto moet zijn: een Genesis GV70? Van wat ik lees rijdt die beter dan een EV6. Je krijgt waarschijnlijk ook een goede inruilprijs voor je EV6. En de problemen die de eerste jaren optraden bij de EV6 en de Ionic 5 zijn er grotendeels wel uit. Als het ook een station mag zijn: kijk ook eens naar een Volkswagen ID.7: die bevalt ons erg goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Videopac op 28-07-2026 02:56 ]

TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Smart #5 misschien?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:33
Volvo EX60?

Tesla model Y?

• MooDyBLueS
  • Niet online
Videopac schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 02:46:
Als het een SUV-achtige auto moet zijn: een Genesis GV70? Van wat ik lees rijdt die beter dan een EV6. Je krijgt waarschijnlijk ook een goede inruilprijs voor je EV6. En de problemen die de eerste jaren optraden bij de EV6 en de Ionic 5 zijn er grotendeels wel uit. Als het ook een station mag zijn: kijk ook eens naar een Volkswagen ID.7: die bevalt ons erg goed.
Omdat Genesis van Hyundai/Kia is wil ik daar juist van weg. Ze zijn er volgens mij nog maar net, dus ik zit wel in de modus van: laat ze eerst maar een paar bewijzen en dan zou het voor mijn volgende auto misschien iets kunnen zijn. Nu zoek ik zoveel mogelijk zekerheid.

VW ID.7 is inderdaad in potentie een goede optie, ik ben niet per se gebonden aan SUV/station of welke vorm dan ook, zolang het ruimteaanbod maar minstens zoals de EV6 is en liefst een tikkeltje meer. Ik probeer te mikken op 500+ liter baggageruimte.

Enige waarom ik zelf nog niet naar VW heb gekeken is omdat ik weleens een ID.3 heb gereden en ik vond de aanraakknoppen op het stuurwiel echt een drama. Op het touchscreen is het minder erg, maar op het stuur wil ik gewoon fysieke knoppen hebben die altijd doen wat ik wil en niet iets doen wanneer ik het niet wil puur omdat ik op een rotonde rijd. :P Hoe zit dat nu bij de ID.7? Op foto's lijkt het nog steeds een vergelijkbaar systeem namelijk.

Moet er wel bijzeggen dat ik bij de iX3 ook huiverig was toen de verkoper vlak voor de proefrit zei dat de knoppen op het stuur haptisch waren, maar die hebben het goed voor elkaar: er is enige druk nodig en voor zover je dat in een proefrit van 1 uur kan beoordelen werkte dat praktisch net zo goed als echte klikknoppen. Tov de EX60 merkte ik weinig verschil namelijk en die heeft echt klikknoppen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Heb even snel gekeken maar ik vind hem wel erg zwaar en met een hoog verbruik (202 Wh/km volgens EV DB).

• MooDyBLueS
  • Niet online
De EX60 heb ik inmiddels mogen ervaren en een erg fijne auto maar ik werd misselijk van de ANC en het overmatige comfort. Erg jammer, want in eerste instantie had ik deze niet op het lijstje ivm levertijd en nog geen proefrit auto maar ineens hoorde ik dat ze beschikbaar waren voor proefritten dus toch maar gaan rijden en de rest bevalt erg goed.

Tesla heb ik zo mijn redenen voor en het foeilelijke design is er niet eens een van. :P

Ja, ik ben wel kritisch/lastig. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-07-2026 13:12 ]

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:33
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:11:
[...]

De EX60 heb ik inmiddels mogen ervaren en een erg fijne auto maar ik werd misselijk van de ANC en het overmatige comfort. Erg jammer, want in eerste instantie had ik deze niet op het lijstje ivm levertijd en nog geen proefrit auto maar ineens hoorde ik dat ze beschikbaar waren voor proefritten dus toch maar gaan rijden en de rest bevalt erg goed.

Tesla heb ik zo mijn redenen voor en het foeilelijke design is er niet eens een van. :P

Ja, ik ben wel kritisch/lastig. ;)
Ben wel benieuwd naar je redenen rondom Tesla. Het is een prima wagen en rijdt heerlijk namelijk.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:58
Waarom niet gewoon de iX3 40 met wat kleinere velgen? M-pakket voegt volgens mij alleen maar uiterlijke snuisterijen toe en de 22" velgen zou ik sowieso laten staan i.v.m. het meerverbruik.

Zie zelf de meerwaarde van een panoramadak dat niet open kan niet in, maar dat is misschien persoonlijk. Lees in meerdere reviews dat de iX3 relatief veel lawaai maakt, gebrek aan (optie voor) akoestisch glas is idd jammer. Daarnaast vind ik het ook jammer dat er (nog) geen stoelventilatie beschikbaar is, hoewel ik dat met stof/microvezel bekleding niet echt mis.

Dat gezegd hebbende, als je van plan bent er 7 tot 10 jaar mee te doen, zou ik sowieso voor de BMW kiezen. Veel betere EV-specs dan de Lexus en een veel zekerder toekomstperspectief dan de Polestar. Ohja, en minder kans op deuken in de achterklep ;)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Knul schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:46:
Waarom niet gewoon de iX3 40 met wat kleinere velgen? M-pakket voegt volgens mij alleen maar uiterlijke snuisterijen toe en de 22" velgen zou ik sowieso laten staan i.v.m. het meerverbruik.

Zie zelf de meerwaarde van een panoramadak dat niet open kan niet in, maar dat is misschien persoonlijk. Lees in meerdere reviews dat de iX3 relatief veel lawaai maakt, gebrek aan (optie voor) akoestisch glas is idd jammer. Daarnaast vind ik het ook jammer dat er (nog) geen stoelventilatie beschikbaar is, hoewel ik dat met stof/microvezel bekleding niet echt mis.

Dat gezegd hebbende, als je van plan bent er 7 tot 10 jaar mee te doen, zou ik sowieso voor de BMW kiezen. Veel betere EV-specs dan de Lexus en een veel zekerder toekomstperspectief dan de Polestar. Ohja, en minder kans op deuken in de achterklep ;)
Misschien dat ik bepaalde dingen niet goed verwoord heb, maar ik zou inderdaad sowieso voor een iX3 40 met 20" velgen en zonder M Pakket gaan als het de iX3 zou worden.

Ik vind het lastig om me over het geluid/lawaai (lees: gebrek aan akoestisch glas) heen te zetten vanwege het feit dat het naar verhouding de duurste auto waarbij bijna elke optie (die je wilt hebben) los aangevinkt moet worden. En ook dan mis je inderdaad stoelventilatie.

Begrijp ik goed dat jij de basis/standaard grijze bekleding hebt in de iX3? Die heb ik niet in het echt kunnen zien en daar komt mijn 2e kleine ergernis, of wat ik als nadeel ervaar: BMW gaat in elke showroom echt volledig los op velgen, M-Sport, pano, bekleding, maar een beetje een normale versie tonen lukt ze niet. En dan heb ik het niet zozeer over de 40 vs 50, maar uiteindelijk nadat ik zowel Van Poelgeest, Ekris als Dusseldorp bezocht heb heb ik van de totaal 6 demo's en 4 showroomauto's welgeteld 1 niet-M-Sport gezien, 2 met 20" velgen en geen een met de standaardbekleding.

Ik ben ondertussen met de EX60 gaan plussen en minnen en puur rationeel bekeken krijg ik daar zoveel meer voor dezelfde €72.500, en ook is de garantie beter dan bij BMW en kan er naar totaal 5 jaar bijgekocht worden itt 4 jaar bij BMW. Maar ik vind het kleine stuur, de toch wel minimalistische indeling, dat alles Google is en de ANC mij niet aanspreken. Puur gevoelsmatig is de BMW iX3 veel meer mijn auto, maar omdat ik particulier ga kopen is het een smak geld waar je iets kritischer naar kijkt dan wanneer het een leasebak is en dan loop ik toch regelmatig wel tegen het gebrek aan opties, het geluid, de mindere audio en de mindere garantie aan. De Lexus RZ is op dat front eentje die bijna net zo goed rijdt als de BMW, hele goede standaardaudio heeft, stil is van binnen, comfortabel en zeer goede garantie. En uiteraard blijf ik zelf ook zeggen: als EV is het een stuk matiger, met name het snelladen want de 77 kWh accu kan ik prima mee leven (heb ik nu ook), hij is ook 13k goedkoper, maar om het nu alleen daarvoor te doen.

Misschien heb ik zelf ook gewoon puur wat langer denktijd nodig om eruit te komen, maar juist daarom zoek ik ook naar tips en adviezen waar ik wellicht nog geen rekening mee heb gehouden. Ik ben er namelijk niet de persoon naar om puur op gevoel iets te kopen. Dan was het namelijk sowieso al de BMW geworden.

• MooDyBLueS
  • Niet online
sanger1981 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Ben wel benieuwd naar je redenen rondom Tesla. Het is een prima wagen en rijdt heerlijk namelijk.
Ik zal het kort houden: ik heb een paar maanden in een Model 3 Highland kunnen rijden en de Autopilot was zwaar ruk (dus ik heb het uiteraard niet over de huidige FSD), phantom braking had ik gemiddeld 5-6x tijdens elke 30 min durende rit, andere gezinsleden schrokken zich elke keer rot en met jonge kinderen is dat niet leuk op z'n zachtst gezegd. Iets wat ik met mijn EV6 en vorige Lexus die beide prima ADAS systemen hebben nog nooit heb gehad, niet 1x.

En los daarvan ook de hele situatie rondom Musk/VS helpt niet mee. Los daarvan was het een prima auto overigens.

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Omdat Genesis van Hyundai/Kia is wil ik daar juist van weg. Ze zijn er volgens mij nog maar net, dus ik zit wel in de modus van: laat ze eerst maar een paar bewijzen en dan zou het voor mijn volgende auto misschien iets kunnen zijn. Nu zoek ik zoveel mogelijk zekerheid.

VW ID.7 is inderdaad in potentie een goede optie, ik ben niet per se gebonden aan SUV/station of welke vorm dan ook, zolang het ruimteaanbod maar minstens zoals de EV6 is en liefst een tikkeltje meer. Ik probeer te mikken op 500+ liter baggageruimte.

Enige waarom ik zelf nog niet naar VW heb gekeken is omdat ik weleens een ID.3 heb gereden en ik vond de aanraakknoppen op het stuurwiel echt een drama. Op het touchscreen is het minder erg, maar op het stuur wil ik gewoon fysieke knoppen hebben die altijd doen wat ik wil en niet iets doen wanneer ik het niet wil puur omdat ik op een rotonde rijd. :P Hoe zit dat nu bij de ID.7? Op foto's lijkt het nog steeds een vergelijkbaar systeem namelijk.

Moet er wel bijzeggen dat ik bij de iX3 ook huiverig was toen de verkoper vlak voor de proefrit zei dat de knoppen op het stuur haptisch waren, maar die hebben het goed voor elkaar: er is enige druk nodig en voor zover je dat in een proefrit van 1 uur kan beoordelen werkte dat praktisch net zo goed als echte klikknoppen. Tov de EX60 merkte ik weinig verschil namelijk en die heeft echt klikknoppen.
Het schijnt dat die stuurknoppen recent aangepast zijn en dat ze dat haptische gedoe nu niet meer hebben. Ik vind de ID.7 een prettige auto. Grootste nadeel vind ik dat het richten van de ventilatie-openingen via het aanraakscherm moet: wie dat bedacht heeft… Wellicht is dat in de nieuwe versie opgelost.

Ga eens proefrijden en wees goed kritisch: dat verkleint de kans dat je na een paar jaar weer de onrust krijgt voor wat anders.

TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Wel slecht van KIA dat ze na 4 jaar al geen updates meer geven: ik vraag me af of dat wettelijk wel mag.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik snap niet dat je überhaupt de EX60 overweegt als je er misselijk in wordt. Dan wil je die toch niet eens als je hem gratis kon afhalen?

heb je de GLC overwogen? Verbaas me dat je het gevoel krijgt dat de iX3 kleiner voelt dan hij is. Ik had juist het tegenovergestelde. De iX3 voelt voor mij veel groter dan hij daadwerkelijk is. Komt denk ik omdat de voorruit veel verder weg staat dan in de oude iX3. De GLC lijkt veel meer op de oude iX3 dan de nieuwe iX3.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Videopac schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Het schijnt dat die stuurknoppen recent aangepast zijn en dat ze dat haptische gedoe nu niet meer hebben. Ik vind de ID.7 een prettige auto. Grootste nadeel vind ik dat het richten van de ventilatie-openingen via het aanraakscherm moet: wie dat bedacht heeft… Wellicht is dat in de nieuwe versie opgelost.

Ga eens proefrijden en wees goed kritisch: dat verkleint de kans dat je na een paar jaar weer de onrust krijgt voor wat anders.
Dat is een goeie, ik zat voornamelijk op occasion sites te kijken juist omdat de ID.7 er al eventjes is, ik had wel van de ID.3 Neo gezien dat die een totaal ander stuur heeft gekregen maar wat ik bij de occasion ID.7's zag leek erg op de eerste ID.3's. Maar inderdaad op de Volkswagen website zie ik normale drukknoppen. Dus de ID.7 ga ik zeker meenemen nu!

Wat betreft goed kritisch zijn: daar sluit ik me volledig bij aan, al krijg ik soms het gevoel dat ik mezelf wel té kritisch vind als ik zelfs al de EX60 en iX3 om verschillende reden niet eens 'perfect' kan noemen. Niet dat ik echt perfect verwacht, maar beide hebben wel zo hun onhebbelijkheden. De prijs zal wel meespelen, heb namelijk niet eerder in dit segment geshopt en privé is het een behoorlijke uitgave natuurlijk.

Ik wil inderdaad zeker voorkomen dat ik over ±2 jaar weer 'moet' wisselen. Daarentegen: ik speel zijdelings ook met de gedachte om juist op die manier te werk te gaan: wel minstens 2 jaar de auto houden, maar dus ook telkens een jonge occasion met de kop eraf kopen. Op zich is de afschrijving op mijn EV6 echt goed te noemen, met een nieuwe auto moet je dat na 2 jaar niet proberen en daar zit hem denk ik ook wel de moeilijkheid voor mij: wanneer weet je dat je dé auto gevonden hebt? Zodoende dacht ik: elke 2 jaar wisselen kom je vanzelf wel een keer dé auto tegen en die rijd je dan wel nog 5+ jaar door.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:03:
Ik snap niet dat je überhaupt de EX60 overweegt als je er misselijk in wordt. Dan wil je die toch niet eens als je hem gratis kon afhalen?
100% mee eens, ware het niet dat ik na een nachtje slapen wel realiseer dat het 1 proefrit van 45 min was. Het kan toeval zijn geweest, het kan zijn dat er iets aan te doen is, en ik ben erachter gekomen dat de iX3 óók ANC heeft waarvan ik vermoed dat het komt, maar de iX3 heb ik nu 2x proefgereden en 0 last. Dus ja als dit blijft mee eens, maar ik wil het wel een 2e kans geven, juist omdat de rest zo interesant is.
heb je de GLC overwogen? Verbaas me dat je het gevoel krijgt dat de iX3 kleiner voelt dan hij is. Ik had juist het tegenovergestelde. De iX3 voelt voor mij veel groter dan hij daadwerkelijk is. Komt denk ik omdat de voorruit veel verder weg staat dan in de oude iX3. De GLC lijkt veel meer op de oude iX3 dan de nieuwe iX3.
Kort overwogen. Voor mij komt het op 3 redenen neer: 1. zelfde dealer als Kia waar ik ontevreden over ben en die plannen nu al 7 weken verder "vanwege vakanties en personeelstekort" en dat ik daarmee ruim uit de km's loop ivm pechhulp deert ze niet, 2. als ik hem samenstel zoals ik de EX60/iX3 min of meer heb dan giert het richting de 80k alsof het niks is, ben op een gegeven moment maar gestopt. En ja ik kan opties wegvinken, zoals de veel te dure HUD, maar no way dat ik bij de 72k in de buurt ga komen zonder op heel veel vlakken in te leveren en dan is het me simpelweg niet meer waard. En 3. ik vind Mercedes zowel qua interieur als neus echt foeilelijk, alleen de achterkant kan me wel bekoren.

• Knul
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:01:
[...]

Misschien dat ik bepaalde dingen niet goed verwoord heb, maar ik zou inderdaad sowieso voor een iX3 40 met 20" velgen en zonder M Pakket gaan als het de iX3 zou worden.

Ik vind het lastig om me over het geluid/lawaai (lees: gebrek aan akoestisch glas) heen te zetten vanwege het feit dat het naar verhouding de duurste auto waarbij bijna elke optie (die je wilt hebben) los aangevinkt moet worden. En ook dan mis je inderdaad stoelventilatie.

Begrijp ik goed dat jij de basis/standaard grijze bekleding hebt in de iX3? Die heb ik niet in het echt kunnen zien en daar komt mijn 2e kleine ergernis, of wat ik als nadeel ervaar: BMW gaat in elke showroom echt volledig los op velgen, M-Sport, pano, bekleding, maar een beetje een normale versie tonen lukt ze niet. En dan heb ik het niet zozeer over de 40 vs 50, maar uiteindelijk nadat ik zowel Van Poelgeest, Ekris als Dusseldorp bezocht heb heb ik van de totaal 6 demo's en 4 showroomauto's welgeteld 1 niet-M-Sport gezien, 2 met 20" velgen en geen een met de standaardbekleding.
Nee, ik heb een ID.7. Lang getwijfeld om het pakket met stoelventilatie te nemen, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Met stoffen bekleding mis ik het niet echt, zeker omdat je de auto vooraf kan laten koelen.

In mijn cabrio heb ik wel leer en daar zou ik maar wat graag stoelventilatie willen :X Overigens vind ik de ID.7 een heerlijke auto, maar is die qua EV-specs niet vergelijkbaar met een iX3.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Knul schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Nee, ik heb een ID.7. Lang getwijfeld om het pakket met stoelventilatie te nemen, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Met stoffen bekleding mis ik het niet echt, zeker omdat je de auto vooraf kan laten koelen.

In mijn cabrio heb ik wel leer en daar zou ik maar wat graag stoelventilatie willen :X Overigens vind ik de ID.7 een heerlijke auto, maar is die qua EV-specs niet vergelijkbaar met een iX3.
Dat is een heel goed punt en kan ik beamen want ik heb ook nog een MX-30 gehad met half stof half leer waarbij alleen de zijkanten leer waren en daar zat ook geen stoelventilatie op en was ook niet nodig nee. Terwijl de auto van mijn vrouw leer heeft en dat is echt niet grappig inderdaad als het zomer is. De EV6 in mijn uitvoering (GT Line) heeft soort alcantara/suede achtig en dat zit er tussenin, niet bloedheet maar warm genoeg dat stoelventilatie toch wel fijn is.

Als ik het zo hoor van je dat de ID.7 gewoon met stoffen bekleding te leveren is vind ik dat ook gelijk een pluspunt. En tuurlijk is het geen iX3 concurrent, maar ik denk gelukkig ook niet in hokjes, hoewel ik enerzijds wel het liefst iets premiums heb. Maar ik heb zoals ik al zei de ID.3 weleens gereden en los van het gebrek aan knoppen en teveel touch zaken, was het qua rijden een best fijne auto, dus dat gecombineerd met jouw input over de vernieuwde ID.7 stemt me tevreden. Ik ga eens kijken wanneer ik een proefrit in kan plannen en tegelijk in de configurator rondkijken waar ik op uit zou komen. :)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Je zou nog kunnen kijken naar de Q6. Qua techniek wat achterhaald en de pianolak zit echt overal. Maar er worden door Audi dealers op dit moment echt hele hoge kortingen gegeven om van het ding af te komen, dus onder aan de streep kan hij wel eens een stuk goedkoper uitvallen dan je denkt.

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:59
Als je toch de ID.7 (station) overweegt, de Audi A6 is ook als station te krijgen

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Skoda een optie?

Ik rijd nu een ruim half jaar in de Elroq. Hiervoor een Kia Niro gereden, maar de Elroq wint het. Wanneer je groter wil, dan is de Enyaq ook nog een mogelijkheid.

• MooDyBLueS
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:11:
Je zou nog kunnen kijken naar de Q6. Qua techniek wat achterhaald en de pianolak zit echt overal. Maar er worden door Audi dealers op dit moment echt hele hoge kortingen gegeven om van het ding af te komen, dus onder aan de streep kan hij wel eens een stuk goedkoper uitvallen dan je denkt.
Grappig want ik zat net samen te stellen "om maar niet bevooroordeeld uit te sluiten" en kom op 84k voor een niet-quattro uitvoering die bij BMW/Volvo 72/73k kost en bij Volvo de P10 AWD is zelfs.

Heel eerlijk: het merk spreekt me niet aan (VW meer, ik weet dat het dezelfde groep is) en ik verwacht niet dat ze én de zeg 12k overbruggen én nog eens 5k+ aan korting er bovenop gaan geven. Dus tenzij jij zegt dat 17k korting wel haalbaar is, zou ik hem verder niet overwegen vanuit dit perspectief. Want een auto die je niet aanspreekt moet je in mijn ogen met name vanuit het rationele/financiële doen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
antoine_ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:48:
Als je toch de ID.7 (station) overweegt, de Audi A6 is ook als station te krijgen
Ik zal die ook eens samenstellen en kijken waar ik op uitkom. De Q6 was niet hoopvol, maar we gaan het zien, wel goede tip want ik had er niet aan gedacht, ik wist niet dat deze elektrisch te verkrijgen was.

• MooDyBLueS
  • Niet online
FritzM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:58:
Skoda een optie?

Ik rijd nu een ruim half jaar in de Elroq. Hiervoor een Kia Niro gereden, maar de Elroq wint het. Wanneer je groter wil, dan is de Enyaq ook nog een mogelijkheid.
Ik zal eens kijken, ik heb zoiets: als ik VW overweeg zie ik geen reden om bij voorbaat Skoda uit te sluiten. Het is geen spannend merk in mijn ogen, maar schijnen wel goed te zijn wat ik om me heen hoor. Hoe is de Elroq tov de Niro in jouw beleving qua formaat? Wij vonden de Niro net aan en konden 2 jaar geleden als occasion voor de EV6 een iets betere deal vinden én die is groter, zodoende daar bij uitgekomen.

• Knul
De ID.7 is wel een klasse hoger dan de Enyaq (of zijn VW neefje, de ID.4). Ik denk dat de ID.7 al een downgrade is t.o.v. je shortlist, dat gaat met een Enyaq/ID.4/Elroq helemaal het geval zijn.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

MooDyBLueS schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Grappig want ik zat net samen te stellen "om maar niet bevooroordeeld uit te sluiten" en kom op 84k voor een niet-quattro uitvoering die bij BMW/Volvo 72/73k kost en bij Volvo de P10 AWD is zelfs.

Heel eerlijk: het merk spreekt me niet aan (VW meer, ik weet dat het dezelfde groep is) en ik verwacht niet dat ze én de zeg 12k overbruggen én nog eens 5k+ aan korting er bovenop gaan geven. Dus tenzij jij zegt dat 17k korting wel haalbaar is, zou ik hem verder niet overwegen vanuit dit perspectief. Want een auto die je niet aanspreekt moet je in mijn ogen met name vanuit het rationele/financiële doen.
Ik durf het niet te zeggen. Maar BMW geeft ook 20% korting op een i5, dus zoiets zou voor Q6 dan voldoende zijn.

Edit: overigens helemaal eens dat de huidige Audi’s echt doodsaaie sexloze auto’s zijn geworden. Maar goed, met de juiste korting, is daar wellicht overheen te stappen.

EDIT:

Voor Duitse merken is het altijd goed om te kijken voor hoeveel ze worden aangeboden in Duitsland. Daar bieden dealer nieuwe, en zelfs nog samen te stellen, auto's gewoon online aan. Dat is een mooi startpunt voor je onderhandeling. Of je koopt hem gewoon in Duitsland, aangezien je toch geen BPM betaalt bij invoer.

En dan is de Q6 startprijs opeens 49k:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrOHOuvKTT76gDsRil6sk-nKgvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VsUfTKOXnkxYrogWCcahcqvL.png?f=fotoalbum_large

en de korting inderdaad >20%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTlwUglUASBxLCXqKRxsxD5Hai0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dj3jnIKQ4pMjGKmWS3ZwSfqH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door PWM op 29-07-2026 13:31 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:30:
[...]

Ik durf het niet te zeggen. Maar BMW geeft ook 20% korting op een i5, dus zoiets zou voor Q6 dan voldoende zijn.

Edit: overigens helemaal eens dat de huidige Audi’s echt doodsaaie sexloze auto’s zijn geworden. Maar goed, met de juiste korting, is daar wellicht overheen te stappen.

EDIT:

Voor Duitse merken is het altijd goed om te kijken voor hoeveel ze worden aangeboden in Duitsland. Daar bieden dealer nieuwe, en zelfs nog samen te stellen, auto's gewoon online aan. Dat is een mooi startpunt voor je onderhandeling. Of je koopt hem gewoon in Duitsland, aangezien je toch geen BPM betaalt bij invoer.

En dan is de Q6 startprijs opeens 49k:

[Afbeelding]

en de korting inderdaad >20%

[Afbeelding]
Wellicht verklaart dat waarom de buurman 2 deuren sinds kort ook in een Q6 rondrijdt. :P

Zonder gekheid: ik ga erover nadenken, want gevoelsmatig weet ik het nog niet, maar het zal ongetwijfeld een goede auto zijn.

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Ik zal eens kijken, ik heb zoiets: als ik VW overweeg zie ik geen reden om bij voorbaat Skoda uit te sluiten. Het is geen spannend merk in mijn ogen, maar schijnen wel goed te zijn wat ik om me heen hoor. Hoe is de Elroq tov de Niro in jouw beleving qua formaat? Wij vonden de Niro net aan en konden 2 jaar geleden als occasion voor de EV6 een iets betere deal vinden én die is groter, zodoende daar bij uitgekomen.
De Elroq is iets ruimer, maar wat ik ten opzichte van de Niro wel mis, is de bergruimte onder de bodem van kofferruimte. De Niro heeft een verstelbare bodem en de Elroq (helaas) niet.
We hebben 2 Golden Retrievers en die hebben iets meer ruimte in de Elroq. De bergruimte gebruikte ik vooral om alle jachtspullen die ik regelmatig nodig heb op te bergen.
Zowel de Elroq, als de Enyaq is op hetzelfde chassis gebouwd als de VW ID.4.

• Eddy_ev
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 04-08 07:34
Je kunt ook naar de Genesis Gv60 of 70 kijken. Erg mooie auto's vergelijkbaar met Lexus. Genesis bestaat al veel langer maar pas sinds dit jaar pas in NL. De Gv60 Pure heeft ook een scherpe prijs.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Eddy_ev schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:42:
Je kunt ook naar de Genesis Gv60 of 70 kijken. Erg mooie auto's vergelijkbaar met Lexus. Genesis bestaat al veel langer maar pas sinds dit jaar pas in NL. De Gv60 Pure heeft ook een scherpe prijs.
Bedankt voor de tip, maar ik had al aangegeven dat ik dat niet wil omdat het hetzelfde concern is als waar ik nu juist van weg wil: MooDyBLueS in "Advies gevraagd: iX3 40, RZ 350e of Polestar 4 LRSM?"

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:01:
[...]

voor wat betreft het financiële plaatje, ik heb het niet zo 1,2,3 terug kunnen lezen maar in plaats van nieuw, overweeg je allicht een demo of zeer jong ingeruilde auto? Scheelt allicht een emmer knaken.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• MooDyBLueS
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

voor wat betreft het financiële plaatje, ik heb het niet zo 1,2,3 terug kunnen lezen maar in plaats van nieuw, overweeg je allicht een demo of zeer jong ingeruilde auto? Scheelt allicht een emmer knaken.
In de basis hoeft het niet per se hageltje nieuw te zijn nee, maar... zeker bij een merk als BMW heb je zoveel opties, combinaties, etc. dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is om jouw combinatie te vinden. En bij de iX3 zijn er alleen nog 50 xDrive demo's, heb er de dealer ook naar gevraagd maar die gaan met een korting van hooguit 4-5k de deur uit en het zijn logischerwijs vrijwel zonder uitzondering dikke M Sport (Pro) uitvoeringen met 22" velgen, panodak, etc. Allemaal dingen die ik niet wil. Uitvoeringen van ±88k nieuw en kan je dan voor wellicht 83k krijgen, maar een nieuw naar smaak samengestelde 40 RWD komt voor mij op ±72k uit, dus dan is er geen enkele reden om een occasion te kiezen. Komt als particulier ook de MRB bij, de 50 is 200kg zwaarder dus 2 klasses hoger en dat is geen giga verschil, maar zo telt alles wel op, want ook verzekering gaat op nieuwwaarde en is ±10/mnd duurder. Niet dat het dan ineens niet te betalen is, maar gevalletje: waarom zou ik als de 40, ook nog eens nieuw, financieel op alle vlakken aantrekkelijker is.

EX60 is helemaal nieuw en ja zoiets als een Polestar 4 wordt met dikke kortingen de deur uit gedaan, maar ondanks dat het ook het Volvo-concern is zit dat topic tov de EX30/40 topics (bij gebrek aan EX60 ervaringen) veel meer vol met problemen.

Dus waar ik eigenlijk op uitkom is ofwel juist de oudere generatie van deze merken, maar de stap is echt groot want ik heb de iX3 2022 ook proefgereden en die voelt echt wel verouderd aan. En dan heb ik het nog niet eens over de EV/tech mogelijkheden.

Enige waar ik zijdelings nog tegenaan ben gelopen en op papier interessant vind is de Mazda CX-6e, geen 800V EV maar voor een 400V wel een van de snelst ladende, maar ook deels Chinese makelij wat me wel voorzichtig maakt en hij staat nog niet eens bij de showroom. Op papier is het wel zo dat hij voor ±52k in meest luxe uitvoering min of meer evenveel ruimte biedt als de EX60/iX3 voor ±20k minder. En qua opties zit echt alles wat je kan bedenken er wel op, meer zelfs dan Volvo op veel vlakken.

• Z___Z
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:58:
[...]

In de basis hoeft het niet per se hageltje nieuw te zijn nee, maar... zeker bij een merk als BMW heb je zoveel opties, combinaties, etc. dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is om jouw combinatie te vinden. En bij de iX3 zijn er alleen nog 50 xDrive demo's, heb er de dealer ook naar gevraagd maar die gaan met een korting van hooguit 4-5k de deur uit en het zijn logischerwijs vrijwel zonder uitzondering dikke M Sport (Pro) uitvoeringen met 22" velgen, panodak, etc. Allemaal dingen die ik niet wil. Uitvoeringen van ±88k nieuw en kan je dan voor wellicht 83k krijgen, maar een nieuw naar smaak samengestelde 40 RWD komt voor mij op ±72k uit, dus dan is er geen enkele reden om een occasion te kiezen. Komt als particulier ook de MRB bij, de 50 is 200kg zwaarder dus 2 klasses hoger en dat is geen giga verschil, maar zo telt alles wel op, want ook verzekering gaat op nieuwwaarde en is ±10/mnd duurder. Niet dat het dan ineens niet te betalen is, maar gevalletje: waarom zou ik als de 40, ook nog eens nieuw, financieel op alle vlakken aantrekkelijker is.

EX60 is helemaal nieuw en ja zoiets als een Polestar 4 wordt met dikke kortingen de deur uit gedaan, maar ondanks dat het ook het Volvo-concern is zit dat topic tov de EX30/40 topics (bij gebrek aan EX60 ervaringen) veel meer vol met problemen.

Dus waar ik eigenlijk op uitkom is ofwel juist de oudere generatie van deze merken, maar de stap is echt groot want ik heb de iX3 2022 ook proefgereden en die voelt echt wel verouderd aan. En dan heb ik het nog niet eens over de EV/tech mogelijkheden.

Enige waar ik zijdelings nog tegenaan ben gelopen en op papier interessant vind is de Mazda CX-6e, geen 800V EV maar voor een 400V wel een van de snelst ladende, maar ook deels Chinese makelij wat me wel voorzichtig maakt en hij staat nog niet eens bij de showroom. Op papier is het wel zo dat hij voor ±52k in meest luxe uitvoering min of meer evenveel ruimte biedt als de EX60/iX3 voor ±20k minder. En qua opties zit echt alles wat je kan bedenken er wel op, meer zelfs dan Volvo op veel vlakken.
Wat maakt de vorige iX3 voor jou dat het verouderd aanvoelt? Ik zou wel de nieuwe iX3 EV tech in de oude iX3 willen hebben. Enige wat ik nu mis is de extra range, sneller laden en betere laadstop management in de ingebouwde navigatie (al weet ik niet of dit goed werkt in de nieuwe)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@MooDyBLueS Je vraagstelling 'resoneert' wel bij mij. Komend van een paar Lexussen naar een 2020 Tesla Model 3 vallen mij ook de kleinere en grotere missers op. Betrouwbaarheid in juist de premium functionaliteit laat te wensen over en leidt tot irritaties. Ik heb het gevoel dat veel automerken nog aan het pionieren zijn met hun BEV-modellen. Ik hoop dat de traditionele merken een kwaliteitsslag gaan maken. De Mercedes CLA lijkt een stap in die richting, maar is voor jou te klein. Voor nu zet ik de Lexus op mijn shortlist voor de volgende vervanging.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:06:
[...]

Wat maakt de vorige iX3 voor jou dat het verouderd aanvoelt? Ik zou wel de nieuwe iX3 EV tech in de oude iX3 willen hebben. Enige wat ik nu mis is de extra range, sneller laden en betere laadstop management in de ingebouwde navigatie (al weet ik niet of dit goed werkt in de nieuwe)
Alles behalve het uiterlijk eigenlijk. Zeker de 2022 LCI oogt best fris van buiten dankzij de minder ouderwetse achterlichten, maar van binnen zie je dat je stiekem al te maken hebt met de X3 die in 2017 op de markt kwam, dat de iX3 pas 2021 kwam en snel een opfrisbeurt kreeg verklapte dat al. Overigens is er voor die periode qua interieur echt weinig mis mee, maar het is wel duidelijk een verouderd interieur, qua stuur, qua infotainment, qua knoppen (die soms juist wel fijn zijn om te hebben, maar er verouderd uitzien). Meest opvallende vind ik daarbij de 1 t/m 7 knoppen als ik het me goed herinner voor de radio, waar je favorieten kan opslaan, zoveel knoppen voor zo'n specifiek iets is toch wel een weggever van ouderdom.

Daarnaast heb ik die weleens gereden en die auto voelde zelfs tov de Kia EV6 die ik nu rijd zwaar en lomp aan en dat bewijst het gewicht ook wel: 100 kg zwaarder dan de iX3 40 die een 10 kWh grotere accu heeft. Ook vond ik die iX3 erg luidruchtig, maar hij zat wel goed in elkaar en alles voelde zelfs bij een occasion van 3/4 jaar oud nog solide en alsof het nog 10 jaar makkelijk mee zou gaan.

Wat voor mij dan ook meespeelt is dat ik nu een reeds verouderd model koop waar ik dan weer zoveel jaar mee moet doen. Nou ja, niks moet, maar ik weet al van mijzelf dat ik daar snel op uitgekeken zou raken. En ja, een nieuwe kopen kost meer geld, dat is een ding wat zeker is, maar de Neue Klasse is zo (r)evolutionair dat die niet snel verouderd, het zal echt 6-8 jaar duren voordat deze weer vervangen wordt, juist omdat deze nu al goed in het design, tech, ev, etc. zit en ook de i3 en iX5 veel delen qua design en tech.

• MooDyBLueS
  • Niet online
desmond schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:45:
@MooDyBLueS Je vraagstelling 'resoneert' wel bij mij. Komend van een paar Lexussen naar een 2020 Tesla Model 3 vallen mij ook de kleinere en grotere missers op. Betrouwbaarheid in juist de premium functionaliteit laat te wensen over en leidt tot irritaties. Ik heb het gevoel dat veel automerken nog aan het pionieren zijn met hun BEV-modellen. Ik hoop dat de traditionele merken een kwaliteitsslag gaan maken. De Mercedes CLA lijkt een stap in die richting, maar is voor jou te klein. Voor nu zet ik de Lexus op mijn shortlist voor de volgende vervanging.
Herkenbaar ja, de CLA heeft eigenlijk maar één echt nadeel voor ons en dat is de ruimte op de achterbank. Als shooting brake is de kofferruimte groot genoeg en ik vind het ook een mooie auto, dat hij zuinig is en ook 800V tech en een flinke (85 kWh?) accu heeft spreekt me ook allemaal aan. Dat ik het liefst een SUV heb kan ik op zich opzij zetten.

Waar ik persoonlijk bij Mercedes het meest problemen mee heb is hun algehele insteek m.b.t. achterpassagiers. Ik ben namelijk wel een keer bij de Mercedes dealer naar binnen gewipt om even rond te kijken (mijn Kia dealer doet ook Mercedes, geen idee hoe ze bij deze combinatie van merken zijn gekomen, maar dat terzijde). Van CLA en GLA tot aan EQE SUV (occasion) in de showroom bekeken en in gezeten, maar wat me opviel is dat (uit mijn hoofd) t/m de GLC de bekerhouders achterin ofwel compleet afwezig waren ofwel van die rare uitklapdingen zijn waar je elke keer als je je beker/blikje/flesje erin wilt zetten weer het mechanisme open moet duwen een beetje. Ook waren er veel modellen waarbij er in de achterkant van de voorstoelen geen vakken zaten. Op zichzelf geen ramp maar alles bij elkaar dubieus voor vaak toch formaat (compacte) gezinsauto.

De nieuwe CLA lost in ieder geval die bekerhouders op heb ik gezien, maar dan blijft het qua achterbank een beetje een A-klasse+. Met tieners als kinderen maak ik ze daar niet blij mee en ook zetten wij bij dagjes/weekendjes weg en vakanties regelmatig een koeltas met eten en drinken op de vloer voor de achterbank, dat gaat daar ook niet passen helaas.

Wel jammer, want ik heb nog even gekeken naar de samenstelling die ik destijds had gemaakt: 65k voor een vrijwel full option en daarmee zomaar 7/8k goedkoper dan de BMW/Volvo en maar iets duurder dan de RZ 350e Luxury Line (60k kant en klaar). Dus ja, als de ruimte op de achterbank voor jou minder of niet van belang is, dan heb je een hele goede auto te pakken lijkt mij.

En wat me ineens te binnen schiet: Mercedes houdt er wel een bijzonder verdienmodel op na op sommige vlakken. Laden doen ze 800V standaard, maar 400V zit er niet in, evenals het AC laden: 11 kW standaard. Wil je 400V óók? Wat me echt wel essentieel lijkt als je ook buiten NL komt: €666 erbij. Wil je 22 kW AC laden erbij? Nogmaals €666. Wat een duivelse bedragen van Mercedes... }) :P

Nog even over mijn eigen keuze: ik ben nog altijd de EX60 vs de iX3 aan het zetten en vind het lastig, want er is gewoon niet één perfecte auto. Tot nu toe is dit mijn opsomming:

BMW iX3 40
+ rijdt het lekkerst
+ panoramic vision is geweldig
+ ADAS systemen zijn by far de beste en schakelen niet uit als je bijremt/gas geeft maar accepteert jouw correcties juist
+ zuinig en relatief lichtgewicht voor het formaat auto
+ erg fijne stoelen (met massagefunctie)
+ beste bestuurderservaring
+ meeste fysieke knoppen
+ goed navi/infotainment systeem met het puike HERE Maps wat ik op CarPlay ook vaak gebruik, alleen POI loopt wat achter tov Google Maps maar wat niet
- geen gelamineerd glas, vrij rumoerig maar wel minder dan de EV6, maar mijlenver achter op de RZ en EX60
- geen stoelverkoeling mogelijk
- geen vakken in de achterkant van de voorstoelen

Volvo EX60
+ zeer veel waar voor je geld
+ bomvol opties voor zelfde prijs als iX3
+ bij zelfde prijs als iX3 (72-73k): AWD, grotere accu, adaptief onderstel, gelamineerd glas
+ extreem stil
+ comfortstoelen met uitschuifbare beenondersteuning
+ panoramadak standaard
+ elektrisch verstelbare achterbank (in delen) en dit is een grote plus want onze kinderen krijgen in de EV6 de achterbank niet zelf naar achteren gedrukt, dus gevolg: als ze eraan hebben zitten verstellen moet je een parkeerplaats vinden om daarna zelf de achterbank goed te doen
+ hoogste trekgewicht en kogeldruk
+ sneller snelladen dan de iX3 40 (trager dan iX3 50, maar die is 8k duurder)
+ mooier materiaalgebruik van stoelen, deuren, etc
+ vleugeltjes van de deuren werken verrassend goed, beter dan uitklap/uitschuif dingen zoals EV6/iX3
- ANC geeft me een gek gevoel, soms misselijkmakend
- alles is Google: Maps, Gemini, Android Automotive en kan je vrijwel niet omheen, erg jammer voor een Europees merk
- Bose audio is niet meer dan prima, B&W audio alleen op de veel duurdere Ultra
- klein stuurwiel die best gevoelig is
- stuurwiel, dashboard en middenconsole ogen niet zo high-end/luxe als bij BMW en bijv. het vak op de bodem tussen de voorstoelen geeft een plastic op plastic geluid als je daar aanzit, dat heeft zelfs de EV6 niet

Lexus RZ 350e
+ goedkoopste terwijl je niet op ruimte inlevert en het prijsverschil is echt groot: 60k vs 72/73k
+ rijdt erg goed, combinatie van bijna net zo goed rijden als de BMW en net zo stil en comfortabel als de Volvo (maar geen adaptief onderstel)
+ de standaard audio (van Panasonic, staat niet zo geadverteerd) is extreem goed, komende van een Lexus die ML audio had durf ik voor het eerst te stellen dat ik ML audio bij deze RZ niet zou missen
+ betrouwbaarheid, degelijkheid en service van het merk en de dealer
+ als enige red carpet treatment (ophaalservice)
+ 10 jaar garantie op de auto, 15 jaar en 1 miljoen km op de accu
+ qua efficiëntie sinds de vernieuwde versie (350e ipv 300e) heel erg goed, meerdere tests hebben in de zomer zelfs 14-15 kWh/100 km weten te halen, dat is lager dan welke SUV dan ook behalve de Model Y en compenseert enigszins voor de lagere laadsnelheid
- nog altijd elke 15.000 km / 1 jaar onderhoud nodig
- onderhoudsprijzen zijn niet lager dan een NX hybride wat gek is
- geen 800V laden, 150 kW (waarbij 165 kW vaak gehaald wordt) en dus 10-80% wel 25-30 min itt 19-20 min bij EX60/iX3 40
- kleinste accu met 77 kWh
- geen one-pedal drive (echt een grote misser, geef de klant gewoon de keuze)

[ Voor 36% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-08-2026 13:56 ]

• Z___Z
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Alles behalve het uiterlijk eigenlijk. Zeker de 2022 LCI oogt best fris van buiten dankzij de minder ouderwetse achterlichten, maar van binnen zie je dat je stiekem al te maken hebt met de X3 die in 2017 op de markt kwam, dat de iX3 pas 2021 kwam en snel een opfrisbeurt kreeg verklapte dat al. Overigens is er voor die periode qua interieur echt weinig mis mee, maar het is wel duidelijk een verouderd interieur, qua stuur, qua infotainment, qua knoppen (die soms juist wel fijn zijn om te hebben, maar er verouderd uitzien). Meest opvallende vind ik daarbij de 1 t/m 7 knoppen als ik het me goed herinner voor de radio, waar je favorieten kan opslaan, zoveel knoppen voor zo'n specifiek iets is toch wel een weggever van ouderdom.

Daarnaast heb ik die weleens gereden en die auto voelde zelfs tov de Kia EV6 die ik nu rijd zwaar en lomp aan en dat bewijst het gewicht ook wel: 100 kg zwaarder dan de iX3 40 die een 10 kWh grotere accu heeft. Ook vond ik die iX3 erg luidruchtig, maar hij zat wel goed in elkaar en alles voelde zelfs bij een occasion van 3/4 jaar oud nog solide en alsof het nog 10 jaar makkelijk mee zou gaan.

Wat voor mij dan ook meespeelt is dat ik nu een reeds verouderd model koop waar ik dan weer zoveel jaar mee moet doen. Nou ja, niks moet, maar ik weet al van mijzelf dat ik daar snel op uitgekeken zou raken. En ja, een nieuwe kopen kost meer geld, dat is een ding wat zeker is, maar de Neue Klasse is zo (r)evolutionair dat die niet snel verouderd, het zal echt 6-8 jaar duren voordat deze weer vervangen wordt, juist omdat deze nu al goed in het design, tech, ev, etc. zit en ook de i3 en iX5 veel delen qua design en tech.
Klopt over dat knoppen ouderwets eruit zien, maar goed niet iedere verandering is een verbetering. Ondanks dat ik nu ook een screen first auto heb besteld, kan het IMHO niet tippen aan de ouderwetse bediening van de oude iX3. Die nummer knoppen zijn niet voor de radio, maar shortcuts voor vrijwel elke menu optie in het OS.

Ik verwacht dat auto’s uit 2020-2030 de geschiedenis in gaan als de slechtste auto’s ooit qua usability. Je ziet fabrikanten na de touch generatie alweer iets terug krabbelen naar een betere mix knopen VS scherm. BMW is laat met touch first UI dus zal ook pas laat hier weer vanaf stappen. EU auto fabrikanten hebben eenmaal een lange ontwikkeltraject.

• Z___Z
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

Herkenbaar ja, de CLA heeft eigenlijk maar één echt nadeel voor ons en dat is de ruimte op de achterbank. Als shooting brake is de kofferruimte groot genoeg en ik vind het ook een mooie auto, dat hij zuinig is en ook 800V tech en een flinke (85 kWh?) accu heeft spreekt me ook allemaal aan. Dat ik het liefst een SUV heb kan ik op zich opzij zetten.

Waar ik persoonlijk bij Mercedes het meest problemen mee heb is hun algehele insteek m.b.t. achterpassagiers. Ik ben namelijk wel een keer bij de Mercedes dealer naar binnen gewipt om even rond te kijken (mijn Kia dealer doet ook Mercedes, geen idee hoe ze bij deze combinatie van merken zijn gekomen, maar dat terzijde). Van CLA en GLA tot aan EQE SUV (occasion) in de showroom bekeken en in gezeten, maar wat me opviel is dat (uit mijn hoofd) t/m de GLC de bekerhouders achterin ofwel compleet afwezig waren ofwel van die rare uitklapdingen zijn waar je elke keer als je je beker/blikje/flesje erin wilt zetten weer het mechanisme open moet duwen een beetje. Ook waren er veel modellen waarbij er in de achterkant van de voorstoelen geen vakken zaten. Op zichzelf geen ramp maar alles bij elkaar dubieus voor vaak toch formaat (compacte) gezinsauto.

De nieuwe CLA lost in ieder geval die bekerhouders op heb ik gezien, maar dan blijft het qua achterbank een beetje een A-klasse+. Met tieners als kinderen maak ik ze daar niet blij mee en ook zetten wij bij dagjes/weekendjes weg en vakanties regelmatig een koeltas met eten en drinken op de vloer voor de achterbank, dat gaat daar ook niet passen helaas.

Wel jammer, want ik heb nog even gekeken naar de samenstelling die ik destijds had gemaakt: 65k voor een vrijwel full option en daarmee zomaar 7/8k goedkoper dan de BMW/Volvo en maar iets duurder dan de RZ 350e Luxury Line (60k kant en klaar). Dus ja, als de ruimte op de achterbank voor jou minder of niet van belang is, dan heb je een hele goede auto te pakken lijkt mij.

En wat me ineens te binnen schiet: Mercedes houdt er wel een bijzonder verdienmodel op na op sommige vlakken. Laden doen ze 800V standaard, maar 400V zit er niet in, evenals het AC laden: 11 kW standaard. Wil je 400V óók? Wat me echt wel essentieel lijkt als je ook buiten NL komt: €666 erbij. Wil je 22 kW AC laden erbij? Nogmaals €666. Wat een duivelse bedragen van Mercedes... }) :P

Nog even over mijn eigen keuze: ik ben nog altijd de EX60 vs de iX3 aan het zetten en vind het lastig, want er is gewoon niet één perfecte auto. Tot nu toe is dit mijn opsomming:

BMW iX3 40
+ rijdt het lekkerst
+ panoramic vision is geweldig
+ ADAS systemen zijn by far de beste en schakelen niet uit als je bijremt/gas geeft maar accepteert jouw correcties juist
+ zuinig en relatief lichtgewicht voor het formaat auto
+ erg fijne stoelen (met massagefunctie)
+ beste bestuurderservaring
+ meeste fysieke knoppen
+ goed navi/infotainment systeem met het puike HERE Maps wat ik op CarPlay ook vaak gebruik, alleen POI loopt wat achter tov Google Maps maar wat niet
- geen gelamineerd glas, vrij rumoerig maar wel minder dan de EV6, maar mijlenver achter op de RZ en EX60
- geen stoelverkoeling mogelijk
- geen vakken in de achterkant van de voorstoelen

Volvo EX60
+ zeer veel waar voor je geld
+ bomvol opties voor zelfde prijs als iX3
+ bij zelfde prijs als iX3 (72-73k): AWD, grotere accu, adaptief onderstel, gelamineerd glas
+ extreem stil
+ comfortstoelen met uitschuifbare beenondersteuning
+ panoramadak standaard
+ elektrisch verstelbare achterbank (in delen) en dit is een grote plus want onze kinderen krijgen in de EV6 de achterbank niet zelf naar achteren gedrukt, dus gevolg: als ze eraan hebben zitten verstellen moet je een parkeerplaats vinden om daarna zelf de achterbank goed te doen
+ hoogste trekgewicht en kogeldruk
+ sneller snelladen dan de iX3 40 (trager dan iX3 50, maar die is 8k duurder)
+ mooier materiaalgebruik van stoelen, deuren, etc
+ vleugeltjes van de deuren werken verrassend goed, beter dan uitklap/uitschuif dingen zoals EV6/iX3
- ANC geeft me een gek gevoel, soms misselijkmakend
- alles is Google: Maps, Gemini, Android Automotive en kan je vrijwel niet omheen, erg jammer voor een Europees merk
- Bose audio is niet meer dan prima, B&W audio alleen op de veel duurdere Ultra
- klein stuurwiel die best gevoelig is
- stuurwiel, dashboard en middenconsole ogen niet zo high-end/luxe als bij BMW en bijv. het vak op de bodem tussen de voorstoelen geeft een plastic op plastic geluid als je daar aanzit, dat heeft zelfs de EV6 niet

Lexus RZ 350e
+ goedkoopste terwijl je niet op ruimte inlevert en het prijsverschil is echt groot: 60k vs 72/73k
+ rijdt erg goed, combinatie van bijna net zo goed rijden als de BMW en net zo stil en comfortabel als de Volvo (maar geen adaptief onderstel)
+ de standaard audio (van Panasonic, staat niet zo geadverteerd) is extreem goed, komende van een Lexus die ML audio had durf ik voor het eerst te stellen dat ik ML audio bij deze RZ niet zou missen
+ betrouwbaarheid, degelijkheid en service van het merk en de dealer
+ als enige red carpet treatment (ophaalservice)
+ 10 jaar garantie op de auto, 15 jaar en 1 miljoen km op de accu
+ qua efficiëntie sinds de vernieuwde versie (350e ipv 300e) heel erg goed, meerdere tests hebben in de zomer zelfs 14-15 kWh/100 km weten te halen, dat is lager dan welke SUV dan ook behalve de Model Y en compenseert enigszins voor de lagere laadsnelheid
- nog altijd elke 15.000 km / 1 jaar onderhoud nodig
- onderhoudsprijzen zijn niet lager dan een NX hybride wat gek is
- geen 800V laden, 150 kW (waarbij 165 kW vaak gehaald wordt) en dus 10-80% wel 25-30 min itt 19-20 min bij EX60/iX3 40
- kleinste accu met 77 kWh
- geen one-pedal drive (echt een grote misser, geef de klant gewoon de keuze)
CLA is niet echt te vergelijken met een iX3. Het is een C-segment sedan met daarom matige afwerking en ruimte. C-klasse is een stuk ruimer en beter afgewerkt.

Als ik jou was zou ik de iX3 kiezen. Het prijsverschil met de EX60 is te klein om de iX3 daarvoor te laten staan.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:31:
[...]

CLA is niet echt te vergelijken met een iX3. Het is een C-segment sedan met daarom matige afwerking en ruimte. C-klasse is een stuk ruimer en beter afgewerkt.

Als ik jou was zou ik de iX3 kiezen. Het prijsverschil met de EX60 is te klein om de iX3 daarvoor te laten staan.
Je CLA opmerking snap ik, het ziet er van een kleine afstand mooi uit maar is inderdaad niet het niveau van bijv. BMW.

Wat doet je precies zeggen dat de iX3 zoveel beter is dan de EX60? Ben benieuwd naar je reden.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MooDyBLueS schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:58:
[...]

Herkenbaar, ik rij ook BMW (maar dan op 2wielen ;) )

ik dacht ik opper het toch ff maar je hebt de boel bovengemiddeld scherp zie ik al d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17
[...]

Nou maakt Mercedes ook twee SUV modellen op basis van de CLA: de vorig jaar geïntroduceerde GLB electric en de net geïntroduceerde GLA electric. Vooral die GLB biedt flink veel ruimte en zou wat goedkoper moeten zijn dan een iX3 of EX60. Wat vind je daar van?

Als EV6 rijder (en voorheen ook Lexus) snap ik de lastigheid wel. De EV6 was bij z'n introductie op EV vlak echt vooruitstrevend met z'n 800V techniek en de laadsnelheden. Vijf jaar na z'n introductie zie je de 800V techniek vooral bij de grotere modellen van de premium merken.
Daarom begrijp ik ook je twijfel bij de Lexus RZ. Hoewel ie prima voldoet (en wél hoogwaardig voelt itt de Kia) is de stap van 800V terug naar 400V een stap achteruit terwijl de EV techniek juist beter zou moeten worden.
Wachten totdat Lexus met hun volgende generatie EVs komt?

Ik heb met mijn EV6 behave een nieuwe ICCU verder geen gedoe gehad en zou voor de volgende gezinsauto zo weer een jongere EV6 kopen, totdat de tweedehands prijzen van de iX3 een beetje binnen budget komen. Het ontbreken van stoel ventilatie en een elektrisch verstelbare stuurkolom en de 'op de bok' zitpositie van de iX3 neem ik dan voor lief omdat ie op andere vlakken (rijplezier, ev vlak, driver assistance) zo goed scoort. Zou je niet een EV6 van na de facelift willen kopen voor een paar jaar? Dan kunt je tzt zien of Lexus een interessantere EV aanbiedt of dat je in een gebruikte iX3 of EX60 stapt

[ Voor 6% gewijzigd door roel-online op 05-08-2026 13:24 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
roel-online schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Nou maakt Mercedes ook twee SUV modellen op basis van de CLA: de vorig jaar geïntroduceerde GLB electric en de net geïntroduceerde GLA electric. Vooral die GLB biedt flink veel ruimte en zou wat goedkoper moeten zijn dan een iX3 of EX60. Wat vind je daar van?

Als EV6 rijder (en voorheen ook Lexus) snap ik de lastigheid wel. De EV6 was bij z'n introductie op EV vlak echt vooruitstrevend met z'n 800V techniek en de laadsnelheden. Vijf jaar na z'n introductie zie je de 800V techniek vooral bij de grotere modellen van de premium merken.
Daarom begrijp ik ook je twijfel bij de Lexus RZ. Hoewel ie prima voldoet (en wél hoogwaardig voelt itt de Kia) is de stap van 800V terug naar 400V een stap achteruit terwijl de EV techniek juist beter zou moeten worden.
Wachten totdat Lexus met hun volgende generatie EVs komt?

Ik heb met mijn EV6 behave een nieuwe ICCU verder geen gedoe gehad en zou voor de volgende gezinsauto zo weer een jongere EV6 kopen, totdat de tweedehands prijzen van de iX3 een beetje binnen budget komen. Het ontbreken van stoel ventilatie en een elektrisch verstelbare stuurkolom en de 'op de bok' zitpositie van de iX3 neem ik dan voor lief omdat ie op andere vlakken (rijplezier, ev vlak, driver assistance) zo goed scoort. Zou je niet een EV6 van na de facelift willen kopen voor een paar jaar? Dan kunt je tzt zien of Lexus een interessantere EV aanbiedt of dat je in een gebruikte iX3 of EX60 stapt
Wellicht dat de GLB intussen veranderd is, maar toen ik hem bekeken had had die wat ik noem de rare bekerhouders met zo'n mechanisme wat uit de armsteun komt en goedkoop aanvoelt en niet fijn werkt. En ook goedkope netjes achter op de voorstoelen. Ook was hij uit mijn hoofd alleen met 67 kWh accu verkrijgbaar en ook geen 800V.

Wat onze EV6 betreft (een 2022 model): ICCU 2x, airbag sensor storing (rood lampje dus stoppen), snellaadproblemen waardoor laadpoort vervangen moest worden (iets met temperatuursensor), parkeersensoren meldingen terwijl ze het wel deden, rammel in de achterklep en nog wat kleinere dingen. En dat in krap 2 jaar tijd. :X

Dus ik snap je suggestie, maar ik wil gewoon de gok niet aan met nog een keer een Kia, ook ben ik niet bepaald over de dienstverlening van de dealers te spreken, ik ben zelfs van concern gewisseld en dat leek eerst iets beter maar is het uiteindelijk ook niet. Heb van de ±10x dat ik in die 2 jaar bij de dealer heb gestaan zelfs 4x een slordigheid gehad: 2x een schroevendraaier of lampje in de auto vergeten, en klep in de kofferbak niet teruggeplaatst en de auto nog in een of andere service mode gelaten waardoor bijna niks het meer deed (ook de app niet). Dat is gewoon teveel en ik snap heel goed dat ik qua auto misschien weleens een maandagmorgen model kan hebben en het zeker niet voor iedereen zal gelden. Tegelijkertijd heb ik vele Toyota's en Lexussen gehad en daarmee zal je vast kunnen beamen dat daar praktisch nooit wat mee is. Het enige wat ik ooit had was een zwetende waterpomp bij de Prius II (ga maar na hoe lang dat geleden is) en juist omdat er nooit wat was heb ik toen gezegd: prima, vervang die maar preventief, terwijl de dealer zei dat het mijn keuze was omdat ik er mogelijk ook nog vele km's mee door kon rijden.

Wat me voor de RZ tegenhoudt zijn toch de niet veranderde onderhoudsintervallen (is elke 15.000 km écht nodig bij een EV, Lexus?) en het gebrek aan 800V laadtechniek. De kleinere accu (tov iX3/EX60/etc) deert mij niet zoveel want die is even groot als mijn EV6 en de RZ is als 350e zelfs (flink) zuiniger dan mijn AWD EV6. Zomerse gemiddelden van 14-15 kWh/100 km zie ik in veel tests voorbijkomen, ik kom zelfs nu niet onder de 17 kWh/100 km en dan zit ik al echt laag, het is eerder 18 kWh bij gemengde wegen.

Dus ja, auto's als de iX3 en EX60 zijn zoveel verder, maar toch twijfel ik nog wel. Het gaat dan niet eens om het prijsverschil, maar of die merken wel betrouwbaar genoeg zijn, want dat vind ik uiteindelijk een van de belangrijkste aspecten. Puur op papier krijgt de Volvo van mij de meeste punten zogezegd, want garantie is t/m 5 jaar uit te breiden, BMW 4 jaar max, Volvo biedt de meeste opties (oa AWD vs RWD en grotere accu voor dezelfde prijs), ook wat jij al zei stoelverkoeling wat de BMW niet heeft, adaptieve dempers, etc. Maar het dashboard en de Google/Android schermen vind ik echt een stevig nadeel bij de EX60. En daar pakt de BMW dikke punten evenals het rijgedrag/sturen en ADAS, en de looks (persoonlijk).

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

Wellicht dat de GLB intussen veranderd is, maar toen ik hem bekeken had had die wat ik noem de rare bekerhouders met zo'n mechanisme wat uit de armsteun komt en goedkoop aanvoelt en niet fijn werkt. En ook goedkope netjes achter op de voorstoelen. Ook was hij uit mijn hoofd alleen met 67 kWh accu verkrijgbaar en ook geen 800V.
Ja, intussen veranderd. Eerst was de elektrische GLB een EQB en nu is de GLB electric de elektrische GLB. Op basis van de CLA. Met 84kWh en 800V: https://ev-database.org/c...cedes-Benz-GLB-350-4MATIC

Geen idee hoe hoogwaardig de bekerhouders daarin zijn - zouden ze die slechter/anders maken dan in zustermodel CLA? En netjes op de achterkant van de voorstoelen. Is dat slechter dan geen netjes?
de CLA heeft eigenlijk maar één echt nadeel voor ons en dat is de ruimte op de achterbank.
De GLB lost het probleem van een te kleine achterbank in de CLA in ieder geval op en is verder technisch gelijk aan een CLA.
Wat me voor de RZ tegenhoudt zijn toch de niet veranderde onderhoudsintervallen (is elke 15.000 km écht nodig bij een EV, Lexus?) en het gebrek aan 800V laadtechniek. De kleinere accu (tov iX3/EX60/etc) deert mij niet zoveel want die is even groot als mijn EV6 en de RZ is als 350e zelfs (flink) zuiniger dan mijn AWD EV6. Zomerse gemiddelden van 14-15 kWh/100 km zie ik in veel tests voorbijkomen, ik kom zelfs nu niet onder de 17 kWh/100 km en dan zit ik al echt laag, het is eerder 18 kWh bij gemengde wegen.
Ook de benzine en hybride modellen van Lexus hadden altijd en manco. Of ze waren te traag (200h, 300h), onpraktisch (geen stationwagens) en hadden voorheen altijd slechte infotainment. Nu moet je bij Lexus inleveren op een trage laadsnelheid en een idiote onderhoudsinterval. Je krijgt wel kwaliteit en betrouwbaarheid en service er voor terug.
Het gaat dan niet eens om het prijsverschil, maar of die merken wel betrouwbaar genoeg zijn, want dat vind ik uiteindelijk een van de belangrijkste aspecten. Puur op papier krijgt de Volvo van mij de meeste punten zogezegd, want garantie is t/m 5 jaar uit te breiden, BMW 4 jaar max,
Meer garantie staat niet gelijk aan meer betrouwbaarheid. Dat heb je met je Kia ervaren: 10 jaar garantie maar wel gedoe. Wil je absoluut geen gedoe en de beste service dan is de Lexus de enige juiste keuze ook al komt die met wat compromissen.

[ Voor 4% gewijzigd door roel-online op 06-08-2026 12:13 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@roel-online Thanks voor je meedenken en inzichten!

Gevoelsmatig doet de GLB me niks, sterker nog: ik heb toch even geconfigureerd en dan kom ik op 2k na op de prijs van een EX60/iX3 en mijn hemel wat vind ik de GLB een gedrocht, hij is er met de nieuwe versie flink op achteruit gegaan als je het mij vraagt. Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar gezien het qua prijs weinig tot niks bespaart, laat ik hem toch links liggen.

Dus het blijft op dit moment nog Volvo EX60 P10 AWD of BMW iX3 40 of Lexus RZ 350e Luxury Line. En juist omdat ik zowel de Volvo als BMW ook niet perfect vind, doet de Lexus nog altijd mee.
Pagina: 1